Kategoria: Teatteri | 895 viestiä | 197,4 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 19.06.2026
Kategoria: Konepaja | 446 viestiä | 216,9 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 15.06.2026
Mitä opit tänään?
25.01.2015
Strato
244 kirjaa, 643 viestiä
(Uudelleen)Opin jotain mikä olisi pitänyt muistaa jo yläasteen matikasta 
Nimittäin kaveri joutui melkein kädestäpitäen opettamaan miten lasken mittakaavan avulla pienoismallien kokoja. Tässä tapauksessa piti hahmotella aurinkokunnan pienoismallin planeettojen etäisyyksiä ja halkaisijoita.
Nimittäin kaveri joutui melkein kädestäpitäen opettamaan miten lasken mittakaavan avulla pienoismallien kokoja. Tässä tapauksessa piti hahmotella aurinkokunnan pienoismallin planeettojen etäisyyksiä ja halkaisijoita.
(Uudelleen)Opin jotain mikä olisi pitänyt muistaa jo yläasteen matikasta :blush:
 
Nimittäin kaveri joutui melkein kädestäpitäen opettamaan miten lasken mittakaavan avulla pienoismallien kokoja. Tässä tapauksessa piti hahmotella aurinkokunnan pienoismallin planeettojen etäisyyksiä ja halkaisijoita.
10.02.2015
Hiistu
676 kirjaa, 12 kirja-arviota, 3856 viestiä
Opin Wikipediasta, että: "urean vesiliuosta käytetään dieselkäyttöisten ajoneuvojen pakokaasujen typen oksidien päästöjen alentamiseen". Luin tämän sen jälkeen, kun olin jonkin aikaa ihmetellyt lehtimainosta:
Ensin tavasin pitkää lausetta ihmetellen, että on vähän vaikeaselkoisesti sanottu ja että mitäköhän ihmettä tässä myydään. Sitten luin lopun ja ihmettelin, että niin, sitä he siis myyvät, hyvin suurta määrää.
Ei selvästikään mennyt hukkaan taas tämäkään päivä.
1000 l.
Dieselkäyttöisten ajoneuvojen pakokaasujen typen oksidien päästöjen alentamiseen SCR katalysaattorilla varustetuissa ajoneuvoissa ja työkoneissa.
DIN 70070 ja ISO 22241-1-3 mukainen valmiste.
Urea n. 32,5 %
Vesi n. 67,5 %
Ensin tavasin pitkää lausetta ihmetellen, että on vähän vaikeaselkoisesti sanottu ja että mitäköhän ihmettä tässä myydään. Sitten luin lopun ja ihmettelin, että niin, sitä he siis myyvät, hyvin suurta määrää.
Ei selvästikään mennyt hukkaan taas tämäkään päivä.
Opin Wikipediasta, että: "urean vesiliuosta käytetään dieselkäyttöisten ajoneuvojen pakokaasujen typen oksidien päästöjen alentamiseen". Luin tämän sen jälkeen, kun olin jonkin aikaa ihmetellyt lehtimainosta:
 
 
[quote]1000 l.
 
Dieselkäyttöisten ajoneuvojen pakokaasujen typen oksidien päästöjen alentamiseen SCR katalysaattorilla varustetuissa ajoneuvoissa ja työkoneissa.
 
DIN 70070 ja ISO 22241-1-3 mukainen valmiste.
 
Urea n. 32,5 %
Vesi n. 67,5 %[/quote]
 
 
Ensin tavasin pitkää lausetta ihmetellen, että on vähän vaikeaselkoisesti sanottu ja että mitäköhän ihmettä tässä myydään. Sitten luin lopun ja ihmettelin, että niin, sitä he siis myyvät, hyvin suurta määrää.
 
