Mustelmann avatar
Kategoria: Teatteri | 895 viestiä | 197,4 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 19.06.2026
Sivut: 1, 2, 3, 4 ... 36
Freyja avatar
Kategoria: Teatteri | 10 viestiä | 238 lukukertaa
Vastannut: Freyja, 17.06.2026
Moonlord avatar
Kategoria: Konepaja | 446 viestiä | 216,9 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 15.06.2026
Sivut: 1, 2, 3, 4 ... 18

Mitä opit tänään?

14.03.2018
Piru Naiseksi avatar
1064 viestiä
Tunteen ilmaiseminen lyhyessä, esimerkiksi Facebookiin kirjoitetussa, kommentissa ei olekaan mitä yksinkertaisinta.
Mielestäni naputtelin äsken erääseen ryhmään ironisen kommentin, hymiöin höystettynä. Kun sekunteja myöhemmin tutkin postaustani, huomasin, ettei tekstistä välity salaiva, vaan lukija luullee sanomaani vakaaksi mielipiteekseni. Havaintoni jälkeen muokkasin kommenttia, mutta opin, että sanottavaan liittyvä tunne välittyy kirjoituksessa ei tavoin kuin puheessa.
14.03.2018
Skie avatar
465 kirjaa, 951 viestiä
Kylppärin lattialämmitys on kallis. Tai ainakin olen tällä hetkellä valmis syyttämään sitä kovin korkeasta sähkölaskusta.
14.03.2018
Dyn avatar
542 kirjaa, 51 kirja-arviota, 3978 viestiä
^ Terveisiä Irlannista, sähkölasku 20-30e viikossa ihan vaan normaalilla lämmityksellä. :sad:
14.03.2018
Mustelmann avatar
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1287 viestiä
Sain juuri tänään uuden sähkölaskun ja kulutus kahdelta kuukaudelta maksaa näköjään alle kahdeksan euroa. Summa lisätään seuraavaan laskuun, joka tulee taas kahden kuukauden päästä. Sain samalla myös sähkönsiirtolaskun, joka ei tuttuun tyyliin ollut lainkaan yhtä pieni.
14.03.2018
Faeriel avatar
1 viesti
Eisss... Noniin nyt se selvis itsellenikin että miksi tulee niin isoa sähkölaskua.
17.03.2018
Piru Naiseksi avatar
1064 viestiä
Verkkopankilla pitää käydä riittävän usein, jotta pystyisi maksamaan sinne huomaamatta saapuneet laskut ajallaan. [tweet]:eek: [/tweet] Tänään käväisin siellä muuta tietoa hakemassa - ja löytyi puhelinlasku. Onneksi eräpäivään oli vielä vähän aikaa. Laskun kohtuullisesta summasta päättelin myös, ettei alituinen netissä seikkailemiseni matkapuhelimen avuin tule niin kalliiksi, kuin pelkäsin.
Lasku on nyt hyväksytty maksettavaksi eräpäivänä.
Jotenkin sitä kaipailee wanhan ajan paperisia laskuja - silloin pystyi välineittä tarkistamaan eräpäivän, ja kuitti kertoi, että lasku oli maksettu. Nykyaikana asiat hoituvat niin helposti, että joskus tuntuu siltä, ettei niitä hoitaisi lainkaan.
18.03.2018
Echramath avatar
4 kirjaa, 452 viestiä
Oli aika, jolloin Neuvostoliitto oli olemassa, mutta ei ollut Suomen rajanaapuri.

Neuvostoliiton hajotessa neuvostotasavallat lähtivät kuka missäkin järjestyksessä, koska kyseessä oli nimenomaan liitto, niiden piti erikseen päättää kunkin erota tästä. Näin ollen Venäjän neuvostotasavallan erottua 12.12.1991 Neuvostoliitto koostui enää pelkästä Kazakstanista, joka muisti erota neljä päivää myöhemmin. (Pari viikkoahan meni sitten niin, ettei Neuvostoliittoon enää kuulunut yhtään neuvostotasavaltaa. Olisikohan sihen voinut käytännön pilana liittyä?)
28.03.2018
kyty avatar
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Opin, että scifi-dystopia on lähempänä kuin osasin ajatella (vaikka periaatteessa sen on tiennyt): https://yle.fi/uutiset/3-10135093

Erityisesti kylmäsi tämä kohta:
– Suomikin on valvontayhteiskunta, mutta haluamme uskoa, että poliittinen valta on meillä. Data on hajautettu eri toimijoille ja laki kieltää sen yhdistämisen. Ei tarvita kuin yhdet vaalit niin me olemme samassa tilanteessa kuin Kiina, Vuori maalaa.
Hyi.
28.03.2018
Puolikuu avatar
191 kirjaa, 29 kirja-arviota, 586 viestiä
"kyty"Koin yleisissä vessoissa jonkinlaisen ahaa-elämyksen, kun useiden vastaavien havaintojen jälkeen tajusin, miten moni jättää käytännössä kädet pesemättä: ne huuhtaistaan nanosekuntissa vesihanan alla (usein vain toinen käsi) ja sen jälkeen syöksytään ulos ovesta kuivaamatta käsiä.
Olen kiinnittänyt samaan huomiota ja seurannut ilmiötä kauhistuksella. On hämmentävää etteivät ihmiset kuivaa käsiään, koska juuri märissä käpälissä ne pöpöt viihtyvät. Tämä on syy, miksi itse vältän koskemasta kaupungilla paikkoihin, kuten yleisten wc-tilojen ovenkahvoihin.

Wc-tilojen hygieenisyys on vähän liiankin lähellä sydäntäni. Olen joskus miettinyt, että voisin tehdä oikein manifestin, jolla saataisiin ensinnäkin joku järki näihin mestoihin. Esimerkiksi pyyherullat niiden hirvittävien, ällöttävien kuivaushurisioiden tilalle. Sitten vielä jämerät ohjeet oikeaoppisesta käsienpesusta.
28.03.2018
Hiistu avatar
676 kirjaa, 12 kirja-arviota, 3856 viestiä
Piru Naiseksi
Jotenkin sitä kaipailee wanhan ajan paperisia laskuja - silloin pystyi välineittä tarkistamaan eräpäivän, ja kuitti kertoi, että lasku oli maksettu.
Minä muutin juuri edellisen puhelinlaskuni jälkeen laskun tulemaan paperisena. Aiemmin lasku on tullut sähköisenä sekä myös liitteenä sähköpostiin ja tieto laskusta tekstiviestillä, mutta olen kokenut hyvin hankalaksi muistella ja tarkistaa joka kuukausi, milloin viimeisin lasku on tullut ja joko olen maksanut sen. Paperilaskun lähettämisestä joudun maksamaan liki kolme euroa, mikä on minusta höhlää, mutta se paperi helpottaa paljon elämääni.
22.04.2018
Echramath avatar
4 kirjaa, 452 viestiä
Nyt kun pienempänä luki kaikenlaisia UFO-kirjoja, niin nyt kun arkistot avautuvat tulee kaikkia hupsuja löytöjä. Puskalan Jarmo. tämä Star Wreck -leffoihinkin sekaantunut tamperelaisvaikuttaja, oli bongannut, että Tapani Kuninkaan teoksessa "Ufoja Suomen taivaalla" todetaan seuraavaa:

"Oli talvi 1967. Hyrylän ilmatorjuntajoukoissa oli tavanomaiset harjoitukset, kun tutkan kuvapinnalle äkkiä ilmestyi nopeasti liikkuva täplä. Aluksi sitä luultiin toimintahäiriöksi, varsinkin kun täplän nopeus oli erittäin suuri, 2000-3000km/t. Kohta kävi kuitenkin ilmi, että sama ilmiö esiintyi kaikissa muissakin tutkissa. Harjoituksia johtanut upseeri kävi varmistamassa sen, ettei alueella ollut tuolloin koneita ilmassa. Tutkissa havaitun erittäin nopeasti lentäneen esineen arvoitusta ei pystytty ratkaisemaan - se jäi UFOksi. Harjoituksissa mukana olleita varusmiehiä käskettiin vaikenemaan tästä tapauksesta."
No, CIA myöntää tätä nykyä ihan avoimesti tehneensä ylilennon A-12:lla, vempeleellä jonka lähisukulainen SR-71 Blackbird lienee suurelle yleisölle tutumpi, sillähän on edelleen hallussaan varsinaisten lentokoneiden nopeusennätys (kaikenmaailman rakettikoneet, miehittämättömät scramjetit ja laskeutuvat avaruussukkulat ovat olleet toki nopeampia). Ilmankos jos semmoinen aiheuttaisi hämmennystä ilmavalvonnossa. Toki varmaan ilmavoimissa oikeasti tiedettiin, mistä oli kysymys, koska LBJ oli jo vuosia aiemmin julkisesti paljastanut tämmöisen vehkeen olemassaolon.
22.04.2018
adira avatar
18 kirjaa, 1 kirja-arvio, 27 viestiä
opin sen, että salasanoista ja käyttäjätunnuksista sietäisi pitää paperista listaa , ettei joka juttuu tarttisi uusia salasanaansa
30.04.2018
punnort avatar
2 kirjaa, 1 kirja-arvio, 917 viestiä
Ne, mitä olen aina luullut mehiläisiksi, ovatkin itse asiassa kimalaisia.
11.05.2018
Dyn avatar
542 kirjaa, 51 kirja-arviota, 3978 viestiä
En nyt tänään, mutta olen muutaman viime viikon aikana opetellut virkkaamaan. Kyllähän koulussa oppi jotain ketjusilmukkaa tekemään, mutta nyt kun tähän touhuun on päässyt syvemmälle, niin onhan tämä yllättävän hauskaa!
08.07.2018
Mustelmann avatar
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1287 viestiä
Opin, että Lorde onkin ihan oikea musiikkia esittävä artisti. Luulin tähän asti, että hän on South Parkissa esiintyvä kuvitteellinen hahmo.
17.07.2018
Rasimus avatar
1 kirja, 890 viestiä
Taidan olla ns. piilouusavuton. Olenhan toki ennenkin ikkunoita pessyt, mutta nyt ensimmäisen kerran googlasin aiheesta ja tajusin kuinka väärin olen hommaa tehnyt. Nyt tarkemmin ajatellen esim. se, että karmien luota pestään ensimmäisenä, koska niistä kuitenkin roiskuu eniten likaa lasille, on itsestäänselvyys jota vain en aiemmin ole tajunnut.

"adira"opin sen, että salasanoista ja käyttäjätunnuksista sietäisi pitää paperista listaa , ettei joka juttuu tarttisi uusia salasanaansa
Minä käytän tekstitiedostoa koneella. Voi copy-pastettaa sanan suoraan, ettei tarvitse suoraan näppäillä. Tämä siis olettaen, että kun kirjaudun johonkin, teen sen aina kotikoneelta, jonka salasana on ainoa mikä pitää muistaa. Toisaalta selaimenkin saa muistamaan tunnarit ja sanat ihan kivasti.

1Password-tyylisiin palveluihin suhtaudun vähän karsastavasti jos en saa pidettyä salasanakantaa puhtaasti omalla koneella. Pilvitallennus, jota 1Password ainakin jokin aika sitten yritti pakkotyrkyttää, on vähän turvattomampi ratkaisu kuin se keltainen muistilappu kotona monitorin kulmassa. En tosin tiedä noista mitään kun en ole ennakkoluuloisena ihmisenä käyttänyt.
21.09.2018
kyty avatar
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Opin, että suppilovahveron voi sekoittaa kultahelttaan. Sen lakissa on myös suomuja ja suppilo, jalka on ontto ja heltat johteisia. Alapuoli on tosin keltainen eikä harmahtava, mutta niin on nuorella suppilovahverollakin, lisäksi suppisten väri voi vaihdella hyvinkin paljon... Kultaheltta kasvaa kannoissa, mutta lahottajasieni voi hämäävästi kasvaa myös maan alla olevasta lahopuun palasta. Ärsyttävästi netissä on kultaheltasta aika vähän informaatiota, ja kuvahaulla (Omphalina chrysophylla tai Chrysomphalina chrysophylla) löytyy kuvia, joista ei ole ihan varma että onko niissä kuvattu suppiksia vai kultahelttoja, vaikka sienet on nimetty kultaheltoiksi... yhdennäköisyys on välillä huolestuttava, kuten esimerkiksi näissä kuvissa. Muuten luulisin tunnistavani ne toisistaan kääntämällä sienen ympäri, mutta nuoren suppiksen ja kultaheltan voinee sekoittaa helpommin.

Kultaheltan haitallisuudesta en sitten tiedä, jossain sanotaan että sitä ei pidä poimia, toisaalla että se on "syötävä".

Ja suppilovahveron piti olla se helposti tunnistettava... Onneksi kultaheltta vaikuttaa olevan harvinainen.

Sienet, en luota teihin. Olen perinyt vahvat sieniepäilysgeenit.
22.09.2018
HourglassEyes avatar
505 kirjaa, 57 kirja-arviota, 2775 viestiä
kyty
Kultaheltan haitallisuudesta en sitten tiedä, jossain sanotaan että sitä ei pidä poimia, toisaalla että se on "syötävä".

Ja suppilovahveron piti olla se helposti tunnistettava... Onneksi kultaheltta vaikuttaa olevan harvinainen.

Sienet, en luota teihin. Olen perinyt vahvat sieniepäilysgeenit.
"Kaikki sienet ovat syötäviä. Toisia voi syödä vain kerran."

...ergo, minä en syö sieniä.
22.09.2018
kyty avatar
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Tuossa kuvia tuijoteltuani päädyin siihen, että ehkä tunnistaisin tuon kultaheltan. Täällä on vertailua siitä miten sienet voi erottaa toisistaan. Ehkä heltat ja poimut erottaa livenä helpommin toisistaan. Mutta sienikammoiselle sienestäjälle tällainen epävarmuus ei ole toivottu olotila. Opin tässä samalla, että myös kantarellilla on myrkyllinen näköislaji, jota ei onneksi (kai) kasva Suomessa, Omphalotus olearius. En silti usko että voin sekoittaa kantarellia yhtään mihinkään. Sillä on erittäin tunnistettava tuoksukin.

Tietysti suppiksia poimiessa on hyvä muistaa myös tarkistaa jokainen sieni erikseen, ettei sekaan eksy suippumyrkkyseitikkiä tai muuta myrkyllistä sientä, jotka kuulemma voivat kasvaa suppisten seassa jopa samassa ryppäässä. Seitikkiä ei voi suppilovahveroon sekoittaa (jos siis tuntee sienen edes jotenkin), mutta jos suppiksia riipii useita kerralla eikä katso mitä poimii niin silloinhan on mahdollista ottaa mukaan epähuomiossa vääriä sieniä. Pitää tämäkin muistaa pitää mielessä.

Opin tänään lisäksi sen, että rustonupikalla - suppilovahveron näköislajilla, johon suppilovahveroa ei voi sekoittaa jos on yhtään selvillä siitä millainen suppis on - on englanniksi niinkin hellyttävä nimi kuin "jelly baby".
24.10.2018
Hiistu avatar
676 kirjaa, 12 kirja-arviota, 3856 viestiä
Opin tällä viikolla, mikä on kestomuki. Kaveri kertoi hankkineensa kestomukin, mitä en ilman googlausta ymmärtänyt, koska minulla ei tullut sanasta mieleen mitään muuta kuin tavallinen posliinimuki eli siis muki. En juo kahvia enkä muutoinkaan lähes koskaan mitään kertakäyttömukista juotavaa juomaa, joten en ole tuollaiseen tuotteeseen kiinnittänyt huomiota.

Googlatessa opin myös, että kertakäyttömukien käyttö saattaakin olla ympäristöystävällisempää kuin kestomukin. Tuntuu kyllä hyvin vaikealta uskoa, kun kai yhden pahvimukin valmistamiseen kuluu enemmän vettä ja kemikaaleja kuin mukin tiskaamiseen, ja siis puuta tarvitaan, ja jos tavallisen tai kestomukin valmistus kuluttaakin enemmän raaka-aineita ja energiaa kuin kertakäyttömukin, kai se haitta pitäisi vuosien käytössä tasoittua, jolloin jää enää tiskaushaitta ja lopuksi jäte.... En ymmärrä. Oma tavallinen mukini seisoo usein pöydässä pitkiä aikoja niin, että vain huuhtaisen sitä välillä, joten kyllä se tuonkin artikkelin mukaan pitäisi olla kertakäyttömukia parempi vaihtoehto. Mutta lautaset tiskaan joka käyttökerran jälkeen... joten ehkä pitäisikin siirtyä käyttämään kertakäyttölautasia? Vaikuttaa liian hurjalta elämältä kyllä minun makuuni.
25.10.2018
kyty avatar
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Juu, jotenkin ei ole omaankaan järkeen istunut että miksi esimerkiksi puuvillakassi olisi oikeasti ympäristön kannalta pahempi kuin se että ostaa joka kerta muovikassin. Kertakäyttömukit vs. kestomukit on vähän samalla tavalla hämärää... ja eihän sitä omaa mukia tosiaan tarvitse tiskata perusteellisesti ihan joka kerran jälkeen.

