Harry Potter ja puoliverinen prinssi (Harry Potter, #6)

Harry Potter ja puoliverinen prinssi

J. K. Rowling
Julkaistu: maaliskuu 16, 2006 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Harry Potter and the Half-Blood Prince
Avainsanat: elokuva, mythopoeic-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Jaana Kapari. Kannen kuvat: Mika Launis. Sidottu.

British Book Award 2006, ALA Best Book for Young Adults, New York Times Notable Book, Quill Book of the Year, New York Times Notable Book, Oppenheim Toy Portfolio Platinum Seal, CCBC Choice, Publishers' Weekly Cuffie, Booklist Editor's Choice, Chicago Public Library ”Best of the Best”, New York State Children’s Choice -ehdokas, 2006–2007 Indian Paintbrush Book Award -ehdokas, Mythopoeic-palkinto 2008 (lastenkirjat, koko sarja).

Lontoossa kolea, leppymätön sumu ei hellitä, vaikka on heinäkuu. Silta sortuu, ihmisiä murhataan, pyörremyrsky riehuu maan länsiosassa. Jästien pääministerillä riittää huolia, mutta taikaministerillä, Cornelius Toffeella, ei ole yhtään helpompaa: hän on saanut potkut. Harry Potterin kesäloma keskeytyy, kun itse Albus Dumbledore saapuu Likusteritielle tapaamaan Harry Potteria. Mitä on tapahtunut?

Harry on nyt kuusitoistavuotias. Kuluvan vuoden aikana hän ja hänen luokkatoverinsa täyttävät seitsemäntoista vuotta, tulevat täysi-ikäisiksi ja saavat aloittaa ilmiintymiskurssin. Rakkaushuolet piinaavat yhtä jos toista, myös Harrya, Ronia ja Hermionea. Mutta kaikkein järisyttävin muutos on se, että Dumbledore alkaa antaa Harrylle yksityistunteja! Miksihän?

Taiturimainen tarinankertoja J. K. Rowling onnistuu jälleen kerran ylittämään kaikki odotukset. Lähestytään selvästi teossarjan finaalia: toiseksi viimeisessä osassa jännitys tiivistyy ja Harry Potterin harteille kasataan yhä enemmän vastuuta. Velho-oppilaat ovat tulossa täysi-ikäisiksi, ja elämä Tylypahkassa saa monia uusia sävyjä.

(muokattu 17.01.2015)

Vedenpaisumus (Lyran kirjat, #1)Vartijat: Alkemistien kaupunki (Vartijat, #2)Ruska (Kuura-trilogia, #3)SyntymälahjaTulimieli (Kapinaenkelit, #1)

aman avatar
Surullinen, koskettava, jännittävä, humoristinen. Jokaisen potter fanin on vaikea lukea tämä itkemättä, saatikka nauramatta. Yksi parhaista Potter kirjoista. Edelleen mukaansa tempaava, kuten edeltäjänsäkkin. Kohtaukset on hyvin kuvattu ja hahmoista paljastuu yhä enemmän uusia asioita.
Morndun avatar
Luin Harry Potter And The Half-Blood Princen uudestaan koska en muistanut siitä juuri mitään. Lukukokemuksena yllätti positiivisesti; vaikka muistin jotenkin juonen pääpiirteet niin oli paljon niin sanotusti uusia asioita. Jehudielin kanssa olen samaa mieltä siitä, että ei olisi malttanut jättää koskaan kesken vaikken kovin suuri potter-fani edes ole. Tarina lähti käyntiin tasaisella otteella, tosin suunnilleen joka kertahan Harry on poistunut Dursleyiltä vähän eri tavalla. ... (lisää)
Jehudiel avatar
Annan viisi tähteä, koska puolikkaita tähtiä ei voi antaa. Muuten antaisin ehkä neljä ja puoli tähteä. Puoliverinen prinssi on niitä kirjoja, joita luetaan puolille öin, vaikka seuraavana päivänä olisi kouluaamu. Minulla meni useampi kuin yksi ilta pitkäksi näiden niteiden kanssa. Pitkissä romaanisarjoissa on sellainen etu, että niissä hekilöhahmoista voi rakentaa niin moniulotteisia, että he lopulta tuntuvat aidoilta. Potterien henkilöt ovat inhimillisiä, toiset ovat ... (lisää)
The Big Bad Wolf avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Kirjaneito avatar
Harry Potter on sarja joka ei petä lukijaansa. Kuudes osa on fantastinen, eikä silti edes suosikkini sarjassa. Puoliverinen prinssi on synkempi kuin edeltäjänsä ja menneisyyden palaset alkavat aueta pala palalta. Myös romantiikkaa tulee mukaan edellisiin kirjoihin verratttuna paljon, mikä on ehdottomasti hyvä asia. Harry ja kumppanit ovat jälleen kasvaneet eikä elämä Tylypahkassa tule ainakaan yksinkertaisemmaksi. Kirjan kanssa itkee ja nauraa, jälleen kerran upeaa työtä Jo Rowlingilta!
Sipe avatar
Jännittävä ja hyvä! Alku ja keskiosa olivat mielestäni parhaita, toisin kuin aiemmin olen pitänyt enemmän ehkä kirjojen lopuista. On niin vaikea sanoa mikä on lempi kirja Pottereista, sillä jokainen kirja on omalla tavallaan jännittävä ja mukaansatempaava!
Truuners95 avatar

Pelko... Se kuvaa tätä kirjaa hyvin. Koko maailma on pelon kourissa. Valonpilkahduksia tuo humoristiset kolmiodraamat.

