Ensimmäinen siirtokunta (Ensimmäinen siirtokunta -trilogia, #1)

Ensimmäinen siirtokunta

Justin Cronin
Julkaistu: kesäkuu 11, 2010 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Passage
Tyylit: scifidystopia, jännitys
Avainsanat: tv-sarja, vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 2010. Suomentanut Arto Schroderus. Graafinen suunnittelu: Mika Tuominen. Sidottu, kansipaperi. 2. laitos: Bon-pokkari, 2013. Uusi kansikuva. Nidottu. 3. laitos: 2019. Tv-sarjakansi. Nidottu.

Trilleri tulevaisuudesta, jossa ihmiskunta elää raakojen petojen armoilla

Yhdysvaltain armeija aloittaa 2010-luvulla vaarallisen kokeen. Joukko kuolemanrangaistuksen saaneita vankeja viedään huippusalaiseen tutkimuskeskukseen Coloradossa, missä tutkijat tartuttavat vankeihin pahamaineisen viruksen.

Vangit saavat pian odotetut oireet: viruksenkantajasta tulee räjähtävällä nopeudella liikkuva olento. Vangit tulevat valonaroiksi ja elimistön toiminta hidastuu tavalla, joka viittaa eliniän radikaaliin pidentymiseen.

Kokeen tulokset herättävät ansaittua levottomuutta. Räjähtävän nopeasti liikkuvat pedot ovat äärimmäisen vaarallisia, sillä mitään inhimillistä kontaktia tartunnan saaneisiin vankeihin ei saada. ”Vampyyreistä” puhumista kuitenkin vältellään: virus antaa kantajalleen useita kiinnostavia ominaisuuksia, ja tuloksia pidetään tärkeinä edistysaskeleina.

Lääketieteellisen läpimurron sijasta tutkimuskeskuksessa tapahtuu kuitenkin järkyttävä erehdys. Viruksenkantajat karkaavat ulkomaailmaan, eikä vastalääkettä virukselle ole.

Apokalyptinen taistelu ylivoimaisten olentojen ja alakynteen joutuvien ihmisten välillä on alkanut. Amy Bellafonte, kuusivuotiaana tutkimuskeskukseen tuotu orpotyttö, on ihmiskunnan ainoa toivo.

Jos viimeinenkin toivo kuihtuu, maailma kuuluu pedoille.

Justin Cronin on kirjailijantyönsä ohella toiminut Teksasin Houstonissa Rice Universityn englannin kielen professorina. Ennen Ensimmäistä siirtokuntaa hän on julkaissut kaksi palkittua romaania.

Ensimmäinen siirtokunta on avausosa kolmiosaisesta romaanisarjasta. Teos herätti suurta huomiota jo ennen ilmestymistään, sillä elokuvatuottaja Ridley Scott hankki filmausoikeudet koko trilogiaan pelkän lukunäytteen perusteella.

Arvosteluotteita:

”Viidentoista sivun jälkeen olet koukussa, kolmenkymmenen jälkeen sinut on jo kaapattu ja jatkat lukemista pitkälle yöhön. Tällaiseen intensiivisyyteen yltävät vain fantasian ja mielikuvituksen mestariteokset. Mitä muuta voisin sanoa? Lukekaa tämä kirja, ja tavallinen maailma katoaa.” – Stephen King

”Tästä kirjasta vuosi 2010 tullaan muistamaan. Unohtakaa Houkutus ja kaikki muut post-apokalyptiset vampyyripyrkyrit. Tähän verrattuna ne ovat kuin hölmösti virnuilevia lapsukaisia. Vasta Ensimmäinen siirtokunta on aito asia. Aikuinen. Kypsä. Eeppinen. Klassikko.” – Sffworld.com

”Uutta vampyyrikirjallisuutta tuotetaan ja käännetään nykyään samaan tahtiin kuin sieniä sikiää syysmetsässä. Ja kuten myrkyllisiin sieniin, moniin näistäkin teoksista on syytä jättää koskematta. Onneksi välillä tulee vastaan myös sellaisia herkkutatteja, kuten Justin Croninin Ensimmäinen siirtokunta. (…) Se on viihdyttävä, paikoitellen rikaskin teos, jota voi suositella kaikille vampyyri- ja zombikirjallisuudesta pitäville.” – Heikki Nevala, Tähtivaeltaja 3/2010

”... imaisee mukaansa ja esittelee vampyyrit, jotka saavat television verenimijät vaikuttamaan naapurinpojilta.” – Mari Paalosalo-Jussinmäki, Olivia

”Croninin kerronta on elokuvallista, jännitettä rakennetaan lyhyillä välähdyksillä ja paljon jätetään mielikuvituksen varaan. (...) Siirtokunta-trilogian kaksi tulevaa osaa on ehdottoman pakko lukea.” – Petja Savoila, Savon sanomat

(muokattu 27.01.2019)

LumilentäjäAjantakojat - Kummalinnun munia 3 (Kummalinnun munia, #3)Tähtisade (Tähtitrilogia, #2)Teräsluolat (Robotit, #1)Adieu! Hillitty tragedia

Kärppä avatar
Todella vaikuttava scifitrilleri ihmiskunnan selviytymisestä.En malttaisi odottaa kirjan seuraavia osia. Ahmaisin kirjan parissa paivässä ja uhrasin jo muutenkin lyhyet yöuneni tälle kirjalle. Mukavaa vaihtelua kirjaan toi se että sitä kerrottiin välillä paiväkirjan muodossa. Alku oli hieman tahmeaa mutta piankos olinkin jo aivan koukussa. Vaikka kirjan lukemisesta on jo monta kuukautta en ole vieläkään toipunut siitä ja kirjan taphtumat hiipivät mieleeni aina välillä. Suosittelen ehdottomasti scifin ystäville.
sansa avatar
"Kului hiljainen tuokio. Carter nuoli huulensa hitaalla kielellä. Kun hän puhui, hänen äänensä oli miltei kuiskaus: 'Mitä te haluatte minusta?'" Mitäpä tosiaan, ellei sitten koekaniinin vaaralliseen ihmiskokeeseen, joka vääjäämättä riistäytyy tieteilijöiden käsistä? Osapuolten kohtaamiset on läpi tarinan kuvattu, kuten edellä, rakastettavan epäluuloisiksi:) Ensimmäisessä Siirtokunnassa Cronin esittelee jälleen uuden tavan hahmottaa sana 'vampyyri', ja tällä kertaa ... (lisää)
Zieberheim avatar
Post-apokalyptinen aihepiiri on aina kiinnostanut itseäni, ja tämän vuoksi nappasinkin Croninin teoksen kirjakaupasta mukaan toissa kesänä. En muista koskaan viihtyneeni kirjan parissa yhtä hyvin, vaikka sivuja oli paljon niin tarina piti otteessaan todella hyvin. Välillä tuli vastaan aika raskaslukuisia osia, ja henkilöhahmojen lisääntyessä piti todellakin skarpata, jotta pysyi tarinasta kunnolla perillä. Suosittelen kuitenkin vilpittömästi kaikille scifin/kauhun ystäville. Jatko-osaa odotellessa!
Eija avatar
4.5
Cronin osaa hyvin juonen kuljetuksen ja erilaisten tunnetilojen aikaansaamisen lukijassa. Kronologisen kerronnan ohella tarinaa kerrotaan päiväkirjamuodossa ja takautumien kautta, mikä toi vaihtelua näinkin pitkään tarinaan. Henkilökuvaus on hyvää ja henkilöiden historiaa ja tuntemuksia kerrotaan henkilöiden omien mietteiden kautta. Pidin kirjasta ja mikä tärkeintä viihdyin, sillä viihdettähän tämä kirja on. Alkupuoliskokin oli ihan hyvä, mutta kun päästiin puolenvälin kohdille, olin koukussa, lukemista ei malttanut keskeyttää millään.
rudi92 avatar
3.5

Ensimmäinen siirtokunta oli niitä kirjoja, joita lukiessa täytyy keskittyä kunnolla. Hahmoja on enemmän kuin laki sallii, ja sai olla koko ajan miettimässä, että kuka kukin oli. Lyhyesti sanottuna, kirja oli vaikealukuinen, enkä voi suositella sitä ensimmäiseksi lukukokemukseksi.

Juonihan on todella hyvä. Myös hahmot ovat ihan hyviä, mutta silti olisin toivonut, ettei nyt ihan kaikista olisi ollut näkökulmaa. Kirjan pareista Sara ja Hollis olivat parhaat, mutta ... (lisää)

LongWalk avatar
Olen erittäin hidas lukemaan, ostin kirjan heräteostoksena joulualennuksesta ja sivumäärä hieman mietitytti (yli 800 sivua). Aloitettuani kirjan en voinut laskea sitä käsistäni. Tuli nukuttua huonosti kun valvoin aina myöhään, päivisin oli usein ohjelmaa, joten aloitin iltaisin lukemisen, toisaalta se tuntui tempaavan hyvin kirjan maailmaan, ainaisen pimeänpelon, tai siis viraaleiden takia, kaikki olivat koko ajan väsyneitä. Kirjassa useita eri henkilöitä käytettiin ... (lisää)
Nage avatar
Kirja aoli mielenkiintoinen sekä erilainen. Välillä oli "kertojia" joidne ajatelmia/ajatuksia (miten se nyt pitäs sanoo?) en olisi jaksanut lukea mutta pää asiassa oli hyvä kirja sekä odotan jo että saan luettua seuraavan osan!
Nafisan avatar
Kirjan kirjoitus tyyli on vähän erikoinen. Tämä syntyy tietenkin osittain suomentajan persoonan osallistuttua mukaan, koska amerikkalaiset ilmaisut eivät käänny kovin hyvin. Toisen puolen synnyttää kertojan vaihtuminen pitkin tarinaa, jopa lukujen sisällä. On virkistävää lukea eri näkökulmia asioista, mutta hahmojen lisääntyessä, täytyy olla tarkkana ja huomata ajoissa henkilön vaihtuneen (itselleni oli toisinaan vaikeaa hahmottaa kuka kukin oli, sukulaisuus suhteista ... (lisää)
Pisania, HourglassEyes
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson