Kategoria: Teatteri | 895 viestiä | 197,4 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 19.06.2026
Kategoria: Konepaja | 446 viestiä | 216,9 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 15.06.2026
Mitä opit tänään?
19.09.2019
Echramath
4 kirjaa, 452 viestiä
Monet saattavat muistaa Neil Gaimanin Unohdetuista jumalista Lakesiden kaupunkilaisten kilpailun, jossa jäälle oli ajettu auto, ja piti arvata minä päivänä se keväällä uppoaa. Gaimanhan ei ollut keksinyt tätä itse, vaan oli törmännyt tähän omituisen paikalliseen perinteeseen muutettuaan itse Michiganiin.
Mutta uusi tieto oli, että Hämeenlinnan Lions Clubkin järjesti tällaisia ekologisesti kyseenalaisia tempauksia joskus 60-luvulla. Useampikin kottero on edelleen Vanajassa.
("Kottero" muuten kuulemma tulee ranskalaisesta Cottereau-merkistä, jota valmistettiin reilu sata vuotta sitten parinkymmenen vuoden ajan ja joka lausutuun jotakuinkin niin. Paremman etymologian puutteessa uskon.)
Mutta uusi tieto oli, että Hämeenlinnan Lions Clubkin järjesti tällaisia ekologisesti kyseenalaisia tempauksia joskus 60-luvulla. Useampikin kottero on edelleen Vanajassa.
("Kottero" muuten kuulemma tulee ranskalaisesta Cottereau-merkistä, jota valmistettiin reilu sata vuotta sitten parinkymmenen vuoden ajan ja joka lausutuun jotakuinkin niin. Paremman etymologian puutteessa uskon.)
Monet saattavat muistaa Neil Gaimanin Unohdetuista jumalista Lakesiden kaupunkilaisten kilpailun, jossa jäälle oli ajettu auto, ja piti arvata minä päivänä se keväällä uppoaa. Gaimanhan ei ollut keksinyt tätä itse, vaan oli törmännyt tähän omituisen paikalliseen perinteeseen muutettuaan itse Michiganiin.
 
Mutta uusi tieto oli, että Hämeenlinnan Lions Clubkin järjesti tällaisia ekologisesti kyseenalaisia tempauksia joskus 60-luvulla. Useampikin kottero on edelleen Vanajassa.
 
("Kottero" muuten kuulemma tulee ranskalaisesta Cottereau-merkistä, jota valmistettiin reilu sata vuotta sitten parinkymmenen vuoden ajan ja joka lausutuun jotakuinkin niin. Paremman etymologian puutteessa uskon.)
25.09.2019
Fiktiivi
374 viestiä
PisaniaOn varmaan joskus tullut mietittyä mistä juontuu englannin kielen hittielokuvaa tarkoittava sana blockbuster. No, nyt se selvisi sattumalta Carrie Fisherin kirjasta The princess diarist:Blockbuster viittaa myös toisen maailmansodan massiivisiin lentopommeihin, jotka pystyivät tuhoamaan kerralla jopa kokonaisen korttelin. Wikipedian mukaan tämä olisi alkuperäinen etymologia: https://en.wikipedia.org/wiki/Blockbuster_(entertainment)The term "blockbuster," in fact, was born because ticket lines would come to the edge of the street, pause for that asphalt interruption, and the begin again enthusiastically on the next block.
[quote="Pisania" post=60125]On varmaan joskus tullut mietittyä mistä juontuu englannin kielen hittielokuvaa tarkoittava sana blockbuster. No, nyt se selvisi sattumalta Carrie Fisherin kirjasta [i]The princess diarist[/i]:
[quote]The term "blockbuster," in fact, was born because ticket lines would come to the edge of the street, pause for that asphalt interruption, and the begin again enthusiastically on the next block.[/quote][/quote]
 
Blockbuster viittaa myös toisen maailmansodan massiivisiin lentopommeihin, jotka pystyivät tuhoamaan kerralla jopa kokonaisen korttelin. Wikipedian mukaan tämä olisi alkuperäinen etymologia: https://en.wikipedia.org/wiki/Blockbuster_(entertainment)
04.11.2019
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Tämä artikkeli tuli hieman yllätyksenä siitä huolimatta, että viime päivinä on uutisoitu Ruotsin lisääntyneistä kranaatti-iskuista sun muista: Olivatko ne laukauksia? Ruotsissa väkivaltaa joutuu miettimään useammin kuin Suomessa Olen ajatellut että Ruotsin tilannetta kauhistelevat ja suurentelevat öyhöttäjät jotka ajavat omaa agendaansa, mutta ettei siellä oikeasti ole sen kummoisempaa kuin Suomessa. (se on sentään Ruotsi!) Mutta ilmeisesti suurin osa asioista ei edes päädy Suomen uutisiin. Ei täällä sentään tarvitse aktiivisesti pelätä ryöstöjä ja jengien välienselvittelyjä.
Ja laukauksista puheen ollen... (vaikka tuossa Ruotsin puiston tapauksessa kyse tuskin oli metsästyksestä) toinen asia mitä viime aikoina olen oppinut on se että myös kaupunkien ulkoilualueilla saa metsästää eli pitäisi mielellään pitää kirkkaita vaatteita jos liikkuu sellaisella alueella: Hirvenmetsästäjät ja ulkoilijat kohtaavat lähimetsissä – tärkeintä on turvallisuus
Asiaa hieman enemmän penkoessa alkoi vähän harmittaakin miten monet näkivät ulkoilijat ja marjastajat vähän ongelmana kun nämä äkkiarvaamatta törmäävät pusikosta piippujen eteen pyörällä tai jalan. Holtitonta! Ulkoilualueilla tämän ei kai pitäisi olla yllättävää että siellä liikkuu ulkoilijoita ristiin rastiin pitkin metsiä? No, selittää ne laukaukset joita kuulin kun kuljin Espoossa pitkin reitti 2000:tta.
Ja laukauksista puheen ollen... (vaikka tuossa Ruotsin puiston tapauksessa kyse tuskin oli metsästyksestä) toinen asia mitä viime aikoina olen oppinut on se että myös kaupunkien ulkoilualueilla saa metsästää eli pitäisi mielellään pitää kirkkaita vaatteita jos liikkuu sellaisella alueella: Hirvenmetsästäjät ja ulkoilijat kohtaavat lähimetsissä – tärkeintä on turvallisuus
Asiaa hieman enemmän penkoessa alkoi vähän harmittaakin miten monet näkivät ulkoilijat ja marjastajat vähän ongelmana kun nämä äkkiarvaamatta törmäävät pusikosta piippujen eteen pyörällä tai jalan. Holtitonta! Ulkoilualueilla tämän ei kai pitäisi olla yllättävää että siellä liikkuu ulkoilijoita ristiin rastiin pitkin metsiä? No, selittää ne laukaukset joita kuulin kun kuljin Espoossa pitkin reitti 2000:tta.
Tämä artikkeli tuli hieman yllätyksenä siitä huolimatta, että viime päivinä on uutisoitu Ruotsin lisääntyneistä kranaatti-iskuista sun muista: [url=https://yle.fi/uutiset/3-11041744]Olivatko ne laukauksia? Ruotsissa väkivaltaa joutuu miettimään useammin kuin Suomessa[/url] Olen ajatellut että Ruotsin tilannetta kauhistelevat ja suurentelevat öyhöttäjät jotka ajavat omaa agendaansa, mutta ettei siellä oikeasti ole sen kummoisempaa kuin Suomessa. (se on sentään Ruotsi!) Mutta ilmeisesti suurin osa asioista ei edes päädy Suomen uutisiin. Ei täällä sentään tarvitse aktiivisesti pelätä ryöstöjä ja jengien välienselvittelyjä.
 
