Kategoria: Teatteri | 895 viestiä | 197,4 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 19.06.2026
Kategoria: Konepaja | 446 viestiä | 216,9 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 15.06.2026
Mitä opit tänään?
09.02.2017
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Opin että Kiinassakin tuotetaan animaatiosarjoja, jotka muistuttavat ainakin osittain hyvin paljon animea. (Toisaalta en oppinut vielä sitä, ovatko sarjat osittain samoissa paikoissa tuotettuja ja animoituja, nykyäänhän kaikki taidetaan animoida samoissa paikoissa tuottajamaasta riippumatta.)
Opin että Kiinassakin tuotetaan animaatiosarjoja, jotka muistuttavat ainakin osittain hyvin paljon animea. (Toisaalta en oppinut vielä sitä, ovatko sarjat osittain samoissa paikoissa tuotettuja ja animoituja, nykyäänhän kaikki taidetaan animoida samoissa paikoissa tuottajamaasta riippumatta.)
09.02.2017
Echramath
4 kirjaa, 452 viestiä
Opin, että suomalaiset ovat (ainakin enimmältä perimältään) neanderthalinihmisiä ja tämän takia puhumme hieman erikoista kieltä ja meillä on vaikeuksia oppia muita kieliä. Tämä on aika yllättävä tieto, mutta kirjoittaja on sentään Jyväskylän yliopiston dosentti...
Opin, että suomalaiset ovat (ainakin enimmältä perimältään) [url=https://finnishsyntax.wordpress.com/2017/01/01/origins-of-the-finno-ugric-people/]neanderthalinihmisiä[/url] ja tämän takia puhumme hieman erikoista kieltä ja meillä on vaikeuksia oppia muita kieliä. Tämä on aika yllättävä tieto, mutta kirjoittaja on sentään Jyväskylän yliopiston dosentti...
09.02.2017
FreakyMike
1395 kirjaa, 2 kirja-arviota, 393 viestiä
Mitäs se muka haittaisi, jos täällä on muita enemmän neandertalilaisten perimää? Heillähän oli kuulemma isommat aivotkin kuin Cro-Magnoneilla, joten olisi pikemminkin ylpeydenaihe löytää semmoisia esi-isiä. 
Aasiassa on ilmeisesti vieläkin enemmän sitä perimää ja myös paljon oikein fiksuja ihmisiä.
Aasiassa on ilmeisesti vieläkin enemmän sitä perimää ja myös paljon oikein fiksuja ihmisiä.
Mitäs se muka haittaisi, jos täällä on muita enemmän neandertalilaisten perimää? Heillähän oli kuulemma isommat aivotkin kuin Cro-Magnoneilla, joten olisi pikemminkin ylpeydenaihe löytää semmoisia esi-isiä. :tongue:
 
 
Aasiassa on ilmeisesti vieläkin enemmän sitä perimää ja myös paljon oikein fiksuja ihmisiä.
09.02.2017
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Ehkä me ja aasialaiset olemmekin ainoita joilla on oikea kieli, ja muut ovat niitä jotka eivät osaa puhua kunnolla.
Toisaalta jos kykenemättömyys tehdä jotain maailmanhistoriallisesti merkittävää sekä taipumus joutua muiden kansojen sortamaksi on yksi merkki siitä että geeniperimässä on jotain pahasti vialla, niin ehkä meitä kunnollista kieltä käyttäviä löytyy vielä lisääkin. Mutta mitenkähän se kriteeri pätee sitten Aasiaan? Hmm...
Ehkä me ja aasialaiset olemmekin ainoita joilla on oikea kieli, ja [i]muut[/i] ovat niitä jotka eivät osaa puhua kunnolla. :wink: Toisaalta jos kykenemättömyys tehdä jotain maailmanhistoriallisesti merkittävää sekä taipumus joutua muiden kansojen sortamaksi on yksi merkki siitä että geeniperimässä on jotain pahasti vialla, niin ehkä meitä kunnollista kieltä käyttäviä löytyy vielä lisääkin. Mutta mitenkähän se kriteeri pätee sitten Aasiaan? Hmm...
10.02.2017
maahinen
320 kirjaa, 1199 viestiä
MInä kun luulin, että suomalaiset ovat Atlantikselta levittäytyneet joka paikkaan, ja suomi on maailman vanhin kulttuurikieli
Mitä neandertalilaisiin tulee, tiedän oman osuuteni: 2% geenitestin tulos, mikä on aika standardi eurooppalaisille, samoin kuin 0,5% denisovanihmistä.
Mitä neandertalilaisiin tulee, tiedän oman osuuteni: 2% geenitestin tulos, mikä on aika standardi eurooppalaisille, samoin kuin 0,5% denisovanihmistä.
MInä kun luulin, että suomalaiset ovat Atlantikselta levittäytyneet joka paikkaan, ja [url=https://fi.wikipedia.org/wiki/Sigurd_Wettenhovi-Aspa]suomi on maailman vanhin kulttuurikieli[/url]
 
