Kategoria: Teatteri | 895 viestiä | 197,4 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 19.06.2026
Kategoria: Konepaja | 446 viestiä | 216,9 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 15.06.2026
Mitä opit tänään?
25.03.2016
Hiistu
676 kirjaa, 12 kirja-arviota, 3856 viestiä
En tänään, mutta eilen opin, mitä onhalva, ainakin yksi versio siitä, sellainen joka tehty auringonkukansiemenistä. Olen ehkä joskus kuullut moisesta, mutten ole itse kohdannut. Kävin tällä viikolla Tallinnassa ja sikäläisen ruokakaupan makeishyllyllä alkoi kiinnostaa, mitä ne kaikki erilaiset halva-paketit ovat. Valitsin mukaan yhden, jossa makuna vanilja.
Opin, etten erityisemmin pidä halvasta. :neutral: Kuivaa ja murenevaa ja maistuu... ilmeisesti auringonkukansiemeniltä. Yllätys.
Opin, etten erityisemmin pidä halvasta. :neutral: Kuivaa ja murenevaa ja maistuu... ilmeisesti auringonkukansiemeniltä. Yllätys.
En tänään, mutta eilen opin, mitä on[url=https://fi.wikipedia.org/wiki/Halva]halva[/url], ainakin yksi versio siitä, sellainen joka tehty auringonkukansiemenistä. Olen ehkä joskus kuullut moisesta, mutten ole itse kohdannut. Kävin tällä viikolla Tallinnassa ja sikäläisen ruokakaupan makeishyllyllä alkoi kiinnostaa, mitä ne kaikki erilaiset halva-paketit ovat. Valitsin mukaan yhden, jossa makuna vanilja.
 
Opin, etten erityisemmin pidä halvasta. :neutral: Kuivaa ja murenevaa ja maistuu... ilmeisesti auringonkukansiemeniltä. Yllätys.
26.03.2016
Vael
37 kirjaa, 50 viestiä
Opin Tiede-lehden artikkelista, että joissain kulttuureissa (esim. Samoalla), on perinteisesti ollut ns. kolmas sukupuoli (naiselliset miehet, joissain toisissa samankaltaisissa kulttuureissa vaihtoehtoisesti miehekkäät naiset), jonka edustajat ovat aika arvostettuja yhteisön jäseniä. Sitten siinä esitettiin arvelu, että syy siihen, miksi homoseksuaalisuus ei ole evoluution saatossa kadonnut ominaisuus, on se, että suvun homot ovat auttaneet lastenhoidossa. Ja jopa että ne geenit, jotka miehillä johtavat homoseksuaalisuuteen, lisäävät naisilla hedelmällisyyttä. Ja sitten on suloinen symbioosi, kun joillakin suvun jäsenillä ei ole omia lapsia ja joillakin on lapsia enemmänkin kuin ehtisivät ilman näiden lapsettomien sukulaisten apua hoitaa.
Ja oltiin sitä mieltä, että ainakin poikien osalla lapsen homoseksuaalisuuden todennäköisyys kasvaa sitä mukaa, mitä enemmän poikalapsia syntyy, ts. kuopus on todennäköisimmin homo. Ja että se johtuisi jollain lailla äidin immuunipuolustuksesta.
Minusta arikkeli oli kokonaisuudessaan aika sympaattinen ja mielenkiintoinen :) en nyt tiedä välittyikö tästä millään lailla.
Lisäksi opin, että jos on yksi pari suksia, joissa ei ole ollenkaan pitoa (= tuskaisa lipsuminen joka suuntaan), ja yksi pari suksia, joissa on hyvä pito (= iloista hiihtelyä), niin paras lopputulos syntyy, kun vaihdetaan yksi suksi päittäin. Ei pelkästään tasapuolisuuden nimissä vaan myös siksi, että hiihtämisestä tulee yllättävän helppoa.
Äsken googlatessani opin, että vanhanajan eripariset sukset olivat nimeltään lyly (pitkä liukumiseen) ja kalhu (lyhyt vauhdin potkimiseen).
Ja oltiin sitä mieltä, että ainakin poikien osalla lapsen homoseksuaalisuuden todennäköisyys kasvaa sitä mukaa, mitä enemmän poikalapsia syntyy, ts. kuopus on todennäköisimmin homo. Ja että se johtuisi jollain lailla äidin immuunipuolustuksesta.
Minusta arikkeli oli kokonaisuudessaan aika sympaattinen ja mielenkiintoinen :) en nyt tiedä välittyikö tästä millään lailla.
Lisäksi opin, että jos on yksi pari suksia, joissa ei ole ollenkaan pitoa (= tuskaisa lipsuminen joka suuntaan), ja yksi pari suksia, joissa on hyvä pito (= iloista hiihtelyä), niin paras lopputulos syntyy, kun vaihdetaan yksi suksi päittäin. Ei pelkästään tasapuolisuuden nimissä vaan myös siksi, että hiihtämisestä tulee yllättävän helppoa.
Äsken googlatessani opin, että vanhanajan eripariset sukset olivat nimeltään lyly (pitkä liukumiseen) ja kalhu (lyhyt vauhdin potkimiseen).
Opin Tiede-lehden artikkelista, että joissain kulttuureissa (esim. Samoalla), on perinteisesti ollut ns. kolmas sukupuoli (naiselliset miehet, joissain toisissa samankaltaisissa kulttuureissa vaihtoehtoisesti miehekkäät naiset), jonka edustajat ovat aika arvostettuja yhteisön jäseniä. Sitten siinä esitettiin arvelu, että syy siihen, miksi homoseksuaalisuus ei ole evoluution saatossa kadonnut ominaisuus, on se, että suvun homot ovat auttaneet lastenhoidossa. Ja jopa että ne geenit, jotka miehillä johtavat homoseksuaalisuuteen, lisäävät naisilla hedelmällisyyttä. Ja sitten on suloinen symbioosi, kun joillakin suvun jäsenillä ei ole omia lapsia ja joillakin on lapsia enemmänkin kuin ehtisivät ilman näiden lapsettomien sukulaisten apua hoitaa.
Ja oltiin sitä mieltä, että ainakin poikien osalla lapsen homoseksuaalisuuden todennäköisyys kasvaa sitä mukaa, mitä enemmän poikalapsia syntyy, ts. kuopus on todennäköisimmin homo. Ja että se johtuisi jollain lailla äidin immuunipuolustuksesta.
Minusta arikkeli oli kokonaisuudessaan aika sympaattinen ja mielenkiintoinen :) en nyt tiedä välittyikö tästä millään lailla.
 
Lisäksi opin, että jos on yksi pari suksia, joissa ei ole ollenkaan pitoa (= tuskaisa lipsuminen joka suuntaan), ja yksi pari suksia, joissa on hyvä pito (= iloista hiihtelyä), niin paras lopputulos syntyy, kun vaihdetaan yksi suksi päittäin. Ei pelkästään tasapuolisuuden nimissä vaan myös siksi, että hiihtämisestä tulee yllättävän helppoa.
Äsken googlatessani opin, että vanhanajan eripariset sukset olivat nimeltään lyly (pitkä liukumiseen) ja kalhu (lyhyt vauhdin potkimiseen).
27.03.2016
Piru Naiseksi
1064 viestiä
Sain varman tiedon siitä, että pääkaupunkiseudulla toimii uusi, minulle entuudestaan vain hälväämältä tuttu uimahyppyseura. Eläköön maailmanlaajuisverkko sukkeline tiedonvälitysmahdollisuuksineen - (niin kauan kuin yhteydet toimivat ....
)
Sain varman tiedon siitä, että pääkaupunkiseudulla toimii uusi, minulle entuudestaan vain hälväämältä tuttu uimahyppyseura. Eläköön maailmanlaajuisverkko sukkeline tiedonvälitysmahdollisuuksineen - (niin kauan kuin yhteydet toimivat ....:wink: )
27.03.2016
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
VaelOpin Tiede-lehden artikkelista, että joissain kulttuureissa (esim. Samoalla), on perinteisesti ollut ns. kolmas sukupuoli (naiselliset miehet, joissain toisissa samankaltaisissa kulttuureissa vaihtoehtoisesti miehekkäät naiset), jonka edustajat ovat aika arvostettuja yhteisön jäseniä.Luin saman artikkelin, mutta itselle siitä jäi olo että kulttuuri oli kuitenkin käytännössä kiinni ns. "perinteisissä sukupuolirooleissa", sillä miesten piti muuttua kirjaimellisesti naisiksi, eikä miehenä eläminen toisen miehen kanssa ilmeisesti tullut kysymykseen. Muuten siinä oli mielenkiintoisia pointteja.
Uusimmasta Tiede-lehdestä opin, ettei puhdistajakaloilla ole minkäänlaista reiluuden tajua, mutta sen sijaan niillä on taju ketä kannattaa kiusata enemmän ilman että menettää (liikaa?) asiakkaita.
[quote="Vael" post=44681]Opin Tiede-lehden artikkelista, että joissain kulttuureissa (esim. Samoalla), on perinteisesti ollut ns. kolmas sukupuoli (naiselliset miehet, joissain toisissa samankaltaisissa kulttuureissa vaihtoehtoisesti miehekkäät naiset), jonka edustajat ovat aika arvostettuja yhteisön jäseniä.[/quote]
 
Luin saman artikkelin, mutta itselle siitä jäi olo että kulttuuri oli kuitenkin käytännössä kiinni ns. "perinteisissä sukupuolirooleissa", sillä miesten piti muuttua kirjaimellisesti naisiksi, eikä miehenä eläminen toisen miehen kanssa ilmeisesti tullut kysymykseen. Muuten siinä oli mielenkiintoisia pointteja.
 
