Genesis

Genesis

Bernard Beckett
Julkaistu: heinäkuu 11, 2009 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Genesis
Tyylit: scifiutopia, nuoret
Avainsanat: ydinsota

Alkuteos ilmestynyt 2006. Suomentanut Kaisa Kattelus. Taitto: Sisko Honkala. Kansisuunnittelu: Eevaliisa Rusanen. Etukannen kuva: W. H. Chong. Sidottu, kansipaperi.

Utopia tulevaisuuden yhteiskunnasta

Mitä on olla ihminen? Mikä on sielu, entä tietoisuus? Jos tekoäly kehitettäisiin huippuunsa, mikä asema inhimillisyydelle jäisi?

Eletään 2000-luvun loppua. Yksinäinen saarivaltio on selvinnyt hengissä suurvaltasotien ja kulkutautien tuhoamassa maailmassa. Kansalaiset ovat turvassa mutta eivät vapaita. He elävät täydellisen eristäytyneinä ulkomaailmasta. Lähestyvät lentokoneet tuhotaan ja pakolaiset eliminoidaan suoralta kädeltä. Kunnes yksi mies, Adam Forde, pelastaa tuntemattoman tytön merestä ja muuttaa kaiken.

Vuosia myöhemmin nuori ja kunnianhimoinen tyttö nimeltä Anaksimandros astuu kolmihenkisen tutkintolautakunnan eteen. Seuraavien viiden tunnin aikana hänen on määrä esitellä historiallinen tutkielmansa jo kauan sitten kuolleen kapinallisen Adamin elämästä. Jos hän läpäisee testin, hänet hyväksytään jäseneksi Akatemiaan, tämän utopistisen yhteiskunnan ylimpään johtavaan elimeen. Anaxille käy kuitenkin pian ilmi, että se mitä hänelle on opetettu ei ole koko totuus…

Kirja kumartaa niin Vanhan testamentin alkukertomusten kuin antiikin filosofian suuntaan ja sovittaa ne tulevaisuuden huipputekniseen yhteiskuntaan. Rohkea ja nerokas trilleri päättyy yllättävään loppuratkaisuun, joka saa lukijan pään pyörälle. Tuhonjälkeiseen maailmaan sijoittuvan romaanin on povattu nousevan jopa nykyklassikon asemaan.

Erinomaista oheislukemistoa elämänkatsomustiedon ja filosofian oppitunneille!

(muokattu 14.06.2017)

Lyijykaupunki (Tripodien aika, #2)Delirium: Rakkaus on harhaa (Delirium-trilogia, #1)Tuntematon vaara (Seikkailujen maailma, #3)Marsin radiolentäjätAtomimiilun salaisuus

Kirjaneito avatar
Voi luoja. Voisinko mitenkään palauttaa aivojeni oletusasetukset? Minusta tuntuu kuin jokainen aivosoluni olisi käännetty ympäri, sitä olisi ravistettu eikä mikään olisi vielä palautunut ennalleen. Syyllinen on helppo löytää, sillä Bernard Beckettin Genesis on todella ainutlaatuinen kirja joka sekoitti päänuppini ja pahasti. Genesis on hyvin ainutlaatuinen kirja jonka kaltaista en ole koskaan ennen lukenut. Sitä on vaikea kategorisoida ja lukiessa on mahdoton arvata mitä ... (lisää)
Poison Girl avatar
3.5
Voi hyvänen aika! Kirja jätti aika sanattomaan fiiliksen... Loppukappaleessa käännetään kaikki päälaelleen ja ei voi olla muuta kuin hämmästynyt. Teos pursusi filosofiaa, enkä meinannut pysyä keskusteluiden perässä, mutta joitakin mielenkiintoisia ajatuksia heräsi itsellekin.
rahanpesukarhu avatar
Pidän todella paljon tällaisista filosofisista kirjoista, jotka saavat ajattelemaan sellaisia asioita, joita ei ole ennen tullut edes mieleen. Löysin kirjan listalta, johon oli listattu kirjat, joiden loppu oli yllättänyt täysin ja niin se yllätti minutkin. Suosittelen kirjan lukemista kaikille nuorille ja hieman vanhemmillekkin.
Tarstarkas avatar
2.5
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Akvaariokala avatar
2.5
Outo kirja.. Idea oli toki erikoinen ja oli jotenkin oudon mielenkiintoista lukea tarinaa. Loppu oli pettymys kaiken sen jälkeen mitä päähenkilö oli höpöttänyt...
tuu-t1kk1 avatar
Kirja oli huomattavasti lyhyempi kuin mitä yleensä tulee luettua. Pidin kirjoitustyylistä, Beckett on kirjoittanut hyvin lyhyesti ja ytimekkäästi. Kirja saa ajattelemaan asioita joita en olisi muuten välttämättä ikinä ajatellut. Siitä tekee erilaisen myös se, että kirja kertoo pelkästään anaxin kuuluatelusta, mutta silti siinä on kerrottu kaikki tarpeellinen Suosittelen kaikkia lukemaan, sillä teos avartaa todella ajattelua ... Jaa a avartaa ajattelua tarkottaakohan se edes mitään?
Darkki, Eija
Uusin jäsen: Mikko Iivonen