Mitä neandertalilaisiin tulee, tiedän oman osuuteni: 2% geenitestin tulos, mikä on aika standardi eurooppalaisille, samoin kuin 0,5% denisovanihmistä.
27.02.2017
FreakyMike
1395 kirjaa, 2 kirja-arviota, 393 viestiä
Naamakirjassa tuli juuri vastaan ihan mielenkiintoinen uutinen neandertalilaisten dna:sta nykyihmisissä, joten linkitän sen tännekin.
http://www.iflscience.com/health-and-medicine/neanderthal-dna-influences-biology-more-realize/
http://www.iflscience.com/health-and-medicine/neanderthal-dna-influences-biology-more-realize/
Naamakirjassa tuli juuri vastaan ihan mielenkiintoinen uutinen neandertalilaisten dna:sta nykyihmisissä, joten linkitän sen tännekin.
 
http://www.iflscience.com/health-and-medicine/neanderthal-dna-influences-biology-more-realize/
12.03.2017
Marski
38 kirjaa, 27 kirja-arviota, 57 viestiä
Opin, etten enää ikinä luota muistitikkuun, jos kyse on tärkeistä tiedostoista. Muistitikkuni on tuhonnut parikin tiedostoa itsekseen, niin että tiedosto siis näkyy talletettuna, mutta sitä ei saa millään auki. Tänään päätin sitten, että siirrän kaikki tärkeät tidostot koneen omaan tallennustilaan ja pilvipalveluun turvaan.
No huomasimpa, että tikku oli jo ehtinyt tuhoamaan yhden kaikista rakkaimmista kirjoituksistani. Onneksi muistin, että olin erään kouluprojektini takia tallettanut sen myös google driveen, josta sain pelastettua sen.
MUTTA EN ENÄÄ IKINÄ LUOTA MUISTITIKKUUN.
No huomasimpa, että tikku oli jo ehtinyt tuhoamaan yhden kaikista rakkaimmista kirjoituksistani. Onneksi muistin, että olin erään kouluprojektini takia tallettanut sen myös google driveen, josta sain pelastettua sen.
MUTTA EN ENÄÄ IKINÄ LUOTA MUISTITIKKUUN.
Opin, etten enää ikinä luota muistitikkuun, jos kyse on tärkeistä tiedostoista. Muistitikkuni on tuhonnut parikin tiedostoa itsekseen, niin että tiedosto siis näkyy talletettuna, mutta sitä ei saa millään auki. Tänään päätin sitten, että siirrän kaikki tärkeät tidostot koneen omaan tallennustilaan ja pilvipalveluun turvaan.
No huomasimpa, että tikku oli jo ehtinyt tuhoamaan yhden kaikista rakkaimmista kirjoituksistani. Onneksi muistin, että olin erään kouluprojektini takia tallettanut sen myös google driveen, josta sain pelastettua sen.
MUTTA EN ENÄÄ IKINÄ LUOTA MUISTITIKKUUN.
12.03.2017
Echramath
4 kirjaa, 452 viestiä
Että on olemassa ja kilpa-autoissa on kokeiltu ns. jousittamattomia siipiä! Tässä on Lotus 49 vuodelta 1968, siis ensimmäisenä vuonna Formula 1:ssa ylipäätään oli siipiä.
(Ei spoilereita, siipi on sellainen joka painaa autoa alaspäin (ja lisää ilmanvastusta, kuten tiedätte miksi formuloissa puhutaan siitä, että pannaan "enemmän siipeä", jos rata on mutkaisempi, vaikka nopeus suorilla kärsii. Spoileri taas vähentää ilmanvastusta tai pyörteilyä takaikkunalla, ainakin jos se on tehtaalla tuulitunnelin kanssa testattu eikä omavalmiste/asennus. Jotain hybridejäkin kai on, joissa on molempia elementtejä)

