Kategoria: Teatteri | 895 viestiä | 197,4 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 19.06.2026
Kategoria: Konepaja | 446 viestiä | 216,9 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 15.06.2026
Mitä opit tänään?
06.10.2014
Pisania
1181 kirjaa, 1843 viestiä
Opin että ensi vuonna Japaniin aiotaan avata oma Muumimaa. Nöööy! Sittenhän suloiset japsituristit eivät enää parveilekaan täällä kesäisin. Hirveet tulojen menetykset paikallisille kauppiaille. Epistä.
Opin että ensi vuonna Japaniin aiotaan avata oma Muumimaa. Nöööy! Sittenhän suloiset japsituristit eivät enää parveilekaan täällä kesäisin. Hirveet tulojen menetykset paikallisille kauppiaille. Epistä.
06.10.2014
Ageha
399 kirjaa, 4 kirja-arviota, 660 viestiä
PisaniaOpin että ensi vuonna Japaniin aiotaan avata oma Muumimaa. Nöööy! Sittenhän suloiset japsituristit eivät enää parveilekaan täällä kesäisin. Hirveet tulojen menetykset paikallisille kauppiaille. Epistä.Damn. :neutral: Toisaalta taas niillähän on kai jo kaksi Disney Worldia ja edelleen jaksavat maailmalle niiden perässä lähteä, joten ehkä tämä tästä?
[quote="Pisania" post=21763]Opin että ensi vuonna Japaniin aiotaan avata oma Muumimaa. Nöööy! Sittenhän suloiset japsituristit eivät enää parveilekaan täällä kesäisin. Hirveet tulojen menetykset paikallisille kauppiaille. Epistä.[/quote]
 
Damn. :neutral: Toisaalta taas niillähän on kai jo kaksi Disney Worldia ja edelleen jaksavat maailmalle niiden perässä lähteä, joten ehkä tämä tästä?
09.10.2014
Strato
244 kirjaa, 643 viestiä
Opin, että tietyt kotitaloustaidot ovat vielä vähän ruosteessa. Tyttöystävä vetelee tällä hetkellä facepalmia kun kyselen sille itsestäänselviä asioita :cheesy:
Opin, että tietyt kotitaloustaidot ovat vielä vähän ruosteessa. Tyttöystävä vetelee tällä hetkellä facepalmia kun kyselen sille itsestäänselviä asioita :cheesy:
09.10.2014
Ageha
399 kirjaa, 4 kirja-arviota, 660 viestiä
Millä logiikalla kymmenjärjestelmän luvut muutetaan binääriluvuiksi
Kiitokset menevät Echramathille ja diffille (pääasiassa diffille, joka vietti noin tunnin yrittäen selittää asiaa minulle
)!
Millä logiikalla kymmenjärjestelmän luvut muutetaan binääriluvuiksi :smile: Kiitokset menevät Echramathille ja diffille (pääasiassa diffille, joka vietti noin tunnin yrittäen selittää asiaa minulle :tongue: )!
10.10.2014
Moonlord
1006 kirjaa, 2038 viestiä
Kultasuu kirjoitti:

Opin tänään sen, että jenkeistä tilatulla kitaralla on kalliit verotSanopas muuta. Meinasin kerran tilata jenkeistä 20 euron tikarin, mutta piti jättää tilaus tekemättä kun huomasin että ne olisivat lykänneet sille 100 euron postikulut
ja postikulut. :lol:
[b]Kultasuu kirjoitti:[/b]
[quote]Opin tänään sen, että jenkeistä tilatulla kitaralla on kalliit verot
ja postikulut. :lol:[/quote]
 
