Harry Potter ja kirottu lapsi

@ J. K. Rowling, John Tiffany, Jack Thorne
Harry Potter ja kirottu lapsi (Harry Potter #8) - J. K. Rowling, John Tiffany, Jack Thorne 6.60   201

Harry Potter ja kirottu lapsi, osat yksi ja kaksi. Vain harjoituskäyttöön. Tarina: J. K. Rowling, John Tiffany ja Jack Thorne. Näytelmäksi sovittanut: Jack Thorne. Alkuteos ilmestynyt 2016. Suomentanut Jaana Kapari-Jatta. Sidottu.

Goodreads Choice Award (paras fantasiakirja) 2016.

KAHDEKSAS TARINA.
YHDEKSÄNTOISTA VUOTTA MYÖHEMMIN.

Harry Potter ja kirottu lapsi on J. K. Rowlingin, John Tiffanyn ja Jack Thornen luoma uusi tarina, jonka on näytelmäksi kirjoittanut Jack Thorne. Se on kahdeksas Harry Potter -tarina ja virallisesti ensimmäinen, josta on tehty näytelmäversio.

Harry Potterilla ei ole koskaan ollut helppoa, ja vaikeuksia riittää nytkin kun hän on taikaministeriön ylityöllistetty virkamies, aviomies ja kolmen kouluikäisen lapsen isä. Samaan aikaan kun Harry kamppailee esiin pyrkivän menneisyytensä kanssa, hänen nuorin poikansa Albus joutuu ottamaan vastuksekseen suvun henkisen perinnön taakan. Menneisyyden ja nykyisyyden sulautuessa pahaenteisesti yhteen sekä isä että poika oppivat ikävän totuuden: toisinaan pimeys nousee odottamattomista paikoista.

Risingshadow arvostelu - Niina Tolonen (Nafisan)

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu marraskuu 8, 2016 (Tammi)
Tietoja muokattu joulukuu 11, 2022

Harry Potter

Sarja sisältää 8 pääteosta ja yhteensä teoksia 8 kpl.

Harry Potter on brittiläisen kirjailijan J. K. Rowlingin kirjoittama seitsemänosainen fantasiakirjasarja. Kirjasarja kertoo velhopoika Harry Potterista ja seikkailuista, joita hän kokee ystäviensä Ron Weasleyn ja Hermione Grangerin kanssa käydessään Tylypahkan taikakoulua.

Alasarja Ihmeotukset

Kirja-arviot 45
Viestit 40
marraskuu 7, 2021
6 / 10

Kirottu lapsi on saanut lokaa niskaansa paljon enemmän kuin ansaitsisi.

Tarinan ansioita: Harryn ja Albuksen välisen isä-poika-suhteen kipukohdat ja kamppailut. Albuksen ja Scorpiuksen välinen liikuttava ystävyys. Pottermainen huumori. Vauhdikkaat, jännittävät, jopa vähän pelottavat ja ahdistavat juonenkäänteet.

Varjopuolia: Feeniksin killassa J. K. Rowling tuhosi ajankääntäjät tarkoituksella, jotta ne eivät palaisi sotkemaan juonikuvioita sarjan myöhemmissä vaiheissa. Oli mielestäni iso virhe, että ne palasivat Kirotussa lapsessa mukaan tarinaan. Rowling petti itsensä sallimalla sen. Lisäksi muutama hahmo käyttäytyi itselleen häiritsevän epätyypillisesti.

Luinwen
Arvosanat 234
Kirja-arviot 104
Viestit 96
helmikuu 10, 2019
6 / 10

Nopealukuinen ja ihan viihdyttävä näytelmä, joka jatkaa Harry Potterin tarinaa, mutta tällä kertaa tämän pojan näkökulmasta.