Ja laukauksista puheen ollen... (vaikka tuossa Ruotsin puiston tapauksessa kyse tuskin oli metsästyksestä) toinen asia mitä viime aikoina olen oppinut on se että myös kaupunkien ulkoilualueilla saa metsästää eli pitäisi mielellään pitää kirkkaita vaatteita jos liikkuu sellaisella alueella: [url=https://yle.fi/uutiset/3-10454034]Hirvenmetsästäjät ja ulkoilijat kohtaavat lähimetsissä – tärkeintä on turvallisuus[/url]
 
Asiaa hieman enemmän penkoessa alkoi vähän harmittaakin miten monet näkivät ulkoilijat ja marjastajat vähän ongelmana kun nämä äkkiarvaamatta törmäävät pusikosta piippujen eteen pyörällä tai jalan. Holtitonta! Ulkoilualueilla tämän ei kai pitäisi olla yllättävää että siellä liikkuu ulkoilijoita ristiin rastiin pitkin metsiä? No, selittää[i] ne[/i] laukaukset joita kuulin kun kuljin Espoossa pitkin reitti 2000:tta.
06.11.2019
Mustelmann
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1287 viestiä
IRA tarkoittaa Irlannin tasavaltalaisarmeijaa (Irish Republican Army), mutta samaa lyhennettä käyttää myös Imatran Ratsastajat ry. En tiedä, onko ryhmien välillä toveruutta, mutta pidän mahdollisena, että Suomi-IRA on Irlanti-IRA:n ratsuväkiosasto.
IRA tarkoittaa Irlannin tasavaltalaisarmeijaa (Irish Republican Army), mutta samaa lyhennettä käyttää myös Imatran Ratsastajat ry. En tiedä, onko ryhmien välillä toveruutta, mutta pidän mahdollisena, että Suomi-IRA on Irlanti-IRA:n ratsuväkiosasto.
18.11.2019
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Sukellusveneet keksittiin jo 1600-luvulla. Hassua, olen jotenkin aina mieltänyt ne suht moderniksi keksinnöksi, mutta eipä niistä ennen 1900-lukua suurta hyötyä tainnut ollakaan.
[url=https://www.history.com/news/9-groundbreaking-early-submarines]Sukellusveneet keksittiin jo 1600-luvulla.[/url] Hassua, olen jotenkin aina mieltänyt ne suht moderniksi keksinnöksi, mutta eipä niistä ennen 1900-lukua suurta hyötyä tainnut ollakaan.
19.11.2019
Echramath
4 kirjaa, 452 viestiä
kytySukellusveneet keksittiin jo 1600-luvulla. Hassua, olen jotenkin aina mieltänyt ne suht moderniksi keksinnöksi, mutta eipä niistä ennen 1900-lukua suurta hyötyä tainnut ollakaan.Ylipäätäänkin sukellusveneellä on kai ollut noin kolme eri käyttötarkoitusta ikinä:
– Sodankäynti, koska meren alle on kätevä piiloutua
– Meren tai hylkyjen tutkimus niin syvällä, ettei ihmisen sukeltaminen sinne ole järkevää tai mahdollista pelkässä puvussa
– Vedenalaisten näkymien pällistely muuten vaan esim. turistikohteissa
Niinpä ainoat "oikeat" sukellusveneet, jotka pystyvät operaroimaan päiväkausia (tai viikkoja tai kuukausia) ovat luonteeltaan sotilaallisia.
Sukelluspuvulla sen sijaan voi vaikka tutkia laivan pohjaa satamassa ja Suomesta löytyykin vanhin tunnettu sukelluspuku 1700-luvulta, joka luultavasti oli tähän tarkoitukseen valmistettu. Sen voi löytää Raahen museosta.
Morbideihin suosikkeihin kuuluu USAn sisällissodan etelävaltioinden suunnittelijansa mukaan nimetty sukellusvene H. L. Hunley, joka upposi kolme kertaa, yhteensä 21 miestä sai surmansa näissä uppoamisissa, mukaan lukien Horace Hunley itse. Kolmannella kerralla alus sentään onnistui upottamaan myös vihollisaluksen, sukellusvene vain itsekin oli liian lähellä "torpedonsa" räjähdystä ja vaurioitui fataalisti.
[quote="kyty" post=60722][url=https://www.history.com/news/9-groundbreaking-early-submarines]Sukellusveneet keksittiin jo 1600-luvulla.[/url] Hassua, olen jotenkin aina mieltänyt ne suht moderniksi keksinnöksi, mutta eipä niistä ennen 1900-lukua suurta hyötyä tainnut ollakaan.[/quote]
 
Ylipäätäänkin sukellusveneellä on kai ollut noin kolme eri käyttötarkoitusta ikinä:
– Sodankäynti, koska meren alle on kätevä piiloutua
– Meren tai hylkyjen tutkimus niin syvällä, ettei ihmisen sukeltaminen sinne ole järkevää tai mahdollista pelkässä puvussa
– Vedenalaisten näkymien pällistely muuten vaan esim. turistikohteissa
 
Niinpä ainoat "oikeat" sukellusveneet, jotka pystyvät operaroimaan päiväkausia (tai viikkoja tai kuukausia) ovat luonteeltaan sotilaallisia.
 
