Sarantha - kirjahylly
Lukutrendit
Viimeisimmät tapahtumat
Simon Lelic osaa kirjoittaa erittäin viihdyttävästi ja saa lukijan jollain tavalla välittämään henkilöhahmoistaan, mikä on hänen romaaniensa (myös niiden kahden muun, jotka eivät ole spefiä - suosittelen joka tapauksessa lukemaan) suurin vahvuus. Tapahtumat etenevät vauhdilla ja lukijan mielenkiinto pysyy pitkään yllä hyvin. Rakenteellisesti kirjassa on kuitenkin paljon ongelmia. Näkökulma pysyy tiiviisti muutamassa henkilössä joiden kautta tapahtumia seurataan. Romaanin kuvaamassa yhteiskunnassa monia asioita salaillaan tavalliselta kansalta, ja näin ollen suppea näkökulma auttaa synnyttämään lukijassa samankaltaisen vaikutelman. Tässä mielessä se on siis perusteltu ratkaisu. Jollain tavalla kuitenkin koin, että dystopia romaanin lajityyppinä olisi vaatinut vähän enemmän tapahtumien taustoittamista. Mitkä tekijät ovat saaneet romaanin yhteiskunnan luisumaan tällaiseen pisteeseen? Esimerkiksi terrorisminvastaisiin lakeihin ja radikaaleihin, kansalaisten perusoikeuksia kaventaviin lakimuutoksiin viitataan moneen kertaan, mutta asiat jäävät silti jotenkin epämääräisiksi. Vika voi kyllä olla myös allekirjoittaneessa lukijassa, ja fiksumpi voisi kokea liian rautalangasta vääntämisen selittelyksi. Lisäksi kirja oli rakenteeltaan hiukan epätasapainoinen, lopetus tuntui jollain tapaa töksähtävältä. Toisaalta joku toinen voisi kokea tämänkin tyylikeinona, joka vain alleviivaa onnistuneesti kaiken epäreiluutta. Sisällöllisestikin kirjan anti jäi vähän köyhäksi, vaikka yhteiskunnallisuutta ja kantaaottavuutta selkeästi tavoitellaankin. Mutta kuten alussa mainitsin, Lelicin vahvuus on ihmisten välisen vuorovaikutuksen kuvaamisessa ja psykologisissa tekijöissä. Henkilökuvauksesta heijastuva hienovarainen lämpö ja sympaattisuus saavat minut lukemaan Lelicin kirjoja jatkossakin. Sekä antamaan tälle romaanille puutteistaan huolimatta keskiverrot kolme tähteä.
Tämä kirja oli pitkään lukulistallani ennen kuin ehdin lukemaan sen. Tarinan alkuasetelma vaikutti kiinnostavalta ja toivoin kirjan tarjoavan tuoreen näkökulman vampyyrikirjallisuuden vaihtelevantasoiseen genreen. Romaani koostuu lyhyistä, usein vain parin sivun mittaisista, kiinnostavasti nimetyistä luvuista, mikä teki lukemisen kevyeksi ja nopeahkoksi. Tarinaa seurataan usean henkilön tiheään vaihtuvista näkökulmista, mikä myös auttaa kiinnostavuuden ylläpitämisessä. Rakenteellisesti romaani olikin mielestäni varsin onnistunut ja tasapainoinen. Henkilökuvaus on kohtalaisen napakkaa ja erityisesti perheen lapset kuvautuvat hauskana ja paikoitellen oivaltavanakin sekoituksena tavallista teini-ikäistä ja ylimaallista vampyyria. Sen sijaan aikuishahmot jäävät melko latteiksi ja jännitteettömiksi, vaikka jännitettä yritetäänkin rakentamalla rakentaa muun muassa taustalla painavan kolmiodraamakuvion avulla. Myös henkilöiden motiivit jäävät vaillinaisiksi, hiukan enemmän taustoittamista olisin kaivannut esimerkiksi sille, miten samantyyppisen historian omaavat hahmot ovat päätyneet hyvinkin eri teille elämässään. Juoni jää kuitenkin melko ennalta-arvattavaksi ja yllätyksettömäksi. Lisäksi kirjassa oli useita seikkoja, jotka itse koin niin sietämättömän ärsyttäviksi, että ne söivät lukunautintoa. Ehkä eniten ärsyynnyin kirjan verenjuontikuvauksista. Mielestäni hyvä vampyyrikirjailija kykenee välittämään lukijalle vaikutelman veren imemisestä jonakin täydellisesti inhimilliset aistinautinnot ylittävänä kokemuksena. Sen sijaan tässä romaanissa tyydytään käsittelemään verenhimoa ikään kuin minä tahansa addiktiona muiden joukossa, kielikuvatkin on lainattu suoraan päihdemaailmasta. Veren tilalle voisi vaihtaa minkä tahansa huumeen (tai jossakin tapauksessa seksin), eikä lukija huomaisi eroa. Jonkinlaista suurempaa aistillisuutta olisin tähän kuvaukseen kaivannut lisää, mutta minä nyt olenkin vampyyrijuttujen suhteen nirso kuin mikä. Muutenkin jäi vaikutelma, että kirja OLISI voinut olla parempikin. Brittiläisen tylsän keskiluokkaisuuden sekä villin vampyyriuden yhteentörmäyksistä olisi saanut varmasti revittyä esimerkiksi sitä takakansitekstissä mainittua hauskuutta, ehkäpä myös jonkinlaista mustaa huumoria ja satiirisuuttakin. Nyt hauskuudeksi jäivät melkeinpä ainoastaan katkelmat kirjassa useasti mainitusta Pidättäytyjän käsikirjasta. Olen ihan tyytyväinen että tulin lukeneeksi tämän kirjan, mutta jonkinlainen epätyydyttävyys jäi silti päällimmäiseksi vaikutelmaksi.
