George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
George Raymond Richard Martin (alias GRRM, s. 1948) on palkittu yhdysvaltalainen kirjailija. Hänen eeppisen fantasiasarjansa Tulen ja jään laulu kirjoja on myyty yli 90 miljoonaa kappaletta ja niitä on käännetty 47 kielelle. Martin sai World Fantasy -palkinnon elämäntyöstään vuonna 2012.
Martin syntyi Bayonnessa New Jerseyssa. Martin oli ahkera sf-fani ja kirjoitti etenkin sarjakuvista lehtien kirjepalstoille ja fanzineihin. Hän alkoi kirjoittaa omia tarinoita jo nuorena ja ansaitsi rahaa kauppaamalla kauhutarinoittensa lukuhetkiä naapuruston lapsille. Martin opiskeli toimittajaksi valmistuen tiedotusoppi pääaineenaan vuonna 1970 Northwestern Universitysta.
Lue lisää ...
Vakavamman kirjoittajauransa Martin alkoi sarjakuvien parissa, ensimmäisen sarjakuvakäsikirjoituksensa hän myi 21-vuotiaana. Ensimmäisen tieteisnovellinsa Martin myi vuonna 1971. Martin oli 1970-luvulla tuottelias novellisti. Hugo- ja Nebula-palkinnot hän voitti useaan kertaan. Kirjailijanuransa ohessa Martin työskenteli muun muassa opettajana ja shakkiturnausten toimitsijana. Vuonna 1979 George R. R. Martinista tuli kokopäiväinen kirjoittaja. Hän julkaisi neljä romaania, jotka saivat arvosteluissa hyvän vastaanoton mutta eivät olleet varsinaisia myyntimenestyksiä. 1980-luvulla Martin keskittyi pääasiassa käsikirjoittamiseen ja tuottamiseen televisiolle sekä novellivalikoimien toimittamiseen.
Martin palasi romaanien pariin vuonna 1991, kun hän alkoi luonnostella omaa tarinaa kyllästyneenä rajoituksiin, jotka olivat televisiokirjoittamisessa välttämättömiä. Hän halusi maalata niin laajalle kankaalle kuin halusi, vaikkei vielä aavistanut miten valtava sarjasta lopulta tulisi. Martin halusi sarjassaan yhdistää keskiajan realistisen kuvauksen ja fantasian kiehtovuuden. Hän halusi luoda lukijaa kiinnostavia henkilöitä, joiden kohtalosta ei voi olla varma.
Vuonna 1996 alkoi Martinin Tulen ja jään laulu -sarjan julkaisu. Kolme ensimmäistä osaa voittivat Locus-lehden äänestykset vuoden parhaasta fantasiaromaanista. Tulen ja jään laulusta on tulossa seitsenosainen sarja. Suomalainen kustantaja on jakanut kolmannen ja viidennen osan käännöksessä kahtia, sillä nämä kirjat ovat todella pitkiä.
Tulen ja jään laulu on saanut vaikutteita etenkin myöhäiskeskiajan Englannista, satavuotisesta sodasta ja ruusujen sodasta. Keskiaika on Martinin suosikkiajankohtia historiassa. ”Pidän satavuotisen sodan prameudesta: heraldiikasta, kilvistä, väreistä, hienostuneisuudesta. Ei niin, että olisin halunnut elää tuona aikana, silloin kun ei todennäköisesti elänyt kovin pitkään. Mutta draamallisesti se on hieno aika josta kirjoittaa, koska vastakohtaisuus jokapäiväisessä elämässä oli niin jyrkkä. – Äärimmäisyyksiä väriloistossa ja värittömyydessä, rikkaudessa ja köyhyydessä. Se sopii hyvin kirjallisuuteen dramatisoitavaksi”, Martin tunnusti Tähtivaeltaja-lehden haastattelussa. Muun muassa Walter Scottin romaani Ivanhoe toimi innoittajana.
Martin ei ole turhan tarkka siitä, pidetäänkö häntä scifi-, fantasia- vai kauhukirjailijana. Lapsena hän luki supersankarisarjakuvia, tieteiskertomuksia ja kauhufantasioita – tarinoita, joita hänen isänsä kutsui ”oudoiksi jutuiksi” – ja ne näkyvät edelleen vaikutteina hänen tuotannossaan. Suosikkikirjailijakseen Martin on nimennyt Jack Vancen.