Sukelluspuvulla sen sijaan voi vaikka tutkia laivan pohjaa satamassa ja Suomesta löytyykin vanhin tunnettu sukelluspuku 1700-luvulta, joka luultavasti oli tähän tarkoitukseen valmistettu. Sen voi löytää [url=http://raahenmuseo.fi/tietolaari/wanha-herra]Raahen museosta[/url].
 
Morbideihin suosikkeihin kuuluu USAn sisällissodan etelävaltioinden suunnittelijansa mukaan nimetty sukellusvene [i]H. L. Hunley[/i], joka upposi kolme kertaa, yhteensä 21 miestä sai surmansa näissä uppoamisissa, mukaan lukien Horace Hunley itse. Kolmannella kerralla alus sentään onnistui upottamaan myös vihollisaluksen, sukellusvene vain itsekin oli liian lähellä "torpedonsa" räjähdystä ja vaurioitui fataalisti.
13.12.2019
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
En ole varma, onko tämä varsinaisesti opittu tieto, mutta kuulin että Pasilaan on tulossa Neuvostoliitto-Manhattan. (https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006340776.html?share=a2232eca423f681887e0b3659de0afcc) Itä-Pasila on ollut aina vähän neuvostoaikainen, Tripla näyttää sekin neuvostoaikaiselta ja nyt suunnitelmissa on sitten tornitaloja, joista liene turvallista olettaa etteivät ne näytä lainkaan siltä miltä havainnekuvissa, joissa ne ovat jo vähän blokkityyliä.
Tämä huvittaa siksi koska Pasilasta oli tarkoitus rakentaa ihmisystävällistä ja kodikasta uutta keskustaa, mitä käsittääkseni neuvostoaikainen arkkitehtuuri ja suurkaupunkien elementtikolhoosit ja tornitalot nimenomaan eivät edusta... :lol:
Tämä huvittaa siksi koska Pasilasta oli tarkoitus rakentaa ihmisystävällistä ja kodikasta uutta keskustaa, mitä käsittääkseni neuvostoaikainen arkkitehtuuri ja suurkaupunkien elementtikolhoosit ja tornitalot nimenomaan eivät edusta... :lol:
En ole varma, onko tämä varsinaisesti opittu tieto, mutta kuulin että Pasilaan on tulossa Neuvostoliitto-Manhattan. ([url=https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006340776.html?share=a2232eca423f681887e0b3659de0afcc]https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006340776.html?share=a2232eca423f681887e0b3659de0afcc[/url]) Itä-Pasila on ollut aina vähän neuvostoaikainen, Tripla näyttää sekin neuvostoaikaiselta ja nyt suunnitelmissa on sitten tornitaloja, joista liene turvallista olettaa etteivät ne näytä lainkaan siltä miltä havainnekuvissa, joissa ne ovat jo vähän blokkityyliä.
 
Tämä huvittaa siksi koska Pasilasta oli tarkoitus rakentaa ihmisystävällistä ja kodikasta uutta keskustaa, mitä käsittääkseni neuvostoaikainen arkkitehtuuri ja suurkaupunkien elementtikolhoosit ja tornitalot nimenomaan [i]eivät[/i] edusta... :lol:
04.01.2020
Echramath
4 kirjaa, 452 viestiä
kytyPasial nyt on muutenkin oma lukunsa ja oman aikansa lapsi, aikana jona Smith-Polvisen liikennesuunnitelmaa edes ajateltiin, siksi se on rakennettu kahteen tasoonkin, jotta jalankulkijat voivat käyskennellä välittämättä alapuolellaan hurisevasta hyrysysyjen katkeamattomasta virrasta. Itselleni noista kyllä mitään erityisiä neuvostovisioita tule, oppia oli haettu kuulemma Torontosta ja vähän samalta näyttää Toronton Union Stationinkin ympäristö.
Tämä huvittaa siksi koska Pasilasta oli tarkoitus rakentaa ihmisystävällistä ja kodikasta uutta keskustaa, mitä käsittääkseni neuvostoaikainen arkkitehtuuri ja suurkaupunkien elementtikolhoosit ja tornitalot nimenomaan eivät edusta... :lol:
(Sinällään olen kuullut uskottavia väitteitä, ettei Suomeen niinkään tehty neuvostotyyppisiä betonilähiöitä, päinvastoin, nämä vaikutettiin tulivat lännestä ja neuvostoliittolaiset delegaatiot kävivät nimenomaan puolueettomassa Suomessa tutustumassa kaiken maailman kouvoloihin ja merihakoihin ja ammentamassa oppia työläisten asuttamisongelmiin)
[img ]http://4.bp.blogspot.com/-yvyb1X-mNT0/UIFI5dPVpfI/AAAAAAAAJOQ/zPQbmW1J1YA/s1600/6MDM15-L.jpg[/img]
Sitten asiaan, USA:n puolustusviranomaiset tilasivat (enimmäkseen IBM:ltä) maailman suurimman (fyysiseltä kooltaan) tietokonejärjestelmän eli https://en.wikipedia.org/wiki/AN/FSQ-7_Combat_Direction_CentralAN/FSQ-7 Combat Direction Centralin – suunnatonta kokoa selitti sekin, että koko järjestelmä oli täysin kahdennettu. Tietokoneet kehittyivät, joten järjestelmä vanhentui ja otettiin pois käytöstä. Sitä ei kuitenkaan heitetty kaatopaikalle, vaan se näyttää päätyneen suurelta osin amerikkalaisen proppivuokraamon haltuun, ja ehtaa keskustietokonerautaa , tai no, ainakin sen kuoria, joissa vilkkuu satunnaisia valoja, on käytetty yhdessä jos toisessa sarjassa ja elokuvassa. Teistä jokainen on nähnyt yhden http://www.starringthecomputer.com/computer.html?c=73näistä.
[quote="kyty" post=60853]
Tämä huvittaa siksi koska Pasilasta oli tarkoitus rakentaa ihmisystävällistä ja kodikasta uutta keskustaa, mitä käsittääkseni neuvostoaikainen arkkitehtuuri ja suurkaupunkien elementtikolhoosit ja tornitalot nimenomaan [i]eivät[/i] edusta... :lol:[/quote]
 
Pasial nyt on muutenkin oma lukunsa ja oman aikansa lapsi, aikana jona Smith-Polvisen liikennesuunnitelmaa edes ajateltiin, siksi se on rakennettu kahteen tasoonkin, jotta jalankulkijat voivat käyskennellä välittämättä alapuolellaan hurisevasta hyrysysyjen katkeamattomasta virrasta. Itselleni noista kyllä mitään erityisiä neuvostovisioita tule, oppia oli haettu kuulemma Torontosta ja vähän samalta näyttää Toronton Union Stationinkin ympäristö.
 
