Punainen kuningatar (Hopea, #1)

Punainen kuningatar

Victoria Aveyard
Julkaistu: heinäkuu 18, 2016 (Aula & Co)
Alkuperäinen nimi: Red Queen

Tyylit: fantasia, dystopia, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 2015. Suomentanut Jussi Korhonen. Kansi: Sanna-Reeta Meilahti. Sidottu.

”Jännittävän sarjan alku... Jos aiot lukea yhden kirjan, lue tämä!” – Guardian

Uuden fantasiasarjan mykistävä ensimmäinen osa!

Veri jakaa ihmiset kahteen kastiin – punaisiin ja hopeisiin. Punaiset ovat rahvas, jota lähes jumalallisia voimia omaava hopeisten eliitti hallitsee.

Mare Barrow on 17-vuotias punainen taskuvaras ja joutumassa pian sotaväkeen. Tilanne muuttuu yllättäen, kun vastarintaliike Purppurakaarti horjuttaa hopeisten ylivaltaa, ja suojellakseen ystäväänsä Mare päätyy hopeisten keskuuteen. Siellä hänelle ja hopeisten hoville valkenee, että punaisesta verestä huolimatta Marella on oma, kuolettava voimansa.

Maresta tehdään hopeisten prinsessa, mutta maailmassa, jossa vallankumous ja rakkaus sekä valta ja oikeus kamppailevat, ei mikään ole mustavalkoista ja kuka tahansa voi pettää kenet tahansa.

Punainen kuningatar on Yhdysvalloissa valtavan menestyksen saavuttaneen uuden fantasiasarjan ensimmäinen osa. Victoria Aveyardin kiehtova maailma, särmikkäät henkilöhahmot ja hengästyttävät juonenkäänteet pitävät lukijan tiukassa otteessa alusta loppuun. Tarinaa on luonnehdittu yhdistelmäksi Game of Thronesia ja Outolintua, ja Universal Studios on hankkinut sen elokuvaoikeudet.

”Loistava. Vangitseva. Täynnä toimintaa. Pakko lukea yhdeltä istumalta.” – USA Today

”Victoria Aveyard on dystopian uusi kuningatar.” – Guardian

"Punainen kuningatar on henkeäsalpaavan koukuttava sarjan aloitus, joka yhdistelee omalaatuisella tavalla fantasiaa ja dystopiaa." – Dysphoria-blogi

”Aveyard punoo uskottavan uuden maailman, jossa Mare ja hänen kaksi miestään kieppuvat luokkayhteiskunnan kasvavissa jännitteissä. Vallankumous peittää rakkaussuhteet alleen ja kiivastahtiset toiminnalliset yllätykset seuraavat toisiaan. Luovasti etenevä, vahvojen henkilöhahmojen kuljettama tarina puhaltaa uutta eloa ja uskoa fantasian tenhoon.” – Kirkus Review

Muokannut Dyn (24.07.2017)

Pimeä sydän (Mystic City, #2)Salatun voiman kaupunki (Mystic City, #1)Kuninkaan kahleet (Hopea, #3)Lasinen miekka (Hopea, #2)Nokkosvallankumous

wispie avatar
4.5

Nappasin e-kirjana, ja sujui kännykän näytöltä yllättävän hyvin.

Nämä reittaukset ovat kyllä kohdaltani melko mielenkiintoisia, pidin tästä kovin paljon, mutta ei mikään "absolute fave". Jatkan tästä nopeasti seuraavaan osaan.

Punainen kuningatar ... (lue lisää)

Soraya avatar
4.5

Takakannen perusteella kirja vaikutti mielenkiintoiselta; fantasiaa, erikoiskykyjä, TOIMINTAA, "hengästyttäviä juonenkäänteitä"... Mahdollisesti ripaus romantiikkaa? Kuulostaa vähän liian hyvältä ollakseen totta. Kirjan luettuani sain kuitenkin todeta, että se tosiaankin on juuri sitä mitä luvattiin. Toimintaa ei puuttunut ja tapahtumat tapahtuivat loogisessa tempossa. Tapahtumia kuvaillaan syventävästi ja tarkasti juuttumatta kuitenkaan liikaa yhteen kohtaan. Vaikka ... (lue lisää)

Anqi avatar

Ihan mukava lukukokemus. Alussa kirjaan oli jotenkin vaikea päästä mukaan ja tuntui ettei mitään oikeastaan tapahdu, mutta loppua kohti tarina alkoi viemään mukanaan. Kirjasta tuli mieleen muutama muu kirja, kuten esim. Nälkäpeli, Outolintu ja jopa Kiera Cass:in Valinta-sarja, mutta tässä kirjassa oli mukana fantasiaa, toisinkuin edellä mainituissa. Ei mikään maata mullistava kirja, vaan aikalailla samaa sarjaa muiden dystopia- tyylisten kirjojen kanssa.