Uusimmasta Tiede-lehdestä opin, ettei puhdistajakaloilla ole minkäänlaista reiluuden tajua, mutta sen sijaan niillä on taju ketä kannattaa kiusata enemmän ilman että menettää (liikaa?) asiakkaita. :grin:
28.03.2016
Piru Naiseksi
1064 viestiä
Ei kannata kuvitella, että voi mennä ns. naamakirjaan vain pistäytymään. Kun näin luulee, silloin sieltä varmasti löytää kiinnostavan ilmoituksen, johon haluaa heti vastata. Tämän koin viimeksi puolisen tuntia sitten.
.
Ei kannata kuvitella, että voi mennä ns. naamakirjaan vain pistäytymään. Kun näin luulee, silloin sieltä varmasti löytää kiinnostavan ilmoituksen, johon haluaa heti vastata. Tämän koin viimeksi puolisen tuntia sitten.:roll: .
28.03.2016
Mustelmann
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1287 viestiä
Satuin vilkaisemaan keittiörättipakkauksen tuoteselostetta, joka kertoi, että rätit voi pestä pesukoneessa. Aivan uusi asia minulle, olen aina ennen heittänyt liian likaiset rätit tylysti roskiin. Tulen säästämään tämän tiedon ansiosta useita euroja vuodessa.
Satuin vilkaisemaan keittiörättipakkauksen tuoteselostetta, joka kertoi, että rätit voi pestä pesukoneessa. Aivan uusi asia minulle, olen aina ennen heittänyt liian likaiset rätit tylysti roskiin. Tulen säästämään tämän tiedon ansiosta useita euroja vuodessa.
28.03.2016
Dyn
542 kirjaa, 51 kirja-arviota, 3978 viestiä
AstoretheinSatuin vilkaisemaan keittiörättipakkauksen tuoteselostetta, joka kertoi, että rätit voi pestä pesukoneessa. Aivan uusi asia minulle, olen aina ennen heittänyt liian likaiset rätit tylysti roskiin.Niin voi, mutta riippuu vähän rätistä, kuinka hyvin se kestää pesukerrasta toiseen. Itse en yleensä jaksa vaivautua, sillä rättejä tulee ostettua rullana, josta on helppo napata uusi puhdas vanhan tilalle aina kun edellinen on liian likainen.
Sen sijaan silmälasien liinoja tapaan kyllä pestä, sillä ne maksavat jokusen euron kappaleelta ja niidenkin pestävyys on ihan ok. Samoin kankaiset liinat joita käytän lasipintojen pesuun ja pölyjen pyyhintään yms ovat ihan monikäyttökamaa, pesee vain välissä.
Siivoustarvikkeet pitäisi muuten pestä kohtuullisen korkeassa lämpötilassa, sillä niihin kertyy bakteereja eri tavalla kuin tavallisiin vaatteisiin. Voi laittaa vaikka pyyhepyykin mukaan 60-90-asteiseen pesuun.
[quote="Astorethein" post=44715]Satuin vilkaisemaan keittiörättipakkauksen tuoteselostetta, joka kertoi, että rätit voi pestä pesukoneessa. Aivan uusi asia minulle, olen aina ennen heittänyt liian likaiset rätit tylysti roskiin.[/quote]
 
Niin voi, mutta riippuu vähän rätistä, kuinka hyvin se kestää pesukerrasta toiseen. Itse en yleensä jaksa vaivautua, sillä rättejä tulee ostettua rullana, josta on helppo napata uusi puhdas vanhan tilalle aina kun edellinen on liian likainen.
 
Sen sijaan silmälasien liinoja tapaan kyllä pestä, sillä ne maksavat jokusen euron kappaleelta ja niidenkin pestävyys on ihan ok. Samoin kankaiset liinat joita käytän lasipintojen pesuun ja pölyjen pyyhintään yms ovat ihan monikäyttökamaa, pesee vain välissä.
 