Ei selvästikään mennyt hukkaan taas tämäkään päivä. :roll:
13.02.2015
Emelie
729 kirjaa, 100 kirja-arviota, 2743 viestiä
Opin sen, että arokissa eli pallaskissa eli manuli ei ole kovin suuri eläin. Pitkään kuvittelin, että se on vain hitusen pienempi kuin ilves, mutta oikeasti se on vielä pienempi, paino liikkuu 3-4kg hujakoilla (minä kuvittelin sen olevan hyvän matkaa yli 10 kilon). Eli vähän kuin pienehkö persialainen (ehkä kuitenkin hitusen lyhytkarvaisempi kuin normipersilainen, mutta pidempi turkkisempi kuin exotic shorthair eli lyhytkarvainen persialainen), mutta ei niin tylppää kuonoa. Ja korvatkin ovat isommat. Mutta on kyllä kaunis eläin.
Opin sen, että [i]arokissa[/i] eli [i]pallaskissa[/i] eli [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Pallas%27s_cat]manuli[/url] ei ole kovin suuri eläin. Pitkään kuvittelin, että se on vain hitusen pienempi kuin ilves, mutta oikeasti se on vielä pienempi, paino liikkuu 3-4kg hujakoilla (minä kuvittelin sen olevan hyvän matkaa yli 10 kilon). Eli vähän kuin pienehkö persialainen (ehkä kuitenkin hitusen lyhytkarvaisempi kuin normipersilainen, mutta pidempi turkkisempi kuin exotic shorthair eli lyhytkarvainen persialainen), mutta ei niin tylppää kuonoa. Ja korvatkin ovat isommat. Mutta on kyllä kaunis eläin.
13.02.2015
Piru Naiseksi
1064 viestiä
Löysin vanhan USB-muistitikkuni, muistitikkupussini uumenista virumasta, pölyisenä, kuluneennäköisenä. Tökkäsin sen tähän, tikkuakin vanhempaan tietokoneeseeni ja tutkin sisällön. Vanhoja ottamiani kuviahan tikulta paljastui!
Kopioin toki otoksia hieman tikkua varmempaan talteen, ovathan ne sentään muistoja harrastelijavalokuvaajatohelon alkutaipaleeltani. Tutkin museotavaraani tyydyttyen: olen sentään kehittynyt vuosien vieriessä, kuvakokoelman karttuessa. Miten koskaan ikinä maailman alussakaan olen kuvitellut kuvaa tyylikkääksi, jos se huiskaistaan miten vain, kamera mukapersoonallisen vinossa kohteeseen tähdäten, joskus hypähdellen, joskus lipuen mutta harvoin tyynesti paikallaan!
Opin siis sen, että olen oppinut alkeishiukkasellisen kuvaamisesta - riippumatta siitä, mitä kuomaset ns. naamaston kuvasivuilla väittävät.
Kopioin toki otoksia hieman tikkua varmempaan talteen, ovathan ne sentään muistoja harrastelijavalokuvaajatohelon alkutaipaleeltani. Tutkin museotavaraani tyydyttyen: olen sentään kehittynyt vuosien vieriessä, kuvakokoelman karttuessa. Miten koskaan ikinä maailman alussakaan olen kuvitellut kuvaa tyylikkääksi, jos se huiskaistaan miten vain, kamera mukapersoonallisen vinossa kohteeseen tähdäten, joskus hypähdellen, joskus lipuen mutta harvoin tyynesti paikallaan!
Opin siis sen, että olen oppinut alkeishiukkasellisen kuvaamisesta - riippumatta siitä, mitä kuomaset ns. naamaston kuvasivuilla väittävät.
Löysin vanhan USB-muistitikkuni, muistitikkupussini uumenista virumasta, pölyisenä, kuluneennäköisenä. Tökkäsin sen tähän, tikkuakin vanhempaan tietokoneeseeni ja tutkin sisällön. Vanhoja ottamiani kuviahan tikulta paljastui!
Kopioin toki otoksia hieman tikkua varmempaan talteen, ovathan ne sentään muistoja harrastelijavalokuvaajatohelon alkutaipaleeltani. Tutkin museotavaraani tyydyttyen: olen sentään kehittynyt vuosien vieriessä, kuvakokoelman karttuessa. Miten koskaan ikinä maailman alussakaan olen kuvitellut kuvaa tyylikkääksi, jos se huiskaistaan miten vain, kamera mukapersoonallisen vinossa kohteeseen tähdäten, joskus hypähdellen, joskus lipuen mutta harvoin tyynesti paikallaan!
Opin siis sen, että olen oppinut [i]alkeishiukkasellisen[/i] kuvaamisesta - riippumatta siitä, mitä kuomaset ns. naamaston kuvasivuilla väittävät.
17.02.2015
Maailmanherra
362 kirjaa, 14 kirja-arviota, 241 viestiä
Design-maljakkoa ei saisi käyttää maljakkona.
Design-maljakkoa ei saisi käyttää maljakkona.
18.02.2015
Puolikuu
191 kirjaa, 29 kirja-arviota, 586 viestiä
Opin, että Kotipizzan pizzan voi maksaa osamaksulla! Hyvä juttu, voi tilata pizzan silloinkin, kun palkkapäivä vielä häämöttää kaukana. 
Opin, että Kotipizzan pizzan voi maksaa osamaksulla! Hyvä juttu, voi tilata pizzan silloinkin, kun palkkapäivä vielä häämöttää kaukana. :wink:
20.02.2015
Maailmanherra
362 kirjaa, 14 kirja-arviota, 241 viestiä
PuolikuuOpin, että Kotipizzan pizzan voi maksaa osamaksulla! Hyvä juttu, voi tilata pizzan silloinkin, kun palkkapäivä vielä häämöttää kaukana.Vuosikorko yli 38 %.
[quote="Puolikuu" post=29115]Opin, että Kotipizzan pizzan voi maksaa osamaksulla! Hyvä juttu, voi tilata pizzan silloinkin, kun palkkapäivä vielä häämöttää kaukana. :wink:[/quote]
 
