Taivaan työkalu (Galaxy Scifi, #6)

Taivaan työkalu

Ursula K. Le Guin
Julkaistu: 1991 (Book Studio)
Alkuperäinen nimi: The Lathe of Heaven

Tyylit: fantasia
Avainsanat: elokuva, hugo-palkinto, locus-palkinto, nebula-palkinto, tieteisfantasia

Alkuteos ilmestynyt 1971. Suomentanut Jorma-Veikko Sappinen. Päällys: Kari T. Leppänen. Nidottu.

Locus-palkinto 1972. Hugo-palkintoehdokas 1972, Nebula-palkintoehdokas 1971.

George Orr on mies, jonka unet muuttavat todellisuutta. Aamuisin hän herää omien uniensa luomaan uuteen maailmaan ja on ainoa, joka muistaa edellisen illan todellisuuden. Tohtori Haber on unitutkija. Hän haluaa käyttää Orria hyväkseen luodakseen maailmasta mieleisensä, mutta Orr ei halua yhteistyötä. Hän haluaa vain päästä eroon oudosta kyvystään ja parantua.

Taivaan työkalu on romaani, joka Brian Aldissin sanojen mukaan ottaa kantaa muutoksen ja vapaan tahdon puolesta ylhäältä ohjattua yhteiskuntamallia vastaan. Tai kuten kirjailija itse sanoo: ”Kirjoitin tämän kirjan torjuakseni yhden pelkäämäni tulevaisuuden.”

Voimme vain toivoa, että Ursula K. Le Guinin varoitus on kuultu.

Muokannut Thialfi (29.12.2014)

Autarkin linnoitus (Uuden auringon kirja, #4)Muuri : Pelon valtakuntaMuuri : Vihan kääntöpuoliViillotSalatun voiman kaupunki (Mystic City, #1)

Dyn avatar
Hykerryttävä, kutkuttava tarina, jossa Le Guin tuntuu olevan suorastaan tehokkaimmillaan. Kirja on helppo lukaista yhdeltä istumalta, niin hyvin se pitää otteessaan. Uskomattomia visioita tarjolla!
Freyja, Eija, Dyn
Uusin jäsen: Fasu K