Mustelmann avatar
Kategoria: Teatteri | 895 viestiä | 197,4 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 19.06.2026
Sivut: 1, 2, 3, 4 ... 36
Freyja avatar
Kategoria: Teatteri | 10 viestiä | 238 lukukertaa
Vastannut: Freyja, 17.06.2026
Moonlord avatar
Kategoria: Konepaja | 446 viestiä | 216,9 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 15.06.2026
Sivut: 1, 2, 3, 4 ... 18

Mitä opit tänään?

16.04.2015
pihlajapuu avatar
27 kirjaa, 5 kirja-arviota, 271 viestiä
Nyt on kyllä oltava luennoitsijan kanssa aavistuksen eri mieltä. Kuuselasta ei ole mitään aavistusta, mutta Monroeta pitää kyllä tulkita jossain määrin luovasti, jos haluaa laskea hänet kokoon 38-40. Iso koko on osittain ilmeisesti kiertävää legendaa. Esim. Marilyn Monroe was Not Even Close to a Size 12-16

Monroen rinta-vyötärö-lantio-mitat siis olivat tuon lähteen mukaan tuumissa 35-22-35 (senteissä suunnilleen 89-56-89) ja pituus 166,4 cm (5ft 5.5in). Minä, jonka vyötärönympärys on 63 cm, lantionympärys 87 cm ja pituus 169 cm, oon kokoa XS tai S. Toisaalta jos tuijotetaan pelkästään Monroen rinnanympärystä, niin ehkä se menee kolmekasiin merkistä riippuen?

Ja miten Monroen mitat suhteutuvat malleihin:
If you’re curious as to how that compares to modern contemporary fashion models, according to BluFire Model Registry, models are generally in the vicinity of a 34 bust; 24 waist; and 34 hips, which is very close to Monroe’s measurements of 35-22-35.
(senttimitat suunnilleen 86-61-86)

Tekstin muita huomioita ovat mm. se, että kokojen yhtenäistämisestä luopumisen seurauksena nykyinen koko 8 olisi ollut 50-luvun Amerikassa suunnilleen 16-18, Monroen valkoinen mekko ei ollut huutokaupassa mahtunut kokoa 2 olevan mallinuken päälle ja se, että keskivertonainen oli Monroen aikaan huomattavasti lähempänä Monroen kokoa kuin keskivertonainen nyt, mikä voi vääristää vertailua.

Anteeksi, että jatkan aiheesta vääntämistä, mutta oon siis aika hiljattain käynyt keskustelua samasta aiheesta, joskin eri viitekehyksessä (silloin keskustelu lähti liikkeelle yleisesti painosyrjinnästä ja esim siitä, jos vedotaan vaikkapa Monroen isokokoisuuteen isomman koon paremmuutta todistaessa - pääpointtina oli tuolloin, että miksi ei vain voi kaikkien antaa olla sen painoisia kuin ovat, kun jotkut ovat luonnostaan hoikempia, toiset rotevampia, toiset tiimalaseja, toiset suorempia jne).

Loppuun todettava, että siitä olen kyllä ehdottoman samaa mieltä, että keskiverto naisen ei voida todellakaan olettavan olevan keskivertomallin mutta ei myöskään Monroen mitoissa, ja että aika epärealistisia ne kauneusihanteet tosiaan on olleet jo menneillä vuosikymmenillä, jos Monroeta katotaan...
13.05.2015
maahinen avatar
320 kirjaa, 1199 viestiä
Että hapero on (Tverin) karjalaksi bilbo. Käy ymmärrettävämmäksi verrattuna Ilomantsin tienoon murresanaan pilperoinen.
13.05.2015
Moonlord avatar
1006 kirjaa, 2038 viestiä
Opin että USAssa oli kveekareista eronnut uskonlahko, Shakerit, joka harrasti tiukkaa selibaattia jopa avioliitossa. Lapset ennemmin adoptoitiin kuin tehtiin. Kuinka ollakaan, lahko on likimain kuollut sukupuuttoon :lol: , vain kolme vanhusta jäljellä.
14.05.2015
Mustelmann avatar
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1287 viestiä
Pertti Kurikan Nimipäivät-yhtyeen musiikin julkaisee nykyään Sony, mutta sitä ennen hommasta vastasi levy-yhtiö nimeltä Punk & Pillu.

Sonylla on varmasti enemmän resursseja käytössään, mutta veikkaan että edeltäjällä oli enemmän asennetta, kuten pikkufirmoilla yleensä on.
21.05.2015
Hiistu avatar
676 kirjaa, 12 kirja-arviota, 3856 viestiä
Opin, että täkäläisissä kaupoissa myytäviä syötäviksi kelpaavia kukkia kasvatetaan paljon Israelissa, joskin myös kotimaisia on yhä enemmän saatavilla (ja tietty kunkin omat kasvattelut, jos semmoista on). Asioita, joita en vielä aamulla herätessäni arvannut selvitteleväni... :tongue:
25.07.2015
Ageha avatar
399 kirjaa, 4 kirja-arviota, 660 viestiä
Enemmänkin tässä viimeisen viikon-kahden aikana kuin suoranaisesti tänään, mutta olen oppinut että osaan olla ihan jäätävän tsundere. :tongue: Olen aina pitänyt itseäni enemmän yandere-tyyppinä... :smile:
16.08.2015
Emelie avatar
729 kirjaa, 100 kirja-arviota, 2743 viestiä
.. sen että imurikammolle on oma terminsä: zuigerphobia (suomennosta en löytänyt). En myöskään löytänyt tietoa siitä, että mistä tuo nimi tulee. Zuiger on mäntä hollanniksi, joka voi olla tämän fobian nimen lähtökohtana, mutta mene ja tiedä. Instagrammissa #zuigerphobia tagin takaa löytyi vain yksinomaan kuvia kissoista. Yllätys.
18.08.2015
Puolikuu avatar
191 kirjaa, 29 kirja-arviota, 586 viestiä
Tenttikirjoista oppii kaikenlaista, mm. sen, että Suomen vaakunan vaakunaselityksessä 1500-luvulla sanotaan leijonan polkevan venäläistä sapelia. Tätä selitystä on sitten ajan myötä lievennetty eikä se taitaisi nytkään olla oikeen korrekti. Olen kuitenkin aina ajatellut, että siinä on vain joku miekka.
18.08.2015
Iivari avatar
624 kirjaa, 1 kirja-arvio, 985 viestiä
Toiset tarvii siihen yliopistotasoista opetusta, toiset oppii sen jostain 1990-luvulla olleen Karjala-turnauksen jääkiekkoselityksestä. Ja kyllä se korrekti selitys on itämainen käyrä miekka tai jotain sinne päin. Se kädessä oleva edustaa sit ruotsalaista sitä ruotsalaista uskonpuhdistussukujuurta, Folkungaa, ja Matti Klinge kiistää kaiken.
21.08.2015
Mika avatar
1 kirja, 49 viestiä
Tämä tapahtui kyllä jo eilen Helsingin Taiteiden yössä, kun tutkija Helena Telkänranta oli puhumassa uudesta kirjastaan Tiedekirjassa. Lyhyessä ajassa opin mm. että (villit) ketut tekevät saalistushyppynsä mieluiten kohti pohjoista - ja epäonnistuvat useammin, jos hyppy olosuhteiden pakosta suuntautuu johonkin muuhun ilmansuuntaan, koirat päättelevät todennäköisesti omistajansa paluuajankohdan lähestyvän ilmassa leijuvien hajumolekyylien perusteella, sioilla on kohtuullisen kehittynyt ajantaju ja että mehiläiset ovat yllättävän fiksuja yksinäänkin.

Vanhastaan tiesin toki jo, että useimmat selkärankaiset ja monet selkärangattomatkin eläimet kykenevät vähintään jonkin tasoisiin tunnekokemuksiin ja että eläinten tunteiden (ja tietoisuuden) olemassa olo ei ole ollut epäselvää alan tutkijoille pitkään pitkään aikaan, vaikka kauan ajateltiinkin että niistä ei välttämättä saada koskaan mitään selville tutkimusvaikeuksien vuoksi.
21.08.2015
Epeli_88 avatar
214 kirjaa, 2 kirja-arviota, 42 viestiä
Yksin muuttamalla kaksiosta eivät tavarat lopu ikinä!
Onneks huomenna isommat romut siirtyy porukalla...
07.09.2015
Echramath avatar
4 kirjaa, 452 viestiä
Dumpperi on "oikea" sana. Luulin sen olevan puhekieltä tai slangia, mutta se tulikin vastaan ajoneuvolaissa. Kyllä, luen harrastuksenani ajoneuvolakia.
15.09.2015
Iivari avatar
624 kirjaa, 1 kirja-arvio, 985 viestiä
Opin tänään sen, että ei aivan kaikki vuosina 2006-2013 yliopistossa omaksuttu tieto ei ole kadonnut muistin syövereihin, vaan pikemminkin hämmästyttävän iso osa siitä on todella helposti kutsuttavissa esiin.
15.09.2015
Laine avatar
7 kirjaa, 87 viestiä
Kylmä maksalaatikko on melkeimpä parempaa kuin kuuma. Rusinattomana siis.
21.09.2015
Echramath avatar
4 kirjaa, 452 viestiä
Leatherman-firman perusti ihan vaan herra Leatherman ja siitä monitoimityökalu sai nimensä, vaikka kyllähän Uuden Englannin Nahkamieskin sellaista varmaan olisi arvostanut.
29.09.2015
HourglassEyes avatar
505 kirjaa, 57 kirja-arviota, 2775 viestiä
Olen enemmän addiktoitunut tänne risingille kuin naamakirjaan. Kiitokset Darkki, nyt näyttäisi kirjautuminen taas onnistuvan! :cheesy:
29.09.2015
Iivari avatar
624 kirjaa, 1 kirja-arvio, 985 viestiä
Se on kyllä aika arvostettavaa addiktoitumista; moista ei nykypäivänä paljon näe tai usein koe. Mutta pakko kysyä: olitko sinä se, joka Twitterissä asiaa valitteli?
30.09.2015
HourglassEyes avatar
505 kirjaa, 57 kirja-arviota, 2775 viestiä
Nope, en ollut minä. Twitter tilini taitaa itseasiassa kasvaa horsmaa tällä hetkellä... :tongue:
03.10.2015
Pisania avatar
1181 kirjaa, 1843 viestiä
Kun Ameriikassa asuva isotätini käy kesäisin vierailulla tuo hän yleensä tuliaisiksi Hersheyn suklaapusseja (siinä on neljää erilaista makua). Ekasta kerrasta lähtien olen ihmetellyt miksi yksi niistä suklaista maistuu ja haisee erehdytävästi oksennukselta. Nyt sekin selvisi, kiitos tämän artikkelin kommenttien.