Mystinen tyttö avatar
Harry Potter ja Puoliverinen Prinssi oli ehdottomasti tähänastisista Harry Pottereista paras. Uusia ovia avattiin, hahmoista paljastui salaisia puolia, juoni eteni nopeasti, iloa ja surua riitti, enkä pystynyt laskemaan kirjaa käsistäni. Rowling on kehittynyt valtavasti kirjailijana. Teksti on sujuvampaa ja kiinnostavaa. Eikä kirja ole enää yksitoistavuotiaiden lasten leikkiä, vaan vaarallista ja jännittävää. Tämä oli ensimmäinen Harry Potter missä oli kunnolla tunnetta mukana. ... (lisää)
Yllatuus avatar
Harry Potter sarja on aika vaihteleva osasta tykkään osat ovat surkeita. Tässä oli hyvä juoni ja mukaansa tempaava tarina.
Zey avatar
Harryn tarina jatkuu taas. Kirjassa rikottiin mukavasti henkilöiden mustavalkoisuutta, selitettiin edellisien kirjojen tapahtumia ja paljastettiin mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan. Harry alkaa kasvaa kohti aikuisuutta, mikä tekee kirjoistakin paremmin myös vanhemmille lukijoille sopivia. Hauska, surullinen, jännittävä. Kirjan kanssa tulee koettua koko tunneskaala. Suosittelen lämpimästi.
Ruusy avatar
Mukaansatempaava tarina Harrysta velhomaailmasta ja sen vaaroista. suosittelen
Kirjafriikki avatar
4.5
Taso laski hiukan, sillä jännitystä oli vähemmän ja teiniongelmia enemmän. Kirjan parhaimpia puolia oli se, että se syventää inhoamaani Draco Malfoyta. Kalkarosta aloin vihaamaan entistä enemmän(kunnes viimeisen kirjan loppu muutti kaiken) Laadukas osa kaiken kaikkiaan.
Rauros avatar
Pettymys oli kun Dumbeldore kuoli mutta kaikkien on kuoltava aikanaan :(! Ihmetyttää kun sarja on mennyt niin nopeasti, ja että Harry ei olekkaan enää mikään 11.vuotias pikkupoika! Vaan nyt Harry on kasvanut sairaasti ja on jo 16! Se ihmetytti että Dracokin on vain pelokas teinipoika! SUOSITTELEN <3
w-a-r-i avatar
Kirjassa lisääntyy jännitys hahmojen ikääntyessä! :) Tämähän alkaa olla jo aikuisen luettavaa settiä. Mutta se että Albus kuolee, oli pettymys :D mutta kaikki kuolee aikanaan... Kalkaros oli jänä vaihtoehto tähän, ja Dracokin on vain pelokas teini..
BookSolder avatar
4.5
Paras Potter! En voi sanoa muuta, kuin lue! Tämä on mielestäni todella hyvä kirja. En ymmärrä miten J.K Rowling voi olla näin luova? Lue, ja ylläty!
Hoppi avatar
Sarjan paras kirja Viisasten kiven jälkeen.
Msullgar avatar
Olen lumoutunut tästä kirjasta! Olen lukenut sitä iltamyöhään asti kunnes silmäni lurpsahtavat kiinni
Karajishi avatar
Toisinaan kirja oli hyvä, mutta toisinaan taas en millään meinannut jaksaa sitä edes lukea. Olin odottanut kuudennelta osalta paljon enemmän, mutta sitten sainkin todeta kirjan olevan melko tylsä. Toki innokkaana Harry Potter –fanina en voisi ikinä sanoa kirjan olevan huono, ei suinkaan! Juoni oli omalla tavallaan kiinnostava ja omaperäinen, joskin alusta saakka ennalta –arvattava. Joka tapauksessa luin sen, mutta jäin odottelemaan seuraavaa osaa pienoinen epäluulo mielessäni.
Mr.Kirja avatar
Tämä potter on Kuoleman varjelusten kanssa jaetulla ykkössijalla kaikissa pottereissa. PArempaa aiempiin kirjoihin on se, että sen tunnelma on synkempi kuin aiemmissa. Parasta kirjassa on kohtaukset kun selvitetään volde.... eikun siis tiedät-kai-kenen menneisyyttä ja motiiveja. Hauskoja, vanhempaankin väkeen kolahtavia kohtauksia on välillä joka parantaa vain lukukokemusta. Hyvä kirja annoin 5 tähteä koska puolikkaita tähtiä ei voi antaa; olisin luultavasti antanut 4½ tähteä.
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson