Sudenlapset (Pohjankontu, #2)

Sudenlapset

Helena Waris
Julkaistu: huhtikuu 1, 2011 (Otava)
Tyylit: fantasia
Avainsanat: kotimainen, kuvastaja-palkinto, noidat, suomalainen kansanperinne

Sidottu, kansipaperi.

Kuvastaja-palkinto 2012.

Jatkaa osittain Uniin piirretyn polun tarinaa, vaikkakin kertoo uusista ihmisistä ja toisesta ajasta.

Noitanaisia ja uljaita ukkosmiehiä, julmia taisteluja, taikuutta ja romantiikkaa – muinaissuomalainen fantasiamaailma lumoaa kaikenikäiset

Hurja Mustarinnan soturi Roke ja kuolleiden mailla Luusuvannossa kasvanut hiljainen Karran ovat kaksoset. Kymmenen vuoden eron jälkeen he kohtaavat lähteäkseen noitasaarelle Vornanmutkaan hautaamaan äitiään, noita Terihania.

Periltä löytyy Sudenmarja, synkkä ja ahdistunut lapsi, jota kaksoset erehtyvät luulemaan pikkusisarekseen ja Vornanmutkan seuraavaksi noidaksi. Esiäideiltä Karran saa kuitenkin kuulla, että hänestä itsestään on määrä tulla Vornanmutkan ensimmäinen miesnoita.

Matkasta kohti velhoutta alkaa Sudenlasten suuri seikkailu.

Helena Waris (s. 1970) on neljän lapsen kotiäiti ja puutarhuri Ristiinasta. Hänen esikoisensa Uniin piirretty polku sai Suomen Tolkien-seuran Kuvastaja-palkinnon vuoden 2009 parhaana kotimaisena fantasiakirjana.

(muokattu 27.04.2017)

Vapaat pikkumiehet (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #2)Jumalten tanssi (Kuuden piiri, #2)Tulisielu (Jääsielu, #2)Mestarin kosto (W.A.R.P., #3)Susiemon klaani (Noitien taistelu, #1)

aatos avatar
Helena Wariksessa on ainesta Suomen Robert Holdstockiksi; yhtäläisyydet eivät muuten ole välttämättä kovin suuria, mutta molemmilla on poikkeuksellinen taito kuvata maailmansa niin elävästi, että sen läsnäolo tuntuu haju- ja tuntoaistia myöten ja pysyy katkeamattomana yllä koko kirjan ajan. Wariksen luoma todellisuus tuntuu jatkavan olemassaoloaan myös teosten itsensä asettamien kurkistusikkunoiden ulkopuolella, mitä ei useinkaan voi sanoa tavan fantasiavireisistä tarinoista - ... (lisää)
petturi avatar
1.5
En vaan tykännyt tästä. Aika nopeaa luettavaahan tämä oli mutta ei vaan iskenyt minulle.
StaCa avatar
Sudenlapset jatkaa itsenäisenä teoksena ensimmäisen kirjan tarinaa, parikymmentä vuotta myöhemmin. Voidaan siis oikeutetusti olettaa, että päähenkilöiden joukossa on eritoten Uniin piirretyn polun henkilöiden jälkeläisiä. Tapahtumapaikat pysyvät pitkälti entisellään, ja siksi seassa navigoiminen on miellyttävämpää, jos on lukenut ensimmäisen osan. Sinänsähän tämä kyllä pysyy omilla jaloillaan. Kirjana Sudenlapset on tietyllä tapaa kypsempi, siitä puuttuu ... (lisää)
Hiir avatar
3.5
Helena Waris on mahtava kotimainen kirjailija, jonka teksti on mukavaa ja rentoa luettavaa. Kirja keskittyi paljon Karraniin ja se jäi häiretsemään minua. Välillä olisi ollut hyvä kuulla Rokesta ja Niiristä, mutta heidän tarinansa jäi hyvin taka-alalle. Itse en pidä siitä kuinka välissä jokin nimeltämainitsema hahmo puhuu ja kommentoi hahmojen elämää. Lopussa kuitenkin lukijalle selviää kuka oli koko kirjan ajan kertonut välillä. Hyvä kirja ja suosittelen lämpimästi.
Orduuka avatar
2.0
Sudenlapset on Pohjankontu-sarjan toinen osa, joka kertoo enimmäkseen sarjan ensimmäisessä osassa ’Uniin piirretty polku’ seikkailleiden henkilöhahmojen jälkeläisistä. Karran ja Roke ovat erossa kasvatettu kaksosveljespari, ja he ovat hyvinkin toistensa vastakohtia. Karran on löysä haaveilija, kun taas Roke on karski soturi. Veljesten vähäisessä määrin mielenkiintoinen vastakkaisuus muuttuu kuitenkin hyvin nopeasti, jos ei liiankin nopeasti. Vornanmutkan noita on ... (lisää)
Muitalus avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]