Veren ja luun lapset

Tomi Adeyemi
fantasia > korkea fantasia, nuoret
Veren ja luun lapset (Orïshan perintö #1) - Tomi Adeyemi7.00

Alkuteos ilmestynyt 2018. Suomentanut Outi Järvinen. Kartta: Keith Thompson. Kansi: Rich Deas. Sidottu.

Andre Norton -palkinto 2018, Lodestar-palkinto 2019, Waterstones Book Prize 2019. Kolmas sija Locus-palkintoäänestyksessä (esikoiskirjat) 2019.

HE TAPPOIVAT ÄITINI.
HE TUKAHDUTTIVAT MAGIAMME.
HE YRITTIVÄT HAUDATA MEIDÄT.
NYT ME NOUSEMME.

Zélie muistaa, kuinka Orïshan maat humisivat magiaa. Yhdet sytyttivät tulia, toiset houkuttelivat aaltoja – ja Zélien äiti kutsui kuolleiden sieluja. Kaikki muuttui sinä yönä, kun magia katosi. Julman kuninkaan käskystä Zélien äiti tapettiin ja hänen kansansa jätettiin vaille toivoa.

Nyt Zéliellä on mahdollisuus tuoda magia takaisin. Karanneen prinsessan ja oman veljensä avulla Zélien on voitettava nopeudessa ja oveluudessa prinssi, joka haluaa tuhota kaiken lopullisesti.

Orïshan maat ovat täynnä vaaroja, mutta suurin vaara piilee Zéliessä itsessään. Hän kamppailee hallitakseen voimiaan – ja vastustaakseen vihollista, joka vetää häntä oudosti puoleensa.

Kirjasta sanottua:

”Ilmiömäinen.” – Entertainment Weekly

"Mullistaa mielikuvituksen rajat myrskyn lailla.” – The New York Times

"Vaikuttava fantasiadebyytti." – The Guardian

"Upea tarina magiasta, seikkailusta ja kielletystä rakkaudesta... Game of Thronesin fanit ahmaisevat tämän." – BuzzFeed

"Eeppisen suuri kertomus... kuin pyörremyrsky." – The Bookseller

"Adeyemi on voimallinen uusi ääni." – Vogue

”Adeyemin tuhoava debyytti on brutaali, kaunis taru vallankumouksesta, uskosta ja epäonnisesta rakkaudesta.” – Publisher’s Weekly

”YA-kirjallisuuden laajassa ja hienossa tarjonnassa Veren ja luun lapset on poikkeuksellisen loistava. Luin sen ahmien yhdeltä istumalta, eikä YA-genre ole mielessäni ollut sen jälkeen entisensä. Heti luettuani ensimmäiset kappaleet kirjasta tiesin että tässä meillä on se mitä olemme etsineet: jotain todella erityistä, jotain uraauurtavan hienoa, jotain joka meidän on ehdottomasti saatava. Olen hyvin onnellinen että saamme julkaista tämän suomeksi.” – Otavan lasten- ja nuortenkirjapäällikkö Kaisu-Maria Toiskallio

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat ja Elisa Kirja

Koston ja kunnian lapset (Orïshan perintö #2)5.60

Kirja-arvioita

7/10 |
marraskuu 11, 2020
Aivan mahtava sarjan aloitus! Jännittävä ja koskettava tarina.
3/10 |
helmikuu 29, 2020
Iso pettymys. Muistutti Odin lapsea, mutta oli kyllä fantasiana aika kehno. Tätä oli jopa kirjakaupassa suositeltu. Ehkä en sitten kuulu kohderyhmään. Laivoista ei kirjoittajalla ollut mitään käsitystä ja muutenkin vähän väliä ...
5/10 |
joulukuu 25, 2019
Minulle tarina ei tuonut mitään suuria elämyksiä. Ilman afrikkalaiskulttuurin mukanaoloa, tarina on ihan perus YA fantasiaa.  Kirjassa on kolme näkökulma hahmoa ja välillä joutui tarkistamaan, että kuka nyt oikein onkaan äänessä – niin ...
10/10 |
joulukuu 16, 2019
Todella vaikuttava teos. Teoksen maailmaan pääsee paremmin mukaan jos on lukenut aiemmat osat, mutta loppu oli yksinkertaisen täydellinen.
7/10 |
lokakuu 27, 2019
Kirjassa oli todella monia erilaisia nimiä, joita vyörytettiin lukijan päälle heti alusta alkaen. Minulta kesti tovin päästä mukaan tarinaan eikä se lopulta imaissut mukaansa, vaikka jännittävä olikin. Teoksen yleissävy oli ahdistava ja ...
8/10 |
syyskuu 25, 2019
Todella koskettava, sydäntä särkevä. Väkevä ja vahva tarina.