Laakson linnut, Aavan laulut

@ Katri Kauppinen
Laakson linnut, Aavan laulut - Katri Kauppinen 6.00   2

Kannen kuva: istockphoto. Sidottu.

Kuinka kehrätä uusi laulu ja muuttaa ikiaikaista tarinaa? Muinaissuomalaiseen maailmaan sijoittuva lumoava romaani valinnoista ja kohtalosta.

Aavan kylässä laulut ovat hajonneet ja kansa näkee nälkää. Laakson tuvissa eletään kylläisyydessä, jota sampo turvaa. Aavan päällikön poika Lemek lähtee uhkarohkealle matkalle pyytämään sammon voimia avuksi. Laaksossa Pihlaja saa linnuilta viestin uhkaavasta vaarasta. Hänen on kuitenkin vaikea vastustaa tummaa Aavan poikaa. Pihlaja ja Lemek solmivat salaisen sopimuksen, joka muuttaa molempien elämän ja uhkaa ajaa Laakson ja Aavan kansat toisiaan vastaan.

Runollinen kertomus rakkaudesta ja petoksista kietoo lukijan vastustamattomasti pauloihinsa.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu maaliskuu 28, 2022 (Otava)
Tietoja muokattu toukokuu 9, 2022

Kirja-arviot & arvosanat

_kirjakeiju_
Arvosanat 374
Kirja-arviot 307
Viestit 0
toukokuu 8, 2022
6 / 10

Kalevalasta insipaationsa saanutta elämää muinaissuomalaisessa fantasiamaailmassa. Kaksi kylää on tehnyt muinoin yhdessä Sammon, mutta nyt vain toinen kylä hyötyy sen kehräämistä lauluista. Niinpä toisen kylän soturit tulevat havittelemaan omaa osuuttaan. Pidin tässä kirjassa erityisesti erilaisten kulttuurien kohtaamisesta. Kirjailija on hyvin saanut esiin sen, miten yhteisö koostuu aina yksilöistä, jotka eivät välttämättä ajattele samoin kaikesta. Joku voi olla avoimempi muutokselle kuin toinen ja joskus oma paikka löytyy yllättävästä suunnasta. Kieli on kirjassa melko runollista ja kerronta mietiskelevää. Ei siis aivan minun mieleeni. Monista näkökulmahenkilöistä huolimatta juoni on kuitenkin selkeästi ymmärrettävissä ja ajoittain koskettava. Vaikka tarina sijoittuu muinaiseen aikaan, kirja käsittelee tänä päivänäkin täysin relevantteja teemoja.

Lilyx
Lilyx