Sanopas muuta. Meinasin kerran tilata jenkeistä 20 euron tikarin, mutta piti jättää tilaus tekemättä kun huomasin että ne olisivat lykänneet sille 100 euron postikulut :roll:
10.10.2014
Strato
244 kirjaa, 643 viestiä
Tähtitieteen luennoilla oppii kaikkea jännää. Tänään opin mm. että Pythagoraalla oli oma kultti ja että hän varoitti useasti ihmisiä syömästä papuja (kyllä, tämä liittyy oleellisesti tähtitieteeseen :cheesy: )
Tähtitieteen luennoilla oppii kaikkea jännää. Tänään opin mm. että Pythagoraalla oli oma kultti ja että hän varoitti useasti ihmisiä syömästä papuja (kyllä, tämä liittyy oleellisesti tähtitieteeseen :cheesy: )
17.10.2014
Strato
244 kirjaa, 643 viestiä
Noniin, ohjelmointiin syventyminen jatkuu. Pythonin lisäksi opin tänään IDL:ää, ei varmaan yhtään mene sekaisin noi eri ohjelmointikielet :lol:
Noniin, ohjelmointiin syventyminen jatkuu. Pythonin lisäksi opin tänään IDL:ää, ei varmaan yhtään mene sekaisin noi eri ohjelmointikielet :lol:
17.10.2014
Ageha
399 kirjaa, 4 kirja-arviota, 660 viestiä
Että se että joku uutuuskirja näkyy Risingin etusivulla useita päiviä ei tarkoita sitä että sen voisi vielä löytää kirjastosta... :cheesy: (Tosin ansiostani tuttu kirjastotäti ylipäätänsä tajusi tilata sen meidänkin kirjastoon, jee!)
Että se että joku uutuuskirja näkyy Risingin etusivulla useita päiviä ei tarkoita sitä että sen voisi vielä löytää kirjastosta... :cheesy: (Tosin ansiostani tuttu kirjastotäti ylipäätänsä tajusi tilata sen meidänkin kirjastoon, jee!)
19.10.2014
Pisania
1181 kirjaa, 1843 viestiä
Tänäänkin opin jotain muumiaiheista, nimittäin sen että Muumipappa on norjaksi Mummipappa. :cheesy: Siinä olisi myös loistava nimi opettavaiselle lastenkirjalle, joka käsittelee isovanhemman sukupuolenkorjausta.
Tänäänkin opin jotain muumiaiheista, nimittäin sen että Muumipappa on norjaksi Mummipappa. :cheesy: Siinä olisi myös loistava nimi opettavaiselle lastenkirjalle, joka käsittelee isovanhemman sukupuolenkorjausta.
19.10.2014
Piru Naiseksi
1064 viestiä
Huomasin taas, että käyttäjä voi vikkelöittää maailmanlaajuisessa tietoverkossa takkuillen sivulta toiselle onnahtelevaa tietokonevanhusta vaihtamalla käyttämäänäsä selainta. Mutta mistä moinen johtuu ja ... onkohan niin, että selainvaihdon taikavoima haihtuu kunkin istunnon aikana?
Aiemmin olen huomannut näin käyvän, tänään en kokeillut. Kyllästyin siihen, että naamakirjan lehteily ja kommenttien lähettelely ahmi sunnuntaiaamupäivääni. Tosin sataa, joten ulos ei tee mieli.
Aiemmin olen huomannut näin käyvän, tänään en kokeillut. Kyllästyin siihen, että naamakirjan lehteily ja kommenttien lähettelely ahmi sunnuntaiaamupäivääni. Tosin sataa, joten ulos ei tee mieli.
Huomasin taas, että käyttäjä voi vikkelöittää maailmanlaajuisessa tietoverkossa takkuillen sivulta toiselle onnahtelevaa tietokonevanhusta vaihtamalla käyttämäänäsä selainta. Mutta mistä moinen johtuu ja ... onkohan niin, että selainvaihdon taikavoima haihtuu kunkin istunnon aikana?
Aiemmin olen huomannut näin käyvän, tänään en kokeillut. Kyllästyin siihen, että naamakirjan lehteily ja kommenttien lähettelely ahmi sunnuntaiaamupäivääni. Tosin sataa, joten ulos ei tee mieli.
19.10.2014
Strato
244 kirjaa, 643 viestiä
Suklaalevyssä on yllättävän paljon energiaa. Tapojeni vastaisesti ostin useamman levyn suklaata ja nyt katselin niiden sisältämää energiamäärää uteliaisuudesta. Näköjään mun tarvii syödä 2,5 levyä päivän aikana niin saan päivittäisen energiantarpeeni täyteen (oikeasti hieman vähemmän, mutten jaksa alkaa vekslata desimaalien kanssa).
Suklaalevyssä on yllättävän paljon energiaa. Tapojeni vastaisesti ostin useamman levyn suklaata ja nyt katselin niiden sisältämää energiamäärää uteliaisuudesta. Näköjään mun tarvii syödä 2,5 levyä päivän aikana niin saan päivittäisen energiantarpeeni täyteen (oikeasti hieman vähemmän, mutten jaksa alkaa vekslata desimaalien kanssa).
19.10.2014
Louhikäärme
790 viestiä
Piru NaiseksiHuomasin taas, että käyttäjä voi vikkelöittää maailmanlaajuisessa tietoverkossa takkuillen sivulta toiselle onnahtelevaa tietokonevanhusta vaihtamalla käyttämäänäsä selainta. Mutta mistä moinen johtuu ja ... onkohan niin, että selainvaihdon taikavoima haihtuu kunkin istunnon aikana?Jotkin selaimet toimivat nopeammin kuin toiset, minkä huomaa varsinkin vanhemmilla tietokoneilla. Myös selaimessa olevat liitännäiset (laajennukset, pluginit) saattavat hidastaa sen toimintaa paljonkin.
Selaimen vaihtaminen siis auttaa, jos sattuu vaihtamaan hitaammasta selaimesta nopeampaan. Muuten siitä ei pitäisi olla sen enempää hyötyä kuin saman selaimen sulkemisesta ja uudelleen käynnistämisestä (mikä voi sinällään olla hyvästä jos selain on ollut auki pitkään ja sen varaama siivu tietokoneen muistista on paisunut isoksi).
[quote="Piru Naiseksi" post=22521]Huomasin taas, että käyttäjä voi vikkelöittää maailmanlaajuisessa tietoverkossa takkuillen sivulta toiselle onnahtelevaa tietokonevanhusta vaihtamalla käyttämäänäsä selainta. Mutta mistä moinen johtuu ja ... onkohan niin, että selainvaihdon taikavoima haihtuu kunkin istunnon aikana?[/quote]
 
Jotkin selaimet toimivat nopeammin kuin toiset, minkä huomaa varsinkin vanhemmilla tietokoneilla. Myös selaimessa olevat liitännäiset (laajennukset, pluginit) saattavat hidastaa sen toimintaa paljonkin.
 
Selaimen vaihtaminen siis auttaa, jos sattuu vaihtamaan hitaammasta selaimesta nopeampaan. Muuten siitä ei pitäisi olla sen enempää hyötyä kuin saman selaimen sulkemisesta ja uudelleen käynnistämisestä (mikä voi sinällään olla hyvästä jos selain on ollut auki pitkään ja sen varaama siivu tietokoneen muistista on paisunut isoksi).
25.10.2014
Ageha
399 kirjaa, 4 kirja-arviota, 660 viestiä
Että tärkeintä läppärinostossa on tietää CPU, GPU ja RAM, eli prosessori, grafiikkaprosessori ja keskusmuisti. Ja luonnollisesti olen myös oppinut mitkä lukemat kunkin kohdalla pitää olla että se on hyvä tai edes riittävä. 
Dyn ja TheShrike saavat itkeä jos erehdyin pahasti termien kohdalla.
(Age oppii Risingin chatissa part 2.)
Dyn ja TheShrike saavat itkeä jos erehdyin pahasti termien kohdalla.
(Age oppii Risingin chatissa part 2.)
Että tärkeintä läppärinostossa on tietää CPU, GPU ja RAM, eli prosessori, grafiikkaprosessori ja keskusmuisti. Ja luonnollisesti olen myös oppinut mitkä lukemat kunkin kohdalla pitää olla että se on hyvä tai edes riittävä. :tongue:
 
Dyn ja TheShrike saavat itkeä jos erehdyin pahasti termien kohdalla.
 
