Kuolleen silmät ja muita kauhukertomuksia

@ Mika Waltari
Kuolleen silmät ja muita kauhukertomuksia - Mika Waltari 7.00   1

Toimitus ja jälkisanat: Juri Nummelin. Kannen suunnittelija: Martti Ruokonen. Sidottu.

Nuoren Mika Waltarin kiihkeitä kauhukertomuksia.

Minä lennän mustassa yössä nukkuvan maailman ylitse kiiluvin silmin ja pehmein, väräjävin siivin.

Mika Waltari julkaisi salanimellä Kristian Korppi kauhukertomuskokoelman Kuolleen silmät vuonna 1926 vain 17-vuotiaana. Edgar Allan Poen tuotannosta intoutuneen nuoren kirjailijan kertomuksia yhdistävät oudot tapahtumat ja makaaberit kuolemantapaukset. Niissä on dramatiikkaa ja eroottista viritystä, ja taustalla väijyy usein jokin tuntematon voima.

Kertomuksissa kuljetaan eksoottisissa maisemissa, kuten salaperäisellä saarella ja muinaisen Egyptin pyramideilla. Tai sitten viivähdetään yksinäisessä vuokrahuoneessa, missä nuori lakitieteen ylioppilas näkee kokaiinilla terästettyjä näkyjään.

Kuolleen silmät julkaistaan uudelleen 97 vuotta ilmestymisensä jälkeen täydennettynä kokoelmana. Kirjailija Juri Nummelin on valinnut teokseen alkuperäisen kokoelman lisäksi myös muita Waltarin harvinaisia kauhunovelleja sekä aiheeseen sopivia runoja ja kirjoittanut teokseen jälkisanat.

Odotusarvio kirjalle
Omassa kirjahyllyssäni
* lisää kirja luku-/hankintalistalle saadaksesi tietoa kun kirja julkaistaan *

Kirja julkaistaan elokuu 1, 2023 (WSOY)
Tietoja muokattu joulukuu 26, 2022
Muita teoksia kirjailijalta Mika Waltari