Ihmeellisten asioiden museo

@ Alice Hoffman
Ihmeellisten asioiden museo - Alice Hoffman 7.42   7

Alkuteos ilmestynyt 2014. Suomentanut Raimo Salminen. Sidottu, kansipaperi.

Uusia pilvenpiirtäjiä nousee kaupungin ylle päivittäin, ja kuilu rikkaiden ja köyhien välillä syvenee. Vuoden 1911 New Yorkissa ajat muuttuvat nopeammin kuin sydän ehtii käsittää. Yksinäinen Coralie-tyttö kasvaa isänsä tiukassa valvonnassa Ihmeellisten asioiden museossa Coney Islandilla. Museon vetonauloja ovat muun muassa Perhostyttö, Susimies ja satavuotias kilpikonna. Coralie ui merenneidoksi naamioituneena omassa tankissaan ja kaipaa vapauteen, pois isänsä ankaran katseen alta.

Äärijuutalaisen yhteisönsä jättänyt valokuvaaja Eddie Cohen näkee linssinsä läpi New Yorkin valtavan kasvun mutta myös sen ongelmat: naisten ja lasten kaltoin kohtelun, työläisten surkeat olot, kaupungin pimeimmätkin kujat. Kun Coralien ja Eddien tiet kohtaavat keväällä 1911, kaaoksen keskellä syntyy toivo oman paikan, ja perheen, löytymisestä.

Taianomainen Ihmeellisten asioiden museo on romaani rakkaudesta, ihmisyydestä, kummajaisista ja etenkin New Yorkista ja sen monista kasvoista.

Luokitus: Mainstream

Risingshadow arvostelu - Ella Peltonen (Dyn)

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu syyskuu 11, 2015 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi 'The Museum of Extraordinary Things'

Arvosanat 198
Kirja-arviot 10
helmikuu 13, 2018
8 / 10

Kun Ihmeellisten asioiden museo julkaistiin suomeksi, se muistaakseni oli kirjakaupoissa luetteloitu fantasian puolelle. Sitä se ei kuitenkaan oikeastaan ole. Tiettyä mystistä hohtoa siinä on, mutta mielestäni se on mainstreamea. Mikä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö sitä kannattaisi lukea. Varsinkin jos on kiinnostunut New Yorkin historiasta.

Pidin kirjassa nimenomaan kaupunkikuvauksesta. Voisi sanoa, että New York oli yksi päähenkilöistä. 1910- luvullahan se oli vielä kovasti erilainen kuin minä sen nykyään näemme. Tarinan myötä kerrattiin myös jotenkin erilaisten ihmisten historiaa, kuinka heihin on suhtauduttu. Toivon mukaan jotain edistystä asiassa sentään on tapahtunut. Kirjan ihmissuhteet ovat pitkälti valtasuhteita, mutta pari kaunista rakkaustarinaakin mukaan mahtuu. Ne tekivät kirjasta kauniin. Kirjassa oli jonkinlaista vanhanaikaista lukuromaani-fiilistä. Näistä syistä pidin siitä.

Reta Anna Maria
Arvosanat 176
Kirja-arviot 50
Viestit 60
marraskuu 16, 2015
8 / 10

Tunnelmallinen ja mielenkiintoinen kertomus 1910-luvun New Yorkista. Jos haluat lukea kirjoja vahvan juonen takia, tämä ei ole sinun kirjasi. Kyllä tarinassa juoni on, mutta se ei ole ihan ykkössijalla. Enemmän kyllä ihmettelen, miksi kirja löytyy Risingshadowin tietokannasta, sillä ainakaan minä en havainnut kirjassa mitään yliluonnollista.

Sri
Sri