Yleensähän siipi painaa alas auton koria tai runkoa, tämä painaa alas jousitusta ja jousitus renkaita. Lopputuloksena tietysti jousitus pitää mitoittaa ja säätää sen mukaan, että se toimii täydessä nopeudessa täydellä downforcella. Hitaassa vauhdissa siitä tulee tarpeettoman kova, kun jäljellä on vain auton paino ilman kummempaa downforcea.
Mutta kuten näette, kuvan lotarissa siipi on kiinni suoraan pyörien akseleissa eli jousituksen ulkopuolella! Nerokasta! Paitsi että nyt jousittamaton massa kasvaa, ja se on aina paha missä tahansa kapistuksessa. Asian korjaamiseksi siipeä sitten kannattelivat kuvassa näkyvät päivänvarjohenkiset ohukaiset tangot. Muutama kun hajosi kesken kisan, varsin nopeasti, FIA puhalsi pelin poikki ennen kuin kukaan kuolee (siihen aikaan formuloissa kuoli muutenkin kuskeja koko ajan) ja siivet on siitä lähtien kiinnitetty autoon itseensä.
Siivet nostettiin noin korkealle, jotta ne eivät häiriintyisi(?) itse auton vaikutuksesta ilmavirtaan, en tiedä oliko tämä alkuaikojen puutaheinää vai oliko siinä jotakin perua, mutta FIA olisi lisännyt määritelmään (formula, sieltä se nimi tulee) vakiokorkeuden. Ilmanvastustahan kyllä tietysti korkeammasta siivestä tulee enemmän, mutta paljonko?
Toisena ilmeisenä etuna mikäli etusiipi on kiinni jousituksessa, se pysyy koko ajan samalla korkeudella, joten sen voi asentaa hyvinkin alas, koska ei ole pelkoa, että se osuu jousituksen pohjatessa tiehen.
Siiviliautoissa ei juurikaan ole oikeita kirjaimellisiä siipiä. Lisäksi koppiautoihin (siis tavan henkilöautoihin tai sen näköisiin kilpa-autoihin) on vaikea saada moisia rakennelmia, kun kori ja moottori ja lokasuojat ja mitä vielä on tiellä, viritys olisi monimutkainen. Erilaisissa avorenkaisissa sarjoissa niitä ei taas ole juuri missään sallittu, kaikissa alemmissa sarjoissa ei tietenkään ole siipiä lainkaan. Mutta niissä tekniikan opiskelijoiden Formula SAE -autoissa noita kyllä on nähty.
[Spoileri - klikkaa]
(Ei spoilereita, siipi on sellainen joka painaa autoa alaspäin (ja lisää ilmanvastusta, kuten tiedätte miksi formuloissa puhutaan siitä, että pannaan "enemmän siipeä", jos rata on mutkaisempi, vaikka nopeus suorilla kärsii. Spoileri taas vähentää ilmanvastusta tai pyörteilyä takaikkunalla, ainakin jos se on tehtaalla tuulitunnelin kanssa testattu eikä omavalmiste/asennus. Jotain hybridejäkin kai on, joissa on molempia elementtejä)
Yleensähän siipi painaa alas auton koria tai runkoa, tämä painaa alas jousitusta ja jousitus renkaita. Lopputuloksena tietysti jousitus pitää mitoittaa ja säätää sen mukaan, että se toimii täydessä nopeudessa täydellä downforcella. Hitaassa vauhdissa siitä tulee tarpeettoman kova, kun jäljellä on vain auton paino ilman kummempaa downforcea.
Mutta kuten näette, kuvan lotarissa siipi on kiinni suoraan pyörien akseleissa eli jousituksen ulkopuolella! Nerokasta! Paitsi että nyt jousittamaton massa kasvaa, ja se on aina paha missä tahansa kapistuksessa. Asian korjaamiseksi siipeä sitten kannattelivat kuvassa näkyvät päivänvarjohenkiset ohukaiset tangot. Muutama kun hajosi kesken kisan, varsin nopeasti, FIA puhalsi pelin poikki ennen kuin kukaan kuolee (siihen aikaan formuloissa kuoli muutenkin kuskeja koko ajan) ja siivet on siitä lähtien kiinnitetty autoon itseensä.
Siivet nostettiin noin korkealle, jotta ne eivät häiriintyisi(?) itse auton vaikutuksesta ilmavirtaan, en tiedä oliko tämä alkuaikojen puutaheinää vai oliko siinä jotakin perua, mutta FIA olisi lisännyt määritelmään (formula, sieltä se nimi tulee) vakiokorkeuden. Ilmanvastustahan kyllä tietysti korkeammasta siivestä tulee enemmän, mutta paljonko?
Toisena ilmeisenä etuna mikäli etusiipi on kiinni jousituksessa, se pysyy koko ajan samalla korkeudella, joten sen voi asentaa hyvinkin alas, koska ei ole pelkoa, että se osuu jousituksen pohjatessa tiehen.
Siiviliautoissa ei juurikaan ole oikeita kirjaimellisiä siipiä. Lisäksi koppiautoihin (siis tavan henkilöautoihin tai sen näköisiin kilpa-autoihin) on vaikea saada moisia rakennelmia, kun kori ja moottori ja lokasuojat ja mitä vielä on tiellä, viritys olisi monimutkainen. Erilaisissa avorenkaisissa sarjoissa niitä ei taas ole juuri missään sallittu, kaikissa alemmissa sarjoissa ei tietenkään ole siipiä lainkaan. Mutta niissä tekniikan opiskelijoiden Formula SAE -autoissa noita kyllä on nähty.
[Spoileri - klikkaa]
Se mitä downforcessa voitettiin, eleganssissa hävittiin. 


Että on olemassa ja kilpa-autoissa on kokeiltu ns. jousittamattomia siipiä! Tässä on Lotus 49 vuodelta 1968, siis ensimmäisenä vuonna Formula 1:ssa ylipäätään oli siipiä.
  (Ei spoilereita, siipi on sellainen joka painaa autoa alaspäin (ja lisää ilmanvastusta, kuten tiedätte miksi formuloissa puhutaan siitä, että pannaan "enemmän siipeä", jos rata on mutkaisempi, vaikka nopeus suorilla kärsii. Spoileri taas vähentää ilmanvastusta tai pyörteilyä takaikkunalla, ainakin jos se on tehtaalla tuulitunnelin kanssa testattu eikä omavalmiste/asennus. Jotain hybridejäkin kai on, joissa on molempia elementtejä)
 
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/Lotus_49b_rear_view.jpg/608px-Lotus_49b_rear_view.jpg[/img]
 
Yleensähän siipi painaa alas auton koria tai runkoa, tämä painaa alas jousitusta ja jousitus renkaita. Lopputuloksena tietysti jousitus pitää mitoittaa ja säätää sen mukaan, että se toimii täydessä nopeudessa täydellä downforcella. Hitaassa vauhdissa siitä tulee tarpeettoman kova, kun jäljellä on vain auton paino ilman kummempaa downforcea.
 
