Tähtikirkas (Tähtitrilogia #1) - Lars Wilderäng 7.50   28

Alkuteos ilmestynyt 2014. Suomentanut Sirpa Parviainen. Sidottu.

Dystopia on pyyhkäissyt Ruotsin yli: myyty yli 110 000 kappaletta!

Ympäri Ruotsia älypuhelimet alkavat yhtäkkiä temppuilla. Sitten autojen mikrosiruissa ilmenee valmistusvirhe, joka muuttaa tiet autonromujen hautausmaaksi. Juniin tulee teknisiä häiriöitä, kauppojen hyllyt ammottavat tyhjyyttään, ja sähkökatkokset alkavat olla jokapäiväisiä.

Majuri Gustaf Silverbane on valmistelemassa erikoisjoukkoaan ulkomaantehtävään, kun kaikki menee kammottavasti pieleen ja tulinen hehku täyttää taivaan. Survivalisti Filip Stenvik huomaa, että hänen pilkattu harrastuksensa muuttuu äkkiä haudanvakavaksi. Levottomuuden yltyessä poliisi Peter Ragnhell tarttuu kyseenalaisiin keinoihin. Ja ohjelmoija Anna Ljungberg tekee löydön, joka uhkaa muuttaa ihmiselämän edellytykset koko maapallolla.

Erään sähkökatkon jälkeen kaikki muuttuu lopullisesti. Elektroniikalla ei ole immuunijärjestelmää, eivätkä ihmiset ole valmistautuneet. Synkkä syksy muuttuu tähtikirkkaaksi talveksi, jossa kaaos voittaa ja harva selviytyy.

Tähtikirkas aloittaa scifitrilogian, jonka seuraavat osat ilmestyvät suomeksi vuonna 2018.

"Tämä kirja vainosi minua läpi jouluviikon. – – Juuri tätä meidän pitäisi miettiä: miten selviämme, jos meillä ei enää olisikaan sähköjä ja elektroniikkaa?" – Vesa Sisättö, Helsingin Sanomat 5.1.2018

Luokitus: Scifi Dystopia

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu joulukuu 9, 2017 (Jalava)
Alkuperäinen nimi 'Stjärnklart'
Tietoja muokattu huhtikuu 25, 2018

Tähtitrilogia -kirjasarja

Sarja sisältää 3 pääteosta ja yhteensä teoksia 3 kpl.

Tähtikirkas (Tähtitrilogia #1) 7.50   28

Arvosanat 1
Kirja-arviot 1
heinäkuu 30, 2020
7 / 10

Äänikirjana suomennos sisältää niin monia asia-  ja käännösvirheitä, että pitänee lukea kirja alkuperäisellä kielellä.

Tosin kyllä edes se tuskin pystyy pelastamaan kaikkia typeriä virheitä.

anmamat
Arvosanat 104
Kirja-arviot 19
maaliskuu 7, 2018
10 / 10

Viihdyttävä kirja, jonka luki muutamassa päivässä. Tarina todella imaisi mukaansa! Osansa saattoi toki olla silläkin, että olen juuri Ruotsissa lomalla, ja aihe tuntui siksikin ajankohtaiselta ja kiinnostavalta.

Tilu
Tilu