Aamunkoiton torni

@ Sarah J. Maas
Aamunkoiton torni (Throne of Glass #6) - Sarah J. Maas 7.78   58

Alkuteos ilmestynyt 2017. Suomentanut Sarianna Silvonen. Kartta: Kelly de Groot. Kannen kuva: Shutterstock. Sidottu, kansipaperi.

Goodreads Choice -palkintoehdokas 2017.

KUNNIAKAS VALTAKUNTA
EPÄTOIVOINEN MATKA
MUINAINEN SALAISUUS

Kuninkaallisen vartioston entinen kapteeni Chaol Westfall loukkaantui lasipalatsin sortuessa. Vankkumaton lojaalius, voima ja ammatillinen asema ovat olleet hänen elämänsä kulmakivet, mutta Adarlanin kuninkaan antama kuolinisku on riistänyt Chaolilta kaiken.

Chaol matkustaa Eteläiselle mantereelle tapaamaan Torre Cesmen maineikkaita parantajia. Se voi olla hänen ainoa toivonsa toipua entiselleen, mutta hänellä on toinenkin tehtävä: taivutella mahtava Khagan liittymään taisteluun ikiaikaista pahuutta vastaan. Eteläisellä mantereella on kuitenkin omat salaisuutensa, jotka voivat joko pelastaa koko maailman tai tuomita heidät kaikki tuhoon...

"Vuosikymmenen parhaita fantasiasarjoja." – Time Magazine

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu helmikuu 25, 2021 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi Tower of Dawn
Tietoja muokattu tammikuu 8, 2024

Throne of Glass

Sarja sisältää 7 pääteosta ja yhteensä teoksia 8 kpl.

Throne of Glass -sarjaan kuuluu novellikokoelma The Assassin's Blade, jonka viisi pienoisromaania kertovat päähenkilön seikkailuista ennen Lasipalatsia. Kirja ilmestyi alkukielellä maaliskuussa 2014, sarjan toisen ja kolmannen osan välissä. The Assassin's Bladen suomentamisesta ei ole tietoa.

"Sarjaa on luonnehdittu Game of Thronesiksi naisille ja Celaenaa Frodon ja Jon Snow'n veroiseksi eeppiseksi sankariksi."

Lasipalatsi (Throne of Glass #1) 7.86   227

Arvosanat 424
Kirja-arviot 353
maaliskuu 15, 2021
9 / 10

Jännitys tiivistyy, kun loppu alkaa häämöttää. Tämän kirjan jälkeen Throne of Glass -sarjaa on suomentamatta enää yksi osa! Kirja lähti minulla vähän hitaasti, ehkä syynä oli ärsytykseni edellisen kirjan lopusta ja siitä, että tämä kirja ei antanut helpotusta piinaavaan tilanteeseen. Pikkuhiljaa kirjaan pääsi kuitenkin kiinni ja sehän sitten koukuttikin edellisten osien tapaan. Jännitystä ja romantiikkaa löytyi sivujen välistä, mitäpä sitä muuta kaipaisikaan. No, supervanha kirjasto luemattomine aarteineen toki innosti myös. Tämä sarja alkaa saada samanlaista meininkiä henkilöhahmojen parittamisessa, kuin Mustan tikarin veljeskunta. No huh.

Keskiyön kyyhkynen
Arvosanat 221
Kirja-arviot 71
Viestit 6
elokuu 3, 2021
8 / 10

Hankin Aamunkoiton tornin omakseni heti sen ilmestyttyä. Kului kuukausia ja kirja odotti yhä avaamattomana yöpöydälläni. En tiennyt miksi en saanut aloitettua lukemista, kunnes lopulta tajusin syyn. Pelkäsin kirjaa. Pelkäsin, että ensimmäistä kertaa koskaan Sarah J. Maas tuottaisi tarinallaan minulle pettymyksen. Tiesin kirjan kertovan Chaolista ja olin huolissani siitä, että se ei tyydyttäisi tarinanhimoani. Viimein keräsin rohkeuteni ja raotin kansia varovasti. Ja jälleen kerran huomasin lumoutuvani ja ahmivani sivuja kuin nälkäkuoleman partaalla. Pelkoni tarinan suhteen oli aiherton ja kiinnyin niin uusiin kuin vanhoihinkin hahmoihin kirjan varrella. Aamunkoiton torni ei aivan yltänyt Taistelun myrskyjen rinnalle palkintokorokkeella, mutta se ei haitannut. Kiinnostava juoni ja yllättävät paljastukset saivat minut kaipaamaan lisää, enkä malta odottaa päätöstä sarjalle. Tämän kirjan myötä muistin, miksi rakastan lukemista ja erityisesti J. Maasin tarinoita.

Teukka
Teukka