Mutta kuten näette, kuvan lotarissa siipi on kiinni suoraan pyörien akseleissa eli jousituksen ulkopuolella! Nerokasta! Paitsi että nyt jousittamaton massa kasvaa, ja se on aina paha missä tahansa kapistuksessa. Asian korjaamiseksi siipeä sitten kannattelivat kuvassa näkyvät päivänvarjohenkiset ohukaiset tangot. Muutama kun hajosi kesken kisan, varsin nopeasti, FIA puhalsi pelin poikki ennen kuin kukaan kuolee (siihen aikaan formuloissa kuoli muutenkin kuskeja koko ajan) ja siivet on siitä lähtien kiinnitetty autoon itseensä.
 
Siivet nostettiin noin korkealle, jotta ne eivät häiriintyisi(?) itse auton vaikutuksesta ilmavirtaan, en tiedä oliko tämä alkuaikojen puutaheinää vai oliko siinä jotakin perua, mutta FIA olisi lisännyt määritelmään (formula, sieltä se nimi tulee) vakiokorkeuden. Ilmanvastustahan kyllä tietysti korkeammasta siivestä tulee enemmän, mutta paljonko?
 
Toisena ilmeisenä etuna mikäli etusiipi on kiinni jousituksessa, se pysyy koko ajan samalla korkeudella, joten sen voi asentaa hyvinkin alas, koska ei ole pelkoa, että se osuu jousituksen pohjatessa tiehen.
 
Siiviliautoissa ei juurikaan ole oikeita kirjaimellisiä siipiä. Lisäksi koppiautoihin (siis tavan henkilöautoihin tai sen näköisiin kilpa-autoihin) on vaikea saada moisia rakennelmia, kun kori ja moottori ja lokasuojat ja mitä vielä on tiellä, viritys olisi monimutkainen. Erilaisissa avorenkaisissa sarjoissa niitä ei taas ole juuri missään sallittu, kaikissa alemmissa sarjoissa ei tietenkään ole siipiä lainkaan. Mutta niissä tekniikan opiskelijoiden Formula SAE -autoissa noita kyllä on nähty.
 
[spoiler]Se mitä downforcessa voitettiin, eleganssissa hävittiin. [img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2b/Bandini%2C_Lorenzo_-_Ferrari-12-Zylinder_1966.jpg[/img]
 
[img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d5/Ferrari_312B_Donington.jpg/640px-Ferrari_312B_Donington.jpg[/img][/spoiler]
12.03.2017
Piru Naiseksi
1064 viestiä
Oiva opetus, Marski - kannattaa tallentaa tiedostot useampaan paikkaan. Itse käytän muistitikkuja, mutta talletan tiedostot kahdelle tikulle ja osan vielä koneelle, enkä toistaiseksi ole kadottanut niitä tuhoutuneen USB:n uumeniin. Mutta niin on käynyt, että ammoin käyttämäni tiedostomuoto on niin vanha, etteivät sitä käyttäen luodut tallenteet enää aukea. Onneksi kyse oli vain parista avuttomasta piirrosyritelmästä!
Oiva opetus, Marski - kannattaa tallentaa tiedostot useampaan paikkaan. Itse käytän muistitikkuja, mutta talletan tiedostot kahdelle tikulle ja osan vielä koneelle, enkä toistaiseksi ole kadottanut niitä tuhoutuneen USB:n uumeniin. Mutta niin on käynyt, että ammoin käyttämäni tiedostomuoto on niin vanha, etteivät sitä käyttäen luodut tallenteet enää aukea. Onneksi kyse oli vain parista avuttomasta piirrosyritelmästä!
12.03.2017
Moonlord
1006 kirjaa, 2038 viestiä
Tein Family Finder DNA testin ja opin että olen 89,7% suomalainen, 8,8% britti ja 1,5% inuiitti. Y-DNA:n (isälinja) ja mtDNAn (äitilinja) sijaan tässä testattiin autosomaalista DNA:ta. Brittigeenit tulee äidin puolelta jonka juuret johtavat skotlantilaiseen Ross-sukuun joita muutti Vaasaan kauppaa tekemään 1600-luvulla.
Mistä tuo inuiitti tulee, on ainakin vielä arvoitus. Esi-isät on kartoitettu 1500-luvulle asti ja siellä ei inuiitteja näy. Arveluni mukaan tuo on joko hyvin vanhaa perimää ajalta jolloin suomalaisten esi-isät elelivät Etelä-Siperiassa tai sitten Ross-suvun esi-isissä oli viikinkejä jotka olivat käyneet Grönlannin viikinkiasutuksessa kääntymässä.
Mitäs kautta Maahinen sai tietää neandrthalingeeniprosenttinsa? Kiinnostaisi moinen minuakin. Neanderthalin kyhmy löytyy takaraivosta. Jossain dokumentissa sanottiin että eniten neanderthalinihmisen geenejä löytyy Suomesta ja Pohjois-Italiasta.
Mistä tuo inuiitti tulee, on ainakin vielä arvoitus. Esi-isät on kartoitettu 1500-luvulle asti ja siellä ei inuiitteja näy. Arveluni mukaan tuo on joko hyvin vanhaa perimää ajalta jolloin suomalaisten esi-isät elelivät Etelä-Siperiassa tai sitten Ross-suvun esi-isissä oli viikinkejä jotka olivat käyneet Grönlannin viikinkiasutuksessa kääntymässä.
Mitäs kautta Maahinen sai tietää neandrthalingeeniprosenttinsa? Kiinnostaisi moinen minuakin. Neanderthalin kyhmy löytyy takaraivosta. Jossain dokumentissa sanottiin että eniten neanderthalinihmisen geenejä löytyy Suomesta ja Pohjois-Italiasta.
Tein Family Finder DNA testin ja opin että olen 89,7% suomalainen, 8,8% britti ja 1,5% inuiitti. Y-DNA:n (isälinja) ja mtDNAn (äitilinja) sijaan tässä testattiin autosomaalista DNA:ta. Brittigeenit tulee äidin puolelta jonka juuret johtavat skotlantilaiseen Ross-sukuun joita muutti Vaasaan kauppaa tekemään 1600-luvulla.
 
