Mustelmann avatar
Kategoria: Teatteri | 895 viestiä | 197,4 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 19.06.2026
Sivut: 1, 2, 3, 4 ... 36
Freyja avatar
Kategoria: Teatteri | 10 viestiä | 238 lukukertaa
Vastannut: Freyja, 17.06.2026
Moonlord avatar
Kategoria: Konepaja | 446 viestiä | 216,9 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 15.06.2026
Sivut: 1, 2, 3, 4 ... 18

Mitä opit tänään?

05.10.2014
Kultasuu avatar
273 viestiä
Opin tänään sen, että jenkeistä tilatulla kitaralla on kalliit verot ja postikulut. :lol:
06.10.2014
Pisania avatar
1181 kirjaa, 1843 viestiä
Opin että ensi vuonna Japaniin aiotaan avata oma Muumimaa. Nöööy! Sittenhän suloiset japsituristit eivät enää parveilekaan täällä kesäisin. Hirveet tulojen menetykset paikallisille kauppiaille. Epistä.
06.10.2014
Ageha avatar
399 kirjaa, 4 kirja-arviota, 660 viestiä
PisaniaOpin että ensi vuonna Japaniin aiotaan avata oma Muumimaa. Nöööy! Sittenhän suloiset japsituristit eivät enää parveilekaan täällä kesäisin. Hirveet tulojen menetykset paikallisille kauppiaille. Epistä.
Damn. :neutral: Toisaalta taas niillähän on kai jo kaksi Disney Worldia ja edelleen jaksavat maailmalle niiden perässä lähteä, joten ehkä tämä tästä?
09.10.2014
Strato avatar
244 kirjaa, 643 viestiä
Opin, että tietyt kotitaloustaidot ovat vielä vähän ruosteessa. Tyttöystävä vetelee tällä hetkellä facepalmia kun kyselen sille itsestäänselviä asioita :cheesy:
09.10.2014
Ageha avatar
399 kirjaa, 4 kirja-arviota, 660 viestiä
Millä logiikalla kymmenjärjestelmän luvut muutetaan binääriluvuiksi :smile: Kiitokset menevät Echramathille ja diffille (pääasiassa diffille, joka vietti noin tunnin yrittäen selittää asiaa minulle :tongue: )!
10.10.2014
Moonlord avatar
1006 kirjaa, 2038 viestiä
Kultasuu kirjoitti:
Opin tänään sen, että jenkeistä tilatulla kitaralla on kalliit verot
ja postikulut. :lol:
Sanopas muuta. Meinasin kerran tilata jenkeistä 20 euron tikarin, mutta piti jättää tilaus tekemättä kun huomasin että ne olisivat lykänneet sille 100 euron postikulut :roll:
10.10.2014
Strato avatar
244 kirjaa, 643 viestiä
Tähtitieteen luennoilla oppii kaikkea jännää. Tänään opin mm. että Pythagoraalla oli oma kultti ja että hän varoitti useasti ihmisiä syömästä papuja (kyllä, tämä liittyy oleellisesti tähtitieteeseen :cheesy: )
17.10.2014
Strato avatar
244 kirjaa, 643 viestiä
Noniin, ohjelmointiin syventyminen jatkuu. Pythonin lisäksi opin tänään IDL:ää, ei varmaan yhtään mene sekaisin noi eri ohjelmointikielet :lol:
17.10.2014
Ageha avatar
399 kirjaa, 4 kirja-arviota, 660 viestiä
Että se että joku uutuuskirja näkyy Risingin etusivulla useita päiviä ei tarkoita sitä että sen voisi vielä löytää kirjastosta... :cheesy: (Tosin ansiostani tuttu kirjastotäti ylipäätänsä tajusi tilata sen meidänkin kirjastoon, jee!)
19.10.2014
Pisania avatar
1181 kirjaa, 1843 viestiä
Tänäänkin opin jotain muumiaiheista, nimittäin sen että Muumipappa on norjaksi Mummipappa. :cheesy: Siinä olisi myös loistava nimi opettavaiselle lastenkirjalle, joka käsittelee isovanhemman sukupuolenkorjausta.
19.10.2014
Piru Naiseksi avatar
1064 viestiä
Huomasin taas, että käyttäjä voi vikkelöittää maailmanlaajuisessa tietoverkossa takkuillen sivulta toiselle onnahtelevaa tietokonevanhusta vaihtamalla käyttämäänäsä selainta. Mutta mistä moinen johtuu ja ... onkohan niin, että selainvaihdon taikavoima haihtuu kunkin istunnon aikana?
Aiemmin olen huomannut näin käyvän, tänään en kokeillut. Kyllästyin siihen, että naamakirjan lehteily ja kommenttien lähettelely ahmi sunnuntaiaamupäivääni. Tosin sataa, joten ulos ei tee mieli.
19.10.2014
Strato avatar
244 kirjaa, 643 viestiä
Suklaalevyssä on yllättävän paljon energiaa. Tapojeni vastaisesti ostin useamman levyn suklaata ja nyt katselin niiden sisältämää energiamäärää uteliaisuudesta. Näköjään mun tarvii syödä 2,5 levyä päivän aikana niin saan päivittäisen energiantarpeeni täyteen (oikeasti hieman vähemmän, mutten jaksa alkaa vekslata desimaalien kanssa).
19.10.2014
Louhikäärme avatar
790 viestiä
Piru NaiseksiHuomasin taas, että käyttäjä voi vikkelöittää maailmanlaajuisessa tietoverkossa takkuillen sivulta toiselle onnahtelevaa tietokonevanhusta vaihtamalla käyttämäänäsä selainta. Mutta mistä moinen johtuu ja ... onkohan niin, että selainvaihdon taikavoima haihtuu kunkin istunnon aikana?
Jotkin selaimet toimivat nopeammin kuin toiset, minkä huomaa varsinkin vanhemmilla tietokoneilla. Myös selaimessa olevat liitännäiset (laajennukset, pluginit) saattavat hidastaa sen toimintaa paljonkin.