Onhan tuolla tosin tämä pointti:
Samaan hengenvetoon Helka Julkunen kehottaa kuitenkin ehdottomasti juomaan kahvin kestomukista. Kartonkinen kertakäyttömuki on tehty puukuidusta eikä suomalainen metsätalous vielä toistaiseksi Julkusen mukaan pysty pitämään yllä luonnon monimuotoisuutta. Puukuituun kohdistuu monenlaisia käyttöpaineita.
Tuota olen minäkin miettinyt. Onko Suomessa pian jäljellä paljoakaan vanhempaa metsää tai mustikkamaita, kun muovituotteita ja puuvillaa aletaan korvata puulla, ja talous painottuu entistä enemmän metsätalouden varaan mikä johtaa siihen että metsää halutaan hakata entistä enemmän ja nuorempana? Onko se suoraan ojasta allikkoon? Jo nyt on alkanut olla oireita tällaisesta kehityssuunnasta, ja biologit ja ilmastotutkijat ovat huolissaan.

Itse ottaisin sen kestomukin jos joutuisin hakemaan juomia mukaan yhtään useammin. Mutta koska en yleensä tee niin, en omista kestomukiakaan, eikä minulle ole selvinnyt että voiko sellaisen kanssa oikeasti mennä kahvilaan ja pyytää täytettä, vai onko siinä jotain hygieniamääräyksiä jotka estävät omaan astiaan laittamisen.
26.10.2018
Mustelmann avatar
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1287 viestiä
Eli mikä se kestomuki nyt sitten on?
26.10.2018
kyty avatar
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Kestomuki on yleensä suunnilleen samanlainen ja saman näköinen kuin kannellinen kertakäyttömuki, mutta se on tehty jostain kestoaineesta kuten muovista.
26.10.2018
Hiistu avatar
676 kirjaa, 12 kirja-arviota, 3856 viestiä
Esimerkiksi tuommoisia, kuosit vaihtelevat.
04.11.2018
kyty avatar
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Opin, ettei yli 30-vuotiaan pitäisi enää käyttää T-paitoja, joissa on kuva. Ensimmäinen ajatus oli että mitä ihmettä. En muista tavanneeni ketään, joka noudattaisi tuollaista sääntöä, vaikka muuten pukeutuisikin "aikuismaisesti".

Sitten aloin miettiä, että kuinkahan lapsellisesti itse pukeudun tajuamatta sitä itse. En ole koskaan ollut pukeutujana bisneshenkistä tyyppiä, ja veikkaan, että olen aina pukeutunut jotenkin "lapsellisemmin" kuin muut, ainakin saamani palautteen perusteella. Niitä kamalia prittipaitojakin löytyy pari kappaletta. Muutenhan tällä ei olisi mitään merkitystä, mutta ei sitä tietenkään haluaisi antaa itsestään epämääräistä vaikutelmaa. 30-jotain vuotiaana on kieltämättä muutenkin vaikea miettiä mitä laittaa päälleen, nuorten vaatteille alkaa olla liian vanha mutta toisaalta ei haluaisi pukeutua vanhusmaisestikaan. Toisaalta taas tunnen olevani liian vanha kaikkeen. Mutta mitkä vaatteet on suunnattu aikuisille? Voiko 30-jotain mennä farkkuliikkeeseen ostoksille? Miksi kaikki vaateketjut tuntuvat olevan suunnattu 20-jotain-vuotiaille? Ei kai kukaan oleta, että minun pitäisi alkaa pukeutua kuten menneiden sukupolvien ihmiset? Siinähän ei olisi mitään järkeä.

Tästä oppimisesta seurasi enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
^ Ylös