Martin asuu Santa Fessä Uudessa Meksikossa vaimonsa Parris McBriden kanssa. Hän keräilee kirjoja ja sarjakuvalehtiä sekä keskiaikateemaisia miniatyyrejä.
Martin oli Helsingin vuoden 2009 Finnconin kunniavieras. Hän vieraili myös Helsingin Worldconissa 2017. Tulen ja jään laulu -sarjaan perustuva suosittu televisiosarja Game of Thrones esitettiin 2011–2019. Time-lehti nimesi Martinin vuoden 2011 maailman vaikutusvaltaisimpien henkilöiden listalleen.
Tulen ja jään laulu
1. Valtaistuinpeli (1996)
2. Kuninkaiden koitos (1998)
3. Miekkamyrsky (2000)
4. Korppien kestit (2005)
5. Lohikäärmetanssi (2011)
6. The Winds of Winter, ei vielä ilmestynyt
7. A Dream of Spring, ei vielä ilmestynyt, viimeinen osa
Lähteitä
Kirjallisuutta
Ulkomaisia fantasiakirjailijoita 2. BTJ, 2009.
NiksuSuomennokset tulee kun tulee. Ei maailmasta sillä välin ehdi lukeminen loppua.Tottahan tuo, mutta tässä tapauksessa itse odottelua huomattavasti enemmän harmittaakin vallan muut asiat kustantajan taholta.
Kesäkuussa ketjuun laittamani lainaus, jossa Martin sanoi ettei noudata niitä kustannustoimittajan ehdotuksia joista itse on eri mieltä, herätti keskustelua. Scott Lynchin haastattelu Finnconissa käsitteli samaa asiaa. Lynchillä on kaksi editoria, toinen brittikustantamolla ja toinen amerikkalaiskustantajalla. Brittiläisellä editorilla Simon Spantonilla on kuulemma rento tyyli, hän vain mainitsee, että tietyssä luvussa on jotain vialla. Sitten kun Lynch lukee luvun uudestaan, hän tajuaa asian ja tekee korjauksen.
Yhdysvalloissa Lynchillä on sama kustannustoimittaja kuin Martinilla: Anne Groell. Nainen on kuulemma paljon tiukempi ja vaativampi kuin Spanton. Groell antaa yksityiskohtaiset listaukset asioista, jotka pitäisi korjata. Lynch sanoi olevansa noin 70 prosentissa ehdotuksista samaa mieltä ja tekevänsä muutokset. Lopuissa tapauksissa hän ei noudata Groellin ohjeita.
Martinin tilanne ei siis eroa Lynchistä. Hänelläkin on oma editori brittikustantajalla (Jane Johnson). Martin ei antanut haastattelussa mitään numeroita. Voi olla, että hän jättää huomioimatta 20 prosenttia Groellin ehdotuksista, tai vielä vähemmän.
En usko, että WoIAFia tullaan kääntämään ainakaan ihan heti, varsinkaan, jos se jäisi Kirjavan hommaksi, koska Kirjavalla ei nyt niitä resursseja älyttömästi yli oman tarpeen ole.
Robin Hobb bloggasi samana päivänä siitä, mikä vaikutus Tulen ja jään laululla on ollut hänen elämäänsä.
EDIT: Edellisessä viestissä mainitsemani Jane Johnson twiittasi eilen, että The Winds of Winterin julkaisu ensi vuonna on "very unlikely". Hän myös samalla kumosi Hobb/Martin-tilaisuuteen liittyvän huhun. Minun on kyllä vaikea uskoa, että TWoW menisi vuoteen 2016. Martin esimerkiksi sanoi maaliskuussa, että kirjan pitäisi ilmestyä kauan ennen kuin tv-sarja etenee sen tapahtumiin. Samassa kuussa hän mainitsi, ettei TWoW:n kirjoittamisessa ole ollut vastaavia onglemia kuin kahden edellisen osan kanssa. Martin on myös jatkuvasti puhunut tv-sarjan luomasta paineesta ja siitä, että hänen tulisi saada Tulen ja jään laulu nopeasti valmiiksi.
