Kategoria: Teatteri | 895 viestiä | 197,4 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 19.06.2026
Kategoria: Konepaja | 446 viestiä | 216,9 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 15.06.2026
Mitä opit tänään?
25.08.2014
Piru Naiseksi
1064 viestiä
Muistini pettää juuri silloin, kun sen pitäisi toimia!
Olin tänään unohtanut etämuistiin varastoimani salasanat kotiin, kun suunnitelmiani äkisti muutettuani ja muutokset toteutettunani lähdin tapaamaan lähikirjaston Piihemmoa. Osan luukuille ja siis Elektro-Kustien tuomisille päästäjistä onnistuin kaivelemaan muististani. Mutta muutamaa luukkua jouduin tiirikoimaan niin kauan, että lopetin: pelkäsin tunnuksen lukkiutuvan liian monen virheellisen yrityksen jälkeen! Olisin myös tarvinnut muistitikkuja tallennusalustaksi kirjaston laittein kännykästä poimimilleni kuville. Joskus olin kiertänyt tallenninpuutteen siten, että varastoin pakettini tilapäiskansioon, josta lähetin ne yhden postiluukkuni kautta toiseen postiin. Nyt postiohjelmat hidastelivat niin kauan, että mielsin odottelun turhaksi: jumi mikä jumi.
Opin siis, että minun pitää oppia entistäkin huolellisemmin tarkistamaan kotoa lähtiessäni, että kaikki tarvittava materiaali on mukana - riippumatta siitä, mitä yllättävää vaihtelua aika tuo tullessaan.
Olin tänään unohtanut etämuistiin varastoimani salasanat kotiin, kun suunnitelmiani äkisti muutettuani ja muutokset toteutettunani lähdin tapaamaan lähikirjaston Piihemmoa. Osan luukuille ja siis Elektro-Kustien tuomisille päästäjistä onnistuin kaivelemaan muististani. Mutta muutamaa luukkua jouduin tiirikoimaan niin kauan, että lopetin: pelkäsin tunnuksen lukkiutuvan liian monen virheellisen yrityksen jälkeen! Olisin myös tarvinnut muistitikkuja tallennusalustaksi kirjaston laittein kännykästä poimimilleni kuville. Joskus olin kiertänyt tallenninpuutteen siten, että varastoin pakettini tilapäiskansioon, josta lähetin ne yhden postiluukkuni kautta toiseen postiin. Nyt postiohjelmat hidastelivat niin kauan, että mielsin odottelun turhaksi: jumi mikä jumi.
Opin siis, että minun pitää oppia entistäkin huolellisemmin tarkistamaan kotoa lähtiessäni, että kaikki tarvittava materiaali on mukana - riippumatta siitä, mitä yllättävää vaihtelua aika tuo tullessaan.
Muistini pettää juuri silloin, kun sen pitäisi toimia!
Olin tänään unohtanut etämuistiin varastoimani salasanat kotiin, kun suunnitelmiani äkisti muutettuani ja muutokset toteutettunani lähdin tapaamaan lähikirjaston Piihemmoa. Osan luukuille ja siis Elektro-Kustien tuomisille päästäjistä onnistuin kaivelemaan muististani. Mutta muutamaa luukkua jouduin tiirikoimaan niin kauan, että lopetin: pelkäsin tunnuksen lukkiutuvan liian monen virheellisen yrityksen jälkeen! Olisin myös tarvinnut muistitikkuja tallennusalustaksi kirjaston laittein kännykästä poimimilleni kuville. Joskus olin kiertänyt tallenninpuutteen siten, että varastoin pakettini tilapäiskansioon, josta lähetin ne yhden postiluukkuni kautta toiseen postiin. Nyt postiohjelmat hidastelivat niin kauan, että mielsin odottelun turhaksi: jumi mikä jumi.
Opin siis, että minun pitää oppia entistäkin huolellisemmin tarkistamaan kotoa lähtiessäni, että kaikki tarvittava materiaali on mukana - riippumatta siitä, mitä yllättävää vaihtelua aika tuo tullessaan.
25.08.2014
Strato
244 kirjaa, 643 viestiä
punnortOpin, että näillä on jotain eroa.LupusJos keksitaikina näyttää ylen suurelta, voi olla hyvin mahdollista, että siitä tulee aika monta keksiä. Neljä tusinaa on äkkiseltään melkoinen määrä, mutta ehkä tästä selvitään.Opin juuri luettuani äskeisen, että keksejä voi tehdä itse. Olen tähän asti luullut, että kaupasta ostetut ovat keksejä ja itse tehdyt pikkuleipiä.
[quote="punnort" post=19470][quote="Lupus" post=19469]Jos keksitaikina näyttää ylen suurelta, voi olla hyvin mahdollista, että siitä tulee aika monta keksiä. Neljä tusinaa on äkkiseltään melkoinen määrä, mutta ehkä tästä selvitään.[/quote]
 