(Age oppii Risingin chatissa part 2.)
26.10.2014
punnort
2 kirjaa, 1 kirja-arvio, 917 viestiä
Opin tänään, että jos kirjoittaa Lovecraft-pastissia ja on Encyclopedia Cthulhiana vieressä, kannattaa tarkistaa, mitä iä tarkoittaa _ennen_ kuin ryhtyy kirjoittamaan.
Opin tänään, että jos kirjoittaa Lovecraft-pastissia ja on Encyclopedia Cthulhiana vieressä, kannattaa tarkistaa, mitä iä tarkoittaa _ennen_ kuin ryhtyy kirjoittamaan.
26.10.2014
Hiistu
676 kirjaa, 12 kirja-arviota, 3856 viestiä
AgehaPaikallahan on kansansivistävää vaikutusta, hienoa!
(Age oppii Risingin chatissa part 2.)
Minä en ole vielä oppinut mitään, mutta kohta opin, kun alan lukea tenttiin. Opinopinopinopi.... (Täytyy laittaa kännykkään herätys, jotten nuku määränpääaseman ohi.)
[quote="Ageha" post=22946]
(Age oppii Risingin chatissa part 2.)[/quote]
 
Paikallahan on kansansivistävää vaikutusta, hienoa! :wink:
 
Minä en ole vielä oppinut mitään, mutta kohta opin, kun alan lukea tenttiin. Opinopinopinopi.... (Täytyy laittaa kännykkään herätys, jotten nuku määränpääaseman ohi.)
26.10.2014
Ageha
399 kirjaa, 4 kirja-arviota, 660 viestiä
HiistuJep, etenkin tietokoneiden suhteen (mikä ei ehkä sinällään yllätä että internetistä löytää aiheesta tietäviä ihmisiä!). :cheesy:AgehaPaikallahan on kansansivistävää vaikutusta, hienoa!
(Age oppii Risingin chatissa part 2.)
Minä en ole vielä oppinut mitään, mutta kohta opin, kun alan lukea tenttiin. Opinopinopinopi.... (Täytyy laittaa kännykkään herätys, jotten nuku määränpääaseman ohi.)
Ehkä musta vielä tulee isona nörtti.
Itse opin tänään että jotkut käyttävät narsisteista nimitystä "narsku", mikä jotenkin särisee omaan korvaan.
[quote="Hiistu" post=22978][quote="Ageha" post=22946]
(Age oppii Risingin chatissa part 2.)[/quote]
 
Paikallahan on kansansivistävää vaikutusta, hienoa! :wink:
 
Minä en ole vielä oppinut mitään, mutta kohta opin, kun alan lukea tenttiin. Opinopinopinopi.... (Täytyy laittaa kännykkään herätys, jotten nuku määränpääaseman ohi.)[/quote]
 
Jep, etenkin tietokoneiden suhteen (mikä ei ehkä sinällään yllätä että internetistä löytää aiheesta tietäviä ihmisiä!). :cheesy:
 
Ehkä musta vielä tulee isona nörtti. :heart:
 
Itse opin tänään että jotkut käyttävät narsisteista nimitystä "narsku", mikä jotenkin särisee omaan korvaan.
27.10.2014
Echramath
4 kirjaa, 452 viestiä
Opin miten tehdään mitä erinomaisimpia myrkkynuolia: niihin tulee kyykäärmeen myrkkyä, mädäntynyttä verta ja paskaa. Lisäksi ikäviä väkäsiä, jotka estävät nuolen repimisen ulos. Jokin noista tappaa, ja ikävästi tappaakin.
Toisin sanoen, opin miksi skyytit herättivät pelkoa vihollisissaan.
Toisin sanoen, opin miksi skyytit herättivät pelkoa vihollisissaan.
Opin miten tehdään mitä erinomaisimpia myrkkynuolia: niihin tulee kyykäärmeen myrkkyä, mädäntynyttä verta ja paskaa. Lisäksi ikäviä väkäsiä, jotka estävät nuolen repimisen ulos. [i]Jokin[/i] noista tappaa, ja ikävästi tappaakin.
 