Siivoustarvikkeet pitäisi muuten pestä kohtuullisen korkeassa lämpötilassa, sillä niihin kertyy bakteereja eri tavalla kuin tavallisiin vaatteisiin. Voi laittaa vaikka pyyhepyykin mukaan 60-90-asteiseen pesuun.
21.04.2016
Strato
244 kirjaa, 643 viestiä
Opin, että ydinfysiikka sopii oikeastaan aika hyvin fantasiasta kiinnostuneelle, täällä kun tulee vastaan termejä "maaginen luku" ja "kaksoismaaginen ydin". Nämä jaksavat naurattaa kyllä joka kerta kun tulevat vastaan 
Opin, että ydinfysiikka sopii oikeastaan aika hyvin fantasiasta kiinnostuneelle, täällä kun tulee vastaan termejä "maaginen luku" ja "kaksoismaaginen ydin". Nämä jaksavat naurattaa kyllä joka kerta kun tulevat vastaan :grin:
21.04.2016
punnort
2 kirjaa, 1 kirja-arvio, 917 viestiä
HiistuOpin, etten erityisemmin pidä halvasta. :neutral: Kuivaa ja murenevaa ja maistuu... ilmeisesti auringonkukansiemeniltä. Yllätys.Minäkään en pidä halvasta. Makuni on kallis.
[quote="Hiistu" post=4464]Opin, etten erityisemmin pidä halvasta. :neutral: Kuivaa ja murenevaa ja maistuu... ilmeisesti auringonkukansiemeniltä. Yllätys.[/quote]
 
Minäkään en pidä halvasta. Makuni on kallis.
27.04.2016
Vael
37 kirjaa, 50 viestiä
StratoOpin, että ydinfysiikka sopii oikeastaan aika hyvin fantasiasta kiinnostuneelle, täällä kun tulee vastaan termejä "maaginen luku" ja "kaksoismaaginen ydin". Nämä jaksavat naurattaa kyllä joka kerta kun tulevat vastaanAloin kaipailemaan lukioajan maolia tarkistaakseni niitä kvarkkien nimiä.
Opin tänään, että uuden kotini lähellä on ainakin kaksi aika kivaa puistoa. Vieläkin tosin tekee mieli kysyä vastaantulevalta naapurilta, että missäköhän täällä on lähin metsä. Toivottavasti se löytyy vielä ennen kuin kaupunkiympäristö alkaa hajottaa liikaa.
Lisäys:
Okei, nyt on pakko vaan pistää jatkoksi. Yksi opiskelukaveri linkkasi jutun, jossa Blake Ross (kirjailija ja ohjelmoija) kertoo, millaista on omien sanojensa mukaan olla "mielessään sokea". Kyseessä on afantasiaksi kutsuttu ilmiö eli kyvyttömyys luoda mielikuvia, visuaalisia tai auditorisia.
Hassuinta on, että hän sai vasta 30-vuotiaana tietää, että suurin osa ihmisistä pystyy jollain lailla näkemään asiat pelkästään ajattelemalla niitä, myös sen kummempaa ajattelematta. (Eron voi nähdä ihan magneettikuvauksellakin sen perusteella, aktivoituvatko tietyt visuaaliset alueet aivokuorella, kun tutkittava pelkästään ajattelee kuvaa näkemättä mitään visuaalista ärsykettä.)
Tällaisen tilan kuvitteleminen itselleen tuntuu suunnilleen samalta kuin se, että yrittää kuvitella uuden aistin tai värin, mitä itse ainakin säännöllisesti harrastan. Miten silloin ollaan olemassa, en tiedä. Vähintäänkin tässä alkaa kyseenalaistaa itseään kirjailijana, kun suuri osa kerronnasta tähtää visuaalisen mielikuvan välittämiseen ja luomiseen.
[quote="Strato" post=45197]Opin, että ydinfysiikka sopii oikeastaan aika hyvin fantasiasta kiinnostuneelle, täällä kun tulee vastaan termejä "maaginen luku" ja "kaksoismaaginen ydin". Nämä jaksavat naurattaa kyllä joka kerta kun tulevat vastaan :grin:[/quote]
 
Aloin kaipailemaan lukioajan maolia tarkistaakseni niitä kvarkkien nimiä. :smile: Onneksi Wikipedia muistutti että top, down, strange, charm, beauty/bottom ja truth/top.
 
Opin tänään, että uuden kotini lähellä on ainakin kaksi aika kivaa puistoa. Vieläkin tosin tekee mieli kysyä vastaantulevalta naapurilta, että missäköhän täällä on lähin metsä. Toivottavasti se löytyy vielä ennen kuin kaupunkiympäristö alkaa hajottaa liikaa.
 
