Portti naisten maahan

Sheri S. Tepper
Julkaistu: 1990 (Karisto)
Alkuperäinen nimi: The Gate to Women's Country
Tyylit: scifiantropologinen scifi

Alkuteos ilmestynyt 1988. Suomentanut Jukka Jääskeläinen. Päällys: Piotr Tomaszewski. Sidottu, kansipaperi.

Portti naisten maahan kertoo nykyisen kulttuurin raunioille nousseesta futuristisesta yhteiskunnasta, jossa miesten ja naisten kulttuurit kehittyvät erilaisina ja erillään. Vertauskuvallinen tarina asettaa kyseenalaisiksi nykymaailmaa hallitsevat miehiset myytit ja esittää vakuuttavasti, miten toisenlainen olisi naisten inhimillisemmillä ehdoilla toimiva yhteiskunta.

Tepperin feministinen näkemys sukupuolten rooleista on mielenkiintoinen lisä moni-ilmeiseen tieteiskirjallisuuteen.

(muokattu 15.12.2014)

Akira 4RadiokronotoposkooppiMetsänpoikaOryx ja Crake (MaddAddam-trilogia, #1)Karsintavaihe

Fantasyfan avatar
Pidän tätä itse yhtenä parhaimmista scifikirjoista joita olen koskaan lukenut, mutta tähän vaikuttaa suuresti se, että kirja on näkemyksiltään feministinen mikä käy taas allekirjoittaneelle mainiosti. Suurta plussaa tämä kirja saa myös siitä, että se onnistui yllättämään loppupäässä. Sellaiset yllätykset ovat loistavia, jotka laittavat lukijan miettimään juuri lukemaansa tarinaa ihan uudessa valossa.
Alaric avatar
3.5
Portti naisten maahan on muistaakseni toinen ns. feministinen scifikirja, jonka olen lukenut ja se yllätti varsin positiivisesti. Kirja kulkee eteenpäin kahdella aikatasolla ja sen edetessä paljastuu sopivissa osissa erilaisia kiinnostavia yksityiskohtia sekä naisten että miesten yhteiskunnista ja hieman myös menneisyydessä tapahtuneesta mullistuksesta. Tarina käynnistyy jokseenkin hitaanlaisesti ja aluksi siitä sekä henkilöhahmoista oli hankala saada otetta. Naisten maahan ... (lisää)
Dyn avatar
Ovelaakin ovelampi kirja, yksi parhaista lukemistani scifitarinoista. Kuvattu maailma ja kulttuuri ovat yksityiskohtineen uskottavia ja tarina koukuttaa loppumetreille saakka. Älykästä viihdettä!
Emelie avatar

Kiinnostava tarina, joka koukutti melko nopeasti ja jonka luki innolla loppuun. Tarina oli hyvä, monitasoinen. Pinnan alta löytyi paljon enemmän kuin mitä oli kuvitellutkaan. Vaikka tämä olikin yksi parhaista lukemistani teoksista hetkeen, en voi antaa täysiä tähtiä, koska hahmot tympivät. Päähahmosta pidin, vaikka turhauduin joihinkin hänen tekemiin valintoihin. Mutta muuten hahmoja tuntui olevan vain 4 eri sorttia, kahdenlaisia miehiä ja kahdenlaisia naisia. Ja tarinassa, joka oli piukassa henkilöitä, koin tämän ongelmaksi. Ei mikään ylitsepääsemätön probleema, mutta lukukokemusta haittaava.

Nokka10, Pisania
Uusin jäsen: ArunaK