Viimeinen valtakunta

@ Brandon Sanderson
Viimeinen valtakunta (Usvasyntyinen #1) - Brandon Sanderson 8.66   182

Alkuteos ilmestynyt 2006. Suomentanut Mika Kivimäki. Kannen kuva: Sam Green. Kartat: Isaac Steward. Sidottu. 2. painos 2020. Nidottu.

Romantic Timesin arvostelijapalkinto eeppiselle fantasiaromaanille 2006, Elbakin.netin palkinto 2010. Tähtifantasia-palkintoehdokas 2018.

Kelsier oli kuullut tarinoita.
Hän oli kuullut kuiskailtavan ajasta, joskus kauan sitten, kun aurinko ei ollut punainen. Ajasta, jolloin taivas ei ollut savun ja tuhkan täyttämä, kun kasvit kasvoivat ilman suuria ponnistuksia ja skaat eivät olleet orjia. Ajasta ennen Lordihallitsijaa.
Sellainen aika oli kuitenkin melkein unohtunut.

Maailma, jossa pahuus on vienyt voiton.
Veijarikonnien kopla, joka suunnittelee mahdotonta.
Nuori tyttö, jolla saattaa olla usvasyntyisen voimat.

Viimeinen valtakunta on ensimmäinen osa Usvasyntyinen (Mistborn) -trilogiasta. Sarjan kirjoja on maailmalla myyty miljoonia kappaleita, niitä on käännetty yli 25 kielelle, ja Brandon Sanderson on saanut lukuisia fantasiakirjallisuuden palkintoja ja tunnustuksia.

Viimeisestä valtakunnasta sanottua:

“Brandon Sanderson on keksinyt omaperäisen, makean idean. – – Hän on luonut kiehtovan maailman, joka ansaitsee jatkonsa.” – Washington Post Book World

“Brandon Sanderson on tehnyt harvinaisen teon – hän on kirjoittanut omaperäisen fantasiakirjan, joka toimii itsenäisenä teoksena ja saa lukijan silti odottamaan jatko-osaa kärsimättömänä. Suosittelen ehdottomasti. Sopiva sekoitus hyvää, pahaa, toimintaa, draamaa, politiikkaa, juonittelua, selkäänpuukotusta, arvoituksellisuutta – mitä vain kaipaakin, Usvasyntyisessä on se kaikki!” – FantasyLiterature.com

“Sanderson sekoittaa silkkaan lahjakkuuteen ja taitavaan tarinankerrontaan omaperäistä taikuutta, mestarillista maailmojen rakentamista ja uskomattoman luovan näkemyksen.” – The Inquisitive London

"Romaanin maaginen järjestelmä on hyvin mietitty. Taikuus on vain kyky vaikuttaa ympäristöön tietyillä rajallisilla tavoilla, varsinainen maaginen mahti syntyy harjoitellusta taidosta käyttää näitä kykyjä. – – Koukuttavinta romaanissa on lopulta sen maailman arvoitus. Mikä on tehnyt siitä niin epäoikeudenmukaisen helvetin?" – Vesa Sisättö, Helsingin sanomat 19.7.2017

”Rosoista fantasiaa, jossa on sopivassa suhteessa synkkiä sävyjä ja veijarimaista huumoria. Sanderson on luonut kiinnostavan maailman, jonka taikuus on hyvin omaperäistä.” – Tähtifantasia-palkintoraati

Usvasyntyinen-sarjasta sanottua:

“Paitsi että Sanderson on yksi alan parhaista kirjailijoista, hän on myös yksi tuotteliaimmista. Hän suoltaa ensiluokkaisia kirjoja sekä nuorille että aikuisille vuosi toisensa jälkeen. – – Jos sanoisin yllättyneeni iloisesti, vähättelisin sitä, kuinka nautin näistä kirjoista. Tämä kuuluu kevyesti parhaisiin koskaan lukemiini fantasiatarinoihin, ja ainoa huono puoli on, että luin sen niin nopeasti.” – Forbes Magazine

Risingshadow arvostelu - Max Lampinen (max)

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu kesäkuu 7, 2017 (Jalava)
Alkuperäinen nimi Mistborn: The Final Empire
Tietoja muokattu joulukuu 26, 2022

Usvasyntyinen

Sarja sisältää 3 pääteosta ja yhteensä teoksia 3 kpl.

Alkuperäinen Usvasyntyinen-trilogia muodostuu kirjoista:

• Viimeinen valtakunta (The Final Empire, 2006)
  • Ylenemisen kaivo (The Well of Ascension, 2007)
  • Ajan sankari (The Hero of Ages, 2008)

Tämän jälkeen Brandon Sanderson kirjoitti neliosaisen Wax & Wayne -alasarjan, joka sijoittuu samaan maailmaan, mutta tapahtuu noin 300 vuotta myöhemmin. Sarjan avausosa ilmestyy suomeksi keväällä 2024.

• Lain pyörteissä (The Alloy of Law, 2011)
  • Shadows of Self (2015)
  • The Bands of Mourning (2016)
  • The Lost Metal (2022)

Alasarja Wax & Wayne (Usvasyntyinen)

Viimeinen valtakunta (Usvasyntyinen #1) 8.66   182

Kirja-arviot 43
Viestit 7
heinäkuu 11, 2021
9 / 10

Viimeinen valtakunta kuuluu niihin kirjoihin, joita pidän todella laadukkaina, mutta jotka eivät kuitenkaan syystä tai toisesta täysin iskeneet minuun. Maailmankuvaus oli kiinnostavaa ja sopivasti asioita jätetään hämärän peittoon. Päähenkilö Vin oli ajoittaisesta ärsyttävyydestään huolimatta samaistuttava. Kenties suurin synti kirjassa oli pitkäveteisyys. Etenkin taikuuden harjoittelua koskevat kuvaukset olivat uuvuttavia. Loppuratkaisu oli onnistunut mutta aika odottamaton ja jäin pohtimaan, että miten Sanderson saa seuraavissa osissa rakennettua lukijan mukaansa tempaavan juonen.

Embo
Arvosanat 34
Kirja-arviot 6
kesäkuu 9, 2023
10 / 10

Täydellinen trilogia. Just sellanen kirjasarja, jota olin pitkään etsinyt. Kirjojen maailma on kiinnostava ja kiinnostavuus pysyy yllä kaikkien kirjojen ajan. Mulla ainakin riitti jännitettävää ihan viimeiseen kirjaan asti.

HeirOfMist
Arvosanat 25