Mareena avatar

Tarina oli heti mukaansa tempaava.Kirjassa oli sopivasti jännitystä ja juonittelua. Kun oli lukenut ensimmäisen kirjan oli pakko päästä lukemaan heti toinen osa Lasinen Miekka.

Muitakin tämän tapaisia kirjoja on mutta, tämä on ehdottomasti paras lukemani kirja.

Keskiyön kyyhkynen avatar
4.5
Punainen kuningatar yllätti minut suuresti! Hopeiset ja punaiset ovat toistensa ääripäät ja oli mielenkiintoista oppia kummistakin enemmän. Kirjan juoni oli ihana, eikä käynyt kuten usein muita kirjoja lukiesssa, eli en arvannut loppua! Käännekohtia oli valtavasti ja löysin hurjasi kohtia joita en olisi osannut ennustaa. Mare onnistui olemaan jotain paljon enemmän, kuin päähenkilö. Huomasin punastuvani ja suuttuvani hänen mukanaa, kuin olisin osa häntä. Tämä oli minulle ... (lue lisää)
Kuutarrr avatar
3.5

Tästä kirjasta on vaikea keksiä mitään hyvää tai pahaa sanottavaa. Hivenen hämmentävä olo minulle ainakin jäi.
Takakantensa takia kirja kiinnosti minua, enkä oikeastaan kadu sen lukemista. Välillä, etenkin alussa, oli tylsiä ja pitkästyttäviä kohtia jotka teki vain mieli ohittaa. Toisinaan taas juonenkäänteitä ja jännittäviä tapahtumia oli niin paljon ettei mukana pysynyt.
Onhan kirja ihan hyvä, ja luen ehkä joskus uudestaan, mutta kyllä se parempikin olisi voinut olla.

MustaParonitar avatar
2.5

Hmm... Olin hieman pettynyt tähän kirjaan. Alussa kaikki oli vielä hyvin. Rauhallinen ja mielenkiintoinen aloitus, joka sai minut kääntelemään sivuja. Sitten päästiinkin ns. vauhtiin ja koko juttu levisi käsiin. Ymmärrän, että kirjaa kirjottaessa todellisuudentaju saattaa vähän lipsua ja muuta, mielikuvitus saattaa käydä ylikierroksilla jne, mutta se ei ainakaan tässä tapauksessa ollut kauhean hyvä asia. Koko kirjan keskikohta tuntu jotenkin lapsenomaiselta, sadulta tai ... (lue lisää)

feeniks avatar
2.5
En päässyt sisään. Oli puoleenväliin asti pakkolukemista. Tämän jälkeen alkoi tapahtua. Ei minun makuuni.
Janski_hah avatar
4.5
Olin kirjassa mukana heti alusta alkaen. Tämä kirja oli täynnä yllättäviä juonenkäänteitä. Tykkäsin todella paljon tästä kirjasta. Innolla odotan jatko osaa!!
Q_Black avatar
3.5
Tämän kirjan lukeminen alkoi vähän tahmeasti ja hitaasti, en oikein meinannut päästä koko tarinaan sisään millään. Hetken päästä kuitenkin huomasin lukeneeni kirjaa jo puoleen väliin. Kerronta oli oikein sujuvaa ja selkeää, vaikkakin kirjan alkupuolella esiteltiin iso liuta ihmisiä ja outoja nimiä. Onhan tässä vähän sellaista tyypillistä "tavistytöstä tulee supertyttö"-meininkiä, mutta se ei niinkään haitannut. Mare oli aika kipakka tyttö alusta loppuun ja ... (lue lisää)
Morgan Blood, punnort, Kvothe1982
Uusin jäsen: Lintukarhu