Sydänmeri

@ Anni Nupponen
Sydänmeri - Anni Nupponen 8.20   5

Kansi: Sanna-Reeta Meilahti. Sidottu.

Maaginen romaani merensuojelusta.

Vanha merenvartija Maria kärsii jatkuvista kivuista. Hän osaa hallita merivesien virtauksia, tyynnyttää myrskyjä ja aallottaa merelle sanoja, mutta menneisyyden tekojen takia hänet on kahlittu maalle. Ainoastaan merivesi helpottaa hänen tuskaansa. Meri on suuri ja syvä, oikukas kuten ovat sen vartijatkin, ja merentutkija Quentin tietää tämän. Silti hän pyytää Mariaa opastamaan nuoren Miguelin merenvartijoiden myyttisiin saloihin.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu toukokuu 30, 2023 (Gummerus)
Tietoja muokattu toukokuu 30, 2023

Kirja-arviot 48
Viestit 40
helmikuu 2, 2024
9 / 10

Henkeäsalpaavan kaunis ja tunteikas kertomus merestä ja ihmisistä, joille meri ei ole pelkästään valtavan suuri vesimassa. Ei todellakaan.

Meri virtaa heidän suonissaan. Meri velloo heidän välissään, lyö aaltoina sydämestä toiseen. He omistavat elämänsä merelle, eikä kukaan voi koskaan rakastaa heitä yhtä väkevästi tai ehdoitta niin kuin meri.

Meri, meri, meri. Vaikka olen sisämaassa syntynyt metsän lapsi, Sydänmerta lukiessani minäkin tunsin meren huumaavan kosketuksen.

_kirjakeiju_
Arvosanat 420
Kirja-arviot 349
Viestit 0
syyskuu 16, 2023
10 / 10

Kertomus meristä ja vartijoista, jotka tyynnyttävät niiden tyrskyt laulullaan. Päähenkilönä on kokenut ja rangaistustaan maalla kärsivä merenvartija Maria, jota pyydetään kouluttamaan uutta merenvartijaa. Nyt on sellainen kirja, että harvoin olen ollut näin hyvää kirjaa lukiessani näin huonolla mielellä. Kirjassa on vahva ympäristönsuojelullinen näkökulma, mutta osansa saa myös ihmisten ymmärtämättömyys. Olinkin tätä lukiessani, ärsyyntynyt, pettynyt, surullinen ja väsynyt. Väsynyt tähän kaikkeen vääntöön, mitä merien suojeluun liittyy. Siihen miten raha ja oman edun tavoittelu on aina lopulta tärkeämpää kuin elämän edellytysten ja luonnon monimuotoisuuden turvaaminen.

Eija
Eija