Karou, savun tytär (Karou-trilogia, #1)

Karou, savun tytär

Laini Taylor
Julkaistu: lokakuu 24, 2012 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Daughter of Smoke and Bone
Avainsanat: enkelit

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Helene Bützow. Sidottu, kansipaperi.

Yllätyksellinen tarina kertoo suuresta rakkaudesta, kohtalosta, itsensä etsimisestä, rinnakkaismaailmoista ja ikiaikaisesta sodasta enkelien ja hirviöiden välillä.

17-vuotias Karou opiskelee Prahan taidelukiossa ja hengaa kahviloissa kuten kuka tahansa nuori. Mutta Karou ei ole tavallinen tyttö. Hän osaa puhua 20 kieltä ja on loistava piirtäjä, jonka luonnoslehtiöt ovat täynnä hirviöiden kuvia. Muut eivät tiedä, että hirviöt ovat oikeasti Karoun ystäviä: Issa, joka on käärme vyötäisistä alaspäin ja nainen vyötäisistä ylöspäin, Jasri, jolla on papukaijan nokka ja ihmisen silmät. Ja Brimstone, oinaansarvinen toivomuskauppias, jonka salaperäinen puoti on Karoun koti. Ja hassua kyllä – hirviöiden mielestä ihmiset näyttävät vajavaisilta – hirviöille tavallinen keho ilman muilta lainattuja osia on hukattu mahdollisuus.

Karou auttaa Brimstonea ja käy salaisilla matkoilla ympäri maailmaa hakemassa tälle erilaisten otusten hampaita. Palkkioksi Karou saa toiveita, joilla hän voi toteuttaa toivomuksiaan, tehdä pieniä taikoja. Yhdellä näistä matkoista Karou kohtaa Akivan, enkelin, joka melkein tappaa Karoun, mutta ei voikaan tehdä sitä, koska rakastuu Karouhun.

Kuka Karou on? Miksi hänellä on hamsatatuoinnit kämmenissään? Miksi hänestä tuntuu, että jossakin on toinen elämä, jota hänen kuuluisi elää?

"Kirjan teksti on elävää ja yksityiskohtaista. – – Lukukokemuksena teos on aivan loistava! Kirja kestää monia lukukertoja ja sopii erityisesti fantasian ystäville." – Elina Patamo, Forssan Lehti 20.2.2013

(muokattu 18.01.2017)

Loppusoitto (Langennut enkeli, #4)Langennut enkeli (Langennut enkeli, #1)Riitasointu (Langennut enkeli, #2)Aika taistelun ja tähtivalon (Karou-trilogia, #2)Hiljaisuus (Langennut enkeli, #3)

Riley Charlotte avatar
Luin kirjan kahdessa päivässä ja otin sen kouluunkin mukaan:D Mukaansa tempaava kirja. Karou oli jotenkin tosi mielenkiintoinen hahmo ja oli mielenkiintoista lukea sen elämästä. Akivakin oli ihan kiva hahmo ja Zuzana varsinkin. Muutamat kohdat oli hauskoja ja toiset taas surullisia. Loppu vaan meni selaillen kun se mitä tapahtui menneisyydessä oli tylsää luettavaa. Jään kuitenkin odottamaan antaako Karou Akivalle anteeksi ja mitä muuta seuraavas kirjas tapahtuukaan.
Akvaariokala avatar
KIrja oli tosi mielenkiintoinen ja mukavaa vaihtelua! odotan innoissani seuraavan osan käsiini päätymistä. Karou on yksi harvoista päähenkilöistä, joista todella pidän. Hänessä on voimaa, päättäväisyyttä ja tarpeeksi oikeamielisyyttä. Kirja eteni vauhdikkaasti ja rakkaustarinanakin se oli mukiinmenevä. Loppu ei yllättänyt, mutta oli koskettava ja mieleenpainuva. Lisää tämänkaltaista nuortenkirjallisuutta kiitos!
MustaParonitar avatar
Kaikissa kirjoissa on vähän erilainen ominaismaku. Tää kirja maistu mun mielestäni sellaselta pehmeältä, täytelakulta. Just sellanen täydellisen täyteläinen maku tosi pitkän salmiakkipuutoksen jälkeen. Rakastan Karouta! Miettikää nyt: Karou on super cool. Sillä on siniset hiukset, se osaa piirtää, lentää ja taistella ku joku palkkasoturi. Kuka ei haluais olla Karou? Lisäks rakastan koko juonen kulkua ja kaikkia niitä tosi yllättäviä käänteitä, mitä ilman tää ... (lisää)
Niittysalvia avatar
Aivan upea kirja, jonka juoni vie todella mennessään. Silloin tällöin koin tapahtumien kulkevan sekavastikkin jolloin useat mielenkiintoiset kohdat jäivät kokonaan pois tai vain arvailun varaan. Mutta tämä taisi olla jopa tarkoituksellista? Kuvailut Prahasta asukkaineen ja tuosta toisesta mystisestä maailmasta ovat ihania ja maalaavat mieleen samaistuttavan ja kauniin kuvan, siitä ehdottomasti plussaa. Karou tuntui loppupelissä myös läheisemmältä kuin Madrigal... Loppuplussat menevät vielä Issalle, ihana hahmo! :')
Q_Black avatar
En oikein tiennyt mitä odottaa ja oikeastaan odotukset eivät olleet kovinkaan korkealla tämän suhteen, en tiedä miksi. No, kun pääsin viisi sivua tekstiä eteenpäin, se oli menoa se. Näppärästi kirjoitettu tarina, joka alkaa kertomaan tyystin tavallisen (ainakin melkein) lukiolaistytön elämästä keskellä koristeellisten rakennuksien ja siltojen Prahaa. Mukana on mielenkiintoisia hahmoja ja eritoten nämä kimeerit oli aika erikoisia. Lisäksi kuvioissa oli enkeleitä, joista oli ... (lisää)
Emppu101 avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Anqi avatar
3.5
Kirja oli mielenkiintoinen ja kirjoitustyyli kiva. Tykkäsin tosi paljon kirjan alkupuoliskosta, loppupuoliskosta en niinkään. Karoun ja Akivan romanssi oli ajoittain liian nopeasti etenevä ja kliseinen. Karoun menneisyyden arvasin heti kun Akiva alkoi vertailemaan häntä Madrigaliin. Kaiken kaikkiaan kuitenkin hyvä kirja ja kerronta sopivan vauhdikasta.
Amethystus avatar
Tää kirja on ihana! Kirjoitustyyli on ihanaa ja lukeminen sujuu kuin tanssi. Joissain kohdissa (pakko myöntää) menin sekaisin siinä, kenen näkökulmasta kerrottiin, ja jouduin miettimään hetken että mitäs ihmettä nyt taas. Karou oli mielenkiintoinen, vahva ja johon mä tykästyin nopeasti. Akiva aukeni vähän hitaammin, mutta lopussa mä pidin siitä melkein yhtä paljon kuin Karousta. Mutta mun suosikkini on ehdottomasti Brimstone! Siinä oli se jokin, mikä kiidätti sen heti ykköseksi, ja loppu oli myös sen takia riipaiseva.
Myrsky10 avatar
Todella hyvä kirja. Juoni kulki sujuvasti koko kirja läpi. Kirja oli ehkä hieman ennalta arvattava, mutta silti sopivan arvoituksellinen.
Heidi Kristina avatar
3.5
Suhtaudun tähän kirjaan aikamoisen ristiriitaisin tuntein: yhtäaikaisesti olen todella ihastunut ja silti pudistelin päätäni yhtenään lukiessani. Kirjassa on paljon asioita, joihin rakastuin ennemmin tai myöhemmin ja kohtia, joiden kanssa kompuroin miltei koko kirjan läpi. Laini Taylorin kirjoitustyyli ei osoittautunut itselleni helpoksi. Päinvastoin. Koin tyylin paikoittain kompuroivaksi, töksähteleväksi, joskus ei tiennyt missä ajassa tai paikassa oltiin, kenen silmin lukija ... (lisää)
Elys avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Quine avatar
4.5
Esimmäiseksi miksi kukaan muu kirjailia osaa tehdä yhtä taitavasti kirjoja. Laini Taylor on taiteilia joka osaa tehdä lukemisesta kevyttä ja helppoa kuin hengittäminen. Kirja on ainut laatuinen jota ei kukaan voi tehdä yhtä täydellisen ihanasti.Kirja on pitkä, mutta ei mielestäni tarpeeksi.Tähän asiaan pätee sanonta: "Ei makeaa mahan täydeltä". Ihmeellinen taikamaailma jonka rinnalla on kaupunki ja tavallisia ihmisiä.Kertoja vaihtuu sulavasti jonka ansiosta kirjaan tulee ... (lisää)
The Big Bad Wolf avatar
Miksei tämän kaltaista kirjallisuutta ole enemmän??? Hahmot toimivat, ehjiä, taitavia, uskottavia tapauksia. Karou oli ihana päähenkilö. Vain Akiva jäi vähän ohueksi. Hiukan. Karoun exä huvitti allekirjouttanutta kaikessa kusipäisyydessään ja Brimstone herätti vahvan turvallisuudentunteen. Juoni oli mukava. Rakkauselementti vain hätiköi turhan paljon makuuni, vaikka siihen löytyi selkeät ja hyväksyttävät perusteet. Ehkä hiukan ennalta arvattava, mutta ei ... (lisää)
Nage avatar
Pidin kirjasta todella paljon, vaikak sen arvosanaa laskikin se etten olisi jaksanut lukea niin paljon menneitä tapahtumia. Harmittaa toki myös että Karou jätti Akivan, mutta lohduttaudun sillä että eiköhän ne takaisin yhteen mene =D
Arwina avatar
Tyttö, jolla ei ole menneisyyttä ja hän asuu kimeerien kanssa. Vieraat hamsat käsissään. Tuosta ei kirja voi oikein paremmaksi mennä. Hieno miljöö, rakastin tapaa, jolla Laini Taylor kuvasi ympäristöä. Toivomustaikoja... Se on loistavaa vaihtelua, Harry Potter-taikoihin verrattuna. Odotan innolla jatko-osaa!
millinen avatar
4.5
Minäkään en kovin paljoa odottanut tältä kirjalta ja yllätys olikin suuri kun tarina imaisi minut mukaansa. Juoni ja kerronta olivat sujuvaa, sekä mielenkiintoista. Hahmona Karou oli hyvällä tavalla erinlainen ja varsinkin loppupuolella hänestä tuli hyvin kiinnostava. Odotan innolla toista osaa, sillä haluan tietää mitä Karoun ja Akivan suhteelle käy. Suosittelen!
tuu-t1kk1 avatar
Hmm, epäilyksistäni huolimatta todella hyvä kirja, suosittelen lukemaan jos vampyyrit kyllästyttävät! Kimeerit ovat hauskoja hahmoja ja kirja oli todella omaperäinen tietääkö kukaan että tuleeko kirjalle jatkoa?
lina avatar
Aivan mahtava kirja!! Rakas´tuin siihen heti alussa, mutta haluaisin kipeästi tietää mitä tapahtuu Akivan kanssa. Niin ihana soturienkeli. Ehdotan kaikille!
Uusin jäsen: Kari Eerola