Olettaisin kyllä että tällä kertaa viivästys johtuu siitäkin että GRRM varmaan vetelee jo samalla päätösosan suuntaviivoja eikä mistään vihoviimeisistä Wild Cardseista, joten ehkä se sitten saadaan viivästyksen verran nopeammin?
Windsistä uskoisin, että tulee jo ensivuonna. Martinhan on jo julkaissut siitä näytteitäkin. Ei kai se niin kauan voi enää kestää? Mutta loistavia uutisia ainakin Kirjavalta! Kaikki nurina ihan turhan tähden.
maxOlettaisin kyllä että tällä kertaa viivästys johtuu siitäkin että GRRM varmaan vetelee jo samalla päätösosan suuntaviivoja eikä mistään vihoviimeisistä Wild Cardseista, joten ehkä se sitten saadaan viivästyksen verran nopeammin?Martin on tosiaan luopunut kaikista muista Tulen ja jään laulun ulkopuolisista projekteista paitsi Wild Cardseista. Hän ei ole ottanut uusia antologioita toimitettavaksi eikä ole tehnyt sopimuksia novellien kirjoittamisesta, vaikka molemmista sataa pyyntöjä. Martin myös laittoi keskeneräisen Dunk & Egg -tarinan viime vuonna jäähylle ja perui lupaamansa Poul Anderson -tribuuttikertomuksen, jotta voisi keskittyä täysillä sarjan kahteen viimeiseen osaan. TWoIaF:sta ylijääneen materiaalinkin (GRRMarillion) pariin hän palaa vasta Tulen ja jään laulun valmistuttua. Mies ei edes käsikirjoita jaksoa Game of Thronesin seuraavalle kaudelle.
Kuten ketjussa aiemmin raportoin, kustannustoimittaja Groell sanoi toukokuun lopulla, että TWoW:n pitäisi ilmestyä "reasonably soon". Vuosi 2016 ei minusta täytä määritelmää...
FreyjaOlen jo päättänyt olla katsomatta tv-sarjan seuraavaa tuotantokautta. Odotan Martinin tahdin, vaikka sarjan päätös menisi sitten vuoteen 2020.Näin minäkin teen, jos kirjasarjan seuraavaa osaa ei julkaista ennen viidennen kauden alkamista. Lopetan myös tv-sarjaan liittyvien uutisten ja keskustelujen seuraamisen.
EDIT: Vulture haastatteli Martinia otsikolla "George R.R. Martin Will Sit out Season Five of Game of Thrones to Finish Up His Next Book". Lainaus:
Which shooting location are you going to choose to visit this season? Seems like a tough one since you’ve added another warm, exotic locale to the list, with Spain subbing in for Dorne.Vastauksesta saa kuvan, että TWoW saattaa olla valmis ensi vuoden alkupuolella.
I don’t know. I might make it over there early next year, but I’ve got to finish the book The Winds of Winter. So I’m making the trips I’m already obligated to make, but I’m not adding any new trips at this time. So I don’t think I’m going to do a set visit this year, sadly.
Are you still going to write an episode?
Not this year, no — once again because I have this book to finish.
Hyvä uutinen kuitenkin tuo, ettei Martin käsikirjoita tv-sarjaan jaksoa ensi kaudelle. Vaikka hänen kirjoittamansa jaksot ovat toistaiseksi olleet keskitasoa korkeampia, on GoT:in kanssa touhuaminen syönyt paljon hänen aikaansa, joten tämä tietää nopeampaa kirjan ulostuloa.
En tiedä, ehkä tuo Jussin aiemmin tässä keskustelussa mainitsema Martinin elokuvahaaveiden teilaaminen ja tv-sarjan pitäminen seitsemässä kaudessa (voi olla, että hän ajatteli AFFC:n ja ADWD:n kohdalle useampia kausia kuin kaksi ASOS:n jakamisen tyyliin) on hiukan säikyttänyt häntä tajuamaan, että kiirettä pitää pitää, mikäli hän mielii saada viimeisen/viimeiset kirjat ulos ennen tv-sarjan spoilereita.
Edit. No, sehän toimi
MabJostain syystä Niksun uusin viesti ei näy minulle sitten millään (paitsi huomasin tätä kirjoittaessani sen nököttävän kyllä ketjun uusimpana), onko muilla samaa ongelmaa? Ei varmaan haittaa ketään, jos postaan tämän siinä toivossa, että se tulisi esille...Minulla on ollut samaa ongelmaa jo aiemmin tässä threadissa, eli uuden sivun ensimmäinen viesti ei näy, jos se on sivulla ainoana. Tämän ilmoitusluontoisen viestini voi poistaa, mutta yp:n on ehkä hyvä tietää mahdollisesta bugista.
Edit. No, sehän toimi
kirjakauppojen ilmoittama ilmestymisaika on kuvitteellinen - arvio. Painon kanssa puljaamiseen on mennyt tällä kertaa arvioitua enemmän aikaa. Tanssi ilmestynee vasta parin viikon päästä, ja tämäkin on arvio.
Kirja tulee myyntiin heti, kun se saadaan painosta. Meille suoraan tehdyt tilaukset lähtevät välittömästi, kun kirja on valmis, joten ne ovat lukijoilla (postista riippuen) kutakuinkin samaan aikaan kuin kirjakaupoissakin.
Terveisin,
Kirjava
When do you think the sixth book will be finished?Tässä videohaastattelussa GRRM perustelee sitä, miksi hän ei käsikirjoita jaksoa viidennelle kaudelle:
When it’s done.
As the whole world knows, I’m behind on my book, and I need to finish it. I’m trying to avoid other entanglements that would distract me.Toivottavasti TWoW valmistuu kohtalaisen pian. En usko, että kirjailija käyttäisi kommenteissaan "finish"-verbiä, jos teos olisi niin pahasti vaiheessa, ettei se ehdi ilmestyä ensi vuoden aikana.
JussiThe Daily Beast haastatteli Martinia. Lainaus:Ykä Martinin (hauska väännös, aye?) ohella hänen molemmat editorinsa ovat käsittääkseni puhuneet helmikuusta mahdollisuutena julkaisupäivämäärälle, joten pidän turvallisena olettaa, että teos ilmestyisi ensi vuoden alkupuoliskolla.When do you think the sixth book will be finished?Tässä videohaastattelussa GRRM perustelee sitä, miksi hän ei käsikirjoita jaksoa viidennelle kaudelle:
When it’s done.As the whole world knows, I’m behind on my book, and I need to finish it. I’m trying to avoid other entanglements that would distract me.Toivottavasti TWoW valmistuu kohtalaisen pian. En usko, että kirjailija käyttäisi kommenteissaan "finish"-verbiä, jos teos olisi niin pahasti vaiheessa, ettei se ehdi ilmestyä ensi vuoden aikana.
Myös Access Hollywood haastatteli Martinia. Kiinnostava lainaus:
"I'm not gonna do one this season. You may have heard this rumor, I'm working on this book and people are anxious to read it, so, you know, usually it takes me about a month to produce the episode and I decided I just couldn't spare a month this year so David [Benioff] and Dan [Weiss] did the episode," George told Access. "And you know, I'll do one for Season 6, maybe [if] the book is finished and delivered and out, but I gotta press everything into finishing the book."Tv-sarjan käsikirjoitukset laaditaan aina keväällä, sillä uuden tuotantokauden kuvaaminen käynnistyy heinäkuussa. Martin siis pitää mahdollisena, että TWoW on valmis ja toimitettu kustantajalle ensi keväänä, jotta hän ehtisi käsikirjoittaa jakson kuutoskaudelle. GRRM aikoo antaa kaikkensa saadakseen kirjan valmiiksi, mutta ei lupaa mitään.
The best-selling author explained that sometimes he knows when he's close to completion on a novel, and other times, things just flow.
Joskin olen itsekin hieman miettinyt tuota Jussin mainitsemaa 'finish'-verbin käyttöä sen sijaan että Martin puhuisi vain kuutoskirjan kirjoittamisesta tai työstämisestä.
