Laitos

Laitos

Simon Lelic
Julkaistu: helmikuu 10, 2012 (Like)
Alkuperäinen nimi: The Facility
Tyylit: scifi, mainstream

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Terhi Kuusisto. Sidottu.

Laitos on veret seisauttava tarina nykypäivän Englannista, jossa hallituksen totalitaarinen turvallisuuskoneisto säätelee arkea ja kansalaisten elämää.

Lainkuuliainen kansalainen Arthur Priestley pidätetään kovakouraisesti työmatkallaan. Kun Priestley katoaa, hänen vaimonsa turvautuu liberaalin verkkolehden toimittajan apuun. Käy ilmi, että Lontoossa on pidätetty runsaasti ihmisiä uuden terrorilain nojalla. He ovat kadonneet jälkiä jättämättä, ja Lontoossa leviää huhu valtion salaisen laitoksen olemassaolosta.

Arvosteluja:

"Henkilökohtainen ja poliittinen sekoittuvat rajusti, mutta teos ei sorru saarnaamaan. Vankien kuulustelut, laitoksen arki ja mielipuoliset perustelut ihmisoikeusrikkomuksille kertovat todesta, joka on tarua raadollisempaa. Lelicin dystopia on niin ihmiskunnan historiaa kuin nykyhetkeäkin, vaikka sitä ei mielellään ajattelisi." – Venla Leimu, Ylioppilaslehti

"Ehdottomasti yksi kevään kovimmista kirjoista." – Sari Autio, Ilta-Sanomat

"Simon Lelicin toinen suomennettu romaani iskee aiheeseen, joka on ollut karua totta syyskuusta 2001 alkaen. Kuinka paljon hallitus voi kaventaa kansalaisten oikeuksia käyttäen perusteena heidän omaa turvallisuuttaan? Romaanissa esiintyvä uhka – sen laatua ei kannata paljastaa tässä – on teoksen maailmassa aivan todellinen, ei viranomaisten sumutusta." – Vesa Sisättö, Helsingin Sanomat

"Laitos on kauhuskenaario siitä, mitä tapahtuu, kun kansalaiselta riistetään ihmisoikeudet yhteisen edun nimissä. Simon Lelic osaa luonnostella muutamalla vedolla todentuntuisia henkilöhahmoja ja vauhdikkaita kohtauksia." – Me Naiset

"Lelicin romaanissa on trillerin aineksia, mutta kirjailijalla on selvästi myös kaunokirjallisia ambitioita. Etenkin draamalliseen dialogiin on panostettu. Henkilöhahmot syvenevät ja kehittyvät sekä toimintansa että vuorosanojen kautta." – Olli Mäkinen, Pohjalainen

Laitoksessa Kafka kohtaa Orwellin puitteinaan nyky-Englanti.” – Sunday Herald

(muokattu 30.03.2017)

Terveiset KutturastaSusanin vaikutusSiirtymäBetoniporsasLentäjä

Hiistu avatar

Tärkein asia ensin: Mitä vähemmän tästä kirjasta ennen lukemista tietää, sen parempi. Eniten Laitoksesta nimittäin nauttinee, kun sitä saa lukea kuin kiehtovaa arvoitusta ja kysellä samoja kysymyksiä kuin päähenkilötkin: Miksi hammaslääkäri Arthur Priestley ja joukko muita ihmisiä on suljettu salaperäiseen laitokseen? Laitoksen tarkoitusperän jotensakin selvittyä voikin alkaa pohtia, onko sen olemassaolo mielekästä. Oliko ihmisten sulkeminen tähän laitokseen ... (lisää)

Sarantha avatar
Simon Lelic osaa kirjoittaa erittäin viihdyttävästi ja saa lukijan jollain tavalla välittämään henkilöhahmoistaan, mikä on hänen romaaniensa (myös niiden kahden muun, jotka eivät ole spefiä - suosittelen joka tapauksessa lukemaan) suurin vahvuus. Tapahtumat etenevät vauhdilla ja lukijan mielenkiinto pysyy pitkään yllä hyvin. Rakenteellisesti kirjassa on kuitenkin paljon ongelmia. Näkökulma pysyy tiiviisti muutamassa henkilössä joiden kautta tapahtumia seurataan. Romaanin ... (lisää)
Iivari
Uusin jäsen: Suvi Ukkonen