Lue koko arvostelu täältä: https://haaveenakirjailijanura.blogspot.com/2019/02/kirja-arvostelu-john-tiffany-jack.html

Rasvapurkki
Arvosanat 16
Kirja-arviot 9
Viestit 15
heinäkuu 30, 2018
8 / 10

Hieman vaikealukuinen näytelmäversion vuoksi, mutta kun version lukemisen oppi, oli kirja hyvin mielenkiintoinen. Mielestäni kirja ei kuitenkaan yltänyt aiempien sarjan kirjojen tasolle.

Etris04
Arvosanat 96
Kirja-arviot 2
helmikuu 28, 2017
7 / 10

Vaikka kirja oli näytelmäkäsikirjoitus kirja oli hyvä ja juoni lennokas ja selkeä

Arvosanat 729
Kirja-arviot 100
Viestit 2743
joulukuu 31, 2016
6 / 10

En ole ihan niin vakuuttunut tästä kuin moni muu, vaikka ihan hyvä tarina kaikkinestaan. Mutta tämä on tarkoitettu esitettäväksi, joten luettuna siinä ei ole sitä samaa taikaa. Käsikirjoitusmuodon vuoksi annoin aika paljon anteeksi juonigappeja ja hyvin vahvoja oikomisia. Juoni eteni vauhdikkaasti ja se oli siihen nähden hitusen sekamelskainen. Enkä myöskään ollut vakuuttunut vanhojen juonikuvioden uudelleenkäyttämisestä, minä ehkä kaipasin jotain uutta ideaa. Ei tässä ollut tällaisenaan sitä samaa fiilistä kuin alkuperäissarjassa.

Swilf
Arvosanat 47
Kirja-arviot 8
Viestit 12
joulukuu 27, 2016
10 / 10

Erilaisuudestaan huolimatta hyvä Harry Potter kirja.

Annika
Arvosanat 1
Kirja-arviot 1
marraskuu 18, 2016
9 / 10

Tykkäsin kyllä erittäin paljon! Juonenkäänteitä oli riittävästi, ja hahmojen elämään oli helppo päästä sisälle. Suosittelen kyllä kaikkia Potter-faneja lukemaan, luin itse englanniksi, mutta uskon tämän suomennetun olevan ihan yhtä hyvä, kunhan muistaa että tämä tosiaan on näytelmän käsikirjoitus, joten siinä on eroa normi kirjoihin.

Q_Black
Arvosanat 248
Kirja-arviot 240
Viestit 111
marraskuu 16, 2016
9 / 10

Hiukan huvitti kun lueskelin uutisotsikoita, joissa fanit kertoivat olleensa pettyneitä tähän kirjaan. Tuntui osalle ainakin tulleen yllätyksenä, että tämä on näytelmän käsikirjoitus, ei varsinainen tarina. Tätähän ei ole toitotettu kuin alusta asti. Nyt kirjan luettuani harmittaa, etten päässyt katsomaan tätä näytelmää ja toivon, että näytelmästä saisi joskus vaikka DVD-version, jonka itse sitten voisi ostaa hyllyyn. Noh, sitten kirjaan. Hämmentyneen alun jälkeen pääsin aika hyvin kirjaan ja sen hahmoihin sisään. Ei tästä ehkä tullut ihan samanlaista Potter-tunnelmaa kuin alkuperäisiä kirjoja lukiessa, liekö syy iäkkäämmässä Harryssa vai siinä, että tätä luomassa oli muitakin kuin Rowling. Tämä kyllä koukutti siinä missä aiemmatkin teokset ja oli jotenkin hauska palata tässä kirjassa menneisiin tapahtumiin. Vaihtoehtoiset todellisuudet olivat aika kammottavia. Tarina oli reippaasti eteenpäin vievä eikä ainakaan minua saanut tylsistymään missään vaiheessa. Huonona puolena se, että tämän luettuaan alkaa kaipaamaan jatko-osaa tai elokuvaa. Todella kiva lisä kirjahyllyyni!

Truuners95
Arvosanat 91