Mustelmann avatar
Kategoria: Teatteri | 895 viestiä | 197,4 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 19.06.2026
Sivut: 1, 2, 3, 4 ... 36
Freyja avatar
Kategoria: Teatteri | 10 viestiä | 238 lukukertaa
Vastannut: Freyja, 17.06.2026
Moonlord avatar
Kategoria: Konepaja | 446 viestiä | 216,9 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 15.06.2026
Sivut: 1, 2, 3, 4 ... 18

Mitä opit tänään?

16.07.2017
Rasimus avatar
1 kirja, 890 viestiä
"Astorethein"Nykyään en varmasti saisi mitään kelvollista aikaiseksi, jos alkaisin taas kirjoittamaan fiktiota. Parempi pysytellä mukaviisaissa nettikommenteissa.
Heh. Minä taas olen vakuuttunut, että jos nyt kirjoittaisin, valmis julkistettu tekstini olisi laadukkaampaa tavaraa kuin kymmenkunta vuotta sitten, mutta se olisi niin paljon työläämpää tuottaa, että ei ole ihme että olen jättänyt moisen harrastuksen suosiolla pois. Eli vaatimustaso laadulle on kasvanut ihan liikaa ollakseen enää hauskaa.
17.07.2017
Piru Naiseksi avatar
1064 viestiä
Mitä LUULIN teininä osaavani kirjoittaa. Lähettelin kokemuksiini perustuvia tarinoita nyyhkynovellilehtiin. Joitain jutuistani julkaistiin. Sain vähän rahaa. Suoltelin myös päiväkirjamuotoista omaelämäkerrallista romaania. Tarjosin sitä kustantajalle toisensa jälkeen välittämättä siitä, että tekele palautui hylsynä vailla muuta saatetta kuin lyhyt "Kiitos tekstistä....,jota emme valitettavasti pysty kustantamaan..." -viesti.

Nyt, mm. Risingin kirjoituspiirin ansiosta, tiedän, että puutteita on. Tänäänkin taas tiedän siis sen, että asiallinen palaute toimii kummasti katalyyttina oppimisprosessissa.
28.07.2017
Echramath avatar
4 kirjaa, 452 viestiä
Mietin taas kerran tuota Belle & Sebastianin (hieno yhtye, kuten kaikki tietävät) debyytti-EP:tä taas. Dog on Wheels, onko se joku asia vai ihan absurdi yhdistelmä sanoja? Yllättävä twisti: muistin asian ollessani tietokoneen äärellä. Ilmeisesti tämmöinen lelu siis on olemassa.

[img ]http://i.imgur.com/Rs654j6.jpg[/img]

Hämmentäviä kapistuksia kakaroilla ennen ollut. Luulisi, että Miloun kanssa on helpompi leikkiä reportteria jos siihen ei ole pultattu puolikasta tarjoilukärryä.
29.07.2017
Hiistu avatar
676 kirjaa, 12 kirja-arviota, 3856 viestiä
^ En tiedä lelun kokoa, mutta mahdollisesti tarkoitettu tinteille, joilla on vielä vaikeuksia seikkailla pystyasennossa ilman tukea?

muoks. Ja kas, siinä on jalustimet. Eli mahdollisesti tintti istuu Miloun selässä ja kapteeni työntää. Tämä selvä.
Muokannut Hiistu (29.07.2017)
08.08.2017
Echramath avatar
4 kirjaa, 452 viestiä
Mitä yhteistä on supersankariryhmä Kostajilla ja hanhenmarssiryhmä Soldiers of Odinilla?

[Spoileri - klikkaa]
12.08.2017
Morgan Blood avatar
139 kirjaa, 9 kirja-arviota, 339 viestiä
Olen ihmetellyt, miten puolalaiset studiot tuottavat niin kovia ja ehjiä pelituotteita suhteellisen tehokkailla ja tiiviillä tiimeillä. Seurailen huvikseni yritysten development blogeja, ja kyllä niistä kukkasia irtoaa.