Opin juuri luettuani äskeisen, että keksejä voi tehdä itse. Olen tähän asti luullut, että kaupasta ostetut ovat keksejä ja itse tehdyt pikkuleipiä.[/quote]
 
Opin, että näillä on jotain eroa.
25.08.2014
Wanda
223 kirjaa, 75 viestiä
Opin tänään, että kun monesta eri koulusta on porukkaa hakemassa kurssikirjoja niin tietokannan kappalemäärä ei välttämättä vastaa hyllyistä löytyvää synkeää todellisuutta.
Nimimerkki tunnin kirjastossa turhaan kirjoja etsinyt
Nimimerkki tunnin kirjastossa turhaan kirjoja etsinyt
Opin tänään, että kun monesta eri koulusta on porukkaa hakemassa kurssikirjoja niin tietokannan kappalemäärä ei välttämättä vastaa hyllyistä löytyvää synkeää todellisuutta.
 
Nimimerkki tunnin kirjastossa turhaan kirjoja etsinyt
27.08.2014
LunaJei
283 kirjaa, 3 kirja-arviota, 98 viestiä
WandaOpin tänään, että kun monesta eri koulusta on porukkaa hakemassa kurssikirjoja niin tietokannan kappalemäärä ei välttämättä vastaa hyllyistä löytyvää synkeää todellisuutta.Joo. Tästä on kokemusta.
Nimimerkki tunnin kirjastossa turhaan kirjoja etsinyt
[quote="Wanda" post=19537]Opin tänään, että kun monesta eri koulusta on porukkaa hakemassa kurssikirjoja niin tietokannan kappalemäärä ei välttämättä vastaa hyllyistä löytyvää synkeää todellisuutta.
 
Nimimerkki tunnin kirjastossa turhaan kirjoja etsinyt[/quote]
 
Joo. Tästä on kokemusta.
04.09.2014
Hiistu
676 kirjaa, 12 kirja-arviota, 3856 viestiä
Opin, että asuntoni kaikissa sisäovissa on päällä kaiverrettuna numero 31. Huomasin sen katsellessani ensin yhtä ovea ylhäältä käsin ja sitten täytyi tietenkin kiipeillä tarkistamassa muutkin ovet, onko niissä kenties sama vaiko eri numero. Se on varmaan tuon ovimallin numero... Ulko-ovi on erilainen, joten kenties myös siinä on jokin numero ja varmaan eri kuin näissä, vaan enpä tuota kehdannut mennä rappuun tarkistamaan. Täytyy muistaa joskus tulevaisuudessa, viimeistään pois muuttaessa.
... Tylsää? Minullako? Ei kai.
... Tylsää? Minullako? Ei kai.
Opin, että asuntoni kaikissa sisäovissa on päällä kaiverrettuna numero 31. Huomasin sen katsellessani ensin yhtä ovea ylhäältä käsin ja sitten täytyi tietenkin kiipeillä tarkistamassa muutkin ovet, onko niissä kenties sama vaiko eri numero. Se on varmaan tuon ovimallin numero... Ulko-ovi on erilainen, joten kenties myös siinä on jokin numero ja varmaan eri kuin näissä, vaan enpä tuota kehdannut mennä rappuun tarkistamaan. Täytyy muistaa joskus tulevaisuudessa, viimeistään pois muuttaessa.
 
... Tylsää? Minullako? Ei kai. :roll:
16.09.2014
Strato
244 kirjaa, 643 viestiä
Opin oikeastaan kaksi asiaa:
1. En tykkää ompelusta
2. Yhdessäkin haalarimerkissä on tarpeeksi ompelemista, onneksi niitä on vielä 7 jäljellä
1. En tykkää ompelusta
2. Yhdessäkin haalarimerkissä on tarpeeksi ompelemista, onneksi niitä on vielä 7 jäljellä
Opin oikeastaan kaksi asiaa:
1. En tykkää ompelusta
2. Yhdessäkin haalarimerkissä on tarpeeksi ompelemista, onneksi niitä on vielä 7 jäljellä :roll:
16.09.2014
Saki
92 kirjaa, 35 kirja-arviota, 335 viestiä
Opin, tai oikeastaan se meni tänään perille, että olen aivan surkea matikassa ja hyviä numetoita ei edes kannata odottaa.. 
Opin, tai oikeastaan se meni tänään perille, että olen aivan surkea matikassa ja hyviä numetoita ei edes kannata odottaa.. :roll:
19.09.2014
Wanderer
215 kirjaa, 12 kirja-arviota, 115 viestiä
Opin tänään, että auton tupakansytytin voi olla kuuma, vaikka se ei hehkuisikaan (edellisessä autossa hehkui). Ja sitä EI kannata kokeilla SORMELLA varmistaakseen, että se on rikki. Ei ollut. Sihinä vain kuului kun iho paloi.
Opin tänään, että auton tupakansytytin voi olla kuuma, vaikka se ei hehkuisikaan (edellisessä autossa hehkui). Ja sitä EI kannata kokeilla SORMELLA varmistaakseen, että se on rikki. Ei ollut. Sihinä vain kuului kun iho paloi.
19.09.2014
Ageha
399 kirjaa, 4 kirja-arviota, 660 viestiä
Että on oikeasti olemassa ihan oikeita ihmisiä jossain jotain Jenkkejä lähempänä jotka eivät arvosta nörttiyttä tai näkevät siinä jotain pahaa... :shock: ...ja että tällaisia ihmisiä löytyy vielä niinkin läheltä kuin omasta tuttavapiiristänikin. Nyt hämmentää.
Että on oikeasti olemassa ihan oikeita ihmisiä jossain jotain Jenkkejä lähempänä jotka eivät arvosta nörttiyttä tai näkevät siinä jotain pahaa... :shock: ...ja että tällaisia ihmisiä löytyy vielä niinkin läheltä kuin omasta tuttavapiiristänikin. Nyt hämmentää.
25.09.2014
Piru Naiseksi
1064 viestiä
Harhauduin taas kerran Mitä Vähiten Älykkäälle Keskustelupalstalle. (En mainitse foorumin nimeä, arvatkoon kukin itsekseen tai joko materiaalisessa tahi virtuaalisessa ryhmässä...)
Seikkailen netissä nykyisin paitsi kirjaston Piihemmon avuin myös tämän seniori-ikäisen, WindowsXP-järjestelmäisen kompuutterini kuljettamana. Äsken mainittu keskustelusto huoli minut tänään hövelisti sisään mutta piilotti uloskirjautumislaatikon mainospalkin alle!
Miten kiertää pulma, ajattelin, sillä en halunnut jättäytyä kirjautuneeksi tuolle sivustolle. Niin olisi ymmärtääkseni käynyt, jos olisin tylysti vain sulkenut selaimen.
Jossain kohtaa tuota jumisivustoa näin selainsuosituksen: Mozilla Firefox. Sitäpä ei konevanhukselleni ollut vielä syötetty. Mutta nyt se sille tarjoiltiin, minun toimestani.
Uusin selaimin palasin jumisivustolle ja kirjauduin uudelleen sisään. Nyt löytyi myös toimiva sesam out -painike ja pystyin poistumaan asianmukaisesti. Huh!
Opinpahan vielä kerran, ettei selaimen asentaminen kompuutterivanhukseenkaan kovin kummoista tietotekniikkatiedettä ole.
Seikkailen netissä nykyisin paitsi kirjaston Piihemmon avuin myös tämän seniori-ikäisen, WindowsXP-järjestelmäisen kompuutterini kuljettamana. Äsken mainittu keskustelusto huoli minut tänään hövelisti sisään mutta piilotti uloskirjautumislaatikon mainospalkin alle!
Miten kiertää pulma, ajattelin, sillä en halunnut jättäytyä kirjautuneeksi tuolle sivustolle. Niin olisi ymmärtääkseni käynyt, jos olisin tylysti vain sulkenut selaimen.
Jossain kohtaa tuota jumisivustoa näin selainsuosituksen: Mozilla Firefox. Sitäpä ei konevanhukselleni ollut vielä syötetty. Mutta nyt se sille tarjoiltiin, minun toimestani.
Uusin selaimin palasin jumisivustolle ja kirjauduin uudelleen sisään. Nyt löytyi myös toimiva sesam out -painike ja pystyin poistumaan asianmukaisesti. Huh!
Opinpahan vielä kerran, ettei selaimen asentaminen kompuutterivanhukseenkaan kovin kummoista tietotekniikkatiedettä ole.
Harhauduin taas kerran Mitä Vähiten Älykkäälle Keskustelupalstalle. (En mainitse foorumin nimeä, arvatkoon kukin itsekseen tai joko materiaalisessa tahi virtuaalisessa ryhmässä...)
 
Seikkailen netissä nykyisin paitsi kirjaston Piihemmon avuin myös tämän seniori-ikäisen, WindowsXP-järjestelmäisen kompuutterini kuljettamana. Äsken mainittu keskustelusto huoli minut tänään hövelisti sisään mutta piilotti uloskirjautumislaatikon mainospalkin alle!
 
Miten kiertää pulma, ajattelin, sillä en halunnut jättäytyä kirjautuneeksi tuolle sivustolle. Niin olisi [i]ymmärtääkseni[/i] käynyt, jos olisin tylysti vain sulkenut selaimen.
Jossain kohtaa tuota jumisivustoa näin selainsuosituksen: Mozilla Firefox. Sitäpä ei konevanhukselleni ollut vielä syötetty. Mutta nyt se sille tarjoiltiin, minun toimestani.
 
Uusin selaimin palasin jumisivustolle ja kirjauduin uudelleen sisään. Nyt löytyi myös toimiva sesam out -painike ja pystyin poistumaan asianmukaisesti. Huh!
Opinpahan vielä kerran, ettei selaimen asentaminen kompuutterivanhukseenkaan kovin kummoista tietotekniikkatiedettä ole.
25.09.2014
Strato
244 kirjaa, 643 viestiä
Luennoitsija antoi tänään erinomaisen neuvon: "Syökää aamupala ennen kuin alatte pitää luentoa." Kyseinen kommentti tuli puoli kahden maissa iltapäivällä kun kyseinen luennoitsija oli kirjoitellut vähän mitä sattuu taululle :lol:
Luennoitsija antoi tänään erinomaisen neuvon: "Syökää aamupala ennen kuin alatte pitää luentoa." Kyseinen kommentti tuli puoli kahden maissa iltapäivällä kun kyseinen luennoitsija oli kirjoitellut vähän mitä sattuu taululle :lol:
28.09.2014
HourglassEyes
505 kirjaa, 57 kirja-arviota, 2775 viestiä
Mistä vanhat kirjat saavat tuoksunsa... :cheesy:
http://www.iflscience.com/chemistry/where-does-smell-old-books-come
http://www.iflscience.com/chemistry/where-does-smell-old-books-come
Mistä vanhat kirjat saavat tuoksunsa... :cheesy:
 
http://www.iflscience.com/chemistry/where-does-smell-old-books-come
28.09.2014
Boogahbo
221 kirjaa, 5 viestiä
Opinpa, että turhaan olen pelännyt sitä yhdeksänkympin pesulämpötilaa pyyhkeiden ja lakanoiden suhteen. Aikuista ja tylsää, mutta ylen miellyttävää oppimista.
Opinpa, että turhaan olen pelännyt sitä yhdeksänkympin pesulämpötilaa pyyhkeiden ja lakanoiden suhteen. Aikuista ja tylsää, mutta ylen miellyttävää oppimista.
29.09.2014
Strato
244 kirjaa, 643 viestiä
Edes mustat aukot eivät jaksa pitää mielenkiintoa yllä tämmöisenä päivänä. Tarkoituksena olisi pitää huomenna englannin kurssilla pienimuotoinen esitelmä itselle rakkaasta aiheesta oman alan sisältä, mutta ei jaksaisi kertailla... Tekisi mieli vaan vetää lonkalta huomenna, kuinka vaikeaa se muka voi olla :lol:
Edes mustat aukot eivät jaksa pitää mielenkiintoa yllä tämmöisenä päivänä. Tarkoituksena olisi pitää huomenna englannin kurssilla pienimuotoinen esitelmä itselle rakkaasta aiheesta oman alan sisältä, mutta ei jaksaisi kertailla... Tekisi mieli vaan vetää lonkalta huomenna, kuinka vaikeaa se muka voi olla :lol:
02.10.2014
Strato
244 kirjaa, 643 viestiä
No nyt opin asentamaan pythonin koneelle (ei mikään vaikee homma). Sitten pitäs oppia käyttämään sitä... this should be interesting :cheesy:
No nyt opin asentamaan pythonin koneelle (ei mikään vaikee homma). Sitten pitäs oppia käyttämään sitä... this should be interesting :cheesy:
02.10.2014
Louhikäärme
790 viestiä
Python on aika helppo kieli oppia, ainakin perusteiltaan. Opettelun iloa!
Python on aika helppo kieli oppia, ainakin perusteiltaan. Opettelun iloa!
02.10.2014
punnort
2 kirjaa, 1 kirja-arvio, 917 viestiä
KirjaneitoEttä kannattaa matikan tehtävissä lukea tarkaan mitä kysytään. Ei niiden vektoreiden tarvinnut olla samansuuntaisia, vain yhdensuuntaisia. Sain siis aivan oikean vastauksen.Mulla on tohtorintutkinto matematiikassa, enkä tiedä, mitä eroa on saman- ja yhdensuuntaisilla vektoreilla. Lukiomatematiikassa on omaa terminologiaansa, josta siellä sitten tehdään knoppitehtäviä. En ymmärrä käytännön pointtia.
[quote="Kirjaneito" post=19326]Että kannattaa matikan tehtävissä lukea tarkaan mitä kysytään. Ei niiden vektoreiden tarvinnut olla samansuuntaisia, vain yhdensuuntaisia. Sain siis aivan oikean vastauksen. :smile:[/quote]
 
Mulla on tohtorintutkinto matematiikassa, enkä tiedä, mitä eroa on saman- ja yhdensuuntaisilla vektoreilla. Lukiomatematiikassa on omaa terminologiaansa, josta siellä sitten tehdään knoppitehtäviä. En ymmärrä käytännön pointtia.
02.10.2014
Kirjaneito
402 kirjaa, 87 kirja-arviota, 567 viestiä
^Yhdensuuntaiset vektorit ovat vain yhdensuuntaiset, samansuuntaiset vektorit taas ovat paitsi yhdensuuntaiset, myös etenevät samaan suuntaan. Esim. vektorit a ja b ovat ovat samansuuntaiset ja a ja -b yhdensuuntaiset. (Joo hieno selitys
)
Ja lukiomatikkaan tosiaankin sisältyy usein kompakysymys. Kannattaa siis aina lukea tehtävät kunnolla ja lisäksi tarkistaa kaikki yhtälöt kolmeen kertaan ettei tule niitä raivostuttavia merkkivirheitä...
Minusta ei kyllä matematiikan tohtoria ole tulossa, kunnioitukseni siihen suuntaan.
Ja lukiomatikkaan tosiaankin sisältyy usein kompakysymys. Kannattaa siis aina lukea tehtävät kunnolla ja lisäksi tarkistaa kaikki yhtälöt kolmeen kertaan ettei tule niitä raivostuttavia merkkivirheitä...
Minusta ei kyllä matematiikan tohtoria ole tulossa, kunnioitukseni siihen suuntaan.
^Yhdensuuntaiset vektorit ovat vain yhdensuuntaiset, samansuuntaiset vektorit taas ovat paitsi yhdensuuntaiset, myös etenevät samaan suuntaan. Esim. vektorit a ja b ovat ovat samansuuntaiset ja a ja -b yhdensuuntaiset. (Joo hieno selitys :roll:)
 
Ja lukiomatikkaan tosiaankin sisältyy usein kompakysymys. Kannattaa siis aina lukea tehtävät kunnolla ja lisäksi tarkistaa kaikki yhtälöt kolmeen kertaan ettei tule niitä raivostuttavia merkkivirheitä... :tongue:
 
Minusta ei kyllä matematiikan tohtoria ole tulossa, kunnioitukseni siihen suuntaan. :wink: