Vaarojen taival (Ajan Pyörä, #1)

Vaarojen taival

Robert Jordan
Julkaistu: 1996 (Karisto)
Alkuperäinen nimi: The Eye of the World
Tyylit: fantasiakorkea fantasia

Alkuteos ilmestynyt 1990. Suomennos sisältää alkuteoksen luvut 1–23. Suomentanut Marja Sinkkonen. Kartat: John M. Ford ja Thomas Canty. Kannen kuva: Darrell K. Sweet.

1. painos: Karisto, 1996. Sidottu. (Kannessa teoksen nimi kultakirjaimin.)
2. painos: Karisto, 2001. Sidottu.
3. painos: Karisto, 2002. Nidottu.

Hugo-palkintoehdokas 2014 (koko sarja).

Kansainvälinen huippusarja fantasian ystäville

Kaukana Kaksvirran kylässä asuva Rand al'Thor on maalaispoika, jonka rauhaisa elämä järkkyy miehuuden kynnyksellä. Hänen pieneen kotikyläänsä tunkeutuu vihollisia, jotka ovat kuin painajaisissa syntyneitä – puoliksi ihmisen, puoliksi eläimen hahmoisia. Saaliikseen hyökkääjät etsivät kolmea nuorukaista: he ovat Rand ja hänen parhaat ystävänsä, sepänkisälli Perrin ja alati kujeileva Mat.

Nuorukaiset pakenevat yön selkään ja lähtevät matkaamaan kaukaiseen itään. Mukanaan heillä on salaperäinen lady Moiraine, velhotar ja noitanainen, johon ystävykset turvautuvat aloittaessaan vaarojen taipaleen. Ennen pitkää matkalaisten tiet eroavat, ja jokaisen on käytävä yksin kohtaloonsa, toteuttamaan omaa tehtäväänsä ajan suuressa kudelmassa.

Vaarojen taival on ensimmäinen osa Ajan Pyörää, mahtavaa seikkailufantasiaa ikiaikaisista sankareista, joista yhdelle on suotu voima voittaa itse Pimeän valtias.

(muokattu 08.09.2016)

Mifongin lunastama (Mifonki-sarja, #6)Ennen hirttämistä (Ensimmäinen laki, #2)Narrin vaellus (Narri ja Näkijä, #2)Varjojen kuningatar (Throne of Glass, #4)Matkalaiset (Syysmaa, #6)

Weskel avatar
Koska tätä kirjoittaessani kirjan lukemisesta on jo aikaa, kerron sarjasta yleisemmin. Juonen voi toisaalta sanoa etenevän hitaasti, mutta toisaalta "ajan pyörä" kutoo hyvin monimutkaista kudelmaa. Hahmoja tulee vähitellen koko joukko lisää, ja heitä myös kuolee. Yhteneväisyyksiä Sormusten herraan kyllä löytyy, mutta ne vähenevät sarjan edetessä. Esimerkiksi, jos pidät siitä, miten pienten vihjeiden avulla voi päätellä juonen kulkua pitkällekin eteenpäin, niin ... (lisää)
tintti89 avatar
Kirja on kirjoitettu hyvin, mutta se muistuttaa vähän liikaa Taru Sormusten Herraa. On nuoria poikia, taistelijaa, taikakeinoja omavaa henkilöä. Matkan varrella heihin liittyy lisää henkilöitä, ja lopussa seurue hajaantuu. Aivan kuin olisi lukenut toisintoa Sormusten Herrasta. Muuten kirja oli hyvä, seurueen matkasta oli mukava lukea, sillä paikat oli kuvailtu tarkasti ja myös henkilöihin oli nähty vaivaa.
Acylyn avatar
Tämä sarja on hyvin pitkä, joten en arvostele yksittäistä osaa, vaan arvostelen suoraan koko sarjaa, ja näin annan paremman kokonaiskuvan sarjasta niille, jotka miettivät kannattaako lukea Ajan Pyörää. Sarja lähtee käyntiin Tolkien-maisesti, kuten on jo osa maininnutkin. Minua tämä ei häirinnyt, pidän sen verran Tolkienista. Prologi on aika hämmentävä näin alkuun, itse säikähdin sitä ensimmäisellä lukukerralla ja jätin kirjan pitkäksi ajaksi hyllyyn odottamaan. ... (lisää)
Kuurosokea Pianisti avatar
Ajan Pyörä alkaa kuin pumpuliin käärittynä; hyvin vähän tapahtuu ensimmäisten 100-200 sivun aikana. Hitauden on tarkoitus saada lukija tutustumaan Kaksvirtaan ennen kuin tarina siirtyy kauas sieltä, jotta voimme ymmärtää henkilöiden kaipuun kotiin. Tunnelma on tuskan täyttämästä esinäytöksestä asti täydellisesti kohdallaan. Ensin kaikki tuntuu rauhalliselta unelta, jossa on pieni ahdistuksen pohjavire. Sitten unesta herätään äkillisesti ja lähdetään matkaan, mistä ... (lisää)
celeblith avatar
Aloitin sarjan lukemisen joskus, ja pääsin neljänteen osaan asti. Ja taisin kaiken lisäksi lukea 2 osan ennen ykkös osaa. Muutenkin oli vaikeuksia kirjojen välillä muistaa kuka hahmo oli kuka ja mitä viime kirjassa tapahtui. Ilmeisesti nämä pitäisi lukea samantien putkeen, eikä muita kirjoja välissä. Ja lopulta kun havaitsin, että sarjassa on kirjoja aivan tuhottomasti ja jokaisella kirjalla on pituutta ihan kohtuullisesti, niin yksinkertaisesti luovutin siihen 4osaan. Tarina kulki ja punoutui hienosti yhteen, mutta minun makuuni liian hitaasti.
Linnunlento, LordStenhammar, Pisania
Uusin jäsen: Kati Piehl