Mistä tuo inuiitti tulee, on ainakin vielä arvoitus. Esi-isät on kartoitettu 1500-luvulle asti ja siellä ei inuiitteja näy. Arveluni mukaan tuo on joko hyvin vanhaa perimää ajalta jolloin suomalaisten esi-isät elelivät Etelä-Siperiassa tai sitten Ross-suvun esi-isissä oli viikinkejä jotka olivat käyneet Grönlannin viikinkiasutuksessa kääntymässä.
 
Mitäs kautta Maahinen sai tietää neandrthalingeeniprosenttinsa? Kiinnostaisi moinen minuakin. Neanderthalin kyhmy löytyy takaraivosta. Jossain dokumentissa sanottiin että eniten neanderthalinihmisen geenejä löytyy Suomesta ja Pohjois-Italiasta.
13.03.2017
Nylkky
831 kirjaa, 9 kirja-arviota, 784 viestiä
Sen että sateen kestävällä takilla on rajansa tai espanjan sateet ovat erinlaisia kuin suomessa.
Pitkän lenkki oli hirveä! Kolme tuntia vettä ja puolessä välissä meni sade läpi.
Jääkalikka upottautuu nyt ammeeseen
Pitkän lenkki oli hirveä! Kolme tuntia vettä ja puolessä välissä meni sade läpi.
Jääkalikka upottautuu nyt ammeeseen
Sen että sateen kestävällä takilla on rajansa tai espanjan sateet ovat erinlaisia kuin suomessa.
 
Pitkän lenkki oli hirveä! Kolme tuntia vettä ja puolessä välissä meni sade läpi.
 
Jääkalikka upottautuu nyt ammeeseen
13.03.2017
Piru Naiseksi
1064 viestiä
Oletko kokeillut takkeja, joita esimerkiksi kalastajat käyttävät? Luulisi, ettei niistä hevin mene vesi läpi. Tosin ne eivät muutoin liene kovin käytännöllisiä urheiluharjoituksissa. Itselläni on muovitakista kokemus: kun takki yllä seisoin pitkään sateessa, se tuntui vettyvät paitsi ulkoa- myös sisältäpäin (eli kostui myös käyttäjänsä hiestä. Ei hyvä.
Nykyaikana pitäisi olla kunnon suojia joka lähtöön - myös ihmisille, ei vain kameroille ynnä muille herkille laitteille!
Nykyaikana pitäisi olla kunnon suojia joka lähtöön - myös ihmisille, ei vain kameroille ynnä muille herkille laitteille!
Oletko kokeillut takkeja, joita esimerkiksi kalastajat käyttävät? Luulisi, ettei niistä hevin mene vesi läpi. Tosin ne eivät muutoin liene kovin käytännöllisiä urheiluharjoituksissa. Itselläni on muovitakista kokemus: kun takki yllä seisoin pitkään sateessa, se tuntui vettyvät paitsi ulkoa- myös sisältäpäin (eli kostui myös käyttäjänsä hiestä. Ei hyvä.
Nykyaikana pitäisi olla kunnon suojia joka lähtöön - myös ihmisille, ei vain kameroille ynnä muille herkille laitteille!
22.04.2017
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Opin että on olemassa ihmisiä, joiden mielestä Terry Pratchettin kirjat ovat täynnä rasismia ynnä muita haitallisia asioita, mikä oli hieman yllättävää, sillä olen itse ymmärtänyt kirjojen asiat eri tavalla. Tosin suurin osa näistä henkilöistä taisi olla USA:sta...
Opin että on olemassa ihmisiä, joiden mielestä Terry Pratchettin kirjat ovat täynnä rasismia ynnä muita haitallisia asioita, mikä oli hieman yllättävää, sillä olen itse ymmärtänyt kirjojen asiat eri tavalla. Tosin suurin osa näistä henkilöistä taisi olla USA:sta...
22.04.2017
Mustelmann
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1287 viestiä
Minua tuollainen ei yllätä enää ollenkaan, koska rasismia ja vihapuhetta nähdään nykyään kaikkialla. Minä näen onneksi muutakin, muuten eläminen olisi aika raskasta.
Minua tuollainen ei yllätä enää ollenkaan, koska rasismia ja vihapuhetta nähdään nykyään kaikkialla. Minä näen onneksi muutakin, muuten eläminen olisi aika raskasta.
22.04.2017
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Jotenkin olisin kuvitellut, että nykypäivänäkin suurimmat Pratchettista loukkaantujat olisivat enemminkin rasisteja. Mutta tietysti osa kritiikistä saattaa liittyä siihenkin, että monilla on vaikeuksia ymmärtää tekstin hienovaraisempia sävyjä, tai erottaa esimerkiksi kirjailijan ääni hahmon näkökulmasta silloin kun hahmolle ei ole kirjoitettu repliikkiä lainausmerkkeihin.
Jotenkin olisin kuvitellut, että nykypäivänäkin suurimmat Pratchettista loukkaantujat olisivat enemminkin rasisteja. Mutta tietysti osa kritiikistä saattaa liittyä siihenkin, että monilla on vaikeuksia ymmärtää tekstin hienovaraisempia sävyjä, tai erottaa esimerkiksi kirjailijan ääni hahmon näkökulmasta silloin kun hahmolle ei ole kirjoitettu repliikkiä lainausmerkkeihin.
22.04.2017
Piru Naiseksi
1064 viestiä
Opin ripauksen uimahypyn vauhtiaskeleiden teoriaa - siitä, miten ne mitataan ja sen, etteivät vauhdin askeleet ole samanmittaisia. Koetin soveltaa oppeja käytäntöön, mutta jokin pätkii elimellisessä tiedonsiirtuketjussani eikä toimi onnistunut - vielä
.
Opin ripauksen uimahypyn vauhtiaskeleiden teoriaa - siitä, miten ne mitataan ja sen, etteivät vauhdin askeleet ole samanmittaisia. Koetin soveltaa oppeja käytäntöön, mutta jokin pätkii elimellisessä tiedonsiirtuketjussani eikä toimi onnistunut - vielä :wink: .
18.06.2017
Piru Naiseksi
1064 viestiä
Ohjelma-avustajia kehotetaan yleensä välttämään raitakuosia vaatetuksessaan. Se kuulemma elää kuvissa häiritsevästi.
Viikko sitten poseerasin eräälle valokuvaajalle mm. ylläni kapearaidallinen tunika. Joissain otoksissa vaate näyttää itseltään mutta kirkkaassa paisteessa napatuissa ikuisteissa mekon kuosi muuttuu aivan toisenlaiseksi: muodostuu aalto- yms. kuvioita, suorastaan optista harhaa. Vaikutelma on levoton. Tällainen statistin asu nappaa ehkä katsojan huomiota väärin tavoin, mikä ei sovellu kuvauksen toteuttajien tarkoituksiin. Opin, ettei ohjetta anneta turhan vuoksi.
Viikko sitten poseerasin eräälle valokuvaajalle mm. ylläni kapearaidallinen tunika. Joissain otoksissa vaate näyttää itseltään mutta kirkkaassa paisteessa napatuissa ikuisteissa mekon kuosi muuttuu aivan toisenlaiseksi: muodostuu aalto- yms. kuvioita, suorastaan optista harhaa. Vaikutelma on levoton. Tällainen statistin asu nappaa ehkä katsojan huomiota väärin tavoin, mikä ei sovellu kuvauksen toteuttajien tarkoituksiin. Opin, ettei ohjetta anneta turhan vuoksi.
Ohjelma-avustajia kehotetaan yleensä välttämään raitakuosia vaatetuksessaan. Se kuulemma elää kuvissa häiritsevästi.
 