Esimerkiksi The Astronautsin jäbä oppi ohjelmoimaan puolalaisista tietokonelehdistä, joiden koodi oli rikki jo lehdessä. Niistä kundi kuitenkin opetteli koodaamaan ja harjoitteli koodin logiikkaa. Pelejä sitten toteutettiin kavereiden palikoilla. Hän nimittäin sai käyttöluvan, kun lupasi tehdä koneille pieniä pelejä, jotka koneen sammuessa katosivat taivaan tuuliin kun kiintolevyillä ei juhlittu.

Nämä tyypit kertovat vanhoina tulevaisuuden "kuinka meidän nuoruudessa hiihdettiin 50 km suuntaansa kouluun. Matkalla vielä karhu söi, mutta paskoi lopulta koulun pihaan" -tarinoita tietokoneista. Hämmästyttäviä tyyppejä. Oma kasvuni Action Scriptin parissa 2000-luvun Flashissa on täyttä pumpulia näihin verrattuna.
Muokannut Morgan Blood (12.08.2017)
13.08.2017
Piru Naiseksi avatar
1064 viestiä
Jos teen pienen aikamatkan eiliseen myöhäisehtooseen, niin voi kirjoittaa: tänään opin sen, että kannattaa noudattaa niin säätiedotuksen kuin omien aistinvaraisten havaintojen kertomaa lähestyvästä ukkosmyrskystä ja lähteä ajoissa kotimatkalle. Ei kannata kuunnella toisten maanittelevia ´jää vielä vähäksi aikaa`-pyyntöjä. Se vähä aika voi viedä rankkasateen, salamoiden, festivaalivierastungoksen ja hajoavan ratikkaa korvaavan bussin maailmaan! :eek:
13.08.2017
PercyJacksonfani avatar
260 kirjaa, 25 kirja-arviota, 39 viestiä
Tänään opin, että kun mietti mitä kello on, kannattaa katsoa myös ulos. Ei kannata uskoa vain kelloa.

Tai itseä...

Kun heräsin, ulkona paistoi aurinko ja herätyskelloni näytti puoli kuutta. Mietin paniikissa, että olinko nukkunut puoleen kuuteen illalla (koska silloinkin on (vielä) valoisaa). Sitten menin keittiöön ja näin kellon olevan varttia vaille kymmenen. Menin ihan sekaisin ja kysyin isältäni, mitä kello on. Hän vastasi kummastuneena että noin kymmenen. Olin hetken aivan hämilläni. Sitten tajusin, että oli aamu.

Olenko tyhmä?

Vastaus: ... Olen
21.09.2017
kyty avatar
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Nyt kävi viimeinkin ilmi, etten ollut suinkaan ainoa joka ei ajatellut mustaa miestä tummaihoisena ihmisenä. Minulle se oli jonkinlainen musta varjohahmo tms. Mutta mielenkiintoista miten aikuiset hyvää tarkoittaen ovat tässäkin asiassa osaltaan luoneet negatiivisia mielikuvia, joita ei lasten päässä alkujaan välttämättä ollut. Muutenkin olen miettinyt sitä miten moni nykyään puhuu että on rasistista että pahat hahmot ovat usein tummanpuhuvia, tummahiuksisia ja tummavaatteisia. Itse luulin aina, että sillä viitataan pimeyteen ja kuolemaan yms, joita ihmiset ovat pelänneet vähän ympäri maailmaa.
22.09.2017
Mustelmann avatar
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1287 viestiä
Jean-Claude Van Dammen ensimmäinen elokuva, jonka lopputeksteissä hänet mainitaan, on Monaco Forever vuodelta 1984. Siinä hänen roolihahmonsa nimi on Gay Karate Man. Aion päteä tällä faktalla, kun seuraavan kerran keskustelen kavereiden kanssa toimintaelokuvista.
10.10.2017
Echramath avatar
4 kirjaa, 452 viestiä
Hevenu shalom aleychem hepreankielinen toivotus, esiintyy sekä vanhassa juutalaisten laulussa Shalom Aleichem että Army of Loversin Israelimissa. Miten tämä on voinut mennä ohi, jälkimmäinen soi radiossa kyllä ysärillä?