Selaimen vaihtaminen siis auttaa, jos sattuu vaihtamaan hitaammasta selaimesta nopeampaan. Muuten siitä ei pitäisi olla sen enempää hyötyä kuin saman selaimen sulkemisesta ja uudelleen käynnistämisestä (mikä voi sinällään olla hyvästä jos selain on ollut auki pitkään ja sen varaama siivu tietokoneen muistista on paisunut isoksi).
25.10.2014
Ageha avatar
399 kirjaa, 4 kirja-arviota, 660 viestiä
Että tärkeintä läppärinostossa on tietää CPU, GPU ja RAM, eli prosessori, grafiikkaprosessori ja keskusmuisti. Ja luonnollisesti olen myös oppinut mitkä lukemat kunkin kohdalla pitää olla että se on hyvä tai edes riittävä. :tongue:

Dyn ja TheShrike saavat itkeä jos erehdyin pahasti termien kohdalla.

(Age oppii Risingin chatissa part 2.)
26.10.2014
punnort avatar
2 kirjaa, 1 kirja-arvio, 917 viestiä
Opin tänään, että jos kirjoittaa Lovecraft-pastissia ja on Encyclopedia Cthulhiana vieressä, kannattaa tarkistaa, mitä iä tarkoittaa _ennen_ kuin ryhtyy kirjoittamaan.
26.10.2014
Hiistu avatar
676 kirjaa, 12 kirja-arviota, 3856 viestiä
Ageha
(Age oppii Risingin chatissa part 2.)
Paikallahan on kansansivistävää vaikutusta, hienoa! :wink:

Minä en ole vielä oppinut mitään, mutta kohta opin, kun alan lukea tenttiin. Opinopinopinopi.... (Täytyy laittaa kännykkään herätys, jotten nuku määränpääaseman ohi.)
26.10.2014
Ageha avatar
399 kirjaa, 4 kirja-arviota, 660 viestiä
Hiistu
Ageha
(Age oppii Risingin chatissa part 2.)
Paikallahan on kansansivistävää vaikutusta, hienoa! :wink:

Minä en ole vielä oppinut mitään, mutta kohta opin, kun alan lukea tenttiin. Opinopinopinopi.... (Täytyy laittaa kännykkään herätys, jotten nuku määränpääaseman ohi.)
Jep, etenkin tietokoneiden suhteen (mikä ei ehkä sinällään yllätä että internetistä löytää aiheesta tietäviä ihmisiä!). :cheesy:

Ehkä musta vielä tulee isona nörtti. :heart:

Itse opin tänään että jotkut käyttävät narsisteista nimitystä "narsku", mikä jotenkin särisee omaan korvaan.
27.10.2014
Echramath avatar
4 kirjaa, 452 viestiä
Opin miten tehdään mitä erinomaisimpia myrkkynuolia: niihin tulee kyykäärmeen myrkkyä, mädäntynyttä verta ja paskaa. Lisäksi ikäviä väkäsiä, jotka estävät nuolen repimisen ulos. Jokin noista tappaa, ja ikävästi tappaakin.

