Risingshadow
Spekulatiivista fiktiota
  • Koti
    • Etusivu
    • Artikkelit
    • Tietoa meistä
    • Ota yhteyttä
    • Käyttöehdot
    • Tietosuojakäytännöt
    • Sivuston ylläpitäjät
    • Uutiskirje
    • English (EN)
  • Kirjat
    • Uutuuksia
    • Tulevat julkaisut
    • Vuoden kirjahitit
    • Hyllyissä tapahtuu
    • Uudet lisäykset
    • Kirjalistaushaku
    • Arviot ja kommentit
    • Tyylilajit
    • * Lisää kirja
  • Yhteisö
    • Keskustelut
    • - Uusimmat viestit
    • - Uusimmat aiheet
    • - Kuumimmat aiheet
    • - Suosituimmat aiheet
    • - Haku
    • HAASTEET
    • - Lukuhaasteet
    • - Kirjavisa
  • Etusivu
  • Kirjat
  • V. M. Toivonen
  • Matka Asgårdiin
  • Fimbul-talvi

Fimbul-talvi

Matka Asgårdiin #1 / 3 ✓
V. M. Toivonen
Fimbul-talvi (Matka Asgårdiin #1) - V. M. Toivonen
★ 8.58 / 14
112345675829610

Sidottu.

Mavilin kotikylään kantautuu huhuja oudoista asioista, ja Mavil näkee kummallisia unia. Lisäksi vielä sää oikkuilee: vaikka on vasta varhainen syksy, lunta tupruttaa ja vallitsee poikkeuksellinen kylmyys. Ovatko lopunajat käsillä?

Mavilin, nuoren tallipojan matkassa, pääsemme mukaan lumisten maisemien kehystämiin vauhdikkaisiin seikkailuihin ja selvittämään, kuka Mavil oikein on ja mikä on hänen tehtävänsä näinä omituisina aikoina.

Kirjan jokaisen luvun aloittaa Ulla Thynellin taidokas piirros, joka vie lukijan luvun tunnelmaan.

Adlibris: tarkista saatavuus

FantasiaNuortenkirjallisuusSeikkailuSkandinaavinen mytologiaKotimainen
Julkaistu: lokakuu 9, 2014 (Aurinko Kustannus)
Kirja-arviot ja kommentit (4)

Kirjan tilaus
Adlibris
BookOutlet
BookBeat
FinlandiaKirja
Nextory
Storytel

Arvosanani kirjalle
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Omassa pääkirjahyllyssäni

Käyttäjät lukeneet myös

Caapparin kääty (Roistoakatemia #1)
★ 9.22 / 23
Eksynyt sankari (Olympoksen sankarit #1)
★ 8.62 / 312
Merten gorilla (Sally Jones #1)
★ 8.62 / 13
Salamavaras (Percy Jackson #1)
★ 8.40 / 546
Kesän miekka (Magnus Chase #1)
★ 8.30 / 90
Myrrys
★ 8.04 / 23
Gregin legenda (Eeppisten epäonnistumisten sarja #1)
★ 7.94 / 16

Aiheeseen liittyviä keskusteluja
Kirjoita vieraana tai kirjaudu sisään.
Onko sinulla kysymyksiä kirjasta tai haluatko jakaa mielipiteesi? Liity keskusteluun!

Matka Asgårdiin

Matka Asgårdiin sisältää 3 kirjaa — sarja on kokonaan valmis.

Fimbul-talvi (Matka Asgårdiin #1)
★ 8.58 / 14
Mimirin lähde (Matka Asgårdiin #2)
★ 8.66 / 9
Ginnugagabin riimut (Matka Asgårdiin #3)
★ 8.00 / 1

Kirja-arviot ja kommentit

09.02.2015
Zakho avatar
Zakho
Kirjoja 2, Arviot 2
★★★★★★★★★★ 10 / 10

Kirja oli helppolukuinen ja aloittelijatkin voivat lukea sitä. Mutta sitä voi lukea myös kokeneemmatkin lukijat. Ja se, että kirja oli fantasiaa oli parempi, kuin että se oli ollut faktaa. Kirja oli sopivan mittainen. Kirjan kartat oli hienosti kuvitettu ja oli hauskasti keksitty, kun joka luvun alussa oli joku kuva.

02.12.2014
Temes avatar
Temes
Kirjoja 2, Arviot 2
★★★★★★★★☆☆ 8 / 10

Parilla istumisella tuli luettua sellainen teos kuin Fimbul-talvi! Tarina siis toimii hyvin ja siihen on tartuttava pian uudelleen kuullakseen lisää maailmasta ja sen asukkaista. Erityisesti pidin viidestä ekasta luvusta. Hodin luota alkavan luvun alussa olin hieman epätietoinen siitä, paljonko aikaa oli kulunut - ja oliko Mavil jo palannut tallimestarin luo kaupungista. Itse olisin mielelläni viipyillyt kauemmin paikkojen ja henkilöiden parissa arkisestikin. Nyt valtavia tapahtumia tulee kiihtyvällä vauhdilla. Tapahtumia saisi kohotettua herkullisemmiksi painamalla hieman jarrua välissä. Kielellisesti lukeminen oli vaivatonta ja tyyli sopivaa. Jatkoon jäi kyllä meheviä juttuja ja lukuisia henkilöitä, jotka varmaankin tavataan sopivan ajan kuluttua uudelleen.