[Spoileri - klikkaa]
18.10.2017
kyty avatar
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Tänään opin, että sähkökaapissa on testinappi. Kurkistin sähkökaappiin ja sieltä löytyikin peräti kuusi pientä testinappia, joihin en ole aiemmin kiinnittänyt huomiota ja joita olisi ilmeisesti pitänyt painella jo useita kertoja... STEKin sivuilla on aiheesta infosivu: Vikavirtasuojan testaus ja palauttaminen toimintakuntoon
18.10.2017
Mustelmann avatar
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1287 viestiä
Kerrankin joku on oppinut tässä ketjussa jotain hyödyllistä. Väitän tienneeni testinappulan olemassaolosta, mutta toinen juttu on, olenko ikinä koskenut siihen. No, kyllähän sen tärskystä tietää, onko talossa vaarallisia laitteita.
19.12.2017
kyty avatar
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
Koin yleisissä vessoissa jonkinlaisen ahaa-elämyksen, kun useiden vastaavien havaintojen jälkeen tajusin, miten moni jättää käytännössä kädet pesemättä: ne huuhtaistaan nanosekuntissa vesihanan alla (usein vain toinen käsi) ja sen jälkeen syöksytään ulos ovesta kuivaamatta käsiä.

Pesemättömistä vessakäsistä saa aikamoiset mikrobiviljelmät, myös sellaisista jotka eivät omistajiensa mukaan likaantuneet lainkaan. Aloin miettiä, kuinka iso osa väestöstä käytännössä jättää pesemättä kätensä vessassa käynnin jälkeen, vaikka luulee pesseensä ne kunnolla, ja juoksee sitten ympäriinsä kädet täynnä vessapöpöjä... :concentrate

(Tähän voinee vielä lisätä, että käsien huolellinen pesu ja kuivaus on huomattavasti käsidesejä parempi ja turvallisempi tapa päästä eroon pöpöistä.)
20.12.2017
Wind avatar
418 kirjaa, 13 kirja-arviota, 601 viestiä
kytyTänään opin, että sähkökaapissa on testinappi. Kurkistin sähkökaappiin ja sieltä löytyikin peräti kuusi pientä testinappia, joihin en ole aiemmin kiinnittänyt huomiota ja joita olisi ilmeisesti pitänyt painella jo useita kertoja... STEKin sivuilla on aiheesta infosivu: Vikavirtasuojan testaus ja palauttaminen toimintakuntoon
Enpä ole tätäkään tiennyt. Kymmenen vuotta on minun testinappi ollut kokeilematta, vaikka STEKin ohjeen mukaan neljännesvuosittain pitäisi painella, ettei jäykisty.
12.01.2018
Piru Naiseksi avatar
1064 viestiä
Olin mököttänyt tanssikyydeistä ihan turhaan: Muutaman kymmenen kilometrin päässä kotoani sijaitsevaan karkelokeskukseen on toki bussikuljetus, meno-paluu, mutta se paluu, se on vasta ns. pikkutunneilla. Niinpä olen pähkäillyt, miten päästä kaupungin keskustasta sen parhaaseen lähiöön - siihen, jossa sijaitsee mm. kaupungin liki sekaisin asunto - eli siis miten kulkea loppumatka kotiin. Valoisten öitten aikaan pulma hälvenee, mutta näin talvella: kilmetrien tallaaminen sunnuntain vastaisena yönä, ties missä talvimyräkässä - ei kiitos. Kirjoittelin kyydeistä jo tanssien järjestäjälle ja Facebook-sivulle, ja sainkin ohjeita. Mutta lopulta oivalsin ihan itse - mitä nyt Reittiopas vähän vihjaisi - , että yöbussi kulkee 4.25:een asti sunnuntain vastaisena yönä, puolen tunnin välein mutta kuitenkin.
Ehkä jonain talvisena lauantaina -jolleivat vielä huomenna - tuohon tanssipaikkaan etsiytyneet miekkoset saavat harjoitella 48-kiloisen puolen tonnin keijukaisen kampeamista tanssin tahtiin ja varoa varpaittensa soseutumista.
Muokannut Piru Naiseksi (14.01.2018)
20.01.2018
Strato avatar
244 kirjaa, 643 viestiä
Opin, että Goodreadsista saa ladattua joitain kirjoja ilmaiseksi e-kirjana. Meikäläisen kirjakokoelma taitaa alkaa taas kasvamaan... :grin:
20.01.2018
Wind avatar
418 kirjaa, 13 kirja-arviota, 601 viestiä
^ Oikeesti!!?!!? Lukulaitteelle vai selaimessa luettavaksi?
21.01.2018
Echramath avatar
4 kirjaa, 452 viestiä
Mitenkä ihminen voi elää neljättä vuosikymmentään oppimatta, että osa ruostumattomista teräksistä ei ole magneettisia, mukaan lukien monet semmoiset seokset, joista tehdään keittiövälineitä? Ja osa sitten toisaalta on. (Pellelin ajatuksissani magneetin kanssa ja yhtäkkiä tuli olo, että fysiikka on rikki, joten piti tietysti lähteä googlaamaan)
08.02.2018
kyty avatar
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
On vuosi 2018 ja luen netistä analyysiä siitä, miksi ihmiset haluavat syödä pesuainetta.
An Anthropologist Explains Why We Want to Eat Tide Pods
08.02.2018
Mustelmann avatar
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1287 viestiä
Pesuaineella pystyy tekemään vatsahuuhtelun ihan itse. Tietysti pesuaineen lisäksi pitää nauttia myös huuhteluainetta. Monissa kapseleissa onkin mukana sekä pesu- että huuhteluaine.
08.02.2018
Echramath avatar
4 kirjaa, 452 viestiä
Mitäs kummaa, sanan "fillari" etymologia. Se on peräisin ruotsalaisesta vastineesta kontinkielelle, lasten munansaannossalakielestä, jossa kontin sijaan on viikuna. Siis filosiped vekon. Eihän tässä ole mitään järkeä.
09.02.2018
kyty avatar
32 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1052 viestiä
AstoretheinPesuaineella pystyy tekemään vatsahuuhtelun ihan itse. Tietysti pesuaineen lisäksi pitää nauttia myös huuhteluainetta. Monissa kapseleissa onkin mukana sekä pesu- että huuhteluaine.
Viimeinen huuhtelu.
19.02.2018
Iivari avatar
624 kirjaa, 1 kirja-arvio, 985 viestiä
Opin tankkaamaan. Ainakin periaatteessa. Käytännössä saattaa olla, että otin bensapistoolin kumminkin vielä liian aikaisin pois. No, se lienee kuitenkin parempi kuin liian myöhään :D
19.02.2018
Echramath avatar
4 kirjaa, 452 viestiä
IivariOpin tankkaamaan. Ainakin periaatteessa. Käytännössä saattaa olla, että otin bensapistoolin kumminkin vielä liian aikaisin pois. No, se lienee kuitenkin parempi kuin liian myöhään :D
Ainoa tapa millä sen voi ottaa liian "aikaisin" pois on jos vetää sen pistoolin ulos tankista ennen kuin päästää liipaisimesta. (Tai jos ei osta tarpeeksi bensaa päästääkseen seuraavalle asemalle). Kyllä se polttoaineen tulo pysähtyy kun tankki on täynnä.

Sitä en kyllä ollut tätä ennen selvittänyt, että kuinka se toimii.
^ Ylös