Tuomiopäivän kirja - Connie Willis7.72

Alkuteos ilmestynyt 1992. Suomentanut Tero Kuittinen. Päällys: Heikki Kalliomaa.

1. laitos: Otava, 1999. Sidottu, kansipaperi.
2. laitos: Otava, 2000. Seven. 2. painos 2005. Nidottu.

Jaettu Hugo-palkintu 1993, Nebula-palkinto 1992, Locus-palkinto (paras sf-romaani) 1993. Arthur C. Clarke -palkintoehdokas 1993, Mythopoeic-palkintoehdokas 1993, BSFA-palkintoehdokas 1993.

Scifin mestarin jo klassikoksi noussut menestysromaani aikamatkasta keskiaikaan

”Olen pahassa pulassa, herra Dunworthy. En tiedä missä olen, enkä osaa puhua paikallista kieltä. Eikä se ole edes kiperin ongelmani.”

Vuonna 2054 opiskelijatyttö Kivrin lähetetään keskiaikaan. Hänen opettajansa professori Dunworthy pelkää pahinta. Hän on itse käynyt lähimenneisyydessä, mutta 1300-luku oli vaarallista ja synkkää aikaa.

Dunworthyn pelko osoittautuu aiheelliseksi. Mikään ei suju suunnitelmien mukaan.

”Loistava teos – karkea, kiehtova, aidosti raastava. Kirja jonka tarkoin tutkitut yksityiskohdat, hieno tyyli ja hiottu vaistonvaraisuus vetoavat varmasti scifiyleisöä laajempaan lukijajoukkoon. – Kirkus Reviews

”Tarina on tunnelataukseltaan vahva, jopa järkyttävä. — Kannattaa tutustua – myös niiden, jotka eivät tavallisesti scifiä lue, niin yleispätevää Willisin sanottava on.” – Kaleva

KAMPANJA: Storytelissä pidennetty ilmainen kokeilujakso 30 päiväksi!

Julkaistu: 1999
Kustantaja: Otava
Tyylit: scifi
Avainsanat: aikamatkustus, hugo-palkinto, locus-palkinto, nebula-palkinto
Alkuperäinen nimi: Doomsday Book
Arvosanalla: 7.72/10
Arvosanoja: 81
Muokattu: elokuu 21, 2016

Kirja-arvioita

4/10 |
joulukuu 26, 2009
Pidin ihan kohtalaisesti Connie Willisin periaatteessa samaan maailmaan sijoittuvasta kirjasta “To Say Nothing About a Dog”, ja aloittelin tätä ihan kohtalaisen suurin odotuksin. Petyin. Kirja on erittäin löysästi kirjoitettu, ja suuri osa ...
8/10 |
toukokuu 14, 2007
"Tuomiopäivän kirja" onnistui yllättämään minut positiivisesti. Se on jännittävä aikamatkailuaiheinen scifiromaani, jossa tarina etenee kahden näkökulmahenkilön, Kivrinin ja herra Dunworthyn tahoilla. Varsinkin loppua kohden jännitys ...