They use butyeric acid to sour it- butyeric acid is also what gives vomit it's special tang. While most Americans grew up on the stuff and have just not known any different, Europeans are very sensitive to the sour taste and will often say it tastes spoiled, burns or tastes like vomit.

03.10.2015
Dyn avatar
542 kirjaa, 51 kirja-arviota, 3978 viestiä
En tiedä onko tämä oppimista, mutta väritin tänään ensimmäisen värityskuvani ns. aikuisten värityskirjasta. Ihan irtolehden vain, en ole mennyt ostamaan omaa. Ihan jännää ja omalla tavallaan rentouttavaa puuhaa, mutta en minä sitä kyllä tuntikaupalla jaksaisi, sen verran yksitotista.
04.10.2015
Mirelle avatar
76 kirjaa, 35 kirja-arviota, 57 viestiä
Opin tänään, että välillä oikeiden ihmisten kanssa oleminen voi olla ihan virkistävää.
04.10.2015
Ansa avatar
69 kirjaa, 3 kirja-arviota, 1001 viestiä
DynEn tiedä onko tämä oppimista, mutta väritin tänään ensimmäisen värityskuvani ns. aikuisten värityskirjasta. Ihan irtolehden vain, en ole mennyt ostamaan omaa. Ihan jännää ja omalla tavallaan rentouttavaa puuhaa, mutta en minä sitä kyllä tuntikaupalla jaksaisi, sen verran yksitotista.
Itselläni on sellainen värityskirja, mutta ei sitä tosiaan montaa tuntia jaksa värittää. Sen verran nyt ainakin, että rentoutuu ja sitä voi sitten jatkaa siitä, mihin jäi. :)
08.10.2015
Skie avatar
465 kirjaa, 951 viestiä
Uzbekistanin kansallisurheilulaji on kupkari, ja siinä hevosilla ratsastavat joukkueet yrittävät saada päättömän ja jalattoman vuohen ruhon vastustajan maalilinjan ylitse. Opin myös, että Uzbekistan on Liechtensteinin ohella ainoa sisämaavaltio, jonka naapuritkin ovat sisämaavaltioita.
21.11.2015
Strato avatar
244 kirjaa, 643 viestiä
Opin tänään miten paljon musiikki vaikuttaa siihen, kuinka paljon minulla on energiaa ja saan asioita aikaiseksi.

Nyt viimeiset 2 viikkoa on tuntunut, että mikään ei oikein suju eikä mitään oikein myöskään jaksa tehdä. Tässä illalla sitten laitoin pitkästä aikaa kunnolla musiikkia soimaan ja melkein heti tunsin että oikein pursuan energiaa ja pääsin liikkeelle ja hoitamaan askareita jotka olisi pitänyt tehdä aikoja sitten :smile:
18.03.2016
Strato avatar
244 kirjaa, 643 viestiä
Opin jo eilen, mutta unohdin laittaa joten here goes. Opin kuinka Windowsiin lisätään uusia fontteja, sekä paljon uutta XeLateXin toiminnasta. Opin myös kuinka paljon kätevämpi Texstudio on TexWorksiin verrattuna.
^ Ylös