(Sinällään olen kuullut uskottavia väitteitä, ettei Suomeen niinkään tehty neuvostotyyppisiä betonilähiöitä, päinvastoin, nämä vaikutettiin tulivat lännestä ja neuvostoliittolaiset delegaatiot kävivät nimenomaan puolueettomassa Suomessa tutustumassa kaiken maailman kouvoloihin ja merihakoihin ja ammentamassa oppia työläisten asuttamisongelmiin)
 
[img ]http://4.bp.blogspot.com/-yvyb1X-mNT0/UIFI5dPVpfI/AAAAAAAAJOQ/zPQbmW1J1YA/s1600/6MDM15-L.jpg[/img]
 
Sitten asiaan, USA:n puolustusviranomaiset tilasivat (enimmäkseen IBM:ltä) maailman suurimman (fyysiseltä kooltaan) tietokonejärjestelmän eli [url=https://en.wikipedia.org/wiki/AN/FSQ-7_Combat_Direction_Central]https://en.wikipedia.org/wiki/AN/FSQ-7_Combat_Direction_CentralAN/FSQ-7 Combat Direction Centralin[/url] – suunnatonta kokoa selitti sekin, että koko järjestelmä oli täysin kahdennettu. Tietokoneet kehittyivät, joten järjestelmä vanhentui ja otettiin pois käytöstä. Sitä ei kuitenkaan heitetty kaatopaikalle, vaan se näyttää päätyneen suurelta osin amerikkalaisen proppivuokraamon haltuun, ja ehtaa keskustietokonerautaa , tai no, ainakin sen kuoria, joissa vilkkuu satunnaisia valoja, on käytetty yhdessä jos toisessa sarjassa ja elokuvassa. Teistä jokainen on nähnyt yhden [url=http://www.starringthecomputer.com/computer.html?c=73]http://www.starringthecomputer.com/computer.html?c=73näistä[/url].
07.01.2020
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Huomasin, että Laura Huhtasaari on blokannut minutkin Twitterissä, en tiennyt olevani näin tärkeä. 
Olen kyllä tietoinen siitä, että Twitterissä on meneillään suuri blokkaussota vasemmalla ja oikealla, mutta en ole edes täysin varma miksi olen itse päässyt blokkauslistalle. Huhtasaari ilmeisesti harrastaa tätä blokkausta aika herkällä sormella, mutta onneksi se ei haittaa minua sillä ei ole mikään erityinen hinku nähdä hänen twiittejään. (Valitettavasti muut jakavat niitä kuvakaappauksina kuten nyt viattoman kysymyksen siitä ovatko homous ja eläimiinsekaantuminen yhä syntiä.) Myös pari muuta henkilöä on viime vuosina blokkaillut ihmisiä ihan vain siksi, että nämä ovat oikoneet vääriä väitteitä. Huhtasaari on myös blokannut suunnilleen puolet Twitteristä, eikä siihen aina löydy edes järkevää syytä. Selittänee sitten kai miksi kaltaiseni nobody on myös päässyt listalle. Saahan sitä toki blokkailla ihmisiä, mutta hieman omituista käytöstä poliitikolta, joka puhuu kovasti sananvapauden puolesta ja kritisoi itse blokkaamista...
Olen kyllä tietoinen siitä, että Twitterissä on meneillään suuri blokkaussota vasemmalla ja oikealla, mutta en ole edes täysin varma miksi olen itse päässyt blokkauslistalle. Huhtasaari ilmeisesti harrastaa tätä blokkausta aika herkällä sormella, mutta onneksi se ei haittaa minua sillä ei ole mikään erityinen hinku nähdä hänen twiittejään. (Valitettavasti muut jakavat niitä kuvakaappauksina kuten nyt viattoman kysymyksen siitä ovatko homous ja eläimiinsekaantuminen yhä syntiä.) Myös pari muuta henkilöä on viime vuosina blokkaillut ihmisiä ihan vain siksi, että nämä ovat oikoneet vääriä väitteitä. Huhtasaari on myös blokannut suunnilleen puolet Twitteristä, eikä siihen aina löydy edes järkevää syytä. Selittänee sitten kai miksi kaltaiseni nobody on myös päässyt listalle. Saahan sitä toki blokkailla ihmisiä, mutta hieman omituista käytöstä poliitikolta, joka puhuu kovasti sananvapauden puolesta ja kritisoi itse blokkaamista...
Huomasin, että Laura Huhtasaari on blokannut minutkin Twitterissä, en tiennyt olevani näin tärkeä. :cool:
 
Olen kyllä tietoinen siitä, että Twitterissä on meneillään suuri blokkaussota vasemmalla ja oikealla, mutta en ole edes täysin varma miksi olen itse päässyt blokkauslistalle. Huhtasaari ilmeisesti harrastaa tätä blokkausta aika herkällä sormella, mutta onneksi se ei haittaa minua sillä ei ole mikään erityinen hinku nähdä hänen twiittejään. (Valitettavasti muut jakavat niitä kuvakaappauksina kuten nyt viattoman kysymyksen siitä ovatko homous ja eläimiinsekaantuminen yhä syntiä.) Myös pari muuta henkilöä on viime vuosina blokkaillut ihmisiä ihan vain siksi, että nämä ovat oikoneet vääriä väitteitä. Huhtasaari on myös blokannut suunnilleen puolet Twitteristä, eikä siihen aina löydy edes järkevää syytä. Selittänee sitten kai miksi kaltaiseni nobody on myös päässyt listalle. Saahan sitä toki blokkailla ihmisiä, mutta hieman omituista käytöstä poliitikolta, joka puhuu kovasti sananvapauden puolesta ja kritisoi itse blokkaamista...
10.01.2020
Mallaspappi
120 kirjaa, 118 kirja-arviota, 232 viestiä
En oppinut tätä tänään vaan jo keskiviikkona, mutta kerron sen nyt.
Kuulin ystävältäni (ja vahvistin Googlesta), että vuonna 1969 Kuuhun vietiin pikkuinen Moon Museumiksi nimetty piilevy, johon joukko aikansa tunnettuja taiteilijoita oli piirtänyt kukin omat kummalliset piirroksensa, kaikki järjestäen varsin kömpelösti ja hätäisesti toteutettuja. Syy sille, miksi tämä asia minua liikuttaa, on se, että yksi kuvista oli Andy Warholin piirtämä
(muut taiteililijat eivät nykyihmiselle sano paljoa mitään). Lohdullista ajatella, että vaikka asiat menisivät kuinka myttyyn täällä Maassa, Warholin taide on ja pysyy.
Olisin muuten linkittänyt teoksesta kuvan tähän, mutta koska Andy Warholin piirros sattui esittämään penistä, jätän väliin. Vaikka toteutus oli äärimmäisen alkeellinen ja kökkö, ja vaikka Rising onkin melko suvaitsevainen foorumi, lienee silti viisainta olla jakamatta moisia. Etsikää itse kuvahausta.
Kuulin ystävältäni (ja vahvistin Googlesta), että vuonna 1969 Kuuhun vietiin pikkuinen Moon Museumiksi nimetty piilevy, johon joukko aikansa tunnettuja taiteilijoita oli piirtänyt kukin omat kummalliset piirroksensa, kaikki järjestäen varsin kömpelösti ja hätäisesti toteutettuja. Syy sille, miksi tämä asia minua liikuttaa, on se, että yksi kuvista oli Andy Warholin piirtämä
Olisin muuten linkittänyt teoksesta kuvan tähän, mutta koska Andy Warholin piirros sattui esittämään penistä, jätän väliin. Vaikka toteutus oli äärimmäisen alkeellinen ja kökkö, ja vaikka Rising onkin melko suvaitsevainen foorumi, lienee silti viisainta olla jakamatta moisia. Etsikää itse kuvahausta.
En oppinut tätä tänään vaan jo keskiviikkona, mutta kerron sen nyt.
 
Kuulin ystävältäni (ja vahvistin Googlesta), että vuonna 1969 Kuuhun vietiin pikkuinen [i]Moon Museumiksi[/i] nimetty piilevy, johon joukko aikansa tunnettuja taiteilijoita oli piirtänyt kukin omat kummalliset piirroksensa, kaikki järjestäen varsin kömpelösti ja hätäisesti toteutettuja. Syy sille, miksi tämä asia minua liikuttaa, on se, että yksi kuvista oli Andy Warholin piirtämä :heart: (muut taiteililijat eivät nykyihmiselle sano paljoa mitään). Lohdullista ajatella, että vaikka asiat menisivät kuinka myttyyn täällä Maassa, Warholin taide on ja pysyy.
 
Olisin muuten linkittänyt teoksesta kuvan tähän, mutta koska Andy Warholin piirros sattui esittämään penistä, jätän väliin. Vaikka toteutus oli äärimmäisen alkeellinen ja kökkö, ja vaikka Rising onkin melko suvaitsevainen foorumi, lienee silti viisainta olla jakamatta moisia. Etsikää itse kuvahausta.
22.05.2020
Pisania
1181 kirjaa, 1843 viestiä
Sarjassamme "I was today years old..." opin, että dodot kasvoivat n. metrin mittaiseksi. Metrin! :shock: Painoivatkin about 23 kiloa. Olen aina kuvitellut ne sellaisiksi hanhen kokoisiksi (enemmän valkoposken kuin kanadan) hellyyttäviksi hölmöiksi. Sellaiseksi, jonka voisi helposti kopata kainaloonsa. Nehän olikin ihan poskettoman kokoisia. Mind: blown.
Sarjassamme "I was today years old..." opin, että dodot kasvoivat n. metrin mittaiseksi. Metrin! :shock: Painoivatkin about 23 kiloa. Olen aina kuvitellut ne sellaisiksi hanhen kokoisiksi (enemmän valkoposken kuin kanadan) hellyyttäviksi hölmöiksi. Sellaiseksi, jonka voisi helposti kopata kainaloonsa. Nehän olikin ihan poskettoman kokoisia. Mind: blown.
06.06.2020
Mallaspappi
120 kirjaa, 118 kirja-arviota, 232 viestiä
Opin tänään, tai siis eilen, kellohan on jo puoli yksi, että prinssi Harryn oikea nimi ei ole Harry, vaan Henry. En ole koskaan ollut kuningasperheistä kiinnostunut, mutta tunsin itseni todella tyhmäksi, kun en tiennyt edes tätä. Katariina Aragonialaisesta kertovaa sarjaa katsellessani ihmettelin, miksi Henryä kutsuttiin koko ajan Harryksi, kunnes minulle huomautettiin, että eihän prinssi Harrykaan ole oikeasti Harry. Hienosti loistettu taas viisaudella, Adolfina!
Opin tänään, tai siis eilen, kellohan on jo puoli yksi, että prinssi Harryn oikea nimi ei ole Harry, vaan Henry. En ole koskaan ollut kuningasperheistä kiinnostunut, mutta tunsin itseni todella tyhmäksi, kun en tiennyt edes tätä. Katariina Aragonialaisesta kertovaa sarjaa katsellessani ihmettelin, miksi Henryä kutsuttiin koko ajan Harryksi, kunnes minulle huomautettiin, että eihän prinssi Harrykaan ole oikeasti Harry. Hienosti loistettu taas viisaudella, Adolfina!
06.06.2020
Rinja
847 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1031 viestiä
^Kas, enpä minäkään tiennyt, että Harry on Henry. Nyt kun miettii niin onhan se kyllä loogista, koska varhempia Harry-nimisiä kuninkaallisia ei kyllä tule mieleen.
Huomautan, että eihän se ole tyhmyyttä jos jotain faktaa ei tiedä, tai viisautta jos sen tietää. (Enkä sano tätä vain siksi, etten sattunut itsekään tietämään tätä nimenomaista knoppia :D) Kirjaviisaudeksi sitä voi ehkä sanoa, mutta viisaus ja tyhmyys ovat ihan muuta. Törmäsin joskus johonkin arvioituun prosenttilukuun siitä, kuinka suurelle osalle ihmisistä kukin "kaikkihan tämän tietävät" -asia on uusi. En valitettavasti muista sitä lukua, mutta muistan ajatelleeni sen olleen kohtalaisen iso. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä selkeämmin huomaan sen pitävän paikkansa.
Itse opin tänään Harry/Henryn lisäksi, että... no, juuri äsken opin erilaisten kissavärivariaatioiden englanninkielisiä nimityksiä. Kuten että tortien (= tortoiseshell eli kilpikonnaväritys) ja torbien ero on se, että jälkimmäisessä on raitoja (torbie = tortoiseshell + tabby). Ja opin myös sen, että erilaisia väritysluokituksia on hurja määrä. Katsokaa vaikka: http://messybeast.com/colour-charts.htm
Huomautan, että eihän se ole tyhmyyttä jos jotain faktaa ei tiedä, tai viisautta jos sen tietää. (Enkä sano tätä vain siksi, etten sattunut itsekään tietämään tätä nimenomaista knoppia :D) Kirjaviisaudeksi sitä voi ehkä sanoa, mutta viisaus ja tyhmyys ovat ihan muuta. Törmäsin joskus johonkin arvioituun prosenttilukuun siitä, kuinka suurelle osalle ihmisistä kukin "kaikkihan tämän tietävät" -asia on uusi. En valitettavasti muista sitä lukua, mutta muistan ajatelleeni sen olleen kohtalaisen iso. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä selkeämmin huomaan sen pitävän paikkansa.
Itse opin tänään Harry/Henryn lisäksi, että... no, juuri äsken opin erilaisten kissavärivariaatioiden englanninkielisiä nimityksiä. Kuten että tortien (= tortoiseshell eli kilpikonnaväritys) ja torbien ero on se, että jälkimmäisessä on raitoja (torbie = tortoiseshell + tabby). Ja opin myös sen, että erilaisia väritysluokituksia on hurja määrä. Katsokaa vaikka: http://messybeast.com/colour-charts.htm
^Kas, enpä minäkään tiennyt, että Harry on Henry. Nyt kun miettii niin onhan se kyllä loogista, koska varhempia Harry-nimisiä kuninkaallisia ei kyllä tule mieleen.
 
Huomautan, että eihän se ole tyhmyyttä jos jotain faktaa ei tiedä, tai viisautta jos sen tietää. (Enkä sano tätä vain siksi, etten sattunut itsekään tietämään tätä nimenomaista knoppia :D) Kirjaviisaudeksi sitä voi ehkä sanoa, mutta viisaus ja tyhmyys ovat ihan muuta. Törmäsin joskus johonkin arvioituun prosenttilukuun siitä, kuinka suurelle osalle ihmisistä kukin "kaikkihan tämän tietävät" -asia on uusi. En valitettavasti muista sitä lukua, mutta muistan ajatelleeni sen olleen kohtalaisen iso. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä selkeämmin huomaan sen pitävän paikkansa.
 
Itse opin tänään Harry/Henryn lisäksi, että... no, juuri äsken opin erilaisten kissavärivariaatioiden englanninkielisiä nimityksiä. Kuten että tortien (= tortoiseshell eli kilpikonnaväritys) ja torbien ero on se, että jälkimmäisessä on raitoja (torbie = tortoiseshell + tabby). Ja opin myös sen, että erilaisia väritysluokituksia on hurja määrä. Katsokaa vaikka: http://messybeast.com/colour-charts.htm
06.06.2020
Fiktiivi
374 viestiä
Eipä Harry/Henry ollut minullekaan tuttu. Englannin nimien kummallisuuksissa on selvästi vielä opittavaa, koska opin hiljattain (ei oikeasti tänään mutta menköön) että Leigh voi olla paitsi sekä naisen että miehen etunimi, myös sukunimi. Tällaisia nimiä on englannissa tarkemmin tutustuen yllättävän paljon.
Eipä Harry/Henry ollut minullekaan tuttu. Englannin nimien kummallisuuksissa on selvästi vielä opittavaa, koska opin hiljattain (ei oikeasti tänään mutta menköön) että Leigh voi olla paitsi sekä naisen että miehen etunimi, myös sukunimi. Tällaisia nimiä on englannissa tarkemmin tutustuen [url=https://en.wikipedia.org/wiki/Category:English-language_unisex_given_names]yllättävän paljon[/url].
22.07.2020
Mallaspappi
120 kirjaa, 118 kirja-arviota, 232 viestiä
Oho, huomasin vasta nyt, että kommenttini oli saanut vastauksia!
En muistaakseni oppinut tänään mitään uutta, vaikka kävin peräti kolmessa museossa. Museoista kaksi olivat vielä hyvinkin tuoreessa muistissa ja yhdessä nyt ei ollut muuta kuin taidenäyttely. Mutta ei ollut hukkareissu, hauskaa oli ja niissä kahdessa tutussa museossa pystyin toimimaan oppaantapaisena mukanani olleille isovanhemmille :)
Huomautan, että eihän se ole tyhmyyttä jos jotain faktaa ei tiedä, tai viisautta jos sen tietää.En minä niin väitäkään, mutta kun äitini on aina ollut hulluna eurooppalaishoveihin ja minua on pienestä pitäen roudattu linnasta linnaan ja museosta museoon ja elokuvia on näytetty kuin piirrettyjä konsanaan. En odota koko maailman tietävän tätä, pikemminkin niin, että jos jonkun olisi pitänyt tämä tietää niin minun :D
Törmäsin joskus johonkin arvioituun prosenttilukuun siitä, kuinka suurelle osalle ihmisistä kukin "kaikkihan tämän tietävät" -asia on uusi. En valitettavasti muista sitä lukua, mutta muistan ajatelleeni sen olleen kohtalaisen iso.En ole koskaan kuullut että tästä on tehty tutkimuksia, mielenkiinntoista! Millaisillahan hakusanoilla kannattaisi etsiä?
En muistaakseni oppinut tänään mitään uutta, vaikka kävin peräti kolmessa museossa. Museoista kaksi olivat vielä hyvinkin tuoreessa muistissa ja yhdessä nyt ei ollut muuta kuin taidenäyttely. Mutta ei ollut hukkareissu, hauskaa oli ja niissä kahdessa tutussa museossa pystyin toimimaan oppaantapaisena mukanani olleille isovanhemmille :)
Oho, huomasin vasta nyt, että kommenttini oli saanut vastauksia!
 