Mia Vänskän aiempi romaani Saattaja ei herättänyt minussa varauksetonta ihailua, joten tartuin Mustaan kuuhun liiemmittä odotuksitta. Tällä kertaa kuitenkin yllätyin jossain määrin positiivisesti. Tapahtumat sijoittuvat hyvinkin tiiviisti pieneen mökkikylään, jota kansoittaa sekalainen joukko ihmisiä välejään paikkailevasta rockyhtyeestä perheenäidin roolia pakoilevaan naiseen ja iäkkääseen pariskuntaan. Kovin moniulotteisiksi eivät henkilöhahmot ehdi kirjan aikana kasvamaan, mutta henkilöiden välisten jännitteiden ja vuorovaikutuksen kuvaus kantaa silti riittävästi pitääkseen lukijan mielenkiinnon yllä. Romaanin edetessä tunnelma mökkikylässä tiivistyy niin että lukijakin sen tuntee. Jännite pysyy yllä oikein mukavasti, ja erityisesti muutama kohtaus onnistuu synnyttämään varsin hyytävää outouden tunnetta. Onnistuneesti kirjoitettu, sanoisin. Loppuosa kirjaa sen sijaan kallistuu melko ennalta-arvattaviin kuvioihin, erityisesti mitä tulee henkilöhahmojen kohtaloihin. Ihan viimeisimpien sivujen jälkinäytöksessä sen sijaan heitetään muutama kommentti, joiden perusteella tästä saisi sen pakollisen halvan jatko-osan kyhättyä, jos kyseessä olisi amerikkalainen elokuva. Ihan hauska ja toimiva lopetus. Kokonaisuutena Musta kuu ei ollut mitenkään maata mullistava lukukokemus, mutta viihteellisessä mielessä ihan luettava kirja silti.
Pidän niinsanotuista perinteisistä, arkiseen ja realistiseen ympäristöön sijoittuvista kummitustarinoista, joten Saattajan takakansiteksti vaikutti lupaavalta. Kirjan alkuosasssa kauhuainekset toimivatkin kohtalaisen hyvin, ja ainakin minun mielenkiintoni pysyi yllä miettiessä, mistä keskushenkilö Liljan lapsuudenkodin oudoissa tapahtumissa mahtaakaan olla kyse. Juoni alkaa rakentua pienistä palasista Liljan ryhtyessä selvittämään outojen tapahtumien taustoja. Puolenvälin toisella puolella tarina alkaa kuitenkin taipua kauhusta ja jännityksestä jonkinlaiseksi sadunomaiseksi fantasiaksi. Tapahtumia todellisuuden tuolla puolen kuvataan sinänsä hyvin ja mielikuvituksellisesti, mutta kun on orientoitunut jännittämään ja lukemaan kauhua, en voinut olla pettymättä tiettyyn jännitteen hajoamiseen. Olisi myös ollut mielenkiintoista jos teos olisi tarjonnut vaikkapa jonkin uuden tai yllättävän näkökulman myytteihin ja kansanperinteeseen josta se ideansa ammentaa, mutta tällainen "näkemyksellisyys" jäi kirjasta uupumaan, eikä lukija niin ollen pääse yllättymään. Ihmissuhteiden ja psykologisemman aineksen kuvaaminen jää melko pintapuoliseksi. Henkilöt ovat siinä määrin ohuita, ettei heidän taustoistaan tai salaisuuksistaan jaksa mitenkään erityisesti kiinnostua. Kuitenkin ihmisten väliset juonikuviot ovat varsin keskeinen osa kirjaa. Saattaja on silti kohtalaisen ehjästi ja tyylikkäästi kirjoitettu, ihan tasapainoinen kauhua ja fantasiaa yhdistelevä romaani. Sen suurimmaksi miinukseksi jää pienen tylsyyden ohella yllätyksettömyys.
- Risingshadow
- Members
- Sarantha