Sokkeloportaikko

William Sleator
Julkaistu: 1988 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: House of Stairs
Tyylit: scifidystopia, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 1974. Suomentanut Anja-Liisa Vartiainen. Päällys: Heikki Kalliomaa. Sidottu, kansipaperi.

”Peter näki ympärillään pelkkiä portaita. Korkeuksissa sijaitseva lepotaso, jolla hän seisoi, näytti olevan ainoa tasainen paikka. Ylä- ja alapuolella näkyi porrassyöksyjä niin laajalti kuin saattoi erottaa. Kaiteita ei ollut. Portaat nousivat ja laskivat, kääntyivät jyrkästi, haarautuivat, yhtyivät vaarallisiksi kierteiksi, ylittivät ja alittivat toisensa. Ne eivät olleet ulkotilassa, mutta Peter ei pystynyt erottamaan seiniä, kattoa tai lattiaa. Hän näki pelkkiä portaita.

Miksi hänet oli tuotu tänne?”

Kammottavasta, suljetusta sokkeloportaikosta löytyy neljä muutakin nuorta. Kestää kuitenkin kauan ennen kuin heille alkaa paljastua, miksi heidät on eristetty tähän epäinhimilliseen rakennukseen. Ja kun se selviää, alkaa armoton kamppailu, jossa hyvä ja paha käyvät taistelua ihmisen sisimmästä.

(muokattu 30.12.2014)

Labyrintti (Maze Runner, #1)Hiekkasotilaat (Routasisarukset, #2)Pandemonium: Rakkaus on kapinaa (Delirium-trilogia, #2)NokkosvallankumousPerijätär (Valinta-sarja, #4)

Vehka avatar
Kahden negatiivisen arvostelun vuoksi päätin itsekin näpytellä tähän jotakin. [i]Sokkeloportaikko[/i] on aivan omanlaisensa nuortenkirja - jopa sen verran kammottava ja eksentrinen, että aikuinen saattaa saada siitä nuorta enemmän irti. Se jakaa mielipiteitä. Kirjan henkilöhahmot ovat kaikki yksilöitä, aina hiljaisesta Peteristä muita manipuloivaan Lolaan. Keskeisenä teemana toimii kamppailu inhimillisyyden ja epäinhimillisyyden välillä, ja koska kirja on ... (lisää)
Kit avatar
1.0
Tästä kirjasta olisi voinut saada kiinnostavan. Tällaisenaan se oli mielestäni lähinnä ällöttävä, inhottava ja ahdistava. Hyvä asia on ehkä, että kirja onnistui herättämään minussa paljonkin tunteita, mutta koska ne kaikki olivat negatiivisia, se ei riitä nostamaan tätä silmissäni hyväksi lukukokemukseksi. En tiedä spoilaanko liikaa sanoessani, että en muista koko tarinassa tapahtuneen yhtään mitään hyvää. Ehkä joku ihmisen psykologiasta ääritilanteissa mielellään lukeva henkilö voi olla kiinnostunut kirjasta. Minulle se lähinnä jätti lähtemättömät traumat.
Xariel avatar
1.0
Yleisesti ottaen minä pidän kirjoista, mutta tämä ei oikein iskenyt. Idea kyllä, mutta toteutus... Takakannen teksti antaa mielestäni liian hyvän kuvan kirjasta. Aihevalintana loistava, tästähän olisi saanut vaikka mitä. Tämä kirja oli kuitenkin mielstäni lähes floppi. Toteutus oli huono. Monta tylsää kohtaa, lukemisesta ei nauttinut. Loppu oli myös pettymys, mitä/miksi ihmeessä ne "pahikset" jätetään vain rauhaan. Sen verran vahvoja inhon tunteita tämä kirja ... (lisää)
Uusin jäsen: Anton Niinikoski