Vartijat - Alan Moore, Dave Gibbons 8.84   132

Alkuteos ilmestynyt 12 osana vuosina 1986–1987. Käsikirjoittaja Alan Moore. Kuvittaja Dave Gibbons. Suomentanut ja toimittanut Jouko Ruokosenmäki. Sidottu.

Hugo-palkinto 1988, Locus-palkinto 1988.

On vuosi 1985, ja koko maailma elää kylmän sodan varjossa. Kun yksi tunnetuista supersankareista murhataan raa'asti alkaa naamiokostaja tutkia tapausta... Vartijat kutoo uskomattoman rikkaan tarinan kahden sankarisukupolven vaiheista, eikä sitä turhaan ole kutsuttu maailman parhaaksi sarjakuvaksi.

Sarjakuva voitti ilmestyessään useita Kirby- ja Eisner-palkintoja ja on ainoa Hugo-palkinnon (1987) saanut sarjakuvaromaani. Vartijat on myös ainoa sarjakuva, joka on mukana Time-lehden ”100 parasta romaania vuodesta 1923 nykyaikaan” -listauksessa.

Zack Snyderin ohjaama Watchmen-elokuva saa ensi-iltansa Yhdysvalloissa maaliskuussa 2009.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu 2006 (Egmont)
Alkuperäinen nimi Watchmen

Kirja-arviot 56
Viestit 0
huhtikuu 23, 2009
10 / 10

En oikein tiedä mitä sanoa. Siitä on aikaa, kun jokin yksittäinen teos on muuttanut maailmankuvaani näin rajusti – jos sellaista nyt on koskaan tässä mittakaavassa tapahtunutkaan. Teknisesti ottaen olen toki lukenut miellyttävämmin ja omaperäisemmin piirrettyjä sarjakuvia, mutta tekstin ja kuvan yhteispeli on tässä ennenkuulumattoman näppärää, pionerityötä, etenkin motiivien osalta. Tarinasta – maailmankuvan nerokkuudesta, henkilöhahmojen uskottavasta moniulotteisuudesta, vangitsevuudesta, sivujuonten luontevasta punomisesta päälinjaan – en saata edes aloittaa. Lyhyesti sanottuna, Alan Moore sai minut vajaaksi viikoksi aivan lukkoon: opin lopulta nauttimaan päivittäisen Watchmen-annokseni iltaisin, koska aamulukemisten jälkeen en pystynyt tuntikausiin keskittymään mihinkään muuhun. Naurahdin muutaman kerran, nieleskelin hieman useamman kerran, loppua kohti ahdistuin yhä enemmän…mutta kun pääsin siitä kaikesta yli, oli oloni paljon parempi ja varmempi kuin ennen kirjaan tarttumista. Ymmärrän itseänikin paremmin nyt, puhdistuin ja vapauduin. (Luin englanniksi ja suosittelen muillekin - Mooren dialogi on mukavan aidon tuntuista.)

HPTP
HPTP