Vartijat

Alan Moore, Dave Gibbons
Julkaistu: 2006 (Egmont)
Alkuperäinen nimi: Watchmen
Tyylit: scifi, sarjakuvasupersankarisarjakuva
Avainsanat: elokuva, hugo-palkinto, locus-palkinto, tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 12 osana vuosina 1986–1987. Käsikirjoittaja Alan Moore. Kuvittaja Dave Gibbons. Suomentanut ja toimittanut Jouko Ruokosenmäki. Sidottu.

Hugo-palkinto 1988, Locus-palkinto 1988.

On vuosi 1985, ja koko maailma elää kylmän sodan varjossa. Kun yksi tunnetuista supersankareista murhataan raa'asti alkaa naamiokostaja tutkia tapausta... Vartijat kutoo uskomattoman rikkaan tarinan kahden sankarisukupolven vaiheista, eikä sitä turhaan ole kutsuttu maailman parhaaksi sarjakuvaksi.

Sarjakuva voitti ilmestyessään useita Kirby- ja Eisner-palkintoja ja on ainoa Hugo-palkinnon (1987) saanut sarjakuvaromaani. Vartijat on myös ainoa sarjakuva, joka on mukana Time-lehden ”100 parasta romaania vuodesta 1923 nykyaikaan” -listauksessa.

Zack Snyderin ohjaama Watchmen-elokuva saa ensi-iltansa Yhdysvalloissa maaliskuussa 2009.

(muokattu 26.10.2019)

Hard Boiled 3Viides (Neon Genesis Evangelion, #9)Planetes. Osa 1 (Planetes, #1)Druuna 2Akira 1

Varjolehti avatar
En oikein tiedä mitä sanoa. Siitä on aikaa, kun jokin yksittäinen teos on muuttanut maailmankuvaani näin rajusti – jos sellaista nyt on koskaan tässä mittakaavassa tapahtunutkaan. Teknisesti ottaen olen toki lukenut miellyttävämmin ja omaperäisemmin piirrettyjä sarjakuvia, mutta tekstin ja kuvan yhteispeli on tässä ennenkuulumattoman näppärää, pionerityötä, etenkin motiivien osalta. Tarinasta – maailmankuvan nerokkuudesta, henkilöhahmojen uskottavasta moniulotteisuudesta, ... (lisää)
Uusin jäsen: Peppi Pirhonen