Toisin sanoen, opin miksi skyytit herättivät pelkoa vihollisissaan.
30.10.2014
Sam Karpalosuo avatar
3 kirjaa, 1 kirja-arvio, 42 viestiä
Opin ihastuvani satunnaisesti ja odottamattomasti. Hain r-kioskilta postipakettia ja syystä, jonka vain aivoni tuntevat (mutta minä itse en) hullaannuin niin etten osannut keskustella ja törmäihin tavaroihin matkalla ulos.

Tämän ei olisi pitänyt olla uusi tieto mutta olen luullut käyneeni liian vanhaksi ja järkeväksi jotta äkilliset tuntemukset vaikuttaisivat kykyyni olla kävelemättä päin juttuja, mutta nyt tiedän paremmin. Hyvä oppitunti.
30.10.2014
Piru Naiseksi avatar
1064 viestiä
Asiat, jotka ovat joskus tuntuneet vaikeilta, voivat nyt tuntua lähes helpoilta. Sitä en tiedä, aiheutuuko helpottava muutos (tietoteknisten) valmiuksieni vähittäisestä edistymisestä vai ohjelmien muuttumisesta käyttäjää suosiviksi.
30.10.2014
Aemilia avatar
130 kirjaa, 6 kirja-arviota, 138 viestiä
Sam KarpalosuoOpin ihastuvani satunnaisesti ja odottamattomasti. Hain r-kioskilta postipakettia ja syystä, jonka vain aivoni tuntevat (mutta minä itse en) hullaannuin niin etten osannut keskustella ja törmäihin tavaroihin matkalla ulos.
Jessus Karpalo, ole varovainen. Mitä jos ihastut yllättäen esimerkiksi kuumailmapallossa.
30.10.2014
Strato avatar
244 kirjaa, 643 viestiä
Opin aamurutiinien tärkeyden. Tällä viikolla olen kokeillut erilaista aamurutiinia perinteisen tilalle. Se säästäisi aikaa, mutta kun tänään kokeilin vanhaa rutiiniani, huomasin oleellisen eron siinä, miten hyvin päivä tuntui lähtevän käyntiin, sekä yleisemmin omassa mielialassa. Tarkoittaa siis sitä, että se vanha rutiini tuntuu käsittämättömän paljon paremmalta kuin uusi, vaikka viekin enemmän aikaa, minkä takia joudun myös heräämään hieman aikaisemmin.
30.10.2014
rottapoika avatar
49 kirjaa, 6 viestiä
Opin, missä järjestyksessä peiliovi maalataan /m/
Muokannut rottapoika (31.10.2014)
01.11.2014
Ageha avatar
399 kirjaa, 4 kirja-arviota, 660 viestiä
Että kesto-online ircissä olevat vain huijaavat ja niillä on joku ohjelma joka pitää ne paikalla vaikka eivät oikeasti paikalla olisikaan. :tongue:

On myös kova yritys ymmärtää mikä on pääte-emulaattori. Mahdollisesti kuitenkin ymmärrän sen vielä tämän vuorokauden puolella! Age oppii chatissa part 3. Vähän hankaloittaa se että tiedän aiheesta kovin vähän, informaatioähky kaikista uusista termeistä (kiitos silti informaatiolähteelleni Echramathille!). Tavoitteena siis myös oppia mitä ovat mm. pääte ja graafinen käyttöliittymä. Jösses on tietämätön olo.

[sub][sub]Voiton tässä lajissa kyllä vie Wikipedia, "Pääte-emulaattori (joskus myös pääteohjelma tai terminaaliohjelma) on tietokoneohjelma, joka emuloi päätettä." Kyllä, tästä lauseestahan ymmärtää kaiken. :roll: Opin siis myös että tiettyjen aihealueiden wikipedia-artikkelit on suunnattu vain aiheesta jo ennestään tietäville.[/sub][/sub]
Muokannut Ageha (06.11.2014)
06.11.2014
Strato avatar
244 kirjaa, 643 viestiä
Olen ollut vähän yli vuoden täällä (näköjään tarkalleen vuoden ja yhden kuukauden) ja nyt vasta löysin tuon tilastot osuuden. Ei vissiin ole tullut ennen selailtua noin alas aiemmin :lol: Eli opin siis kaikkia jänniä tilastoja Risingista :tongue:
^ Ylös