Aurinkosydän: Kaikuja paremmista tulevaisuuksista

@ Camilla Kantola, Teemu Korpijärvi, Reetta Vuokko-Syrjänen
Aurinkosydän: Kaikuja paremmista tulevaisuuksista - Camilla Kantola, Teemu Korpijärvi, Reetta Vuokko-Syrjänen 6.50   2

Toimittaneet Camilla Kantola, Teemu Korpijärvi ja Reetta Vuokko-Syrjänen. Kansi: J. S. Meresmaa. Nidottu.

Sisältö:

• Serafia Alho: Kuka palvelee palvelinta
  • K. Halonen: Paistaa aurinko aina
  • Tenka Issakainen: Seltjarnarnesin perhonen
  • Kirjoittajista

Voiko hyviä tarinoita syntyä maailmoista, missä kaikki on jo täydellistä? Aurinkosydän – kaikuja paremmista tulevaisuuksista sisältää 15 novellia niin palkituilta tieteiskirjoittajilta kuin spekulatiivisen fiktion nousevilta nimiltä.

Tämän kirjan novellit haastavat ajatuksen, ettei utopiagenrellä ole enää mielekästä sanottavaa. Ehkä ekokatastrofin jälkeen seuraakin solarpunk-utopia? Jos materiaalitulostus todella vapauttaa meidät työn ikeestä, keksimmekö tilalle uusia ongelmia? Pystyykö täydellinen yhteiskuntakaan takaamaan jokaiselle onnellisuuden?

Aurinkosydän on novellikokoelma ihmiskunnan valoisalta puolelta. Antologia luo uskoa siihen, että haastavankin kotelovaiheen jälkeen koittaa vielä ihmiskunnan perhosaika.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu lokakuu 1, 2021 (Suomen tieteis- ja fantasiakirjoittajat & Espoon science fiction- ja fantasiaseura)
Tietoja muokattu lokakuu 1, 2021

Kirja-arviot 344
Viestit 0
maaliskuu 10, 2022
6 / 10

Kokoelma positiivisia tulevaisuuksia esitteleviä novelleja. Kuten tällaisissa yleensäkin, osa novelleista miellytti minua enemmän, osa vähemmän. Esim. kokoelman nimikkonovellista pidin. Sivun mittaiset kirjoitukset taas koin lähinnä hämmentäviksi tuokiokuviksi. Oli kuitenkin ihana lukea välillä tällaista utopistista settiä eikä aina vain maailmojen lopun jälkeistä dystopiaa.