Nemesis

Isaac Asimov
Julkaistu: 1992 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Nemesis
Tyylit: scifi

Alkuteos ilmestynyt 1989. Suomentanut Anu Niroma. Päällys: Heikki Kalliomaa. Nidottu.

Vuonna 2220 Maa ja sen sata avaruussiirtokuntaa ovat ylikansoitettuja ja anarkian tilassa. Silloin nuori tähtitieteilijä tekee pienessä Rotor-siirtokunnassa järisyttävän havainnon: hän löytää tuntemattoman taivaankappaleen, joka osoittautuu meidän aurinkokuntamme lähimmäksi tähtinaapuriksi. Hän antaa sille nimeksi Nemesis, antiikin koston jumalattaren mukaan.

Kertomatta löydöstä muille Rotor ja sen väki lähtee uhkarohkealle matkalle kohti Nemesistä. Sinne rakennettaisiin uusi ja parempi maailma, ihmiskunnan vastaisen kehityksen perustaksi.

Mutta nimi on enne. Pian valkenee että Nemesis on uhkaavasti lähestymässä aurinkokuntaamme ja saattaa aikanaan aiheuttaa ihmiskunnan valtaosan tuhoutumisen. Pitäisikö Rotorin varoittaa Maata? Se taas merkitsisi että unelma paremmasta maailmasta sortuisi...

Nemesis, huikea kertomus avaruuden uudisasukkaista, on itsenäinen romaani, joka ei kuulu Asimovin Säätiö-, Robotti- tai Imperiumi-sarjoihin.

(muokattu 09.07.2011)

Tuulen laakson Nausicaä 6 (Tuulen laakson Nausicaä, #6)Ääretön meri (5. aalto, #2)SiirtymäMehiläisten historia (Ilmastokvartetti, #1)Heltymätön (Kadonnut laivasto, #5)
Uusin jäsen: Essi Loponen