Hän sanoi nimekseen Aleia (Kaksosauringot, #1)

Hän sanoi nimekseen Aleia

Erika Vik
Julkaistu: helmikuu 21, 2017 (Gummerus)
Tyylit: fantasia, steampunk
Avainsanat: kotimainen

Kannen kuvitus: Erika Vik. Sidottu, kansipaperi.

Kahtia jakautuneessa maailmassa tuulet ovat muuttumassa. Tytön täytyy muistaa. Mies haluaa vain unohtaa.

Corildon on seleesi, aisteiltaan ylivertaisen lajin edustaja, joka kykenee käskemään tuulia. Hän on eristäytynyt, viskiä suruunsa pahoina päivinä kiskova herrasmies, joka ennen rakasti naisilta saamaansa huomiota. Hän on myös seleesien Seuran kartografi, joka on havainnut tuulten muuttuneen ja aavistaa, että maailman voimasuhteet ovat horjahtamaisillaan.

Eräänä talvi-iltana Seuran pihalle tuupertuu ihmistyttö. Asenteet seleesejä kohtaan ovat koventuneet, ja Corildon pelkää tytön menehtyvän Seuran tiloihin; se lietsoisi vihaa entisestään. Herättyään tyttö ei kykene kertomaan itsestään muuta kuin nimen, Aleia. Corildonin pahat aavistukset vahvistuvat, kun myös Aleia aistii huonot tuulet, vaikka sen pitäisi olla ihmiselle mahdotonta.

Mitä luonnottomiksi muuttuneille tuulille on tapahtumassa? Kuka Aleia on ja miksi hän on täällä juuri nyt?

Erika Vikin (s. 1982) esikoisromaani Hän sanoi nimekseen Aleia on omaääninen, raikas fantasiaromaani, joka käsittelee ajankohtaisia teemoja, muukalaisuutta ja toiseuden pelkoa. Sekä surua ja siitä selviämistä.

Romaanin maailma on kiehtova yhdistelmä villiä länttä, steampunkia ja luonnonläheistä magiaa. Teos aloittaa Kaksosauringot-trilogian, joka edustaa kansainvälisen tason spekulatiivista fiktiota.

"Hän sanoi nimekseen Aleia vie lujasti mennessään. – – Kirja on samaan aikaan sekä taianomainen että uskottava, eikä tämän mielenkiintoisesti alkaneen trilogian toista osaa malttaisi odottaa. Erika Vik on varmasti nimi, josta tulemme vielä kuulemaan." – Savon Sanomat

(muokattu 25.09.2018)

Seleesian näkijä (Kaksosauringot, #2)LanganpäitäSusikuningatar (Gigi ja Henry, #3)Kellopelikuningas (Gigi ja Henry, #2)Nefrin tytär (Kaksosauringot, #3)

CookieCandyCat avatar
3.5

Erilainen ja ihan mielenkiintoinen idea. Pidin ainakin kirjailijan itse tekemästä kuvituksesta ja seleesi-lajin ideasta sekä kirjassa esiintyvistä eläimistä. Maailmanrakennus oli onnistunut ja hahmotkin olivat ihan miellyttäviä. Itse hankin kirjan tämän mainostetun Steampunk-teeman takia, vaikka lopulta kirjassa ei tuntunut kovin paljon sitä olevan (lähinnä vain kuljettiin höyrytoimisilla junilla).

Todennäköisesti en aio lukea jatko-osia. Kirja oli pitkä, ja vaikka ... (lisää)

Nella avatar
4.5

En oikein osannut odottaa kirjalta mitään kovinkaan erityistä, mutta itse kyllä yllätyin positiivisesti. En ole aiemmin lukenut paljoa steampunkia, mutta tykästyin kirjaan kyllä kovasti.

Kirjan tyyli on hieman erikoinen ja tapahtumien kerronta on todella monipuolista. Kirjassa kerrotaan Aleian ja Corildonin tapahtumia paljon, mutta jonkin verran myös muiden ulkopuolisten hahmojen näkökulmia. Teos on melko tasaista luettavaa, mikään kohta ei jäänyt erityisesti mieleen. ... (lisää)

Velma avatar
3.5

En ole ihan varma, mitä kirjalta odotin, mutta tämä oli erilainen kuin mitä luulin. Ei huono kuitenkaan, koska jaksoin kuitenkin lukea tämän loppuun ja pistin jatko-osankin jo varaukseen kirjastosta. Vähän kyllä epäilyttää, onko tarinassa riittävästi ainesta kolmeen kirjaan.... Ainakin tämän osan perusteella tiivistämisen varaa olisi, koska välillä tunnuttiin etenevän vähän turhan hitaasti tai keskittyvän johonkin epäolennaiseen. Tykkäsin kirjassa erityisesti tapahtumaympäristöstä erämaiden pikkukaupungeissa ja menneen ajan hengestä.

Lukijatar avatar
3.5

Hän sanoi nimekseen Aleia on suomalaisen steampunk-YA:n uusi tapaus. Kirja levittää lukijan eteen villiä länttä ja viktoriaanista kuvastoa hyödyntävän taikamaailman, jossa ihmiset elävät rinnan - joskin eripuraisesti - taikaa käyttävän seleesi-rodun kanssa. Kirjassa on tiivistahtinen seikkailujuoni ja se haeskelee muukalaisvihaa kritisoivia ja feministisiä teemoja. Näitä aiheita ei silti suoranaisesti käsitellä, vaan ne jäävät yksittäisten repliikkien tasolle. ... (lisää)

Sh avatar

Kirja oli mielenkiintoinen omintakeisen fantasiansa vuoksi.

Teksti oli helppolukuista, mutta omasta mielestäni välillä hieman pitkäveteistä.

Oli kyllä loppujen lopuksi lukemisen arvoinen.

Sini, LordStenhammar, rudi92
Uusin jäsen: joosas toivo