Vuosikorko yli 38 %.
22.02.2015
Puolikuu
191 kirjaa, 29 kirja-arviota, 586 viestiä
MaailmanherraNojoo, onhan se paljon, mutta jos on niin pakko saada pizza, että ostaa sen vaikka osamaksulla, niin ei kai se paljoa haittaa?PuolikuuOpin, että Kotipizzan pizzan voi maksaa osamaksulla! Hyvä juttu, voi tilata pizzan silloinkin, kun palkkapäivä vielä häämöttää kaukana.Vuosikorko yli 38 %.
Opin tänään että Poen Arhur Gordon Pymin selonteosta on julkaistu vuonna 1915 suomennos nimeltä "Valtameren salaisuus: Kertomus oudoista seikkailuista ja kolkoista kohtaloista kahdella purjelaivalla sekä kuvaus ihmeellisestä lämpimästä merestä, villistä raakalaiskansasta ja saaristosta etelänavan ympärillä."
[quote="Maailmanherra" post=29153][quote="Puolikuu" post=29115]Opin, että Kotipizzan pizzan voi maksaa osamaksulla! Hyvä juttu, voi tilata pizzan silloinkin, kun palkkapäivä vielä häämöttää kaukana. :wink:[/quote]
 
Vuosikorko yli 38 %.[/quote]
 
Nojoo, onhan se paljon, mutta jos on niin pakko saada pizza, että ostaa sen vaikka osamaksulla, niin ei kai se paljoa haittaa? :wink:
 
Opin tänään että Poen [i]Arhur Gordon Pymin selonteosta[/i] on julkaistu vuonna 1915 suomennos nimeltä "[i]Valtameren salaisuus: Kertomus oudoista seikkailuista ja kolkoista kohtaloista kahdella purjelaivalla sekä kuvaus ihmeellisestä lämpimästä merestä, villistä raakalaiskansasta ja saaristosta etelänavan ympärillä.[/i]"
22.02.2015
kyty
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Opin ettei kaikki puusta roikkuva naava olekaan naavaa, vaan osa on luppoa. Naavan pitäisi ilmeisesti joustaa hieman jos sitä venyttää, mitä luppo ei tee.
Pitää testata heti kun näen seuraavan kerran "naavaa". Mutta varovasti, ettei se vahingoitu.
Pitää testata heti kun näen seuraavan kerran "naavaa". Mutta varovasti, ettei se vahingoitu.
Opin ettei kaikki puusta roikkuva naava olekaan naavaa, vaan osa on luppoa. Naavan pitäisi ilmeisesti joustaa hieman jos sitä venyttää, mitä luppo ei tee.
 
Pitää testata heti kun näen seuraavan kerran "naavaa". Mutta varovasti, ettei se vahingoitu.
20.03.2015
Ageha
399 kirjaa, 4 kirja-arviota, 660 viestiä
Että kadonneiden esineiden kanssa "katso varmimmasta paikasta yhä uudelleen" on sääntönä aika pätevä.
Löysin siis loppukesästä asti kadoksissa olleen takkini tänä aamuna - roikkumasta henkarissa muiden takkien keskellä...
(Selvennykseksi tosin että talossamme on useita vaatteidenripustuspaikkoja ja kyseisessä paikassa on yleensä vain äidin ja isän takkeja.)
(Selvennykseksi tosin että talossamme on useita vaatteidenripustuspaikkoja ja kyseisessä paikassa on yleensä vain äidin ja isän takkeja.)
Että kadonneiden esineiden kanssa "katso varmimmasta paikasta yhä uudelleen" on sääntönä aika pätevä. :tongue: Löysin siis loppukesästä asti kadoksissa olleen takkini tänä aamuna - roikkumasta henkarissa muiden takkien keskellä...
 
(Selvennykseksi tosin että talossamme on useita vaatteidenripustuspaikkoja ja kyseisessä paikassa on yleensä vain äidin ja isän takkeja.)
21.03.2015
Piru Naiseksi
1064 viestiä
Opin, että ns. Naamakirjan tiettyjen kuvaketjujen ´max 3 kuvaa/vrk` -sääntö ei ole kierrettävissä, vaan ylläpidon kerbedos huomaa, jos käyttäjä ujuttaa tätä enemmän kuvia yhteen, koosteeksi muokkaamaansa lähetykseen. Tänään, sääntöä enimmäkseen vain väärin tulkiten enkä suoranaisesti rikkoen, postasin ketjuun 3+2 mestarillista kännyräpsyäni. Halusin esittää eilisen auringonpimennyksen tapahtumasarjasena. Mutta ylläpidolta virtuaalikopsahti oitis nootti sähköpostiini: "Poista ylimääräiset kuvat".
Pitänee ruveta tutkimaan säännöt ja ohjeet nykyistä tarkemmin!
Pitänee ruveta tutkimaan säännöt ja ohjeet nykyistä tarkemmin!
Opin, että ns. Naamakirjan tiettyjen kuvaketjujen ´max 3 kuvaa/vrk` -sääntö ei ole kierrettävissä, vaan ylläpidon kerbedos huomaa, jos käyttäjä ujuttaa tätä enemmän kuvia yhteen, koosteeksi muokkaamaansa lähetykseen. Tänään, sääntöä enimmäkseen vain väärin tulkiten enkä suoranaisesti rikkoen, postasin ketjuun 3+2 mestarillista kännyräpsyäni. Halusin esittää eilisen auringonpimennyksen tapahtumasarjasena. Mutta ylläpidolta virtuaalikopsahti oitis nootti sähköpostiini: "Poista ylimääräiset kuvat".
Pitänee ruveta tutkimaan säännöt ja ohjeet nykyistä tarkemmin!
06.04.2015
Johanna
392 kirjaa, 108 viestiä
Lauantaina "opin" asiakkaalta että mulla on "outo" ote kynästä kun kirjoitan. Itseäni hämmensi koko asia, eniten sanan outo ja muutenkin kukaan ei ole ikinä kommentoinut tapaani pitää kynää. Löysin netistä tämmöinen kuvan: http://columbiaspectator.com/spectrum/2014/12/06/how-write-your-name-ivy-league-student (alaspäin löytyy kuva).
Pidän kynää tavalla I mutta pikkurilli ja oikeankäden nimetön jää kynän alle. En tiedä onko se tosiaan "outoa" mutta en kärsi ergonomisista kivuista kun kirjoitan ja piirtelen.
Pidän kynää tavalla I mutta pikkurilli ja oikeankäden nimetön jää kynän alle. En tiedä onko se tosiaan "outoa" mutta en kärsi ergonomisista kivuista kun kirjoitan ja piirtelen.
Lauantaina "opin" asiakkaalta että mulla on "outo" ote kynästä kun kirjoitan. Itseäni hämmensi koko asia, eniten sanan outo ja muutenkin kukaan ei ole ikinä kommentoinut tapaani pitää kynää. Löysin netistä tämmöinen kuvan: http://columbiaspectator.com/spectrum/2014/12/06/how-write-your-name-ivy-league-student (alaspäin löytyy kuva).
 
