Osattomien planeetta

Julkaistu: 1979 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Dispossessed

Tyylit: scifiutopia + yhteiskunnallinen scifi
Avainsanat: hugo-palkinto, locus-palkinto, nebula-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 1974. Suomentanut Kalevi Nyytäjä. Kansi: Heikki Kalliomaa. Sci-fi -sarja. Sidottu.

Hugo-palkinto 1975, Locus-palkinto 1975, Nebula-palkinto 1974. John W. Campbellin muistopalkinnon ehdokas 1975. Valittu Tähtivaeltaja-lehden 1900-luvun tieteiskirjallisuuden Top 50-listalle 2000.

Uusi uljas romaani Maameren tarinoiden ja teoksen Pimeyden vasen käsi kuuluisalta tekijältä

Planeetta Urras on kaunis, rehevä ja ”kapitalistinen”. Sillä on paljas ja karu pieni kuu, Anarres, jolle Urraksen toisinajatteleva ”sosialistinen” vähemmistö asettui siirtolaiseksi pari sataa vuotta sitten. Siitä lähtien planeettojen välillä on ollut jatkuva kylmän sodan ilmapiiri. Tri Shevek, Anarreksen loistavin fyysikko, havaitsee että hänenkin tasa-arvoisessa yhteiskunnassaan on voimia, jotka jarruttavat hänen työtään. Saattaakseen tärkeän tutkimuksensa loppuun hän hyväksyy Urraksen arvossapidetyltä tieteelliseltä laitokselta saamansa kutsun.

Shevek lähtee uhkarohkealle matkalle voidakseen ”oppia, opettaa ja osallistua” ja repiäkseen samalla alas planeettoja erottavan vihamielisyyden muurin. – Urraksella Shevek kuulee ensimmäisen kerran linnun laulavan. Mutta toisenlaiset kokemukset, hämmentävät ja vaaralliset, panevat hänet vielä kerran tarkistamaan elämänfilosofiansa.

Muokannut Thialfi (29.10.2011)

Moskova -93PerinnevanhuksetKotkan istuinTuhannen viillon kuolema (Rikkaiden unelmat, #1)Minä poltan Pariisin

Eija avatar
Vaikka kirja on suomennettu jo vuonna 1979, luin sen vasta tänä vuonna. Suurin syy miksi en aiemmin kirjaan ole tarttunut, on se että kuvittelin sisällön olevan tylsää yhteiskunnallista paatosta. Onneksi olin väärässä, nimittäin tylsä se ei ollut missään vaiheessa vaan ihmeen mukaansatempaava aiheesta riippumatta. Yhdellä ahmaisulla kirja ei kuitenkaan tullut luettua, eikä mielestäni ole tarkoituskaan. Juoni, kerronta ja tarinan rakenne olivat erinomaisia. Kirjassa pohditaan ... (lue lisää)
Thialfi avatar
2.0
Osattomien planeetta on 70-luvun poliittista tilannetta sekä yksilöanarkismin ja utopiakirjallisuuden vanhaa perinnettä edustava poliittinen romaani. Luvut kuvaavat vuorotellen tapahtumia kahdella planeetalla tapahtumajärjestyksen sivuuttaen. Esimerkiksi Brian Aldissin kirjoittamassa tieteiskirjallisuuden historiassa Trillion Year Spree kirjan rakennetta havainnollistetaan kaaviolla. Rinnakkaisuus sarjallisuuden sijaan ilmentää Shevekin fysikaalista teoriaa, ja fysiikka lähenee ... (lue lisää)
HVM
Uusin jäsen: Jeremias Räinä