 
Lisäys:
Okei, nyt on pakko vaan pistää jatkoksi. Yksi opiskelukaveri linkkasi jutun, jossa Blake Ross (kirjailija ja ohjelmoija) kertoo, millaista on omien sanojensa mukaan olla "mielessään sokea". Kyseessä on afantasiaksi kutsuttu ilmiö eli kyvyttömyys luoda mielikuvia, visuaalisia tai auditorisia.
Hassuinta on, että hän sai vasta 30-vuotiaana tietää, että suurin osa ihmisistä pystyy jollain lailla näkemään asiat pelkästään ajattelemalla niitä, myös sen kummempaa ajattelematta. (Eron voi nähdä ihan magneettikuvauksellakin sen perusteella, aktivoituvatko tietyt visuaaliset alueet aivokuorella, kun tutkittava pelkästään ajattelee kuvaa näkemättä mitään visuaalista ärsykettä.)
Tällaisen tilan kuvitteleminen itselleen tuntuu suunnilleen samalta kuin se, että yrittää kuvitella uuden aistin tai värin, mitä itse ainakin säännöllisesti harrastan. Miten silloin ollaan olemassa, en tiedä. Vähintäänkin tässä alkaa kyseenalaistaa itseään kirjailijana, kun suuri osa kerronnasta tähtää visuaalisen mielikuvan välittämiseen ja luomiseen.
Muokannut Vael (28.04.2016)
10.05.2016
Piru Naiseksi
1064 viestiä
Enpä tietoisesti tiennytkään, että on olemassa afantasiaatikoita... (Noinko voi nimittää ihmisiä, joilta puuttuu kyky luoda mielikuvia?) Vaikea kuvitella, millaista heidän elämänsä ja ajattelumaailmansa on. Itselleni mielikuvitusmaailma on oleellinen ja aina läsnä.
Enpä tietoisesti tiennytkään, että on olemassa afantasiaatikoita... (Noinko voi nimittää ihmisiä, joilta puuttuu kyky luoda mielikuvia?) Vaikea kuvitella, millaista heidän elämänsä ja ajattelumaailmansa on. Itselleni mielikuvitusmaailma on oleellinen ja aina läsnä.
10.05.2016
Piru Naiseksi
1064 viestiä
Loogista, kovin loogista ... ei vain tule ajatelleeksi, että näillä makeisilla on oleellinen ero.
Loogista, kovin loogista ... ei vain tule ajatelleeksi, että näillä makeisilla on oleellinen ero.
05.06.2016
Pisania
1181 kirjaa, 1843 viestiä
Jo lähemmäs 30 vuotta (dziisus oon vanha!) olen miettinyt, silloin tällöin, mikä mahtoikaan olla nimeltään kerran lapsena näkemäni leffa, josta minulla on enää hämäriä ja hyvin omituisia muistikuvia. Nyt sekin selvisi (tässä kohtaa pitäisi kuulua "The Holy Grail" -tyylistä enkelikuoron laulantaa). Muistan että menin seurakunnan kerhoryhmäni kanssa leikkipuistoon ja kerroin suuna ja päänä tädeille edellisenä päivänä näkemästäni elokuvasta. Heistä se oli kovin kummallinen ja oikeassa olivat. Muistelisin että siinä oli poika joka oli aluksi kalju, mutta sitten hänen hiuksensa alkoivat kasvaa valtavaa vauhtia ja täyttivät koko talon. Rainan nimi on ilmeisesti Operaatio pähkinävoi. Nyt kun tämän tiedän, tuntuu kuin olisin saavuttanut jotain.
Jo lähemmäs 30 vuotta (dziisus oon vanha!) olen miettinyt, silloin tällöin, mikä mahtoikaan olla nimeltään kerran lapsena näkemäni leffa, josta minulla on enää hämäriä ja hyvin omituisia muistikuvia. Nyt sekin selvisi (tässä kohtaa pitäisi kuulua "The Holy Grail" -tyylistä enkelikuoron laulantaa). Muistan että menin seurakunnan kerhoryhmäni kanssa leikkipuistoon ja kerroin suuna ja päänä tädeille edellisenä päivänä näkemästäni elokuvasta. Heistä se oli kovin kummallinen ja oikeassa olivat. Muistelisin että siinä oli poika joka oli aluksi kalju, mutta sitten hänen hiuksensa alkoivat kasvaa valtavaa vauhtia ja täyttivät koko talon. Rainan nimi on ilmeisesti [url=http://www.imdb.com/title/tt0089789/?ref_=fn_al_tt_1] Operaatio pähkinävoi.[/url] Nyt kun tämän tiedän, tuntuu kuin olisin saavuttanut jotain.
29.07.2016
Emelie
729 kirjaa, 100 kirja-arviota, 2743 viestiä
Olen tämän kesän aikana oppinut, että valkoposkihanhet sähisevät kissamaisesti jos uhka (esim. ihminen tai koira) tulee liian lähelle. Olen kuvitellut, että hanhet ovat kuin joutsenet, eli tullevat päälle, mutta ei. Muutaman kerran olen itse joutunut sähinän kohteeksi, kun rannassa olen ollut kävelyllä.
Olen tämän kesän aikana oppinut, että valkoposkihanhet sähisevät kissamaisesti jos uhka (esim. ihminen tai koira) tulee liian lähelle. Olen kuvitellut, että hanhet ovat kuin joutsenet, eli tullevat päälle, mutta ei. Muutaman kerran olen itse joutunut sähinän kohteeksi, kun rannassa olen ollut kävelyllä.
08.09.2016
Piru Naiseksi
1064 viestiä
Kerrostalomme pihaa kunnostetaan. Tänään pihaan ajoi järeä kuorma-auto lavallaan betonimyllyn näköinen kapistus, joka syljeskeli hiekka-annoksia pihaan työstettäväksi ja levitettäväksi. Mylly näytti pyörivän lavalla, ja oletin, että se ehkä jauhoi sisäänsä sullotun karkean kiviaineksen hiekaksi.
Jos olettamani pitää paikkansa, niin opin sen, että hiekkaa ei tarvitse kuormata ja kuljettaa rakennuspaikalle, vaan sen voi jauhaa työkohteessa juuri ennen käyttöä.
Jos olettamani pitää paikkansa, niin opin sen, että hiekkaa ei tarvitse kuormata ja kuljettaa rakennuspaikalle, vaan sen voi jauhaa työkohteessa juuri ennen käyttöä.
Kerrostalomme pihaa kunnostetaan. Tänään pihaan ajoi järeä kuorma-auto lavallaan betonimyllyn näköinen kapistus, joka syljeskeli hiekka-annoksia pihaan työstettäväksi ja levitettäväksi. Mylly näytti pyörivän lavalla, ja oletin, että se ehkä jauhoi sisäänsä sullotun karkean kiviaineksen hiekaksi.
Jos olettamani pitää paikkansa, niin opin sen, että hiekkaa ei tarvitse kuormata ja kuljettaa rakennuspaikalle, vaan sen voi jauhaa työkohteessa juuri ennen käyttöä.
08.09.2016
Vael
37 kirjaa, 50 viestiä
Ratikkaa ei tarvitse pysäyttää viittomalla, vaan se pysähtyy aina kun pysäkillä on ihmisiä. (Poisjäävät matkustajat painavat stop-nappia, koska ratikka ei pysähdy jos pysäkki on tyhjä.)
Mulle ei selvinnyt, miksi olen miettinyt tätä asiaa monta vuotta vaikka sen googlaaminen älypuhelinten aikakaudella olisi helpointa ikinä.
Opin myös, että lähibaarin nimi on kyseisen kaupunginosan nimi suoraan käännettynä englanniksi. Ilmeistä kaikille paitsi mulle alusta saakka :D
Mulle ei selvinnyt, miksi olen miettinyt tätä asiaa monta vuotta vaikka sen googlaaminen älypuhelinten aikakaudella olisi helpointa ikinä.
Opin myös, että lähibaarin nimi on kyseisen kaupunginosan nimi suoraan käännettynä englanniksi. Ilmeistä kaikille paitsi mulle alusta saakka :D
Ratikkaa ei tarvitse pysäyttää viittomalla, vaan se pysähtyy aina kun pysäkillä on ihmisiä. (Poisjäävät matkustajat painavat stop-nappia, koska ratikka ei pysähdy jos pysäkki on tyhjä.)
Mulle ei selvinnyt, miksi olen miettinyt tätä asiaa monta vuotta vaikka sen googlaaminen älypuhelinten aikakaudella olisi helpointa ikinä.
 
