Portti tuntemattomaan

Samu Kaarna, Marko Järvinen
scifi, fantasia, antologia
Portti tuntemattomaan - Samu Kaarna, Marko Järvinen

Toimittaneet Samu Kaarna ja Marko Järvinen. Esipuhe: Erkka Leppänen. Kansikuva: Kari T. Leppänen. Nidottu. Ilmestyy kesällä 2021.

Sisältää Portin novellikilpailussa sijoittuneita tieteis- ja fantasianovelleja vuosilta 2015–19.

Tampereen Science Fiction Seuran vuosittainen novellikilpailu on Suomen merkittävin spekulatiivisen fiktion kirjoituskilpailu. Palkittuja novelleja on julkaistu Portti-lehdessä, mutta suuri määrä tasokkaita novelleja ei ole mahtunut lehden sivuille. Portti tuntemattomaan kokoaa yhteen kymmenen kisassa palkinnoille yltänyttä, aiemmin julkaisematonta novellia.

Antologia tarjoaa monipuolisen kattauksen viime vuosien edustavimmista tieteis- ja fantasianovelleista. Tarinoissa liikutaan yhtä lailla avaruudessa, Etelämantereella, New Yorkissa kuin Lapissakin. Lähde mukaan jännittävälle ja kiehtovalle matkalle tuntemattomaan Suomen eturivin novellistien kanssa! Mukana on myös Portti-tuomari Erkka Leppäsen laatima esipuhe.

”Muistatko sä?” Liam kysyy. ”Kun sä haaveilit vielä jostain muusta? Tähdistä? Kaukaisuudesta? Kun me puhuttiin kaikista paikoista, joissa me halutaan käydä. Ihmisistä, jotka me halutaan tavata. Muistatko sä?” – O. E. Lönnberg ‒ Tähdet Kiribati Gamman yllä

Antologiassa ovat mukana Katariina Heikkilä, Tytti Heikkinen, Tenka Issakainen, Marko Järvinen, Samu Kaarna, Maarit Leijon, O. E. Lönnberg, Anni Nupponen, Oskari Rantala, M. G. Soikkeli ja Reetta Vuokko-Syrjänen.

Odotusarvio kirjalle

Julkaisu: kesäkuu 2021