Voima

Naomi Alderman
scifi > dystopia + yhteiskunnallinen scifi
Voima - Naomi Alderman7.22

Alkuteos ilmestynyt 2016. Suomentanut Marianna Kurtto. Kannen suunnittelu: Nathan Burton. Sidottu, kansipaperi.

Baileys Women’s Prize for Fiction 2017. Tähtivaeltaja-palkintoehdokas 2020.

NAISEN KÄMMENKUPISSA KYTEE SALAMA. HÄN KÄSKEE SITÄ ISKEMÄÄN.

Tytöt ympäri maailmaa huomaavat, että ovat saaneet käsiinsä uuden, uhkaavan voiman. He pystyvät antamaan sormenpäillään sähköiskuja ja aiheuttamaan tuskallista kipua, jopa kuoleman.

Miehet ympäri maailmaa huomaavat, että valta on karannut heidän käsistään. Maailma on nyt asettumassa radikaalisti uuteen asentoon, jossa voima kuuluu naisille.

Tyttöjen päivä on koittanut – mutta mihin se tulee johtamaan?

”#metoo-aikakautena vieläkin ajankohtaisempi ja ajatuksia herättävämpi – – äärettömän koukuttava ja taitavasti rakennettu trilleri, jota ei malta laskea käsistään.” – Helsingin Sanomat

"Voima on meidän aikakautemme Orjattaresi." – Washington Post

"Spekulatiivisen fiktion välitön klassikko." – Guardian

"Nerokas... ansaitsee tulla jokaisen naisen (ja totta puhuen jokaisen miehenkin) lukemaksi." – Times

”Tämä jännittävä, kipinöitä sinkoava versio tulevaisuudesta räjäyttää miltei kaiken, mikä sukupuolessa näyttää tällä hetkellä normaalilta.” – New Statesman

"Kun sanomme, että Voima on syvästi häiritsevä ja saatat hyvinkin haluta kiistellä sen kanssa lukiessasi, tarkoitamme sitä parhaalla mahdollisella tavalla." – SFX viiden tähden arviossaan

"Sähköistävä! Sokeeraava! Lyö sinut ällikällä! Tulet miettimään perusteellisesti, kaikkea." – Margaret Atwood

”Aldermanin ajankohtainen ajatusleikki jää mieleen pyörimään pitkäksi aikaa.” – Me Naiset

”Dystopiatrilleri kääntää sukupuolten valtasuhteet päälaelleen, kun naisille kehittyy kyky antaa tappavia sähköiskuja. Teos peilaa viiltävästi aikamme tasa-arvokysymyksiä väittämättä kuitenkaan vallan väärinkäyttöä minkään tietyn sukupuolen piirteeksi.” – Tähtivaeltaja-palkintoraati

Kirjatraileri Youtubessa.

Muokattu: helmikuu 19, 2020

Kirja-arvioita

8/10 |
joulukuu 14, 2019
Tytöt saavat ympäristötekijöiden muuttumisen seurauksena evoluutiossa itselleen mutaation, sähköisen voiman, joka mahdollistaa naisille sukupuolisen valta-aseman yhteiskunnassa. Ennen miesten hallitsema yhteiskunta on kääntynyt ...