Magiaa (Septimus Heap #1) - Angie Sage7.46

Alkuteos ilmestynyt 2005. Suomentanut Kaisa Kattelus. Kuvittanut Mark Zug. Sidottu, kansipaperi. 2. painos 2010, nidottu.

”Älä kerro kenellekään, että hän on löytölapsi. Hän on syntynyt teille. Ymmärrätkö?”

Perusvelho Silas Heap taivaltaa hyisessä pakkassäässä halki talvisen Metsän kohti Linnan Sokkelikkoa ja löytää maasta kummallisen nyytin. Miksi ihmeessä avuton kapalolapsi on pensaan alla piilossa? Silaksen ja hänen vaimonsa Sarahin perheeseen oli aiemmin samana päivänä syntynyt jo seitsemäs poikalapsi, Septimus, mutta hyväsydäminen Silas päättää majoittaa kotiinsa vielä yhden nälkäisen pikkusuun. Kun hän ehtii kotiovelleen, hän on törmätä kätilöön, joka kiiruhtaa ulos talosta kuollut Septimus-vauva sylissään.

Niinpä tummakutrinen löytölapsi Jenna varttuu Heapien hellässä huomassa vihreäsilmäisten ja pellavapäisten velhoveljiensä rinnalla. Velhojen elämä joutuu ahtaalle, kun magian opetus kouluissa lakkautetaan ja taikuus julistetaan laittomaksi. Kymmenvuotispäivänään Jenna saa tietää olevansa salamurhaajan aikoinaan surmaaman kuningattaren tytär – siis oikea prinsessa.
Kuningattarenvesa on pian suuressa vaarassa, sillä manaaja DomDanielin vakoojat ja vainolaiset ovat jo hänen jäljillään. Apuun rientää kaikin puolin mahtava Marcia Overstrand, parasvelho, jonka ehtymättömän taikavaraston avulla Jenna ja hänen saattueensa livahtavat hetkeksi saalistajiltaan.

Mutta mitä maagista tapahtuikaan Septimukselle, seitsemännen pojan seitsemännelle pojalle, jota ikävöivät vanhemmat eivät saa mielestään?

Magiaa on lumoavan fantasiasarjan aloitusosa, humoristinen ja hyväsydäminen tarina taikojen ja loitsujen valtakunnasta. Romaani osoittautui Britanniassa välittömäksi myyntimenestykseksi ja oli myös useita viikkoja New York Timesin bestseller-listalla.

Kirjailija Angie Sage syntyi ja varttui Lontoon seudulla ja opiskeli Leicesterissä graafista suunnittelua sekä kuvitusta. Angie Sage asuu nykyään (kolmen ujohkon aaveen kanssa) Cornwallissa Englannissa. Magiaa on hänen ensimmäinen romaaninsa, mutta hän on julkaissut myös toistakymmentä lasten kuvakirjaa.

”Magiaa on täynnä ihmeitä, loitsuja ja yllätyksiä. Kauniisti kirjoitettu kirja on osoitus loistavasta mielikuvituksesta ja vie lukijansa maailmaan, josta ei enää tahtoisi poistua.” – Clive Barker

Keskustelua: Angie Sage :: viestejä 1 kpl

Pimeä (Septimus Heap #6)8.06
Tuli (Septimus Heap #7)8.38

Kirja-arvioita

elokuu 08, 2015
En tietenkään voi antaa muuta kuin täydet, koska hirja on mukavan kevyttä luettavaa, ja kaikki hahmot ovat upeita. Erityisesti pidin Septimuksesta, Stanleysta ja Zelda-tädistä myös. Ihana kirja, kuuluu parhaimpiin mitä olen ikinä nähnyt. Suosittelen erityisen lämpimästi tätä kirjaa kaikille.
7/10 |
toukokuu 20, 2015
Tämän kirjan lukemisesta on jo aikaa, mutta muistan, kuinka tarinan satumaisuus viehätti minua. Erityisen vahvasti mieleen ovat jääneet upeat lyijykynäkuvitukset.
7/10 |
maaliskuu 30, 2015
Erittäin söpö ja hauska satumainen kertomus - mukavan kevyttä ja lapsenmielistä luettavaa! Toisinaan ehkä tosin liiankin lapsenmielistä ja -luultavasti osin myös suomennoksen takia- sekavaa luettavaa, siitä tulee vähän miinusta. Hahmot ...
tammikuu 25, 2015
Hauska kirja, jonka luki hujauksessa! En malta odottaa, että pääsen käsiksi kirjasarjan muihinkin osiin. Turun pääkirjastossa kirja on lastenosastolla, mutta sijaintipaikan ei kannata antaa hämätä - kirjaa sopii aivan yhtä hyvin meille ...
lokakuu 22, 2014
Aivan loistava ja mukaansatempaava kirja! Luettu on jo useampaan otteeseen, eikä kyllästytä varmaankaan koskaan. Silloin tällöin vähän liiankin arvattava, mutta toisaalta osa yksinkertaisimmista selityksistä on jätetty pois, mistä plussaa. ...
heinäkuu 26, 2014
Aivan loistava kirja! Luin tämän joskus vuosi sitten ja innostuin se miten kirjailija on lopussa ratkaissut kaikkien kohtalon yhteen on huikeaa kertakaikkiaan loistava kirja! Ja se miten tapahtumarikas tämä on kunnon fantasiakirja ehdottomasti!
8/10 |
toukokuu 15, 2014
Hyvä ja mukaansa tempaava kirja! Kannen perusteella valittu kirja, joka kannatti lukea.
6/10 |
toukokuu 12, 2013
Odotin kirjalta ja sarjalta jotakin enemmän, niin petyin tähän. Tarina ei tuntunut kunnolla etenevän ja jotenkin jäi sellainen olo, että sivumäärästä huolimatta tässä ei tapahtunut oikein mitään. Annoin tälle osalle kolme tähteä ja aion antaa mahdollisuuden vielä sarjan toiselle osalle.
joulukuu 11, 2012
Rakastin ensimmäisesti sivusta aivan loppuun asti! Pidin Sagen kirjoitustyylistä. Kuvailu oli tarkkaa ja kaunista, mutta se ei hyppinyt silmille. Miljöö oli huolellisesti suunniteltu, ja juoni kulki sujuvasti ja yllätyksellisesti ...
2/10 |
elokuu 21, 2012
Hei! Angie Sagen kirja Magiaa on minusta huono, koska juoni on todella sekava ja tarina ei mielestäni etene selkeästi. Minusta oli todella yllättävää lukea, että tämä kirja on ollut myyntimenestys. Itse annoin kirjalle arvosanaksi vain yhden tähden.