Vartijat

Alan Moore, Dave Gibbons
scifi, sarjakuva > supersankarisarjakuva
Vartijat - Alan Moore, Dave Gibbons8.84

Alkuteos ilmestynyt 12 osana vuosina 1986–1987. Käsikirjoittaja Alan Moore. Kuvittaja Dave Gibbons. Suomentanut ja toimittanut Jouko Ruokosenmäki. Sidottu.

Hugo-palkinto 1988, Locus-palkinto 1988.

On vuosi 1985, ja koko maailma elää kylmän sodan varjossa. Kun yksi tunnetuista supersankareista murhataan raa'asti alkaa naamiokostaja tutkia tapausta... Vartijat kutoo uskomattoman rikkaan tarinan kahden sankarisukupolven vaiheista, eikä sitä turhaan ole kutsuttu maailman parhaaksi sarjakuvaksi.

Sarjakuva voitti ilmestyessään useita Kirby- ja Eisner-palkintoja ja on ainoa Hugo-palkinnon (1987) saanut sarjakuvaromaani. Vartijat on myös ainoa sarjakuva, joka on mukana Time-lehden ”100 parasta romaania vuodesta 1923 nykyaikaan” -listauksessa.

Zack Snyderin ohjaama Watchmen-elokuva saa ensi-iltansa Yhdysvalloissa maaliskuussa 2009.

Julkaistu: 2006
Kustantaja: Egmont
Tyylit: scifi, sarjakuvasupersankarisarjakuva
Avainsanat: elokuva, hugo-palkinto, locus-palkinto, tv-sarja
Alkuperäinen nimi: Watchmen
Arvosanalla: 8.84/10
Arvosanoja: 131
Tietoja päivitetty lokakuu 26, 2019

Kirja-arvioita

10/10 |
huhtikuu 23, 2009
En oikein tiedä mitä sanoa. Siitä on aikaa, kun jokin yksittäinen teos on muuttanut maailmankuvaani näin rajusti – jos sellaista nyt on koskaan tässä mittakaavassa tapahtunutkaan. Teknisesti ottaen olen toki lukenut miellyttävämmin ja ...