Tuomiopäivän kirja

Connie Willis
Julkaistu: 1999 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Doomsday Book
Tyylit: scifi
Avainsanat: aikamatkustus, hugo-palkinto, locus-palkinto, nebula-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 1992. Suomentanut Tero Kuittinen. Päällys: Heikki Kalliomaa.

1. laitos: Otava, 1999. Sidottu, kansipaperi.
2. laitos: Otava, 2000. Seven. 2. painos 2005. Nidottu.

Jaettu Hugo-palkintu 1993, Nebula-palkinto 1992, Locus-palkinto (paras sf-romaani) 1993. Arthur C. Clarke -palkintoehdokas 1993, Mythopoeic-palkintoehdokas 1993, BSFA-palkintoehdokas 1993.

Scifin mestarin jo klassikoksi noussut menestysromaani aikamatkasta keskiaikaan

”Olen pahassa pulassa, herra Dunworthy. En tiedä missä olen, enkä osaa puhua paikallista kieltä. Eikä se ole edes kiperin ongelmani.”

Vuonna 2054 opiskelijatyttö Kivrin lähetetään keskiaikaan. Hänen opettajansa professori Dunworthy pelkää pahinta. Hän on itse käynyt lähimenneisyydessä, mutta 1300-luku oli vaarallista ja synkkää aikaa.

Dunworthyn pelko osoittautuu aiheelliseksi. Mikään ei suju suunnitelmien mukaan.

”Loistava teos – karkea, kiehtova, aidosti raastava. Kirja jonka tarkoin tutkitut yksityiskohdat, hieno tyyli ja hiottu vaistonvaraisuus vetoavat varmasti scifiyleisöä laajempaan lukijajoukkoon. – Kirkus Reviews

”Tarina on tunnelataukseltaan vahva, jopa järkyttävä. — Kannattaa tutustua – myös niiden, jotka eivät tavallisesti scifiä lue, niin yleispätevää Willisin sanottava on.” – Kaleva

(muokattu 21.08.2016)

MaankauhistusTime Riders (Time Riders, #1)Aikamatkailijan EspooTime Riders: Saalistajan aika (Time Riders, #2)Aukkoja ajassa (M-novellit, #30)

Dark Clark avatar
"Tuomiopäivän kirja" onnistui yllättämään minut positiivisesti. Se on jännittävä aikamatkailuaiheinen scifiromaani, jossa tarina etenee kahden näkökulmahenkilön, Kivrinin ja herra Dunworthyn tahoilla. Varsinkin loppua kohden jännitys tiivistyy, rutto raivoaa ja ruumiita alkaa kaatuilla. Muutamat kuolemat saavat sävähtämään, eikä Willis anna armoa henkilöilleen, vaikka martinmaiseen verellä mässäilyyn ei sentään yllytä. Loistava opus, teki suuren vaikutuksen. Ainoana ... (lisää)
tpi avatar
2.0
Pidin ihan kohtalaisesti Connie Willisin periaatteessa samaan maailmaan sijoittuvasta kirjasta “To Say Nothing About a Dog”, ja aloittelin tätä ihan kohtalaisen suurin odotuksin. Petyin. Kirja on erittäin löysästi kirjoitettu, ja suuri osa korkeasta sivumäärästä kuluu siihen kun kirjan henkilöt puhuvat loputtomiin samoista asioista. Etenkin ensimmäiset n 300 sivua olivat erittäin rasittavia, samat asiat kertautuivat kerta toisensa jälkeen, ja juuri mitään ei tunnu tapahtuvan. ... (lisää)
Darkki
Uusin jäsen: Anton Niinikoski