[quote]Huomautan, että eihän se ole tyhmyyttä jos jotain faktaa ei tiedä, tai viisautta jos sen tietää.[/quote]
 
En minä niin väitäkään, mutta kun äitini on aina ollut hulluna eurooppalaishoveihin ja minua on pienestä pitäen roudattu linnasta linnaan ja museosta museoon ja elokuvia on näytetty kuin piirrettyjä konsanaan. En odota koko maailman tietävän tätä, pikemminkin niin, että jos jonkun olisi pitänyt tämä tietää niin minun :D
 
[quote]Törmäsin joskus johonkin arvioituun prosenttilukuun siitä, kuinka suurelle osalle ihmisistä kukin "kaikkihan tämän tietävät" -asia on uusi. En valitettavasti muista sitä lukua, mutta muistan ajatelleeni sen olleen kohtalaisen iso.[/quote]
 
En ole koskaan kuullut että tästä on tehty tutkimuksia, mielenkiinntoista! Millaisillahan hakusanoilla kannattaisi etsiä?
 
En muistaakseni oppinut tänään mitään uutta, vaikka kävin peräti kolmessa museossa. Museoista kaksi olivat vielä hyvinkin tuoreessa muistissa ja yhdessä nyt ei ollut muuta kuin taidenäyttely. Mutta ei ollut hukkareissu, hauskaa oli ja niissä kahdessa tutussa museossa pystyin toimimaan oppaantapaisena mukanani olleille isovanhemmille :)
30.07.2020
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Opin, että nuoriso pitää nykyään kaikkia antropomorfisia eläinhahmoja furryina. Noitahan on ollut iät ajat, mutta en ole ennen ajatellut että niistä pitäminen tekee ihmisestä "furryn"? Onko Aku Ankkakin siis furry? Tai Bojack Horseman tai Disneyn Robin Hood? Vai onko moderneilla "furrysarjoilla" jokin tietty ero entiseen? (Tämähän kuuluisi kysymyksiin...)
Ensin ajattelin, että "furryn" pitäisi olla käytännössä ihmisvartaloinen eläin, mutta ilmeisesti jopa Zootropolis luokitellaan furryelokuvaksi vaikka aiemmin kukaan ei olisi katsonut kieroon ihmisiä jotka sitä fanittaisivat.
Ensin ajattelin, että "furryn" pitäisi olla käytännössä ihmisvartaloinen eläin, mutta ilmeisesti jopa Zootropolis luokitellaan furryelokuvaksi vaikka aiemmin kukaan ei olisi katsonut kieroon ihmisiä jotka sitä fanittaisivat.
Opin, että nuoriso pitää nykyään kaikkia antropomorfisia eläinhahmoja furryina. Noitahan on ollut iät ajat, mutta en ole ennen ajatellut että niistä pitäminen tekee ihmisestä "furryn"? Onko Aku Ankkakin siis furry? Tai Bojack Horseman tai Disneyn Robin Hood? Vai onko moderneilla "furrysarjoilla" jokin tietty ero entiseen? (Tämähän kuuluisi kysymyksiin...)
 
Ensin ajattelin, että "furryn" pitäisi olla käytännössä ihmisvartaloinen eläin, mutta ilmeisesti jopa Zootropolis luokitellaan furryelokuvaksi vaikka aiemmin kukaan ei olisi katsonut kieroon ihmisiä jotka sitä fanittaisivat.
02.08.2020
Mallaspappi
120 kirjaa, 118 kirja-arviota, 232 viestiä
Suomen Metsästymuseossa sain tietää, että fasaanin toi Suomeen Karl Fazer. Että häntä on kiittäminen noista rääkyjistä, joita juoksee minun kotikulmillani ristiin rastiin. Ei siinä mitään, hauskoja otuksia nuo minusta ovat. Kesämökin läheisyydestä olen bongannut jopa mustan fasaanin.
Suomen Metsästymuseossa sain tietää, että fasaanin toi Suomeen Karl Fazer. Että häntä on kiittäminen noista rääkyjistä, joita juoksee minun kotikulmillani ristiin rastiin. Ei siinä mitään, hauskoja otuksia nuo minusta ovat. Kesämökin läheisyydestä olen bongannut jopa mustan fasaanin.
20.09.2020
Pisania
1181 kirjaa, 1843 viestiä
Barbapapa, tuo lapsuudesta tuttu vaaleanpunainen mötkylä, on saanut nimensä ranskan hattaraa tarkoittavasta fraasista barbe à papa. Kirjaimellisesti se tarkoittaa isän partaa.
Barbapapa, tuo lapsuudesta tuttu vaaleanpunainen mötkylä, on saanut nimensä ranskan hattaraa tarkoittavasta fraasista [i]barbe à papa[/i]. Kirjaimellisesti se tarkoittaa isän partaa.
30.10.2020
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Opin (mahdollisesti jo toiseen kertaan) että Lonkero on alun perin suomalainen juoma. Jotenkin olen aina luullut sen olevan jokin yleismaailmallinen drinkki!
Muoks: Siis se gin+greippi versio
Muoks: Siis se gin+greippi versio
Opin (mahdollisesti jo toiseen kertaan) että Lonkero on alun perin suomalainen juoma. Jotenkin olen aina luullut sen olevan jokin yleismaailmallinen drinkki!
 
Muoks: Siis se gin+greippi versio
18.11.2020
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Jotenkin olen luullut, että kasveja kasvatetaan kasvihuoneissakin pääosin mullassa, ja että turve on jokin puutarhaliikkeissä myytävien ruukkukukkien erityisominaisuus. Nyt näyttääkin siltä, että suurin osa kaikesta kasvihuoneviljelystä tapahtuu turpeessa, ja että viljely "loppuu kyllä Suomesta kokonaan jos turvetta ei enää voi käyttää".
Ilmeisesti ainoa tapa viljellä kasveja on tuhota suot nostamalla joko turvetta tai kuorimalla niistä rahkasammalet päältä, sillä kaikki muut vaihtoehdot ovat kalliimpia tai vasta kehittelyssä ja turvetta tai sammalta taas saa suolta ihan sellaisenaan valmiina.
Ilmeisesti ainoa tapa viljellä kasveja on tuhota suot nostamalla joko turvetta tai kuorimalla niistä rahkasammalet päältä, sillä kaikki muut vaihtoehdot ovat kalliimpia tai vasta kehittelyssä ja turvetta tai sammalta taas saa suolta ihan sellaisenaan valmiina.
Jotenkin olen luullut, että kasveja kasvatetaan kasvihuoneissakin pääosin mullassa, ja että turve on jokin puutarhaliikkeissä myytävien ruukkukukkien erityisominaisuus. Nyt näyttääkin siltä, että suurin osa kaikesta kasvihuoneviljelystä tapahtuu turpeessa, ja että viljely "loppuu kyllä Suomesta kokonaan jos turvetta ei enää voi käyttää".
 