Viikko sitten poseerasin eräälle valokuvaajalle mm. ylläni kapearaidallinen tunika. Joissain otoksissa vaate näyttää itseltään mutta kirkkaassa paisteessa napatuissa ikuisteissa mekon kuosi muuttuu aivan toisenlaiseksi: muodostuu aalto- yms. kuvioita, suorastaan optista harhaa. Vaikutelma on levoton. Tällainen statistin asu nappaa ehkä katsojan huomiota väärin tavoin, mikä ei sovellu kuvauksen toteuttajien tarkoituksiin. Opin, ettei ohjetta anneta turhan vuoksi.
19.06.2017
Dyn
542 kirjaa, 51 kirja-arviota, 3978 viestiä
Opin, että Booking.comin tarjoama yhteydenottopalvelu sähköpostilla suoraan hotelliin ei tuota yhtään minkäänlaista tulosta. Pitää soittaa (tai siis olisi pitänyt, doh).
Opin, että Booking.comin tarjoama yhteydenottopalvelu sähköpostilla suoraan hotelliin ei tuota yhtään minkäänlaista tulosta. Pitää soittaa (tai siis olisi pitänyt, doh).
01.07.2017
Rasimus
1 kirja, 890 viestiä
Tuli tänä aamuna työskenneltyä ns. pelastustehtävissä. Heräsin kun kuulin meteliä jostain asunnosta. Joku huusi apua. Menin lähinaapurin oven taakse ja siellä vanhus valitti kaatuneensa eikä päässyt omin nokkineen ylös. Kutsuttiin paikalle huoltomies avamaan ovi ja ambulanssi varmistamaan että kaikki on ok. Oppi nro 1: aina paikalle ambulanssi vaikka ei olisikaan potilaan mielestä mitään sattunut.
Ambulanssilla kesti kauemmin kuin huoltomiehellä, joten kokeeksi huoltsikan kanssa yritettiin auttaa ylipainoista vanhusta ylös, mutta homma tuntui niin epävarmalta että jäätiin mieluummin odottamaan ammattimiehiä. Oppi nro 2 tulikin kun kysyin ambulanssimieheltä oikeata nostotekniikkaa kyseisessä tilanteessa ja tältä tuli kuin tykin suusta: "Soitetaan 112".
Kun kaatunut ei kykene edes itse auttamaan (kuten tässä oli paskana olevan lantionseudun takia) niin noston saa suorittaa vain ammattihenkilöstö ja silloinkin mieluummin työvälineiden avulla niin potilaan kuin nostajankin turvallisuuden takia (esim. kainaloista nostaminen voi tehdä pahaa jälkeä potilaan olkapäille).
Onneksi en minä kotihoitoonkaan kouluttamaton luuviulu riisikeppi lähtenyt sitten sen enempää yrittämään. Vähän kaduttaa etten jäänyt katsomaan miten kaksi raavasta ambulanssimiestä homman hoiti, kun oli vähän sellainen ilmapiiri että "kiitos, enää teitä ei tarvita" :neutral:
Ambulanssilla kesti kauemmin kuin huoltomiehellä, joten kokeeksi huoltsikan kanssa yritettiin auttaa ylipainoista vanhusta ylös, mutta homma tuntui niin epävarmalta että jäätiin mieluummin odottamaan ammattimiehiä. Oppi nro 2 tulikin kun kysyin ambulanssimieheltä oikeata nostotekniikkaa kyseisessä tilanteessa ja tältä tuli kuin tykin suusta: "Soitetaan 112".
Kun kaatunut ei kykene edes itse auttamaan (kuten tässä oli paskana olevan lantionseudun takia) niin noston saa suorittaa vain ammattihenkilöstö ja silloinkin mieluummin työvälineiden avulla niin potilaan kuin nostajankin turvallisuuden takia (esim. kainaloista nostaminen voi tehdä pahaa jälkeä potilaan olkapäille).
Onneksi en minä kotihoitoonkaan kouluttamaton luuviulu riisikeppi lähtenyt sitten sen enempää yrittämään. Vähän kaduttaa etten jäänyt katsomaan miten kaksi raavasta ambulanssimiestä homman hoiti, kun oli vähän sellainen ilmapiiri että "kiitos, enää teitä ei tarvita" :neutral:
Tuli tänä aamuna työskenneltyä ns. pelastustehtävissä. Heräsin kun kuulin meteliä jostain asunnosta. Joku huusi apua. Menin lähinaapurin oven taakse ja siellä vanhus valitti kaatuneensa eikä päässyt omin nokkineen ylös. Kutsuttiin paikalle huoltomies avamaan ovi ja ambulanssi varmistamaan että kaikki on ok. [b]Oppi nro 1: aina paikalle ambulanssi vaikka ei olisikaan potilaan mielestä mitään sattunut.[/b]
 
Ambulanssilla kesti kauemmin kuin huoltomiehellä, joten kokeeksi huoltsikan kanssa yritettiin auttaa ylipainoista vanhusta ylös, mutta homma tuntui niin epävarmalta että jäätiin mieluummin odottamaan ammattimiehiä. [b]Oppi nro 2 tulikin kun kysyin ambulanssimieheltä oikeata nostotekniikkaa kyseisessä tilanteessa ja tältä tuli kuin tykin suusta: "Soitetaan 112".[/b]
 
Kun kaatunut ei kykene edes itse auttamaan (kuten tässä oli paskana olevan lantionseudun takia) niin noston saa suorittaa vain ammattihenkilöstö ja silloinkin mieluummin työvälineiden avulla niin potilaan kuin nostajankin turvallisuuden takia (esim. kainaloista nostaminen voi tehdä pahaa jälkeä potilaan olkapäille).
 