Pidän kynää tavalla I mutta pikkurilli ja oikeankäden nimetön jää kynän alle. En tiedä onko se tosiaan "outoa" mutta en kärsi ergonomisista kivuista kun kirjoitan ja piirtelen.
06.04.2015
suden veli
15 kirjaa, 13 kirja-arviota, 3 viestiä
Opin tietämään, miten suuresti rakastan vapaata liikkumista.
Ja opin myös, että autossa istuessa mielikuvitus lentää parhaiten.
Opin tietämään, miten suuresti rakastan vapaata liikkumista. :tongue: Ja opin myös, että autossa istuessa mielikuvitus lentää parhaiten.
11.04.2015
Strato
244 kirjaa, 643 viestiä
Opin laittamaan pystyyn oman Minecraft serverin
Ja ehkä jopa sain reitittimen siihen kuntoon, että kaveritkin pystyvät liittymään. Toivottavasti. Muuten en enää tiedä mitä tuolle pitäisi tehdä. Valitettavasti pystyn testaamaan sitä vasta parin päivän päästä, koska kyseinen henkilö jonka kanssa pitäisi pelailla yhdessä on ulkomailla ja tulee vasta keskiviikkona. Ja läppäri hänellä on Suomessa...
Edit: 500. viesti, jee! :cheesy:
Edit: 500. viesti, jee! :cheesy:
Opin laittamaan pystyyn oman Minecraft serverin :cool: Ja ehkä jopa sain reitittimen siihen kuntoon, että kaveritkin pystyvät liittymään. Toivottavasti. Muuten en enää tiedä mitä tuolle pitäisi tehdä. Valitettavasti pystyn testaamaan sitä vasta parin päivän päästä, koska kyseinen henkilö jonka kanssa pitäisi pelailla yhdessä on ulkomailla ja tulee vasta keskiviikkona. Ja läppäri hänellä on Suomessa...
 
Edit: 500. viesti, jee! :cheesy:
15.04.2015
Rinja
847 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1031 viestiä
Opin, että kun Armi Kuusela kruunattiin Miss Universumiksi, hän oli samoissa mitoissa kuin nykyajan "XL-kokoisiksi" määritellyt mallit.
Opin, että kun Armi Kuusela kruunattiin Miss Universumiksi, hän oli samoissa mitoissa kuin nykyajan "XL-kokoisiksi" määritellyt mallit.
16.04.2015
pihlajapuu
27 kirjaa, 5 kirja-arviota, 271 viestiä
Voi pitää paikkansa, kun mallimaailma nyt on mitä on, mutta ainakaan missit eivät kyllä ole hoikistuneet, eivätkä myöskään pulskistuneet: Linkki Ilta-Sanomien uutiseen
Eli meidän nykymissimmekin siis ovat XL-kokoa?
Eli meidän nykymissimmekin siis ovat XL-kokoa?
Voi pitää paikkansa, kun mallimaailma nyt on mitä on, mutta ainakaan missit eivät kyllä ole hoikistuneet, eivätkä myöskään pulskistuneet: [url=http://www.iltasanomat.fi/miss-suomi/art-1288685093408.html]Linkki Ilta-Sanomien uutiseen[/url]
 
