Soturi Matiaksen miekka

@ Brian Jacques
Soturi Matiaksen miekka (Redwallin taru #1) - Brian Jacques 7.14   161

Alkuteos ilmestynyt 1986. Suomentanut Mika Kivimäki. Kuvitus: Gary Chalk. Kannen piirrokset: Pete Lyon. Otavan fantasiaromaani. Sidottu.

Vapiskaa Redwallin asukkaat! Ruoska-Cluny on tulossa!

Redwallin hiiriluostari nauttii keskikesän rauhasta, kun verenhimoinen ja säälimätön sotapäällikkö rotta-Cluny saapuu Sammalkukkametsän seudulle. Cluny armeijoineen on päättänyt vallata luostarin keinoja kaihtamatta. Vain legendaarinen soturi Martinin miekka voi pelastaa hiiret ja metsän asukit, ja hiirinoviisi Matias päättää uhmata voittamatonta Clunya ...

Soturi Matiaksen miekka aloittaa 12-osaisen Redwall-romaanisarjan.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu 1998 (Otava)
Alkuperäinen nimi Redwall
Tietoja muokattu maaliskuu 19, 2015

Redwallin taru

Sarja sisältää 10 pääteosta ja yhteensä teoksia 10 kpl.

Sarjan suomentaminen jäi kesken.

Pääsarja Otavan fantasiaromaani

Kirja-arviot 66
Viestit 45
marraskuu 8, 2015
7 / 10

Kirja oli todellinen seikkailuelämys. Ruoska-Cluny on kauhistuttavimpia pahiksia, joita on koskaan tullut vastaan. KIrjassa oli paljon tapahtumia ja näkökulmat vaihtuivat, mutta silti juonesta pysyi hyvin kärryillä.

lolde
Arvosanat 184
Kirja-arviot 112
Viestit 7
tammikuu 16, 2015
7 / 10

Kirja oli juoneltaan todella hyvä. Kirjaa kohtaan minulla ei ollut oikeastaan mitään ennakkokäsityksiä, olin vaan lukenut useita arvosteluja tästä kirjasta, joista suurin osa oli positiivisia ja päätin nyt itsekin sen lukaista. Olen todellakin positiivisesti yllättynyt kirjan juonen jännittävyydestä ja neroudesta. Kirja sisälsi todella paljon yllättävän raakojakin kuolemia ja kohtauksia, joita en myöskään osannut millään saralla odottaa. Kirja ei siis sovi ihan nuorimmille lukijoilleen, kuolemat ovat kuitenkin osittain kuvailtu tarkastikin.

Intiaanikesä
Arvosanat 101
Kirja-arviot 10
kesäkuu 3, 2009
8 / 10

Kun luin Soturi Matiaksen miekan ensi kertaa 11-vuotiaana, se jätti minut sanattomaksi hämmästyksestä. Ja vielä kuuden vuoden ja lukemattomien lukukertojen jälkeen se jaksaa viihdyttää jopa siinä määrin, että hankin sen englanninkielisenä omaan kirjahyllyyni. Pidän erittäin paljon Brian Jacquesin Redwallin taru-sarjasta ja Soturi Matiaksen miekka on suosikkini sarjasta, vaikka sarjassa viliseekin noita kliseitä (No, mitäs niistä, pikkuvikoja). Kirja kestää useammankin lukukerran ja monet henkilöhahmoista ovat todella sympaattisia kuten noviisi Matias ja Sotanokka-varpunen. Kirja mahtuu jos jonkinlaisia juonenkäänteitä ja kirjan kuvitukset ovat todella hienoja. Suosittelen lukemaan myös kirjan englanniksi, jos kielipäätä löytyy, suomennos (vaikka hyvä onkin, en sitä kiellä) vilisee virheitä ja murteet ovat latistuneet käännettäessä. Mutta kaikenkaikkiaan, tämä kirja kannattaa lukea!

Midori
Arvosanat 322
Kirja-arviot 37
marraskuu 14, 2008
10 / 10

Tartuin tähän kirjaan alunperin kaverin sitä suositeltua, enkä joutunut pettymään. Kirjan päähenkilöt ovat kuitenkin tällä kertaa ihmisten eläimet, mikä toimii hyvin. Tarina on kiehtova ja jännittävä, vaikkakin tuttu perusluonteeltaan. Se kirjassa paljoa tahtia haittaa. Suosittelen ehdottomasti kaikille hyvien fantasiatarinoiden faneille ja miksei eläin ystävillekkin.

2Face
Arvosanat 332
Kirja-arviot 4
tammikuu 16, 2008
10 / 10

Päätin alkaa lukea sarjaa, kun joskus jokin lehti oli sitä suositellut. Kirja oli erikoinen, koska kaikki kirjan henkilöt olivat eläimiä. Oikeastaan yllätyin, että se oli lopulta niin hyvä! Kirja oli mukaansatempaava ja jännittävä, ja olen lukenut sen nyt jo kehdesti. Suosittelen etenkin sellaisille, jotka haluavat lukea välillä vähän erilaista fantasiaa.

Lilli Pii
Arvosanat 49