Harry Potter ja Azkabanin vanki

@ J. K. Rowling
Harry Potter ja Azkabanin vanki (Harry Potter #3) - J. K. Rowling 8.78   1304

Alkuteos ilmestynyt 1999. Suomentanut Jaana Kapari. Kannen kuvat: Mika Launis. Sidottu.

Bram Stoker -palkinto 1999 (nuortenkirjat), Locus-palkinto 2000 (paras fantasiaromaani), Whitbread-lastenkirjapalkinto 1999, British Book Awards 1999, FCGB-lastenkirjapalkinto 1999, Nestlé Smarties -palkinto (9–11-vuotiaat), British Book Awards 1999, The Bookseller Author of the Year 1998, Whitaker's Platinum Book Award 2001, W. H. Smith Children's Book of the Year Award, Mythopoeic-palkinto 2008 (lastenkirjat, koko sarja). Guardian-lastenkirjallisuuspalkinnon ehdokas 2000, Hugo-palkintoehdokas 2000.

Vaarallinen velho Sirius Musta on paennut Azkabanin vankilasta, mistä yksikään vanki ei ole koskaan ennen onnistunut pakenemaan. Sirius Musta on vuosia aiemmin tuomittu kolmentoista ihmisen murhasta, ja nyt hän on vapaalla jalalla. Kaikki merkit viittaavat siihen, että hän haluaa etsiä käsiinsä Harry Potterin. Taikaministeriö on valppaana ja Tylypahkan velhojen ja noitien koulussa kiristetään turvatoimia. Koulun porteille värvätään vartioimaan Azkabanin vanginvartiat, kauhistuttavat ankeuttaja. Harry luottaa Tylypahkan muurien suojaan ja rehtori Dumbledoreen, mutta onko hän turvassa edes Tylypahkassa? Miksi Sirius Musta etsii juuri Harrya? Entä miksi ankeuttajien läsnäolo vaikuttaa Harryyn paljon voimakkaammin kuin muihin? Mysteeri johdattaa ystävykset Harryn, Ronin ja Hermionen uskomattoman lennokkaan seikkailun pyörteisiin.

Harry Potter ja Azkabanin vanki on huippusuositun sarjan kolmas kirja. Velhomainen sanataituri J. K. Rowling lumoaa jälleen lukijansa nerokkailla juonenkäänteillä ja taikuuden maailman kiehtovilla yksityiskohdilla.

Kirja julkaistu maaliskuu 6, 2000 (Tammi)
Tietoja muokattu kesäkuu 21, 2017

Harry Potter

Harry Potter on brittiläisen kirjailijan J. K. Rowlingin kirjoittama seitsemänosainen fantasiakirjasarja. Kirjasarja kertoo velhopoika Harry Potterista ja seikkailuista, joita hän kokee ystäviensä Ron Weasleyn ja Hermione Grangerin kanssa käydessään Tylypahkan taikakoulua.

Alasarja Ihmeotukset

Harry Potter ja kuoleman varjelukset (Harry Potter #7) 8.62   1202
Harry Potter ja kirottu lapsi (Harry Potter #8) 6.60   201

Sipe
heinäkuu 12, 2016

Hyvä kirja! Mielestäni tässä oli hieman erilaista jännitystä kuin aiemmissa osissa. Kaikki lukemani Potter kirjat ovat olleet aivan mahtavia, ja aion ostaa ne varmaankin omaksi.

Poison Girl
syyskuu 3, 2015

Azkabanin vanki on ehdottomasti yksi parhaimpia Potter-kirjoja! Muistan edelleen sen mahtavan tunteen, kun luin tätä ensimmäistä kertaa. Lopussa piti vain haukkoa henkeä. Kirjassa esiintyy paljon uusia ihania hahmoja: Lupin, Sirius ja tietysti Hiinokka. Harryn vanhemmista opitaan lisää ja aletaan saada enemmän vihiä miksi Kalkaros vihaa Harryn isää niin pajon. Pottereissa on parasta juuri se, että joka kirjassa oppii jotai uutta taikamaailmasta. Tutustuu uusiin taikavempeleisiin, loitsuihin, hahmoihin ja otuksiin. Kertaakaan ei käy aika tylsäksi Potterien seurassa.