Eli meidän nykymissimmekin siis ovat XL-kokoa?
Muokannut pihlajapuu (16.04.2015)
16.04.2015
Rinja
847 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1031 viestiä
^ Hmm, niin se muuten taitaa olla. Piti vielä ihan tarkistaan luentodioista, mitä luennoitsija tarkasti ottaen sanoikaan, ja kyllä siellä luki niin kuin väitin, eli: "Suosituimmat ns. XL-mallit ovat kokoa 38-40 eli samankokoisia kuin Armi Kuusela tai Marilyn Monroe olivat 1950-luvulla." Toisaalta sekä tuo linkkaamasi Ilta-Sanomien uutinen että löytämäni toinen tieto missien mitoista tosiaan kertovat sitä, että missit ovat tätä nykyä kutakuinkin samoissa mitoissa (ainakin suhteellisesti) kuin Armi Kuusela.
Meninkin äsken sitten tsekkaamaan, mitä nykyään sanotaan ammattimallin mitoista. Löysin tällaiset mitat: "Pituus 170-181 cm, vaatekoko 32-38."
En osaa kyllä yhtään arvioida, onko Armi Kuusela sitten oikeasti kokoa 38-40 kuten luennoitsija (joka on lihavuustutkija) väitti, mutta jos se paikkansa pitää, niin sen myötä kyllä sitten nykymissitkin olisivat sitä kokoa -> kaikki missit ovat isompaa kokoa kuin (nykyajan) mallit. Se on tarkemmin ajatellen hyvinkin mahdollista se.
Kenties luennoitsijan pointti tässä oli se, että Armi Kuusela ja muut missit olivat niitä entisaikain "eniten ammattimalleja", kun taas nykymallien joukossa eivät pärjäisi. Siinä tapauksessa luennoitsija kyllä ilmaisi asian teknisesti oikein, mutta harhaanjohtavasti.
Meninkin äsken sitten tsekkaamaan, mitä nykyään sanotaan ammattimallin mitoista. Löysin tällaiset mitat: "Pituus 170-181 cm, vaatekoko 32-38."
En osaa kyllä yhtään arvioida, onko Armi Kuusela sitten oikeasti kokoa 38-40 kuten luennoitsija (joka on lihavuustutkija) väitti, mutta jos se paikkansa pitää, niin sen myötä kyllä sitten nykymissitkin olisivat sitä kokoa -> kaikki missit ovat isompaa kokoa kuin (nykyajan) mallit. Se on tarkemmin ajatellen hyvinkin mahdollista se.
Kenties luennoitsijan pointti tässä oli se, että Armi Kuusela ja muut missit olivat niitä entisaikain "eniten ammattimalleja", kun taas nykymallien joukossa eivät pärjäisi. Siinä tapauksessa luennoitsija kyllä ilmaisi asian teknisesti oikein, mutta harhaanjohtavasti.
^ Hmm, niin se muuten taitaa olla. Piti vielä ihan tarkistaan luentodioista, mitä luennoitsija tarkasti ottaen sanoikaan, ja kyllä siellä luki niin kuin väitin, eli: "Suosituimmat ns. XL-mallit ovat kokoa 38-40 eli samankokoisia kuin Armi Kuusela tai Marilyn Monroe olivat 1950-luvulla." Toisaalta sekä tuo linkkaamasi Ilta-Sanomien uutinen että löytämäni toinen tieto missien mitoista tosiaan kertovat sitä, että missit ovat tätä nykyä kutakuinkin samoissa mitoissa (ainakin suhteellisesti) kuin Armi Kuusela.
 
Meninkin äsken sitten tsekkaamaan, mitä nykyään sanotaan ammattimallin mitoista. Löysin tällaiset mitat: "Pituus 170-181 cm, vaatekoko 32-38."
 
En osaa kyllä yhtään arvioida, onko Armi Kuusela sitten oikeasti kokoa 38-40 kuten luennoitsija (joka on lihavuustutkija) väitti, mutta jos se paikkansa pitää, niin sen myötä kyllä sitten nykymissitkin olisivat sitä kokoa -> kaikki missit ovat isompaa kokoa kuin (nykyajan) mallit. Se on tarkemmin ajatellen hyvinkin mahdollista se.
 
Kenties luennoitsijan pointti tässä oli se, että Armi Kuusela ja muut missit olivat niitä entisaikain "eniten ammattimalleja", kun taas nykymallien joukossa eivät pärjäisi. Siinä tapauksessa luennoitsija kyllä ilmaisi asian teknisesti oikein, mutta harhaanjohtavasti.