Flashback

@ Dan Simmons
(scifidystopia)

Alkuteos ilmestynyt 2011. Suomentanut Einari Aaltonen. Sidottu.

Hyytävä dystopiaromaani talouskriisin raunioittamasta vuoden 2036 Amerikasta.

USAn maailmanpoliittinen ylivoima luhistuu talouselämän syöksykierteessä ja entisestä supervallasta tulee väkivallan, korruption ja terrorismin kehto. Yhteiskunnassa vallitsee vahvimman oikeus, ja kurjistuva kansa haikailee paluuta menneisyyden suurvallan loistoon. Tavallisen kansan ainoa pakokeino arjen ankeudesta on flashback, kemianteollisuuden kruununjalokivi: voimakasta riippuvuutta aiheuttava huumausaine, joka sallii käyttäjänsä elää uudelleen muistojaan.

Ex-kyttä ja narkomaani Nick Bottom on yksi monista, jonka elämän flashback on riuduttanut. Nickillä ei ole jäljellä mitään, paitsi muisto auto-onnettomuudessa kuolleesta vaimostaan, kun hän saa yllättävän tilaisuuden korjata elämänsä suunta. Hiroshi Nakamura, superrikas yritysimperiumin takapiru, pyytää Nickin apua poikansa selvittämättömän murhan ratkaisemisessa.

Eräs Nickin muistikuva kätkee sisäänsä vihjeen Nakamuran pojan murhaajan henkilöllisyydestä, ja Nick alkaa ratkoa muistikuviinsa kutoutuvaa mysteeriä pala palalta. Hän päätyy epämiellyttävän totuuden äärelle, ja tuo totuus on hengenvaarallinen.

"Tiedättehän sen tärisevän tunteen, kun törmää täysin odottamatta kirjaan, joka vastaa niin moneen kysymykseen kerralla. Erityisen herkullinen tunne on, kun niitä vastauksia ropisee kirjasta, jota alkaa lukea hauskana väli-scifinä muutaman historiantutkimuksen lomassa. Juuri sellainen kirja on Dan Simmonsin Flashback." – Seppo Turunen, Kainuun Sanomat

Arvona kirjalle

Arvosanalla: 6.86/10
Arvosanoja: 23
Tietoja päivitetty 28.02.2016

Kirja-arvioita

8/10 - Alaric (09.07.2013)
Simmonsin uusin teos on herättänyt ristiriitaisia tunteita lukijakunnassa ja itse tuskin olisin edes huomannut koko kirjaa mikäli Risingshadowin ja Helsingin Sanomien arvostelut eivät olisi olleet niin totaalisen negatiivisia. Harvoin näkee ... Lue lisää
10/10 - TP (02.04.2019)

Vihervassarit eivät kirjasta tykkää, koska se sotii heidän kiihkoamaansa maailmankuvaa vastaan. Kuten varmaan nokkelimmat pokkelimmat ovat huomanneet, media on pääosin maailmalla täynnä liberaaleja joten kirja on sen takia saanut huonoja arvosanoja.

Arvosana: 5/5 ja vassareille vasektomia!

Lue lisää
7/10 - S.T.A.R. (11.06.2013)
Tätä kirjaa lukiessa tuli hyvin ristiriitainen olo. Olin lukenut Simmonsilta aiemmin loistavan, ylistetyn Hyperion-sarjan ja vähemmän loistavan Kalin laulun (varhaisteos), joten osasin odottaa paljon Simmonsin kertojantaidoilta. Periaatteessa en ... Lue lisää