Yksin Marsissa

Andy Weir
scifi > kova scifi, seikkailu
Yksin Marsissa - Andy Weir8.32

Yksin Marsissa: Romaani. Alkuteos ilmestynyt omakustanteena sähkökirjana 2012, painettuna kirjana 2014. Suomentanut Kaj Lipponen. Kansi: Eric White. Sidottu, kansipaperi.

OPERAATIO MARSISSA.
KOHTALOKAS ONNETTOMUUS.
ASTRONAUTIN KAMPPAILU HENGESTÄÄN.

Kuusi päivää aiemmin astronautti Mark Watneyn oli tarkoitus olla yksi ensimmäisistä ihmisistä Marsissa.

Nyt hän on varmasti ensimmäinen ihminen, joka kuolee siellä.

Ares 3:n miehistö joutuu hiekkamyrskyyn. Evakuoinnin aikana Markin avaruuspuku vaurioituu, ja muut luulevat hänen kuolleen. Mark jää yksin karulle planeetalle.

Miten hän saa ilmoitettua Maahan olevansa elossa? Vaikka hän saisikin viestin läpi, hänen ruokansa loppuu kauan ennen pelastusjoukkojen saapumista. Todennäköisesti Mark ei ehdi edes nääntyä nälkään. Pienikin inhimillinen virhe tai tekninen vika voi johtaa kuolemaan ennen sitä.

Mark turvautuu kekseliäisyyteen, insinööritaitoihin ja hirtehishuumoriin. Mutta riittävätkö ne voittamaan kosmiset esteet?

Yksin Marsissa pohjautuu alusta loppuun nykytieteeseen ja yllättää lukijansa yhä uudestaan. Se on herkeämätön scifi-trilleri, jota lukee kuin tosielämän selviytymiskertomusta.

Kirjasta sanottua:

"Mieletön... Kuin Robinson Crusoe avaruuspuvussa." – Washington Post

"Mukaansatempaava selviytymistarina." – New York Times

Suurenmoinen. Kertakaikkisen mukaansatempaava.” – Wall Street Journal

”Erinomainen.” – Publisher’s Weekly

”Jännittävä trilleri.” – Suspense Magazine

”Apollo 13 potenssiin kymmenen.” – Kirjailija Douglas Preston

”Todella harvinainen yhdistelmä hyvää, omaperäistä tarinaa, kiinnostavan todentuntuisia henkilöhahmoja ja kiehtovaa teknistä tarkkuutta. MacGyver kohtaa Salaperäisen saaren.” – Astronautti Chris Hadfield

”Paras kirja jonka olen lukenut aikoihin.” – Kirjailija Hugh Howey

”Terävä, hauska ja jännittävä, juuri sopivalla määrällä nörttiyttä.” – Kirkus

Keskustelua: Andy Weir :: viestejä 15 kpl
Risingshadow arvostelu :: Juha Salmi (Dragan)

Julkaistu: syyskuu 28, 2015
Muokattu: maaliskuu 19, 2021

Kirja-arvioita

10/10 |
helmikuu 05, 2017
Mahtava kirja! Paljon tiedehöpinää, mutta ei mielestäni ollenkaan tylsä. Plussaa myös siitä, että kirja sai nauramaan useampaankin kertaan :)
heinäkuu 19, 2016
Andy Weirin scifiteosta on kehuttu NASAssakin sen uskottavuudesta. Sitä se todellakin on. Huolimatta runsaasta infomäärästään, ei teos ole raskas tai vaikea ymmärtää. Weirin päähenkilö Mark Watney, botanisti ja mekaniikan insinööri, on ...
tammikuu 07, 2016
Äärettömän mielenkiintoinen ja ihastuttavan looginen kirja kaikkine juonenkäänteineen. Oli todella virkistävää lukea tällaista tekstiä, jossa ei ollut ihmissuhdekoukeroita tai mitään tunnepuolen dramatiikkaa. Juoni eteni koko ajan, ...
marraskuu 26, 2015
Olin (valitettavasti) katsonut elokuvan ennen kirjan lukemista, joten tiesin suunnilleen mitä tapahtuu milloinkin, mutta se ei oikeastaan haitannut lukukokemusta. Kirja oli viihdyttävä, hauska ja mielenkiintoinen, vaikka välillä olikin aika ...
marraskuu 22, 2015
Kirja on mahtava. Se on jännittävä ja paikoitellen siinä on huumoriakin. Pieni miinus siitä, että kirjassa puhutaan niin paljon tieteestä.
10/10 |
marraskuu 22, 2015