18.11.2014
Asd avatar
Asd
Kirjoja 2, Arviot 2
★★★★★★★★★★ 10 / 10

Helppoa luettavaa, myös niille jotka eivät lue kirjoja, kuin kerran vuodessa ja sekin pakonsanelemana. Tarina on mukaansa tempaava ja ennen kuin tajuaa on jo lukenut toistakymmentä sivua. Tarina pohjautuu eddaan, skandinaaviseen jumaltarustoon, joka on erittäin mielenkiintoinen aihe, mutta siitä on vaikeaa löytää kirjaa joka on totuuden mukainen. Tämä kirja oli erittäin mielenkiintoinen ja helposti luettava ja samalla myös oppi lisää skandinaavisista jumalista. Jatkoa odotellessa ;)

23.10.2014
Karlbaxter avatar
Karlbaxter
Kirjoja 1, Arviot 1
★★★★★★★★★★ 10 / 10

Luin kirjan Fimbul-Talvi ensimmäisen osan "hotkaisemalla", koska sen käsittelemä aihe, Pohjoinen Jumaltarusto, oli minulle ennestään tunnistamaton. Olin kyllä tietoinen siitä, että Pohjoisen Jumaltaruston ylijumala on Odin ja hänen vastustajansa on puoliverinen Loki, jonka Odin on kahlinnut syvälle kallioon siksi, että Loki oli tappanut hänen poikansa. Tarujen mukaan Loki murtautuu jonakin päiväänä ulos maanalaisista kahleistaan ja silloin alkaa Yhdeksän maailman sota, jossa kirjan päähenkilöllä Mavililla on oma osansa. Fimbul-Talvi on kirjoitettu Pohjoisen Jumaltaruston "sisällä" itsenäiseksi tarinaksi 12-vuotiaasta löytyölapsesta nimeltään Mavil. Mavil löytyy hylättynä lumihangesta ja hänet huostaansa ottaa kylän Tallimestari, joka päättää kasvattaa pojasta itselleen jatkajan Tallimestarin kunniakkaaseen ammattiin. Mavil on kuin kuka tahansa poika, joka uneksii suurista seikkailuista ja sankarin tulevaisuudesta, jossakin kaukana oman kotikylän turvallisesta tylsyydestä. Kun Mavil kuitenkin joutuu vasten tahtoaan seikkailuun, josta hän ei ollut osannut uneksiakkaan hän huomaa, kuinka kovin hän haluaisikaan jäädä omaan kotikyläänsä ja tulla muutaman vuoden kuluttua Tallimestariksi kasvatti-isänsä paikalle. Seikkailu, Yhdeksän maailman sota on syttynyt ja Mavililla on oma osansa tässä sodassa ja hän joutuu jättämään rakkaan Tallimestarin ja kotinsa ja lähtemään uuteen ennen kokemattomaan seikkailuun. Hänen turvakseen tuohon seikkailuun lähtee outo, yksinäinen, erakko, sokea HOD. V.M.Toivonen on kirjoittanut kirjan suurella lämmöllä ja lempeällä huumorilla höystäen. Hän on kuvannut Mavilin ottoisän Tallimestarin rosoisen karheaksi tyypiksi, jonka resuisten turkkien ja kauttaaltaan partaisen kuontalon alta löytyy lämmin ja rakastava isän sydän, jonka tapoihin ei kuitenkaa kuulu hymistellä turhia turinoita rakkaudesta ja lemmestä ja naisietkin Tallimestari haluaa kiertää kaukaa. Fimbul talvi on karkeiden, kovien ja julmienkin miesten ja sotilaiden maailmaa kuvaava kirja. Kaikesta tästä karkeudesta huolimatta kirjassa on annettu kiitettävästi tilaa myös pelon, surun ja eron tunteille. Mieskin itkee, vaikka olisi kuinka vahva, kova ja karkea. Kun luin kirjaa ajattelin, että se olisi hyvä joululahja koko perheelle. Sitä voitaisiin lukea ääneen vuorotellen koko perheen kesken. Itse isoäitinä, ja pljon lasten kanssa tekemisissä olleena, olen alkanut kaivata takaisin perheissä ennen niin suosittua tapaa ääneen lukemista. Mikäpä olisi parempaa nuorten kanssa yhdessä oloa, kuin se että isovanhemmat ja miksei myös vanhemmat ottaisivat tavakseen lukea kirjaa ääneen lapsilleen päivittäin. Kirjan ääneen luku olisi yhteistä perheen aikaa, jolloin koo perhe kokoontuisi kuuntelemaan kirjaa, jota jokainen lukea osaava perheenjäsen lukisi vuorollaan toisten hiljentyessä kuuntelemaan. Suosittelen lämpimästi FIBUL-TALVEA koko perheen yhteiseksi joululahjaksi ja jopa yhteisesti ääneen luettavaksi. Tarina on vauhdikas ja vyöryy eteenpäin omalla voimallaan ja kun viimeinen sivu on käsillä, alkaa odottaa maltamattomana kirjan toista osaa. Kirja sopii luettavaksi myös aikuiselle, koska se kertoo pohjoisen jumaltarustosta, joten sillä on annettavaa myös aikuiselle lukijalle.

^ Ylös
Seuraa meitä: Uutiskirje | Facebook | X | Mastodon | RSS | English Site
Hostingpalvelun tarjoaa Planeetta Internet Oy
© 1996 - 2026 Risingshadow. Kaikki oikeudet pidätetään.
Sivustomme käyttää evästeitä takaaksemme parhaimman käyttökokemuksen.
Tietosuoja