Jonathan Strange & herra Norrell

Jonathan Strange & herra Norrell

Susanna Clarke
Julkaistu: syyskuu 1, 2005 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Jonathan Strange & Mr Norrell
Tyylit: fantasiahistoriallinen fantasia, vaihtoehtohistoria
Avainsanat: 1800-luku, hugo-palkinto, keijut, locus-palkinto, mythopoeic-palkinto , tv-sarja, world fantasy -palkinto

Alkuteos ilmestynyt 2004. Suomentanut Helene Bützow. Kuvitus ja päällyksen suojapiirrokset: Portia Rosenberg. 2. painos 2005. Sidottu, kansipaperi. Musta ja valkea suojapäällinen.

British Book Industryn vuoden tulokas 2005, Hugo-palkinto 2005, World Fantasy -palkinto 2005, Mythopoeic-palkinto 2005, Locus-palkinto 2005 (paras esikoisromaani). Booker-palkintoehdokas 2004, Whitbread-palkintoehdokas 2004, IHG-palkintoehdokas 2004 (esikoisromaanit), Nebula-palkintoehdokas 2005, BSFA-palkintoehdokas 2005.

"Kaksi maagikkoa ilmestyy Englantiin. Ensimmäinen pelkää minua, toinen janoaa minun näkemistäni"

On vuosi 1807, ja magia on kadonnut Englannista lopullisesti. Tai niin luultiin, kunnes salaperäinen herra Norrell taikoo talvisena aamuna Yorkin katedraalin kiviset patsaat puhumaan.

Magiaan syvällisesti perehtynyt herra Gilbert Norrell saa Lontoon seurapiirit kohisemaan muuttaessaan yhdessä palvelijansa Childermassin kanssa pääkaupunkiin. Itseoppinut ja syrjään vetäytyvä Norrell ei täysin hyväksy kykyjensä herättämää huomiota, mutta suostuu lopulta käyttämään magiaa koko kuningaskuntaa uhkaavaa vihollista vastaan. Sota Napoleonia vastaan on jatkunut jo vuosia.

Nuori herrasmies Jonathan Strange haluaa kehittää omia luontaisia taipumuksiaan magian alalla ja hakeutuu aluksi vastahakoisen herra Norrellin oppilaaksi. Kaksikko niittää pian taidoillaan runsaasti mainetta ja kunniaa. Selvästi lahjakas Strange ei kuitenkaan ymmärrä, miksi Norrell tahtoo pimittää kaiken tiedon, joka liittyy Englannin magian luojaan, kuuluisaan Raven Kingiin.

Ihmisenä syntyneen, mutta keijujen kasvattaman Raven Kingin aikoina magiaa ja ihmisjärkeä käytettiin sulassa sovussa, mutta legendaa varjostavat monet selvittämättömät kysymykset. Jonathan Strange on valmis tutkimaan Raven Kingin kohtaloa rohkeammin kuin herra Norrell, mutta pystyykö hän siihen ilman uhrauksia?

Jonathan Strange & herra Norrell kuljettaa lukijansa keskelle seikkailun, taikuuden ja fantasian juhlaa. Teos on Charles Dickensin ja Jane Austenin hengessä kirjoitettu, lumoavan hauska lukuromaani, jossa magiikka ja mysteerit kukoistavat suurten historiallisten tapahtumien keskellä.

Clarken romaani (…) ansaitsee kaiken saamansa huomion (…) hänen mielikuvituksensa on hämmästyttävä, tyyli mestarillinen ja kuivaa huumoria hän osaa viljellä kuninkaalliseen tapaan” – New York Times Review of Books

”Loistokas ja omaperäinen” – Washington Post

”Selkeä klassikko, parhaita koskaan kirjoitettuja fantasioita” – Kirkus Reviews

”Tyylikästä ja nokkelaa historiallista fantasiaa, joka ansaitsee kaiken saamansa huomion omilla (merkittävillä) ansioillaan” – Sunday Telegraph

”Susanna Clarke keittää kokoon häikäilemättömän uskottavan rinnakkaisen historian (…) hän on hienostunut kirjoittaja (…) ihailtavan kekseliäs, jatkuvasti riemastuttava.” – The Guardian

(muokattu 14.09.2017)

Näkemisen lahja (Läntisen rannan aikakirjat, #1)HirviVarjak Käpälä: Lainsuojaton (Varjak Käpälä, #2)Neljä suurta (SAPO, #216)Velhojen valtakunta (Jalavan SciFi-sarja, #14)

Dark Clark avatar
Susanna Clarken Jonathan Strangen & hra Norrellin luin nyt kolmatta kertaa vuoden sisällä, mikä kertonee ainakin omalla mittapuullani kirjan hyvästä laadusta. Loistava, kiehtova tarina vanhahtavine puheenparsineen. Välillä olisin ehkä kaivannut jonkinlaista vakavuutta ja pikkutarkempaa kuvausta, jotenkin esim. Espanjan sota -osuus käsiteltiin kovin kevytkenkäisesti. Joka tapauksessa Strange & Norrell on yksi fantasiakirjallisuuden helmistä ja se on saanut minutkin kiinnostumaan entistä enemmän Napoleonin ajoista.
Fantasia avatar
Yksi viime vuosien suosikkikirjoistani. Tämä oli ensimmäinen vaihtoehtohistoria, jonka olen lukenut ja yksi niitä ainoita, joita olen myöhemminkään lukenut. Ensimmäinen lukukerta oli hämmentäväkin, kun kirjailija syrjäytyi päätarinasta alaviitteissään johonkin aivan toiseen tarinaan, niin että menin välillä aika sekaisin ja jossain vaiheessa luovuin alaviitteiden lukemisesta. Niihin voi palata myöhemminkin, koska ne ovat monesti ikään kuin itsenäisiä pienoistarinoita. ... (lisää)
Lepi avatar
2.5
Olen lukenut nyt 500 sivua, ja olen suorastaan joutunut väkisinmakaamaan aivoni, että olen kyennyt siihen. Kirja on vain niin sairaan tylsä ja jaaritteleva.
Lukijatar avatar
Luin Jonathan Strange & herra Norrellin ensimmäisen kerran neljätoistavuotiaana, ja rehellisesti sanottuna se monilta osin kyllästytti minua. Siitä huolimatta kirjoitin teoksen innoittamana ensimmäiset ja viimeiset runoni, ja mieleeni jäi tuleviksi vuosiksi kummittelemaan vahva tunne siitä, että olin lukenut jotakin todella vaikuttavaa. Myöhemmin kirja löysi tiensä hyllyyni, ja lopulta koitti aika tarttua siihen uudelleen. Tällä kertaa lukukokemukseni oli henkeäsalpaava. Clarke ... (lisää)
Uusin jäsen: ArunaK