Mystinen tyttö
kesäkuu 19, 2015

Kolmas osa Harry Potterista on nyt luettu. Tässä osassa sarjaa teksti mukaansatempaavampi mutta juonellisesti ei iskenyt samalla tavalla kuin edeltäjänsä. Kaksi uutta hahmoa Sirius Musta ja professori Lupin olivat oikein mukavia ja pidin heistä suuresti, harmitti vain kun Ginny ei esiintynyt tässä osassa samalla tavalla kuin Salaisuuksien kammiossa. Loppu oli ehdottomasti yllättävä ja pidin siitä, että kaikki kysymykset mitä kirjan aikana mieleeni oli tupsahtanut saivat vastauksen. Suosittelen ehdottomasti!

Verhottu
joulukuu 8, 2014

Tämä on parempi kuin ykkös ja kakkos osat. Oikein mukava.

Ruusy
heinäkuu 26, 2014

Mukaansatempaava tarina Harrysta velhomaailmasta ja sen vaaroista. suosittelen

Kirjafriikki
heinäkuu 5, 2014

Azkabanin Vanki on ällistyttävä kirja, jonka loppu ei ollut todellakaan ennalta-arvattava. Yksi parhaimmista Pottereista ellei paras.

BlackRose99
huhtikuu 10, 2014

PARAS Harry Pottereista!!!!

Rauros
maaliskuu 21, 2014

Paras sarjan kirjoista <3! Eniten pidin Sirius Mustasta (Tietysti Harryn,Ronin ja Hermionen jälkeen)! Tämä kirja lumosi minut :)! J.K.Rowling kuvasi hyvin kaikkia asioita ja juttuja! Ärsytti Piskuila ja tällipaju mutta eihän se nyt haittaa :)! SUOSITTELEN <3

Snowshadow
tammikuu 3, 2014

Ehkä paras sarjan kirjoista. Koukutti alusta alkaen ja piti otteessaan koko kirjan läpi(kuten muutkin sarjan kirjat). Kirjassa on uusia hahmoja, vanhoista selviää uusia puolia ja todella odottamattomia juonen käänteitä. :-)

w-a-r-i
joulukuu 1, 2013

Tämä on ollut aina kaikista osista mielestäni paras :) Juonen käänteet kohdallaan ja muutenkin sujuvaa menoa! Teksti on hyvin soljuvaa, ja nopeaa lukea. Henkilöhahmot on monipuolisia, ja tarinaan saa syvyyttä kokoajan. Sirius <3

BookSolder
marraskuu 4, 2013

Mukavaa tuoreutta sarjalle! Jos tykkäät kahdesta ensimmäisestä Potterista. Lue tämä myös! Et voi olla tykkäämättä! Arvaamaton käänne. Mukavaa luettavaa. Jos hahmot meinaa mennä sekaisin, niin mieti tarkkaan. Itse ainakin muistin kaikki hahmot kun mietin välissä.

Pyrexia
kesäkuu 25, 2013

Tämä ja Viisasten kivi on suosikkejani Pottereista. Tämä on ainoa kirja, jossa ei keskitytä Voldemortiin, ja sen takia juoni on erilainen kuin muissa kirjoissa, joka varmaan tekee kirjasta paremman. Tässä kirjassa tuli taas jotain uuttakin mukaan, esimerkiksi uudet oppiaineet ja Tylyahon reissut, jotka taas loivat uusia mahdollisuuksia. Pidin myös Siriuksesta ja Remuksesta, hienoja hahmoja, sellaisia joita käy vähän sääliksi.

Dark Angel
maaliskuu 17, 2013

Tämä on ollut jo kauan lempikirjani Pottereista :3 Sirius on hieno hahmo ja kiinnyin häneen heti. Ankeuttajiinkin kiinnyin, vaikka aluksi ne vaikuttivat oudoilta tyypeiltä :D Kannattaa lukea!

