Matka Arcturukseen - David Lindsay

Alkuteos ilmestynyt 1920. Suomentanut Markus Harju. Kannet: Joel Fletcher. Sidottu.

Maskull on kyllästynyt tylsään elämään ja janoaa seikkailuja. Spiritistisen istunnon jälkeen hänet houkutellaan mukaan avaruusmatkalle kaukaiseen Arcturukseen. Sen ainoa asuttu planeetta Hekumania tarjoaa monenlaisia ihmeitä ja erikoisia ajattelutapoja, jotka Maskullin on matkallaan kohdattava.

David Lindsayn (1876–1945) Matka Arcturukseen on kiehtova yhdistelmä mielikuvituksellista fantasiaa ja tieteiskirjallisuutta. Seikkailujen ohella se tarjoaa pohdintaa hyvästä ja pahasta, olemassaolosta sekä erilaisista filosofioista ja uskonnoista. Romaani on välillä suorastaan psykedeelinen sukellus omaperäiseen fantasiamaailmaan, jossa meidän maailmamme periaatteet eivät päde.

Matka Arcturukseen on innostanut lukuisia kirjailijoita J. R. R. Tolkienista ja C. S. Lewisista Michael Moorcockiin, Clive Barkeriin ja Alan Mooreen. Vuonna 1920 ilmestynyt romaani on englanninkielisen kirjallisuuden klassikko ja käännetty monille kielille. Suomeksi se ilmestyy nyt ensimmäistä kertaa Markus Harjun taidokkaana suomennoksena.

”David Lindsay – upea kirjailija! Matka Arcturukseen on mestariteos!” – Clive Barker

”Luin Matkan Arcturukseen innolla – se kestää vertailun muihin teoksiin, se on sekä voimakkaampi että myyttisempi. – – Sitä ei voi lukea pelkkänä jännärinä.” – J. R. R. Tolkien

”Yksi vuosisadan mahtavimmista kirjoista.” – Colin Wilson

Black Friday: Adlibris tarjoaa 10% alennuksen kirjoista koodilla BLACK21 (voimassa 28.11.2021 saakka)

Julkaistu: marraskuu 2, 2021
Kustantaja: Nysalor-kustannus