• HPTP hahmo Kirjoittaja
  • HPTP
    Upseeri

26.11.2022 11:33 #1 :: HPTP
Scifi kirjallisuus, best of
Ketä kiinnostaa scifi - kirjojen best of , lukuvinkit, kirja - arvostelut etc ? Tarkoituksena olisi saada aikaan vakavaa keskustelua mm ihmisten omista best of listoista. Kiinnostaako ketään koota henkilökohtaista listaa tyyliin 10 parasta scifi kirjaa tältä ja viime - vuosituhannelta ? Jos ja kun tarpeekis ihmisiä vastaisi siihen omilla listoillaan niin kokoaisin sen tiedon pohjalta palstailijoiden 10 parasta kirjaa vuoteen 1999 asti ja 10 parasta kirjaa 2000 - tähän päivään. Saatan tehdä siitä listasta jopa videon, jonka sitten uppaan omalle YouTube kanavalleni, jossa käsitellään lähinnä kosmosta. Ulkona on tosin vain neljä jaksoa.

• Hiistu hahmo
  • Hiistu

26.11.2022 22:45 #2 :: Hiistu
Scifi kirjallisuus, best of
Lyhensin otsikkoa. Esimerkiksi kansikuvista kannattaa perustaa ihan oma keskusteluketju.

Oletko vielä ennättänyt tehdä omaa listausta, mitä scifi-kirjoja itse pidät parhaimpina?

Katsoin nyt huvikseni, mitä Risingin kirjatietokannan tilastot kertovat asiasta. Tein hakuja  Kirjalistaushaku-sivulla . Sieltä voi määrittää julkaisuvuosien perusteella, miltä aikaväliltä haluaa hakea kirjoja. Tyylilajit-kohdasta aukeaa valikko eri tyylilajeista, esimerkiksi voi ruksia kohdan Scifi. "Listaa järjestyksessä" -valikosta voi valita listan järjestelykriteeriksi arvosana. Ja sitten kun painaa "Hae kirjalistaus", alkaa listaa pukata.

Hakutuloksista käy ilmi, että Risingin käyttäjien antamien arvosanojen parhaat keskiarvot ovat tällä hetkellä näillä scifi-kirjoilla:

Ennen vuotta 2000 julkaistut:
  1. Dan Simmons:  Hyperion
  2. Daniel Keyes:  Kukkia Algernonille
  3. Jean Hegland:  Suojaan metsän siimekseen
  4. Orson Scott Card:  Ender
  5. Sheri S. Tepper:  Portti naisten maahan
  6. Nevil Shute:  Viimeisellä rannalla
  7. Stanislaw Lem:  Tähtipäiväkirjat
  8. Frank Herbert:  Dyyni  (osat 2, 1 ja 3 olivat peräkkäisillä sijoilla - tiivistin yhdeksi, koska ovat samaa teosta)
  9. Stanislaw Lem:  Kyberias
  10. Tom Clancy:  Peloista pahin
Jätin pois listalta sarjakuvat. Sijalla 6 olisi ollut  Päämääränä kuu (Tintin seikkailut #16)  ja sijalla 8  Tintti kuun kamaralla (Tintin seikkailut #17) . Myös  Halo Jones 3  ja Druuna 3  ovat saaneet paremman keskiarvon kuin Peloista pahin.

Alkaen vuodesta 2000:
  1. Suzanne Collins:  Nälkäpeli  (sarjan aloitusosalla on paras keskiarvo, mutta heti toisena on yhteislaitos osista 1 - 3)
  2. Laura Luotola:  Suoja: Kaupungit ja paluu
  3. Ernest Cline:  Ready Player One: Romaani
  4. Philip Reeve:  Pimenevä maa (Kävelevät koneet #4)
  5. Andy Weir:  Operaatio Ave Maria
  6. Cixin Liu:  Kuolema on ikuinen (Muistoja planeetta Maasta #3)
  7. Anne Salminen & Tero Niemi:  Nimbus ja tähdet
  8. Stephenie Meyer:  Vieras
  9. Alastair Reynolds:  Lunastuksen arkki (Ilmestysten avaruus #3)
  10. David Mitchell:  Pilvikartasto
Sarjakuvat huomioiden olisivat listalle päässeet:  Fullmetal Alchemist  (1. sija),  V niin kuin verikosto  (2. sija),  Vartijat  (3. sija) sekä lisäksi osia sarjasta  Tuulen laakson Nausicaä  oli ennen Pilvikartastoa.

Kirjojen välillä on suurta vaihtelua siinä, kuinka monta arvosanaa ne ovat tietokannassa saaneet. On myös mahdollista, että jokin kirja on saanut paljon hyviä arvosanoja lukijoilta, jotka eivät ehkä muutoin lue paljoa scifi-kirjoja. Tai jotkin kirjat saattavat olla sellaisia, ettei niihin edes tartu sellainen lukija, joka ei jo ennakkoon ole melko varmasti kirjan ns. kohdeyleisöä. Esimerkiksi nuo sarjojen myöhemmät osat ovat varmaan sellaisia, etteivät niitä ole ehkä päätyneet lukemaan kuin vain henkilöt, jotka ovat pitäneet sarjojen aiemmista osista. Ei liene kuitenkaan paha asia, jos joku bongaa listalta jonkin itselleen uuden teoksen tai sarjan ja kiinnostuu tutustumaan tarkemmin.

Minä itse en ole lukenut scifiä niin paljoa, että saisin tehtyä omakohtaista listaa. Tai voisin toki tehdä sellaisen "10 scifi-kirjaa, jotka olen lukenut" -listauksen. Ehkä joskus teenkin. Tilastolistoille tulleista Viimeisellä rannalla, Ender ja Pilvikartasto olisivat minunkin listallani, kaikille olen antanut arvosanoiksi 10/10. Hyperion-sarja ja kaksi osaa Dyynistä minulla olisi omassa hyllyssä, pitäisi joskus malttaa lukea.

Millaisias listoja muilla on?
Muokannut 26.11.2022 22:49 Hiistu
Tykännyt: Darkki