Ready Player One: Romaani

Ernest Cline
scifi > dystopia
Ready Player One: Romaani - Ernest Cline8.74

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut J. Pekka Mäkelä.

1. painos: Gummerus, 2012. Kansi: Tuomo Parikka. Sidottu.
2. painos: Gummerus, 2018. Elokuvakansi. Nidottu.

Alex-palkinto 2012. Locus-palkintoehdokas 2012, Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2013.

PELI ALKAA. VOITTAJA LÖYTÄÄ AARTEEN JA PELASTAA MAAILMAN. OLETKO VALMIS?

2044. Wade Watts, niin kuin suurin osa ihmiskuntaa, pakenee kurjistuneen maapallon ahdistavaa todellisuutta viettämällä koko valveillaoloaikansa kirjautuneena OASISiin, rönsyilevään virtuaaliseen utopiaan, jossa jokainen voi olla ja tehdä mitä haluaa.

Miljoonien muiden lailla Wade pelaa peliä, jonka voittaja perii maailman rikkaimman miehen ja universumillisen virtuaalimaailmoja. OASISin luonut pelisuunnittelija James Halliday on testamentannut sen hallinnan sille, joka ratkaisee kolme kätkettyä arvoitusta. Arvoitukset ja vihjeet liittyvät Hallidayn nuoruuteen, 1980-luvun populaarikulttuuriin, josta Wade tietää kaiken viimeistä piirtoa myöten.

Wade törmää onnekkaasti ensimmäiseen ratkaisuun ja käynnistää pelin kiihkeätahtisen loppuvaiheen, jossa täytyy muun muassa pelata virheetön Pac-Man-peli ja osata Monty Pythonin vuorosanoja ulkoa. Äkkiä hän huomaa joutuneensa epätoivoiseen kilpajuoksuun tuhansien muiden kanssa. Kilpailu ulottuu pelottavalla tavalla myös todellisuuteen – ja tulee muuttamaan sekä Waden että koko maailman perinpohjaisesti.

Ready Player One on kuin Nick Hornbyn High Fidelityn ja elokuvan Paluu tulevaisuuteen risteytys, joka esittelee estottoman nostalgisesti 1980-luvun musiikkia, elokuvia, tv-sarjoja, kolikko- ja konsolipelejä, sarjakuvia, animea, roolipelejä ja kirjoja.

WWW.READYPLAYERONE.FI

"Ensimmäinen ajatukseni, kun olin saanut Ready Player Onen luettua oli: 'Ei voi olla totta! Tämähän on aikuisten Harry Potter!'" – Huffington Post

"Ihan pirun mieletön. Tämä kirja hiveli koko nörttiruumiini jokaista nörtähtävää kohtaa. Minusta tuntui, kuin se olisi kirjoitettu juuri minulle." – Patrick Rothfuss, kirjan Name of the Wind kirjoittaja

"Ready Player One ei mahdu mihinkään olemassa olevaan muottiin. Viimeinkin uuden sukupolven Neurovelho." – William Lavender, kirjan Obedience kirjoittaja

"Vili Vonkka kohtaa Matrixin […] pursuaa viittauksia 80-luvun idoleihin, triviaan ja nostalgiaan – Pac-Maniin, WarGamesiin, Zorkiin, Duran Duraniin, AC/DC:hin, Rushiin, Star Warsiin ja Star Trekiin, Blade Runneriin, Dungeons & Dragonsiin ja animeen." – USA Today

"Kasarinostalgia ja 1980-luvun populaarikulttuurin ihannointi pelastavat maailman valloittavan hauskassa peliromaanissa." – Tähtivaeltaja-palkintoraati

Keskustelua: Ernest Cline :: viestejä 18 kpl
Risingshadow arvostelu :: Jani Kangas (Athicus)

Julkaistu: heinäkuu 27, 2012
Tietoja päivitetty maaliskuu 18, 2018

Kirja-arvioita

8/10 |
elokuu 12, 2020
Jos olet kiinnostunut vanhoista peleistä, tämä on pakkoluettavaa. Lue koko arvostelu täältä: https://haaveenakirjailijanura.blogspot.com/2020/08/kirja-arvostelu-ernest-cline-ready.html
helmikuu 24, 2019
Löysin kirjan vahingossa kirjaston normaalista romaanihyllystä ja nappasin sen mukaan retrotyylisen kannen perusteella. Vaikka olenkin 80-luvun lapsia, niin sen ajan populaarikulttuuri ei ole ominta alaani, kun olen silloin ollut liian nuori. ...
7/10 |
tammikuu 30, 2019
  Ready Player One oli varsin lystikäs tapaus. Katsoin kirjasta tehdyn elokuvan alkuvuodesta ja sen innoittamana päätin viimein tarttua alkuperäiseen teokseen. Kirja ja elokuva poikkesivat onneksi tarpeeksi toisistaan, joten lukiessa ...
syyskuu 03, 2017
Kirjan osuttua käteen kirjastossa epäilin hieman, että jaksanko lukea yli 500 sivuisen teoksen, jossa pääasiassa liikutaan pelimaailmassa, mutta loppuun asti tuli luettua, koska eihän tätä voinut käsistään laskea! Ansaitsee 5 tähteä :)
maaliskuu 29, 2015
Tämä kirja on aivan killeri! Hengästyttävä. Upea. Ready Player One käynnistyy hupaisana nörttifantasiana, jossa fanitetaan 80-luvun pop-kulttuuria tietokonepeleineen, elokuvineen jne. Samaan aikaan tarina on myös selvä dystopia, sillä ...
helmikuu 20, 2014
Älyttömän hyvä kirja! Kannattaa ehdottomasti lukea. Koko OASISin maailma on lumoava ja omalla tavallaan on surullista lukea tulavaisuudesta, jossa ihmisillä on elämä ainoastaan virtuaalimaailmassa. Alussa tykkäsin Wadestakin. Hän oli ...
7/10 |
syyskuu 02, 2012
Vuonna 2044 ihmiskunta on kohtalaisen heikossa hapessa. Sodat, nälänhädät ja muut katastrofit ovat ajaneet monet etsimään onnea eksentrisen miljardöörin James Hallidayn luomasta OASIS-virtuaalimaailmasta, joka on eräänlainen huippuunsa ...
6/10 |
heinäkuu 14, 2014