Valot Näsinneulan yllä

@ Vesa Sisättö
Valot Näsinneulan yllä - Vesa Sisättö 6.80   5

Kansi: Jani Laatikainen. Nidottu.

"Tajuatko? Me kaikki toivomme sisimmissämme, että elämä antaisi meille tiettyjä asioita, meillä on tavoitteita ja haluja. Ja sitten kun ne kaikki toteutuvat kerralla, tuloksena on jotain hyvin outoa ja mutkikasta."

Helsinki on jäänyt veden alle, Tampereesta on tullut Suomen pääkaupunki ja Antarktis on asutetettu. Kadunkulmissa näkyy Seisoskelijoita, ja kasvava joukko ihmisiä herää aamuisin varmana sisäisestä intiaaniudestaan. Syyskuun 14. päivänä Joonas huomaa, että toinen Joonas on ottanut hänen paikkansa vaimon ja tyttären elämässä. Delta on epäilyksenalainen, mutta se väistää ajattelua.

Valot Näsinneulan yllä on hyväntahtoinen ja absurdi romaani ihmisten halujen murjomasta maailmasta.

Luokitus: Scifi Kotimainen

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu heinäkuu 16, 2020 (Osuuskumma)
Tietoja muokattu heinäkuu 22, 2020

Kirja-arviot 45
Viestit 40
toukokuu 23, 2021
6 / 10

Tartuin tähän kirjaan sen nimen ja houkuttelevan takakansitekstin perusteella: Helsinki jäänyt veden alle, Tampereesta tullut pääkaupunki. Entisenä, nykyisenä ja tulevana tamperelaisena tämä lähtökohta kiehtoi mieltäni sen verran, etten millään malttanut ohittaa kirjaa.

Valot Näsinneulan yllä täytti ennakko-odotukset mutta osasi myös yllättää. Kyseessä on hupsu ja aika lailla vinksahtanut tarina, jollaisia nautin kyllä lukea. Ihmissuhdedraamat eivät puolestaan ole ihan minun juttuni, vaikka harvinaisen samaistuttava päähenkilö saa nekin juonenkohdat tuntumaan siedettäviltä.

Valerie
Valerie