Ilmeisesti ainoa tapa viljellä kasveja on tuhota suot nostamalla joko turvetta tai kuorimalla niistä rahkasammalet päältä, sillä kaikki muut vaihtoehdot ovat kalliimpia tai vasta kehittelyssä ja turvetta tai sammalta taas saa suolta ihan sellaisenaan valmiina.
19.11.2020
Mustelmann
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1287 viestiä
Minulle valkeni viimein, että tänään vietettävä miestenpäivä on ihan oikeasti olemassa oleva asia. Se on vieläpä keksitty jo vuonna 1999, mutta Suomessa päivää ei huomioida kovin isosti, sehän ei kuulu edes kalenteriin. Isänpäivä sentään on tasavertainen äitienpäivän kanssa, vaikka jälkimmäistä onkin vietetty pidempään. Onko näillä sukupuolten erikoispäivillä mitään merkitystä, niin eipä juuri, eivätkä ne vaikuta omaan arkeeni oikein mitenkään. Harvemmin kyllä mikään muukaan asialle x omistettu päivä.
Minulle valkeni viimein, että tänään vietettävä miestenpäivä on ihan oikeasti olemassa oleva asia. Se on vieläpä keksitty jo vuonna 1999, mutta Suomessa päivää ei huomioida kovin isosti, sehän ei kuulu edes kalenteriin. Isänpäivä sentään on tasavertainen äitienpäivän kanssa, vaikka jälkimmäistä onkin vietetty pidempään. Onko näillä sukupuolten erikoispäivillä mitään merkitystä, niin eipä juuri, eivätkä ne vaikuta omaan arkeeni oikein mitenkään. Harvemmin kyllä mikään muukaan asialle x omistettu päivä.
01.02.2021
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Opin, että purukumi valmistetaan nykyään... muovista?
Ylen testistä käy ilmi, että purkka murustuu näkymättömiin parissa vuodessa, mutta sen sisältämä synteettinen lateksi ei tahdo hävitä maaperästä. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että tupakantumppien lisäksi on toinenkin roska, jonka maahan heittämistä edes kaikki muuten roskia heittelemättömät ihmiset eivät pidä haitallisena, mutta jonka sisältämä muovi säilyy maaperässä vähintään pitkään...?
Ylen testistä käy ilmi, että purkka murustuu näkymättömiin parissa vuodessa, mutta sen sisältämä synteettinen lateksi ei tahdo hävitä maaperästä. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että tupakantumppien lisäksi on toinenkin roska, jonka maahan heittämistä edes kaikki muuten roskia heittelemättömät ihmiset eivät pidä haitallisena, mutta jonka sisältämä muovi säilyy maaperässä vähintään pitkään...?
Opin, että purukumi valmistetaan nykyään... muovista?
 
Ylen [url=https://yle.fi/uutiset/3-11756656]testistä[/url] käy ilmi, että purkka murustuu näkymättömiin parissa vuodessa, mutta sen sisältämä synteettinen lateksi ei tahdo hävitä maaperästä. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että tupakantumppien lisäksi on toinenkin roska, jonka maahan heittämistä edes kaikki muuten roskia heittelemättömät ihmiset eivät pidä haitallisena, mutta jonka sisältämä muovi säilyy maaperässä vähintään pitkään...?
05.06.2021
Echramath
4 kirjaa, 452 viestiä
Mitä ihmettä! Facebookissa vanhat lukion luokkakaverit, joilla on jo varsin pitkälle koulussa edennyttä jälkikasvua, raportoivat, että lapsensa ovat saaneet Hymypoika- ja Hymytyttö-patsaita. Kuulostaa niin suomifilmiromanttiselta, että luulin moisten jääneen historiaan samalla hetkellä kun kansakoulu muuttui peruskouluksi.
Sinällään huolestuttavasti tuosta muutoksesta omiin kouluvuosiini alkaa olla enemmän aikaa kuin siitä tähän päivään...
Sinällään huolestuttavasti tuosta muutoksesta omiin kouluvuosiini alkaa olla enemmän aikaa kuin siitä tähän päivään...
Mitä ihmettä! Facebookissa vanhat lukion luokkakaverit, joilla on jo varsin pitkälle koulussa edennyttä jälkikasvua, raportoivat, että lapsensa ovat saaneet Hymypoika- ja Hymytyttö-patsaita. Kuulostaa niin suomifilmiromanttiselta, että luulin moisten jääneen historiaan samalla hetkellä kun kansakoulu muuttui peruskouluksi.
 
Sinällään huolestuttavasti tuosta muutoksesta omiin kouluvuosiini alkaa olla enemmän aikaa kuin siitä tähän päivään...
10.07.2021
HourglassEyes
505 kirjaa, 57 kirja-arviota, 2775 viestiä
En tiennyt, että Kirsi Kunnas on veljekset Matti ja Martti Syrjän äiti. Ihmettelen syvästi miten tämäkin tieto on mennyt vuosien mittaan itseltä täysin ohitse.
En tiennyt, että Kirsi Kunnas on veljekset Matti ja Martti Syrjän äiti. Ihmettelen syvästi miten tämäkin tieto on mennyt vuosien mittaan itseltä täysin ohitse.
08.09.2021
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Opin tänään (tai oikeastaan eilen) että Kuningaskobran alkuperäisversio on humoristinen rallatus jostakin käärmeenlumoojasta, ja suomenkielisellä versiolla ei ole sen kanssa mitään yhteistä muuten kuin käärmeet ja melodia. Selittää ehkä sen, miksi kappaleella on nimenomaan täällä ollut niin vankka asema, onhan kotimaisessa versiossa sellaista mieleenpainuvaa mikä alkuperäisestä sanoituksesta puuttuu.
Opin tänään (tai oikeastaan eilen) että Kuningaskobran alkuperäisversio on humoristinen rallatus jostakin käärmeenlumoojasta, ja suomenkielisellä versiolla ei ole sen kanssa mitään yhteistä muuten kuin käärmeet ja melodia. Selittää ehkä sen, miksi kappaleella on nimenomaan täällä ollut niin vankka asema, onhan kotimaisessa versiossa sellaista mieleenpainuvaa mikä alkuperäisestä sanoituksesta puuttuu.