Opin myös, että lähibaarin nimi on kyseisen kaupunginosan nimi suoraan käännettynä englanniksi. Ilmeistä kaikille paitsi mulle alusta saakka :D
18.10.2016
Piru Naiseksi
1064 viestiä
Huomasin, että gmail-postilaatikkoni sensori oli heittänyt roskapostilaatikkoon tärkeän viestin. Se oli lähetetty ns. naamakirjasta, ja onneksi olin saanut sen ajallaan kyseisen toimijan yksityisviestitoiminnon kautta. Opin siis, että sähköpostin roskapostikansiokin kannattaa tarkistaa aika usein!
Huomasin, että gmail-postilaatikkoni sensori oli heittänyt roskapostilaatikkoon tärkeän viestin. Se oli lähetetty ns. naamakirjasta, ja onneksi olin saanut sen ajallaan kyseisen toimijan yksityisviestitoiminnon kautta. Opin siis, että sähköpostin roskapostikansiokin kannattaa tarkistaa aika usein!
29.10.2016
Piru Naiseksi
1064 viestiä
Niinpä näkyy vaihtavan, lohikäärmeen kieli väriään näet - ja ns. ihan silmissä. Mietin, mitä muuta arkipäiväistä jännittävää jää jatkuvasti huomaamatta! Seikkaillessani ns. Naamakirjassa luin myös huomautuksen siitä, että kesäaika päättyy tänään. Pitää siis muistaa päivittää niin aikamuovit (nykyisiin halpisvekottimiin ei mitenkään sovi ´aikarauta`-nimike) kuin digisovittimen ajatustoiminto. Huh huh! Mutta onhan sitten iltaisin pitempään valoisaa.
Niinpä näkyy vaihtavan, lohikäärmeen kieli väriään näet - ja ns. ihan silmissä. Mietin, mitä muuta arkipäiväistä jännittävää jää jatkuvasti huomaamatta! Seikkaillessani ns. Naamakirjassa luin myös huomautuksen siitä, että kesäaika päättyy tänään. Pitää siis muistaa päivittää niin aikamuovit (nykyisiin halpisvekottimiin ei mitenkään sovi ´aikarauta`-nimike) kuin digisovittimen ajatustoiminto. Huh huh! Mutta onhan sitten iltaisin pitempään valoisaa.
01.11.2016
Strato
244 kirjaa, 643 viestiä
Opin tänään (ja vähän jo aiemminkin) käyttämään Ubuntun komentoriviä kaikennäköisiin tarkoituksiin. Aika mielenkiintoista puuhaa, nyt vaan täytyy miettiä jotain projektia tms. jolla saisi tätä osaamista hyötykäyttöön ja syvennettyä, normikäytössä kun ei tarvitse ihan peruskomentoja enempää käyttääkään.
Opin tänään (ja vähän jo aiemminkin) käyttämään Ubuntun komentoriviä kaikennäköisiin tarkoituksiin. Aika mielenkiintoista puuhaa, nyt vaan täytyy miettiä jotain projektia tms. jolla saisi tätä osaamista hyötykäyttöön ja syvennettyä, normikäytössä kun ei tarvitse ihan peruskomentoja enempää käyttääkään.
01.02.2017
HourglassEyes
505 kirjaa, 57 kirja-arviota, 2775 viestiä
Opin nastoittamaan itse talvikenkäni, kun suutarilla myivät minulle sellaisen "tee-se-itse" -paketin, kun eivät kuulema nastoita paikan päällä. No, tulipahan lahjaksi saadulle porakoneelle käyttöä! 
Opin nastoittamaan itse talvikenkäni, kun suutarilla myivät minulle sellaisen "tee-se-itse" -paketin, kun eivät kuulema nastoita paikan päällä. No, tulipahan lahjaksi saadulle porakoneelle käyttöä! :grin:
01.02.2017
Echramath
4 kirjaa, 452 viestiä
StratoOpin tänään (ja vähän jo aiemminkin) käyttämään Ubuntun komentoriviä kaikennäköisiin tarkoituksiin. Aika mielenkiintoista puuhaa, nyt vaan täytyy miettiä jotain projektia tms. jolla saisi tätä osaamista hyötykäyttöön ja syvennettyä, normikäytössä kun ei tarvitse ihan peruskomentoja enempää käyttääkään.Bashilla skriptaamista ei välttämättä kannata kovin syvällisesti ihmetellä, ellei aio pelehtiä ihan sekalaisten unixien kanssa tai työssä tarvitse. Jos itselleen kirjoittaa jotain, tai yleisöllekin, Ubuntussa ja missä vaan Linuxissa voi turvallisesti olettaa, että Python on asennettu (Ubuntussa eim. järjestelmä ei käytännössä toimi jos Python puuttuu) ja Pythonilla kirjoitetusta skriptistä saattaa seuraavanakin päivänä ymmärtää mitä se tekee. (Opin tämän justiinsa)
[quote="Strato" post=48837]Opin tänään (ja vähän jo aiemminkin) käyttämään Ubuntun komentoriviä kaikennäköisiin tarkoituksiin. Aika mielenkiintoista puuhaa, nyt vaan täytyy miettiä jotain projektia tms. jolla saisi tätä osaamista hyötykäyttöön ja syvennettyä, normikäytössä kun ei tarvitse ihan peruskomentoja enempää käyttääkään.[/quote]
 