Onneksi en minä kotihoitoonkaan kouluttamaton luuviulu riisikeppi lähtenyt sitten sen enempää yrittämään. Vähän kaduttaa etten jäänyt katsomaan miten kaksi raavasta ambulanssimiestä homman hoiti, kun oli vähän sellainen ilmapiiri että "kiitos, enää teitä ei tarvita" :neutral:
02.07.2017
Dyn
542 kirjaa, 51 kirja-arviota, 3978 viestiä
^ Joo, liikuntakyvytöntä potilasta ei ylipäätään pitäisi siirtää ilman hätäkeskuksen suoraa ohjetta tai muuten välitöntä hengenvaaraa, tyyliin auto palaa kolarin jälkeen. Murtumia voi olla yllättävissä paikoissa, ja varsinkin niskan ja päänseurun vammat sekä sisäiset verenvuodot voivat pahentua yllättävistä liikkeistä.
^ Joo, liikuntakyvytöntä potilasta ei ylipäätään pitäisi siirtää ilman hätäkeskuksen suoraa ohjetta tai muuten välitöntä hengenvaaraa, tyyliin auto palaa kolarin jälkeen. Murtumia voi olla yllättävissä paikoissa, ja varsinkin niskan ja päänseurun vammat sekä sisäiset verenvuodot voivat pahentua yllättävistä liikkeistä.
02.07.2017
Rasimus
1 kirja, 890 viestiä
Joo. Etten ihan tyhmältä vaikuteta, niin täytyy tässä korostaa että vanhus oli itse yrittänyt jo jonkin aikaa kömpiä pystyyn, niin sen takia uskallettiin huoltomiehen kanssa ylipäätään yrittää auttaa. Jos olisi ollut tuskissaan tai ei olisi omatoimisesti joten kuten pyörinyt siinä lattialla, niin olisi ehdottomasti jätetty paikalleen.
Mutta tosiaan normaalipainoinen ihminenkin osaa olla pirun raskas. Olin ihan varma että jos olisin lähtenyt riuhtomaan, olisi siinä seuraavaksi maannut kaksi liikuntakyvytöntä potilasta (mullakin kun ollut selkä rikki vuosia sitten)
Mutta tosiaan normaalipainoinen ihminenkin osaa olla pirun raskas. Olin ihan varma että jos olisin lähtenyt riuhtomaan, olisi siinä seuraavaksi maannut kaksi liikuntakyvytöntä potilasta (mullakin kun ollut selkä rikki vuosia sitten)
Joo. Etten ihan tyhmältä vaikuteta, niin täytyy tässä korostaa että vanhus oli itse yrittänyt jo jonkin aikaa kömpiä pystyyn, niin sen takia uskallettiin huoltomiehen kanssa ylipäätään yrittää auttaa. Jos olisi ollut tuskissaan tai ei olisi omatoimisesti joten kuten pyörinyt siinä lattialla, niin olisi ehdottomasti jätetty paikalleen.
 
Mutta tosiaan normaalipainoinen ihminenkin osaa olla pirun raskas. Olin ihan varma että jos olisin lähtenyt riuhtomaan, olisi siinä seuraavaksi maannut kaksi liikuntakyvytöntä potilasta (mullakin kun ollut selkä rikki vuosia sitten) :tongue:
03.07.2017
Echramath
4 kirjaa, 452 viestiä
Pompeijin asukkaiden välittömäksi kuolinsyyksi koitui suurelta osin kuumien kaasujen purkaus, joka paistoi ihmiset ja eläimet kokolailla välittömästi kuoliaaksi (tämän jälkeen tuli vasta tuhka). Tämä selittäisi miksi osa niistä kuuluisita valamalla tehdyistä "patsaista" näyttää siltä, kuin heidät olisi vaan yllätetty tekemässä jotain. En tiedä onko se onanoiva ukko aito tai oikeasti runkkaamassa, mutta selittäisi.
Pompeijin asukkaiden välittömäksi kuolinsyyksi koitui suurelta osin kuumien kaasujen purkaus, joka paistoi ihmiset ja eläimet kokolailla välittömästi kuoliaaksi (tämän jälkeen tuli vasta tuhka). Tämä selittäisi miksi osa niistä kuuluisita valamalla tehdyistä "patsaista" näyttää siltä, kuin heidät olisi vaan yllätetty tekemässä jotain. En tiedä onko se onanoiva ukko aito tai oikeasti runkkaamassa, mutta selittäisi.
12.07.2017
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Opin, että toisin kuin vanhoista päiväkirjamerkinöistä voisi päätellä, olen teininä kyennyt tuottamaan hyvääkin tekstiä. Löysin vanhan koulussa kirjoittamani kauhunovellin, joka oli parempaa tekstiä kuin odotin. Tuntuu että jopa parempaa kuin mitä pystyn nykyään suoltamaan keskustelufoorumille, sillä vanhat viestit näyttävät silmiini aina köykäisiltä. Tosin taisin hioa kyseistä novellia aika paljon.
Opin, että toisin kuin vanhoista päiväkirjamerkinöistä voisi päätellä, olen teininä kyennyt tuottamaan hyvääkin tekstiä. Löysin vanhan koulussa kirjoittamani kauhunovellin, joka oli parempaa tekstiä kuin odotin. Tuntuu että jopa parempaa kuin mitä pystyn nykyään suoltamaan keskustelufoorumille, sillä vanhat viestit näyttävät silmiini aina köykäisiltä. Tosin taisin hioa kyseistä novellia aika paljon.
12.07.2017
Mustelmann
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1287 viestiä
Olen huomannut itsestäni saman. Teininä kirjoitin aika hyviäkin novelleja ja runoja, eivätkä säästämäni kouluaineetkaan huonoja ole. Nykyään en varmasti saisi mitään kelvollista aikaiseksi, jos alkaisin taas kirjoittamaan fiktiota. Parempi pysytellä mukaviisaissa nettikommenteissa.
Olen huomannut itsestäni saman. Teininä kirjoitin aika hyviäkin novelleja ja runoja, eivätkä säästämäni kouluaineetkaan huonoja ole. Nykyään en varmasti saisi mitään kelvollista aikaiseksi, jos alkaisin taas kirjoittamaan fiktiota. Parempi pysytellä mukaviisaissa nettikommenteissa.