Toisaalta Martinin julkinen haaveilu elokuvista sarjan päätteeksi ja suuremmasta tuotantokausimäärästä seitsemän sijaan on antanut hiukan sellaista vaikutelmaa, että Martin on yrittänyt saada lisää aikaa loppuosien kirjoittamiseen ennen kuin tv-sarja spoilaa kaiken... mutta voihan silti olla, että kuutoskirja on jo lähellä valmistumista ja hän vain stressaa seiskakirjan kirjoittamista (ja kahdeksannen, jos sellainen on tulossa).
Mutta jos TWoW tulee ulos ensi vuonna, niin mainostamisen kannalta on varmaan kätevintä joko vähän ennen tv-sarjan uuden tuotantokauden alkamista tai pian sen päättymisen jälkeen. Kirjan julkaisurumba tietysti täyttäisi hänen kalenterinsa joksikin aikaa, joten jos se menee kovin myöhäiseksi, niin sitten tuskin onnistuu käsikirjoittaminen kuutoskaudelle.
Täytyy yrittää olla innostumatta liikoja.
JussiMinä en muista tuollaisia kommentteja kustannustoimittajilta.Linkkejä tällaisiin lausuntoihin tuli miulle vastaan A Song of Ice and Fire -ryhmässä, johon naamaniteessä kuulun. Joskin pidän myös mahdollisena, että minua (ja tuhansia muita) on trollattu, koska ryhmässä on aktiivinen trollivähemmistö, joskin he yleensä tyytyvät trollaamaan ryhmään viime kuukausina ilmestyneitä, kirjoja lukemattomia GoT-faneja.
Myös Access Hollywood haastatteli Martinia. Kiinnostava lainaus:"I'm not gonna do one this season. You may have heard this rumor, I'm working on this book and people are anxious to read it, so, you know, usually it takes me about a month to produce the episode and I decided I just couldn't spare a month this year so David [Benioff] and Dan [Weiss] did the episode," George told Access. "And you know, I'll do one for Season 6, maybe [if] the book is finished and delivered and out, but I gotta press everything into finishing the book."Tv-sarjan käsikirjoitukset laaditaan aina keväällä, sillä uuden tuotantokauden kuvaaminen käynnistyy heinäkuussa. Martin siis pitää mahdollisena, että TWoW on valmis ja toimitettu kustantajalle ensi keväänä, jotta hän ehtisi käsikirjoittaa jakson kuutoskaudelle. GRRM aikoo antaa kaikkensa saadakseen kirjan valmiiksi, mutta ei lupaa mitään.
The best-selling author explained that sometimes he knows when he's close to completion on a novel, and other times, things just flow.
JussiEn usko, että kirjailija käyttäisi kommenteissaan "finish"-verbiä, jos teos olisi niin pahasti vaiheessa, ettei se ehdi ilmestyä ensi vuoden aikana.ADWD:n kohdalla hän käytti 3/2010 finish-sanaa yhtä vakuuttavasti päämääränä saada kirja valmiiksi vuoden loppuun mennessä. Kirja ilmestyi vuosi ja 4 kk siitä. Hyvällä lykyllä, jos samankaltainen tilanne toistuu tai hommat sujuu nopeammin, TWoW voisi ilmestyä loppuvuodesta 2015.
Kaikkea tämä fanius teettää, kun pitää tutkailla kirjailijan käyttämiä verbejäkin.
Netin mukaan siis viidennessä kaudessa tulee olemaan tapahtumia Korppien kesteistä sekä Lohikäärmetanssista. Lieköhän jaksoja tulossa enemmän kuin kymmenen kun siitäkin huhuttiin jossain välissä.
Yhden haastattelun mukaan Martin sanoi, että ei osallistu viidennen kauden käsikirjoituksiin koska hänen on saatava käsillä oleva kirja valmiiksi ennen kausia ettei se jyrää ohi. Toivottavasti saa koska en halua taukoa sarjaan :shock:
Mut nyt sais tulla suomeks pikkuhiljaa jo se Lohikäärmetanssi 2. Miks näissä kestää? :huh:
Viimeksi kun kävin katselemassa joku aika takaperin niin ei vielä infoa ollut, mutta hienoa kuulla, että kirja on tulossa!