Bashilla skriptaamista ei välttämättä kannata kovin syvällisesti ihmetellä, ellei aio pelehtiä ihan sekalaisten unixien kanssa tai työssä tarvitse. Jos itselleen kirjoittaa jotain, tai yleisöllekin, Ubuntussa ja missä vaan Linuxissa voi turvallisesti olettaa, että Python on asennettu (Ubuntussa eim. järjestelmä ei käytännössä toimi jos Python puuttuu) ja Pythonilla kirjoitetusta skriptistä saattaa seuraavanakin päivänä ymmärtää mitä se tekee. (Opin tämän justiinsa)
02.02.2017
Rasimus
1 kirja, 890 viestiä
"Echramath"Bashilla skriptaamista ei välttämättä kannata kovin syvällisesti ihmetellä, ellei aio pelehtiä ihan sekalaisten unixien kanssa tai työssä tarvitseEt ole nähnyt meitin firman scons-build-skriptejä - tyylikkäästi obfuskoitu kasa miljoonia skriptejä loputtomilta tuntuvilla riippuvuussuhteilla
...
Pythonilla kirjoitetusta skriptistä saattaa seuraavanakin päivänä ymmärtää mitä se tekee
Viikingit olivat puhdasta kansaa. Lauantain nimikin tarkoittaa itseasiassa pyykkipäivää (lördag, laugardagur jne.). Hieman "en mene vannomaan, mutta voisin uskoa" -linjalla esim. 13. Soturi -elokuvassa kuvattu tapa käyttää samaa pesuvettä ja räkiä siihen ei sekään ehkä pidä paikkaansa. Siis siinä mielessä, että samaa vettä ei välttämättä kierrätetty ihmiseltä toiselle, vaan se ehkä sittenkin vaihdettiin välissä. Tavan ylös kirjannut arabi vain tuli puhtaussäännöiltään vieläkin tiukemmasta kulttuurista, joten hän kirjasi pesuvesihomman ylös vähän turhan suurpiirteisesti ja halveksivasti. (Kyseinen kohtaus perustuu siis johonkin oikean tutkimusmatkailijan merkintään)
[quote="Echramath"]Bashilla skriptaamista ei välttämättä kannata kovin syvällisesti ihmetellä, ellei aio pelehtiä ihan sekalaisten unixien kanssa tai työssä tarvitse
...
Pythonilla kirjoitetusta skriptistä saattaa seuraavanakin päivänä ymmärtää mitä se tekee[/quote]
 
Et ole nähnyt meitin firman scons-build-skriptejä - tyylikkäästi obfuskoitu kasa miljoonia skriptejä loputtomilta tuntuvilla riippuvuussuhteilla :grin:
 
 
Viikingit olivat puhdasta kansaa. Lauantain nimikin tarkoittaa itseasiassa pyykkipäivää (lördag, laugardagur jne.). Hieman "en mene vannomaan, mutta voisin uskoa" -linjalla esim. 13. Soturi -elokuvassa kuvattu tapa käyttää samaa pesuvettä ja räkiä siihen ei sekään ehkä pidä paikkaansa. Siis siinä mielessä, että samaa vettä ei välttämättä kierrätetty ihmiseltä toiselle, vaan se ehkä sittenkin vaihdettiin välissä. Tavan ylös kirjannut arabi vain tuli puhtaussäännöiltään vieläkin tiukemmasta kulttuurista, joten hän kirjasi pesuvesihomman ylös vähän turhan suurpiirteisesti ja halveksivasti. (Kyseinen kohtaus perustuu siis johonkin oikean tutkimusmatkailijan merkintään)
02.02.2017
Piru Naiseksi
1064 viestiä
Pähkäilin taas kerran sähköpostin liitetiedojen avautumista kirjaston konein. Arvasin jo lähettäjän nähtyäni, että taas joudun kikkailemaan. Koetin silti suoriutua omin voimin, toimin - mutta tiedostot katosivat Google Driveen. Hain työntekijän, joka taas kerran neuvoi sen kikka kakkosen, jonka avuin saan aukeamattoman sisällön luettavakseni. Nyt ehkä muistan sen jo - tai sitten kikka unohtuu ennen seuraavaa tarvetta. Opin sen, että ihmisllä on monia keinoja ja väyliä viestiä sähköisesti, ja osa niistä ei toimi kaikilla koneilla, jokaisessa sovelluksessa...
Pähkäilin taas kerran sähköpostin liitetiedojen avautumista kirjaston konein. Arvasin jo lähettäjän nähtyäni, että taas joudun kikkailemaan. Koetin silti suoriutua omin voimin, toimin - mutta tiedostot katosivat Google Driveen. Hain työntekijän, joka taas kerran neuvoi sen kikka kakkosen, jonka avuin saan aukeamattoman sisällön luettavakseni. Nyt ehkä muistan sen jo - tai sitten kikka unohtuu ennen seuraavaa tarvetta. Opin sen, että ihmisllä on monia keinoja ja väyliä viestiä sähköisesti, ja osa niistä ei toimi kaikilla koneilla, jokaisessa sovelluksessa...