Celestine
maaliskuu 15, 2013

Potterit on hyviä kaikki, mutta tää on toisiksi paras niistä kaikista (paras on Kuplrman varjelukset). Koko ajan olin sitä mieltä, että Sirius on pelkkä murhaaja, mutta lopussa rakastuin hahmoon. Luin tän, kun olin kolmannenlla luokalla, enkä kadu: kirja toi uuden palan ihanaa maailmaa lähelleni.

hanhyokkasikimppuuni
maaliskuu 6, 2013

Tämä on ollut jo monta vuotta yksi suosikkikirjoistani. Potterit yleensä ovat ykkösiä, mutta jotenkin tämä on aina ollut minulle se tärkein. Rakastan J.K.Rowlingin tapaa kirjoittaa ja lumota lukija mukaan seikkailuun. Ties kuinka monennetta kertaa lukiessa löytää jotain uutta. Miten joku osaa kirjoittaa kirjan näin moneen kerrokseen? Juonnellisesti kirja on myös loistava. Tarina viihdyttää, koskettaa ja naurattaa koko ajan. Ihanaa on myös Kelmien mukana olo. Yksinkertaisesti vain rakastan tätä kirjaa!

Kirjaneito
helmikuu 17, 2013

Harry Potter ja Azkabanin vanki on yksi suosikki Pottereistani. Juoni on tietysti Rowlingin tapaan loistava, huumori niin ikään, no, loistavaa, hahmot upeita...Kaikki on juuri täydellistä tässä kirjassa. Myös iki-ihana Sirius Musta tekee debyyttinsä Azkabanin vangissa ja Tylypahkan magia lumoaa yhä uudelleen. Tähän en kyllästy koskaan, pitäisi varmaan lukea jälleen kerran...

Shadow Phoenix
elokuu 25, 2012

Minusta paras Harry Potter-kirja koko sarjasta! ? Tämä oli jotenkin niin mukava ja jännittävä, että en oikein osaa kuvailla sitä. Minusta parhaat hahmot tässä kirjassa olivat Hiinokka ja Sirius. =)

Milutsi
elokuu 4, 2012

Sirius on ihan paras tyypi!! Voisin lukea sen uudelleen ja taas...

HISU
heinäkuu 27, 2012

Tää on niin paras kirja pottereista. On lukenu jo 26 kertaa, eikä lukukokemus muutu mihinkään. Ehdottomasti viisi tähteä.

Dark.princess
elokuu 12, 2011

Rakastan Pottereita olen lukenut koko sarja vaikka kuinkamonta kertaa

lnx
heinäkuu 2, 2011

Rowling ylitti itsensä, kolmas kirja on lempikirjani ja luin sen vasta viidennen kerran. Jännittävää kuvailua, ennenarvaamattomia juonenkäänteitä, ja Harryn vanhempien menneisyydestä selviää vähän. Loppuratkaisu oli täydellinen ja koskettava, tyypillistä Rowlingia! Kirja ansaitsee täydet viisi tähteä.

Höpsis
heinäkuu 14, 2009

Luin kirjan kolmatta kertaa ja tunnelma on jälleen sama, kirja on täydellinen! Juoni on uskamottoman loistokas ja ensimmäistä kertaa lukiessa juoni on ennalta-arvaamaton. Kolmatta kertaa lukiessa huomasi, kuinka taidokkaasti asiat kiteytyvät toisiinsa. Juuri yksityiskohdat tekevät kirjasta herkullista luettavaa. Huumoria ei puutu Georgen ja Fredin letkautuksista, eikä huispausotteluiden selostuksista. On ihanaa lukea myös kuinka Hermionessa tapahtuu muutos rennommaksi noidaksi. Kirjan kahlaa muutamassa päivässä sen monimuotoisuuden vuoksi. Teos poikkeaa sarjan muista osista sillä, ettei tässä keskitytä Voldemortiin, vaan vaaralliseen Sirius Mustaan. Siinä paras syy siihen miksi Harry Potter ja Azkabanin vanki on niin mahtavaa luettavaa.

Kataja
kesäkuu 8, 2008

Tässä kolmannessa kirjassa huomaa jo sen nerokkaan juonen yhteensopivuuden aikasempien kirjojen välillä, jota ilman en tunnistaisi J.K. Rowlingia. Kirja on aivan ihana, ainakin yhtä hyvä kuin edelliset, vaikka juoni poikkeaa aika tavalla niistä. Tässä kirjassa kyllä riittää jännitystä, vaikka Harry ei joudukaan napit vastakkain lordi Voldemortin kanssa. Huumoria on entiseen tapaan rutkasti. Kirja on elämys, joka jokaisen tulisi kokea.

Truuners95
huhtikuu 10, 2016