Toisin sanoen, opin miksi skyytit herättivät pelkoa vihollisissaan.
30.10.2014
Sam Karpalosuo
3 kirjaa, 1 kirja-arvio, 42 viestiä
Opin ihastuvani satunnaisesti ja odottamattomasti. Hain r-kioskilta postipakettia ja syystä, jonka vain aivoni tuntevat (mutta minä itse en) hullaannuin niin etten osannut keskustella ja törmäihin tavaroihin matkalla ulos.
Tämän ei olisi pitänyt olla uusi tieto mutta olen luullut käyneeni liian vanhaksi ja järkeväksi jotta äkilliset tuntemukset vaikuttaisivat kykyyni olla kävelemättä päin juttuja, mutta nyt tiedän paremmin. Hyvä oppitunti.
Tämän ei olisi pitänyt olla uusi tieto mutta olen luullut käyneeni liian vanhaksi ja järkeväksi jotta äkilliset tuntemukset vaikuttaisivat kykyyni olla kävelemättä päin juttuja, mutta nyt tiedän paremmin. Hyvä oppitunti.
Opin ihastuvani satunnaisesti ja odottamattomasti. Hain r-kioskilta postipakettia ja syystä, jonka vain aivoni tuntevat (mutta minä itse en) hullaannuin niin etten osannut keskustella ja törmäihin tavaroihin matkalla ulos.
 
Tämän ei olisi pitänyt olla uusi tieto mutta olen luullut käyneeni liian vanhaksi ja järkeväksi jotta äkilliset tuntemukset vaikuttaisivat kykyyni olla kävelemättä päin juttuja, mutta nyt tiedän paremmin. Hyvä oppitunti.
30.10.2014
Piru Naiseksi
1064 viestiä
Asiat, jotka ovat joskus tuntuneet vaikeilta, voivat nyt tuntua lähes helpoilta. Sitä en tiedä, aiheutuuko helpottava muutos (tietoteknisten) valmiuksieni vähittäisestä edistymisestä vai ohjelmien muuttumisesta käyttäjää suosiviksi.
Asiat, jotka ovat joskus tuntuneet vaikeilta, voivat nyt tuntua lähes helpoilta. Sitä en tiedä, aiheutuuko helpottava muutos (tietoteknisten) valmiuksieni vähittäisestä edistymisestä vai ohjelmien muuttumisesta käyttäjää suosiviksi.
30.10.2014
Aemilia
130 kirjaa, 6 kirja-arviota, 138 viestiä
Sam KarpalosuoOpin ihastuvani satunnaisesti ja odottamattomasti. Hain r-kioskilta postipakettia ja syystä, jonka vain aivoni tuntevat (mutta minä itse en) hullaannuin niin etten osannut keskustella ja törmäihin tavaroihin matkalla ulos.Jessus Karpalo, ole varovainen. Mitä jos ihastut yllättäen esimerkiksi kuumailmapallossa.
[quote="Sam Karpalosuo" post=23178]Opin ihastuvani satunnaisesti ja odottamattomasti. Hain r-kioskilta postipakettia ja syystä, jonka vain aivoni tuntevat (mutta minä itse en) hullaannuin niin etten osannut keskustella ja törmäihin tavaroihin matkalla ulos.[/quote]
 
