Alkuteos ilmestynyt 2018. Suomentanut Outi Järvinen. Kartta: Keith Thompson. Kansi: Rich Deas. Sidottu.

Andre Norton -palkinto 2018, Lodestar-palkinto 2019. Kolmas sija Locus-palkintoäänestyksessä (esikoiskirjat) 2019.

HE TAPPOIVAT ÄITINI.
HE TUKAHDUTTIVAT MAGIAMME.
HE YRITTIVÄT HAUDATA MEIDÄT.
NYT ME NOUSEMME.

Zélie muistaa, kuinka Orïshan maat humisivat magiaa. Yhdet sytyttivät tulia, toiset houkuttelivat aaltoja – ja Zélien äiti kutsui kuolleiden sieluja. Kaikki muuttui sinä yönä, kun magia katosi. Julman kuninkaan käskystä Zélien äiti tapettiin ja hänen kansansa jätettiin vaille toivoa.

Nyt Zéliellä on mahdollisuus tuoda magia takaisin. Karanneen prinsessan ja oman veljensä avulla Zélien on voitettava nopeudessa ja oveluudessa prinssi, joka haluaa tuhota kaiken lopullisesti.

Orïshan maat ovat täynnä vaaroja, mutta suurin vaara piilee Zéliessä itsessään. Hän kamppailee hallitakseen voimiaan – ja vastustaakseen vihollista, joka vetää häntä oudosti puoleensa.

Kirjasta sanottua:

”Ilmiömäinen.” – Entertainment Weekly

"Mullistaa mielikuvituksen rajat myrskyn lailla.” – The New York Times

"Vaikuttava fantasiadebyytti." – The Guardian

"Upea tarina magiasta, seikkailusta ja kielletystä rakkaudesta... Game of Thronesin fanit ahmaisevat tämän." – BuzzFeed

"Eeppisen suuri kertomus... kuin pyörremyrsky." – The Bookseller

"Adeyemi on voimallinen uusi ääni." – Vogue

”Adeyemin tuhoava debyytti on brutaali, kaunis taru vallankumouksesta, uskosta ja epäonnisesta rakkaudesta.” – Publisher’s Weekly

”YA-kirjallisuuden laajassa ja hienossa tarjonnassa Veren ja luun lapset on poikkeuksellisen loistava. Luin sen ahmien yhdeltä istumalta, eikä YA-genre ole mielessäni ollut sen jälkeen entisensä. Heti luettuani ensimmäiset kappaleet kirjasta tiesin että tässä meillä on se mitä olemme etsineet: jotain todella erityistä, jotain uraauurtavan hienoa, jotain joka meidän on ehdottomasti saatava. Olen hyvin onnellinen että saamme julkaista tämän suomeksi.” – Otavan lasten- ja nuortenkirjapäällikkö Kaisu-Maria Toiskallio

Oma arvosanani kirjalle

Julkaistu: syyskuu 9, 2019
Kustantaja: Otava
Tyylit: fantasia > korkea fantasia, nuoret
Avainsanat: nebula-palkinto
Alkuperäinen nimi: Children of Blood and Bone
Arvosanalla: 6.84/10
Arvosanoja: 39
Tietoja päivitetty 03.04.2020

Kirja-arvioita

7/10 Book_lover 11.11.2020

Aivan mahtava sarjan aloitus! Jännittävä ja koskettava tarina.

3/10 KiLLPaTRiCK 29.02.2020

Iso pettymys. Muistutti Odin lapsea, mutta oli kyllä fantasiana aika kehno. Tätä oli jopa kirjakaupassa suositeltu. Ehkä en sitten kuulu kohderyhmään. Laivoista ei kirjoittajalla ollut mitään käsitystä ja muutenkin vähän väliä ... Lue lisää

5/10 Eija 25.12.2019

Minulle tarina ei tuonut mitään suuria elämyksiä. Ilman afrikkalaiskulttuurin mukanaoloa, tarina on ihan perus YA fantasiaa.  Kirjassa on kolme näkökulma hahmoa ja välillä joutui tarkistamaan, että kuka nyt oikein onkaan äänessä – ... Lue lisää

10/10 Ruusy 16.12.2019

Todella vaikuttava teos. Teoksen maailmaan pääsee paremmin mukaan jos on lukenut aiemmat osat, mutta loppu oli yksinkertaisen täydellinen.

7/10 _kirjakeiju_ 27.10.2019

Kirjassa oli todella monia erilaisia nimiä, joita vyörytettiin lukijan päälle heti alusta alkaen. Minulta kesti tovin päästä mukaan tarinaan eikä se lopulta imaissut mukaansa, vaikka jännittävä olikin. Teoksen yleissävy oli ahdistava ... Lue lisää

8/10 Arisa 25.09.2019

Todella koskettava, sydäntä särkevä.

Väkevä ja vahva tarina.