Jessus Karpalo, ole varovainen. Mitä jos ihastut yllättäen esimerkiksi kuumailmapallossa.
30.10.2014
Strato
244 kirjaa, 643 viestiä
Opin aamurutiinien tärkeyden. Tällä viikolla olen kokeillut erilaista aamurutiinia perinteisen tilalle. Se säästäisi aikaa, mutta kun tänään kokeilin vanhaa rutiiniani, huomasin oleellisen eron siinä, miten hyvin päivä tuntui lähtevän käyntiin, sekä yleisemmin omassa mielialassa. Tarkoittaa siis sitä, että se vanha rutiini tuntuu käsittämättömän paljon paremmalta kuin uusi, vaikka viekin enemmän aikaa, minkä takia joudun myös heräämään hieman aikaisemmin.
Opin aamurutiinien tärkeyden. Tällä viikolla olen kokeillut erilaista aamurutiinia perinteisen tilalle. Se säästäisi aikaa, mutta kun tänään kokeilin vanhaa rutiiniani, huomasin oleellisen eron siinä, miten hyvin päivä tuntui lähtevän käyntiin, sekä yleisemmin omassa mielialassa. Tarkoittaa siis sitä, että se vanha rutiini tuntuu käsittämättömän paljon paremmalta kuin uusi, vaikka viekin enemmän aikaa, minkä takia joudun myös heräämään hieman aikaisemmin.
30.10.2014
rottapoika
49 kirjaa, 6 viestiä
Opin, missä järjestyksessä peiliovi maalataan /m/
Opin, missä järjestyksessä peiliovi maalataan /m/
Muokannut rottapoika (31.10.2014)
01.11.2014
Ageha
399 kirjaa, 4 kirja-arviota, 660 viestiä
Että kesto-online ircissä olevat vain huijaavat ja niillä on joku ohjelma joka pitää ne paikalla vaikka eivät oikeasti paikalla olisikaan. 
On myös kova yritys ymmärtää mikä on pääte-emulaattori. Mahdollisesti kuitenkin ymmärrän sen vielä tämän vuorokauden puolella! Age oppii chatissa part 3. Vähän hankaloittaa se että tiedän aiheesta kovin vähän, informaatioähky kaikista uusista termeistä (kiitos silti informaatiolähteelleni Echramathille!). Tavoitteena siis myös oppia mitä ovat mm. pääte ja graafinen käyttöliittymä. Jösses on tietämätön olo.
[sub][sub]Voiton tässä lajissa kyllä vie Wikipedia, "Pääte-emulaattori (joskus myös pääteohjelma tai terminaaliohjelma) on tietokoneohjelma, joka emuloi päätettä." Kyllä, tästä lauseestahan ymmärtää kaiken.
Opin siis myös että tiettyjen aihealueiden wikipedia-artikkelit on suunnattu vain aiheesta jo ennestään tietäville.[/sub][/sub]
On myös kova yritys ymmärtää mikä on pääte-emulaattori. Mahdollisesti kuitenkin ymmärrän sen vielä tämän vuorokauden puolella! Age oppii chatissa part 3. Vähän hankaloittaa se että tiedän aiheesta kovin vähän, informaatioähky kaikista uusista termeistä (kiitos silti informaatiolähteelleni Echramathille!). Tavoitteena siis myös oppia mitä ovat mm. pääte ja graafinen käyttöliittymä. Jösses on tietämätön olo.
[sub][sub]Voiton tässä lajissa kyllä vie Wikipedia, "Pääte-emulaattori (joskus myös pääteohjelma tai terminaaliohjelma) on tietokoneohjelma, joka emuloi päätettä." Kyllä, tästä lauseestahan ymmärtää kaiken.
Että kesto-online ircissä olevat vain huijaavat ja niillä on joku ohjelma joka pitää ne paikalla vaikka eivät oikeasti paikalla olisikaan. :tongue:
 
On myös kova yritys ymmärtää mikä on pääte-emulaattori. Mahdollisesti kuitenkin ymmärrän sen vielä tämän vuorokauden puolella! Age oppii chatissa part 3. Vähän hankaloittaa se että tiedän aiheesta kovin vähän, informaatioähky kaikista uusista termeistä (kiitos silti informaatiolähteelleni Echramathille!). Tavoitteena siis myös oppia mitä ovat mm. pääte ja graafinen käyttöliittymä. Jösses on tietämätön olo.
 
[sub][sub]Voiton tässä lajissa kyllä vie Wikipedia, "Pääte-emulaattori (joskus myös pääteohjelma tai terminaaliohjelma) on tietokoneohjelma, joka emuloi päätettä." Kyllä, tästä lauseestahan ymmärtää kaiken. :roll: Opin siis myös että tiettyjen aihealueiden wikipedia-artikkelit on suunnattu vain aiheesta jo ennestään tietäville.[/sub][/sub]
Muokannut Ageha (06.11.2014)
06.11.2014
Strato
244 kirjaa, 643 viestiä
Olen ollut vähän yli vuoden täällä (näköjään tarkalleen vuoden ja yhden kuukauden) ja nyt vasta löysin tuon tilastot osuuden. Ei vissiin ole tullut ennen selailtua noin alas aiemmin :lol: Eli opin siis kaikkia jänniä tilastoja Risingista 
Olen ollut vähän yli vuoden täällä (näköjään tarkalleen vuoden ja yhden kuukauden) ja nyt vasta löysin tuon tilastot osuuden. Ei vissiin ole tullut ennen selailtua noin alas aiemmin :lol: Eli opin siis kaikkia jänniä tilastoja Risingista :tongue: